De grote raket van Jan-Hein

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door SWT, 15 mei 2005.

  1. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi klopper

    Klopt wat je zegt, een HPR raket mag geen metalen constructie delen bevatten. Met uitzondering van de motor. Nu is dit project volgens de HPR regels ook geen HPR raket omdat ik er een niet door Tripoli usa goed gekeurde motor in stop en de Sugar shot dus ook niet. Dan heb je dus gelijk een experimentele raket. Met alle daar bij behorende strengere veiligheids eisen.

    En 14 kilo kunststof in de vorm van een raket op je autodak geeft ook een lelijke deuk of er nu metaal in zit of niet.

    Omdat ik met deze raket in de toekomst ook op officiele Tripoli dagen wil vliegen (officiele HPR dagen ) binnen Europa. Moet ik het gebruik van metalen zo veel mogelijk beperken. Waar het dus op neer komt dat ik wel de motor met retainer van metaal mag maken. De anker punten voor de parachute mogen ook van staal zijn. maar verder moet ik het hele project van kuntstof bouwen.

    Verder gelden er Idd andere regels op militair terrein. Simpelweg om dat die maar een soort raket kennen. Ze maken geen onderscheid tussen HPR en experimenteel. En mag je daar dus binnen een paar hele ruime grenzen alles lanceren.


    Door de motor van de Sugar Shot als twee trapper uit te voeren kun je veel langere brandtijden realiseren. Mijn motoren branden maximaal 3 sec en dan zijn ze leeg. Maar bij de Sugar Schot. Gaat als de onderste segmenten bijna op zijn de volgende lading branden met als resultaat, een motor die bijna een minuut stuwkracht leverd. Waardoor je na de eerste versnelling van de raket , het hele zwikkie alleen nog maar op snelheid hoeft te houden (je wilt immmers in deze fase de ruimte nog niet in).


    :p
     
  2. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Dit is ook geen modelraket meer, maar echt HPR (High Power Rocketry).

    De meeste motorhuizen zijn ook zo gebouwd dat de onderkant afdichting het zwakste is, dus als de druk te hoog oploopt dan klapt de onderkant er het eerste uit (= het veiligste). Dus geen ontploffing van je motor/raket.

    Groet,
    Bas
     
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Als het mis gaat met de motor dan komt je nozzele er uit. moet je wel een nieuwe motor maken plus dat je meestal wel schade aan je raket hebt. Maar meestal is er nog wel iets te redden.


    En wat ik doe is een stap verder dan HPR. dat heet experimenteel :)
     
  4. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Heet dat niet gewoon "zo gek als een loden deur" :p

    Volgens mij moet je op de een of andere marnier toch een beetje gek (sommigen zullen dat gewoon excentriek noemen) om zoveel aan een raket uit te geven. Waarna je deze niet eens zomaar kan lanceren, en het nog maar afwachten is of ie weer heel op de grond komt.

    Okee, ik geef toe, als ik het budget en de middelen zou hebben zou ik het ook wel willen proberen, maar voorlopig ga ik eerst maar eens mn examenjaar Gymnasium afmaken :p
     
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Ik vind prettig gestoord een betere term :p .

    En vergelijk het eens met de eerste luchtvaart pioniers, die waren pas echt geschift. Ik ga niet in mijn eigen bouwsels zitten 8O . Hoewel die gekken er ook nog wel zijn. En daar wordt je dan nog bekend mee ook. kijk maar naar Burt Rutan met zijn space ship one. Die heeft gewoon een hele grote micro hybrid gemaakt. De brand stof die daar in zit is precies het zelf de als wat er in de kleine hybrid zit.

    Mocht je het leuk vinden dan kom je gewoon een keer kijken bij een lanceratie :D
     
  6. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Lijkt me leuk, stuur maar een PM als je weet wanneer je gaat lanceren. Dan zie ik wel of ik kan komen (transport ed.)
     
  7. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Let wel dat dit een bijzonder project is.
    Je kunt al heel leuk raketten lanceren voor slechts enkele Euro's per lancering. En dan ben je voor 99% zeker dat je je raket terug ziet.
    Een basis raket koop je vanaf 10-15 Euro en motoren zijn er vanaf een paar Euro per stuk. Modelraketten zijn ook heel erg makkelijk volledig zelf te maken voor nog minder geld.
    Als je een beetje handig bent bouw je zelf een lanceerstandaard en afvuurinrichting.

    Voor kant en klare raketten kijk eens bij:
    Caveman Rocketry
    Modelraketten.nl

    Meer informatie over modelraketten kun je vinden bij de grootste vereniging voor Modelraketten: DRRA

    De DRRA heeft ieder jaar verschillende lanceerdagen, die vrij toegankelijk zijn voor iedereen. Dus kom een keer langs, het lanceerveld ligt vrij centraal in Nederland (bij Almere). Voor meer info zie <activiteiten> op de DRRA site

    Groet,
    Bas
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Zo weer een beetje terug on topic.

