De grote verbouwing...

Verbouwen, nieuwe rigger bouwen of nieuw kopen?

• nieuw kopen natuurlijk, geld brandt me in de portemonnaie

Votes: 1 20,0%
  • nieuw bouwen, nieuw is altijd beter

Votes: 2 40,0%
  • verbouwen, ook aan een nieuwe rigger wordt geknutseld, is nooit af

Votes: 2 40,0%

• Total voters
    5

eric_laermans

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Er stond me al een tijdje iets tegen aan de wedstrijd Hydro 1-rigger. En, zij was door de nieuwe spelregels rond het gebruik van nieuw-formaat LiPo's èn limiter ook te klein geworden. Tijd voor de grote verbouwing die ik zal laten zien in dit draadje.

Het gaat om deze schoonheid:

full

Alles begint met een goed plan. Dat plan wordt vervolgens uitgewerkt in één of meerdere tekeningen. De nieuwe drijvers zijn geïnspireerd op de drijvers van de H&M DrEvil. De contouren van de originele romp zijn nog duidelijk zichtbaar op de tekening.
full

De boomhouders moeten zeer precies op tekening worden uitgetekend, zodat de CNC-frezer precies weet wat hem te doen staat:
full

Iedere reis begint met de eerste stap zonder afgezaagd te willen klinken. Enfin, de zaag erin, oude drijvers verwijderen.
full

Laatst bewerkt:
Dank, Hans. Ik had toevallig nog een blokje styrodur-schuim liggen van ruim 10 jaar geleden. Precies genoeg. Puur voor de beeldvorming:
full

Laatst bewerkt:
Zijn dat de complete sponsons? Wat is de gedachte erachter dat ze zo klein zijn? Gewichtsbesparing?
En blijft je rigger nog drijven met zulke kleine sponsons [emoji28]

Idd, complete drijvers. Ze zijn wel breder en wss iets volumineuzer dan de vorige drijvers.

Vanmiddag werd een pakketje afgeleverd vanuit Duitsland... dat is supersnel. CNC-frezen is ook een mooie techniek die garant staat voor uiterste precisie. Ik heb gekozen deze carbon-onderdelen te laten maken bij rc-raceboats.de in Duitsland. Wel eventjes gepast en.... gelukkig, alles past:
full

Gisteravond ook al beginnetje gemaakt met sideskirt van de linker drijver... Sideskirt? Kaaspunt beter gezegd.

full

Ik snap er niets van. Waarom moet die Hydro-1 groter, waarom moet er een ander formaat LiPo in en wat heeft dat te maken met de nieuwe drijvers die je bouwt?

Lipo’s zijn groter en zwaarder dan die eerder gebruikt werden. Scheelt 120 gram of meer. Je zwaartepunt haal je dus niet meer. Dus boot wat groter en andere set-up. Kreeg zelf mijn accu ook niet meer op z’n plek dus ook iets moeten verbouwen.

In het verleden: max. 285gr LiPo aan boord met ongeveer 55wH (bijvoorbeeld RoaringTop 3s 5050mA 25C heeft 56.055wH). Nieuwe regels Naviga:

Limiter: 60Wh
LiPo: 2S1P/2S2P/3S1P/3S2P min.350 gr

Door de drijvers naar voren te plaatsen ontstaat meer ruimte in de romp.

Nu kunnen de drijvers verlijmd met de alu-doorvoerbuisdelen. Stopverf houdt de 24h-epoxy op haar plaats:
full

Merk je verschil? Missie geslaagd? Snelheid zit er goed in
Doel was in eerste instantie meer ruimte in de romp: gelukt, nu nog de limiter zien in te bouwen en een fatsoenlijk 400gr LiPo-pakket plaatsen.

Deze drijvers zijn anders van vorm: breder en zakken niet weg in het water (mooi meegenomen).

Het motor-kV ligt vrij hoog voor 3s (4899j en er zal een 1,15 of 1,19 pitch prop uiteindelijk onder komen. Te keine prop-diameter is veelal minder efficiënt. Nu: X432 (32mm 1,4pitch), toekomst wss: 33mm 1,19pitch

De ridepads worden ook nog vernieuwd. Wordt vervolgd… De waterinlaat is trouwens zo scherp, dat er in het koelsysteem hele stukken waterlelie-spinazie naar binnen zijn gewerkt :), koelt er niet minder om.

Back