Kjel Postema
Vriend van modelbouwforum.nl
Decals plaatsen vind ik ook altijd leuk werk, want dan komt de kist echt tot leven.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De vergrote Chipmunk is nu ook klaar voor de trimdag in Velp:
Fingers crossed!
Het is m`n bedoeling de vergrote Chip relatief lichter te krijgen (met meer detail en schaal vleugelribben aantal, etc).
Ondanks dat de outdoor testvluchten van de originele Chip er veelbelovend uitzagen, is de Chip met haar 61 gram op het randje qua gewicht...
Maximale vleugelbelasting in deze klasse voor de IIFI is 15 g/dm2, en daar zit de Chip maar net onder!
Opp: 4.07 dm2 en AUW: 61 gram. Vleugelbelasting Chip: 1 / 4.07 * 61 = 14.9 g/dm2
.
Gemeten spanwijdte van de originele Aerographics Chipmunk is 530 cm
Gemeten spanwijdte van de vergrote Aerographics Chipmunk is 650 cm
De vergrotingsfactor voor de lengte afmetingen is dus ca. 123%
Lengte is tot de eerste macht, oppervlakte tot de tweede macht en inhoud tot de derde macht.
Gemeten vleugeloppervlakte van de originele Aerographics Chipmunk is 4.07 dm2
Gemeten vleugeloppervlakte van de vergrote Aerographics Chipmunk is 6.18 dm2
De vergrotingsfactor voor de vleugeloppervlakte is dus ca. 152%
Ik ga dezelfde diktes materiaal gebruiken en licht(er) balsa gebruiken voor de vergote Chipmunk.
Zo moet toch vrij eenvoudig een lagere vleugelbelasting mogelijk zijn.
Meestal krijg ik nog een download van Gasparin met allerlei foto's. Kans is groot dat die daar tussen zit.
Voor de Chipmunk ga ik een nieuwe vleugel bouwen.
Dus dit verslag is nog niet ten einde![]()