    Omdat ik nog op de onderdelen voor de vlucht motor. En de plug van de neuskegel wel klaar is maar de mal nog moet worden gemaakt. Ga ik nu dus aan de payload sectie beginnen.

    [​IMG]


    Vier buizen waar in ieder een houder komt te zitten, met een 9 volt blok, veiligheids plug, en een Rads of een apogee detector.Bij craches blijkt dit het punt te zijn met de meeste kans op overleven.
    De twee apogee detectors kunnen samen 380 graden de helling hoek van de raket kunnen meten. wijkt hij te veel af dan wordt de rem parachute er uit gegooid.

    [​IMG]

    De payload zit in de onderste tube coupler, vlak boven de motor.

    [​IMG]

    Boven in de parachute buis komt het koppelstuk voor de neus kegel, en gelijk onder de neuskegel zit de hoofd chute. de dunne buis boven aan (10 cm in door snede ) gaat plaats bieden aan het radio baken en het balans gewicht.


    [​IMG]


    De boel in elkaar geschoven on te kijken of ik nergens een fout heb gemaakt met meten
    [​IMG]


    En het past nog net in de nieuwe hobby ruimte ;-)

    http://www.aeroconsystems.com/electronics/mad.htm
    zo iets dus.
     
  9. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest


    Dat was mij bekent, maar ik had ook die 5000 euro gelezen voor de raket van Janhein, en DAT vind ik vrij veel.

    Voorlopig heb ik het te druk met mn examenjaar, maar zodra ik studeer ga ik denk ik ook maar een paar raketten bouwen en afschieten :p
     
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Ik ben nog opzoek naar iemand die een paar printjes voor me kan maken. Ik heb de tekeningen in Auto cad staan. Maar ik kan zelf geen dubbel zijdige prints makend.

    :-(


    van middag wel een uurtje gehad om verder te werken. de bulk head voor de neus kegel is klaar. en ik een begin gemaaktmet payload sectie.

    morgen verder.
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Wil ik wel voor je doen.
    Normaal werk (hobby) ik met een hiervoor bedoeld CAD-pakket, dus het resultaat uit autocad weet ik zo niet. Mocht het niet goed samenvallen kan ik het eventueel wel omzeten. Of dat je het zelf op film uitprint.

    Laat maar wat weten (PB).
     
  12. Wheely

    Wheely

    Lid geworden:
    5 jan 2006
    Berichten:
    112
    Locatie:
    EspaƱa
    even off topic maar toch aardig voor de raket liefhebbers ?

    http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

    een realtime video van de nasa

    het lijkt er op dat deze vandaag om 20:00 gelanceerd wordt
    een missie naar pluto nog zo`n 10 min dus
     
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Even een kleine update.

    De mal voor de neuskegel is klaar. Foto's volgen.

    De productie van de motor is ook begonnen.

    nu alleen nog wachten op de ringen die de boord computer op zijn plek moeten gaan houden en dan kan ik verder met bouwen.
     
  14. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Zo vandaag stond de post bode op de stoep met een groot pakket :)

    Met daarin twee neuskegels en een stel buizen. Helaas ware nde heren van de ptt in staat gebleken om een Carbon kegel van zijn punt te ontdoen :evil: :? .

    Ik schiet die dingen bijna door de geluids barriere heen, maar Nederland door per postwagen is te veel van het goede.

    Gelukkig wel een glasfiber reserve kegel mee laten komen en deze heeft de tocht zonder kleerscheuren over leeft.

    Zaterdag kan ik dus weer verder plakken aan mijn project :-D
     
  15. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    net ook een berichtje gehad van de draaier :)

    mijn materiaal voor de nozzle is binnen en of ik maar even de rekening wilde voldoen.

    met een beetje geluk heb ik volgende maand de test motor in elkaar zitten en dan kan er worden getest op de lanceerdag van de Navro (keep my fingers crossed )

    nog even een leuke link voor de lief hebber

    http://www.thefintels.com
     
  16. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    De nozzle is eindelijk binnen ;-( . Helaas heeft de draaier een klein foutje gemaakt. De hele motor is van aluminium gemaakt. Alleen de nozzle is van RVS . Kleine vergisisng ik heb een nozzle van alu gekregen en die houd het nog geen halve seconde uit :-(.

    De ringen voor de retainer zijn vorige week aangekomen dus kan ik verder met mijn project. Gelukkig is het mooi weer dus kan ik tussen de bedrijven door met epoxy aan de gang zonder dat ik de schuur hoef warm te stoken :)
     

Deel Deze Pagina