De grote raket van Jan-Hein

Hoi JH,

Op het forum van de DRRA :alien: Schreef je:
Na mijn zeer succesvolle vlucht bij de navro,dikke 200m/sec met mijn A4 Beb ik ontheffing gekregen om dit nog maals te herhalen op de RJD.er is een ontheffing geregeld tot 6000 meter en die ga ik dan ook benutten. Plan is om met een 9 grain basterd, mach 2 te vliegen :-) Even ter info deze motor heeft een stuw krachts piek van een dikke 4000N En een brand tijd vna +/-0.8 sec. hier mee wil ik mijn persoonlijke snelheids record een beetje opkrikken. meer info volgt

Cool man.
Maar wat is RJD.
Heb je foto's van de A4 vlucht?

Groeten,
SWT

Er staan foto's van op de Navro site :-)

en er is een heel kort filmpje ,hahahaha

0.4 sec toen was de raket uit de toren, en niet meer te filmen

helaas

de RJD staat voor Red Jahne Days

en is dit jaar in Leipzig (Duitsland) dat is drie dagen alleen maar raketten en vuurwerk.

Maar ik zal mijn digicam mee nemen dan kan ikvolgende week wat plaatjes posten.

Oja mijn bericht je weer verwijderd van de DRRA Site ;-(

Hoi JanHein,
Is die grote van jou al terug gevonden in dat Duitse veld vol koolzaad?

Weet je je hoogte al? Hoe dicht bij de 6000m ben je gekomen?
En is Mach-2 gelukt?

Groet,
BasK

Hoi bas ja hij is gevonden :-)

paar dagen later bij een zoek actie. Goeie les voor de volgende keer geen gele chute er in als je tussen de velden koolzaad vliegt :-(

De vlucht gegevens heb ik nog niet.dan moet ik eerst mijn boord computer uit lezen.

En die zit nog in raket.

Ha Jan-Hein,

Zo, bij deze ben ik nu ook deelnemer van het raketmodelbouwforum.
Ik was ook wel benieuwd hoe het gegaan is met de lancering van je A4. Stel je voor als je dat apparaat echt was kwijtgeraakt, balen :evil: .
Wel een geluk dat je je raket weer netjes terug hebt.
Zelf ben ik trouwens nog steeds aan het klungelen met mijn 433 Mhz radiobaken. Ik ontvang wel allerlei andere signalen met mijn yagi antenne, behalve mijn zender :( . Zo'n ding is geen overbodige luxe, zeker als ik mijn Weasel weer omhoog stuur met een F52-8 of nog wat zwaarders.

Groetjes

Robin

He Muisman

Ik heb nog wel een heel mooi baken liggen. Dat precies in de weazel kan worden in gebouwd. Als we het dan een keer kunnen testen dan laat ik er een stel bij maken. Ik heb er wel een goede Yagi bij alleen geen ontvanger.
Dat moet ik nog steeds regelen. Probleem is namelijk ,dat wanneer je dichter bij je doel komt, je problemen krijgt om de richting te bepalen.

Hoi Jan Hein,

We kunnen jouw zender en daarbij ook mijn ontvanger mooi gaan testen op een volgende IL-happening ofzo. Zelf heb ik dus een Yagi antenne gebouwd en er zit een ontvanger aan. Ik ben benieuwd of die antenne van mij het signaal ontvangt of zelfs de juiste richting gaat aangeven :roll: .
Trouwens, als dat zendertje van jou in de Weasel past, dan past ie ook wel in de Magnum Opus. Kunnen we ook het bereik van die zender testen als die omhoog gaat met een F39-9 :lol: .

Groetjes

Robin Trap
(Muismans)

Hey kunnen jullie wel een beetje voorzichtig zijn met de titel, mijn vrouw dacht al dat ik op een verkeerde site zat.

Hoi Theo

helemaal mee eens ,die titel is volkomen fout.

Mijn vrouw denk nu dat ik verkeerde vrienden heb ;-)

Maaruh, dan willen we natuurlijk nog wel even een fotootje zien :wink:

Zo eindelijk een weekend vrij gehad en dit benut om te bouwen.

omdat ik bij mijn nieuwe motor (een L of een M) een raket wil hebben waar ik het ding ook mee kan testen.

Project krijgt een diameter van 200 mm
lengte 2.20 meter en ik probeer onder een start gewicht te komen vna 12 kilo.

Ik zal van avond de digicam ter hand nemen en mijn vorderingen van dit weekend posten.

Gaat de test vlucht op T'harde volgend voorjaar goed. dan vlieg ik Zwitserland mijn L3 er mee.

Even voor de niet insiders. Een L klasse motor geeft ongeveer 100 kilo stuwkracht gedurende 5 sec. En das ruim voldoende om een raket van dit gewicht naar 2000 meter te sturen.

Op een M kom ik tot 3500 meter en het ik een maximale snelheid van rond de 800 KmH

plaatje staat hier http://www.navro.nl/img/nws/nld21_26.jpg

en de gegevens vna de boord computer

http://www.navro.nl/img/nws/nld21_27.gif

Gisteren de Neuskegel uit de mal gehaald. Hij is netjes strak er uti gerold met slecht een gewcht van 650 gram.

De raket gelijk even in elkaar gezet en wonder boven wonder kan hij rechtop staan in de kamer.

Zijn voor ganger 3.6 meter paste net niet :-(

Morgen eindelijk eens plaatjes posten.

Da's toch geen speelgoed meer.
Heb jij niet permanent iemand van de AIVD voor de deur staan? :wink:

Erwin Lokhorst zei:
Da's toch geen speelgoed meer.
Heb jij niet permanent iemand van de AIVD voor de deur staan? :wink:

Erwin,
Je hebt modelraketten en wat Jan-Hein hier beschrijft valt onder HPR (High Power Rocketry). Modelraketten zijn kleiner, lichter, minder krachtig en gaan minder hoog (doet Jan-Hein ook veel mee).

Als bijvoorbeeld electrovliegen onder speelgoed valt, dan vallen modelraketten ook onder speelgoed.
Die HPR raketten van Jan-Hein (en al zijn collega's) vallen dan onder HEEL DUUR speelgoed (zoals bijvoorbeeld ook Jet vliegtuigen).

Jammer dat veel mensen tegenwoordig snel de link leggen naar AIVD/terrorisme etc. als ze een keer van modelraketten horen. 8O
De hobby modelraketten (inclusief HPR) heeft niets te maken met bommen, geleide raketten etc. Waarschijnlijk is het makkelijker om een bom/granaat met een modelvliegtuig/auto op zijn plaats te krijgen dan met een modelraket. :arrow: :evil:

Alle (OK bijna alle) lanceringen vinden georganiseerd plaats en voorzien van de benodigde vergunningen.

BasK

(Je bedoelde het vast niet slecht hoor) :wink: :D

Kijk eens op:
http://www.drra.nl (modelraketten)
http://www.navro.nl (zwaardere raketten; MPR en HPR)

Hahahaah

Ja hoor Erwin. De AIvd is wel een keer langs geweest :-(

Gewoon een standaart controle als je een vergunning aanvraagt ;-)

En die heb ik nodig om mijn motoren te mogen maken.

Ik ben het met Bas eens dat je met een model auto/vliegtuig meer gevaar opleverd dan met een modelraket. daar kan je namelijk mee sturen.

Als ik wil lanceren dan ben ik al een dag van te voren bezig met het opstellen van de toren en het maken van de laatste berekeningen.

De vergelijking met Jet vliegtuigen gaat hier aardig op. Een kleine modelraket is verglijkbaar met een park flyer. kan je hooguit mee in een boom landen. Het ding weegt niet veel en er kan weinig mis gaan.

Ga je met je Jet aan de gang dan ben je ook ruim van te voren aan het voorbereiden, en zo is het met deze klasse van HPR ook. Dit project gaat eigenlijk nog een stap verder dan HPR. Ik vlieg namelijk experimenteel. Experimenteel wil zeggen dat je alles zelf maakt. Dus niet alleen de raket maar ook de motor en eventueel ook de electronica. Kort om de master klasse van het raket gebeuren.
Met bij behorend prijs kaartje, en dan wil je geen brokken maken.

En het is inderdaad geen speelgoed meer .dat geef ik toe.

Hoewel ;-)

the only difference between man and boys is the Size of their toys. ;-D

@Bask, ik bedoelde het inderdaad niet slecht (bovendien heb ik het woord terrorisme niet gebrukt :wink: ).
Zat meer te denken dat je op een gegeven moment toch wel de aandacht zult trekken van deze heren. 8)

@Janhein, Gewoon uitbelangstelling. Ik neem aan dat de lanceringen buiten de vliegroutes van verkeersvliegtuigen, miltaire vluchten etc. plaatsvinden, maar hoe zit dat nu met al die kleine prive vliegtuigjes?
Die vliegen volgens mij ongeveer overal en niet altijd hoog.
Toch vervelend zo'n "golden bullet" :|

Ja ,we lanceren altijd buiten de vliegroutes. Zeker met dit soort grote dingen.

Een modelraket komt normaal niet boven de 500 meter uit. Simpelweg omdat je het model dan niet meer ziet. Met dit soort zware projecten onder de 500 meter blijven is bijna niet te doen. Je heb afstand nodig om af te versnellen en te remmen. 12 kilo/ 800 km/H dat lukt niet binnen 500 meter.

Als ik in Nederland vlieg dan lanceren we op T harde. Das militair terrein, en daar mag je met je sport vliegtuigje helemaal niet boven komen.

Wil ik hoger vliegen dan moet ik naar Duitsland of Zweden. In Zweden kan ik een ontheffing krijgen tot 100 Km en voor zo ver ik weet is er nog nooit een amateur geweest die zo hoog met een (niet professionele ) raket heeft gevlogen.

Mocht je het leuk vinden

As Zaterdag is er weer een lanceerdag in Almere. dus als je tijd heb is het zeker leuk om een keer een kijkje te nemen.

7 oktober is er weer een dag op 't Harde
aanmelden kan bij de NERO

daar wordt dus met dit soort grote modellen gevlogen en is zeker de moeite waard.

es effe kijken of plaatjes plakken net zo goed gaat als een raket in elkaar plakken

:lol:

normal_Afbeelding%20008.jpg

de motor buis met vinnen

Afbeelding%20019.jpg

romp buis met neus kegel

thumb_Afbeelding%20001.jpg

het staartstuk moet nog pas gemaakt worden

normal_Afbeelding%20002.jpg

de parachute buis staat er nu los op

Back