de Havilland Chipmunk (2x) | Aerographics Kit | Rubber Power | Open Scale

.
De vergrote Aerographics Chipmunk is nu de WG486 (open scale)
De originele kit Aerographics Chipmunk de G-APLO (kit scale)

De decals zitten namelijk inmiddels op de WG486, en het was best een gepriegel...
Allles veel kleiner dan op m`n rc modellen, heb zelfs een pincet moeten gebruiken.
Flashback naar het bouwen van plastic modellen vroeger.

Voor het plaatsen van de decals op de WG486 heb ik m`n 1/6 WG486 erbij gepakt.
Eerst weer begonnen met de witte banden:

full


De wingwalks had ik bij m`n 1/6 chip opgebouwd uit allemaal losse strookjes en vlakken (ook stukje schuurpapier).
Voor de 1/16 heb ik deze in in photoshop als één decal gemaakt, en een extra decal voor het tanken van de vleugeltanks:

full


Na het opbrengen van alle decals deze ruim (juist ook over de randen) met een penseeltje ingesmeerd met MicroSol::

full


full


MicroSol is een weekmaker dus ik was een beetje huiverig dit ook over de decals op de plastic canopy aan te brengen...
Het risico maar gelopen en het pakte gelukkig goed uit, geen vervorming oid van de plastic canopy:

full


full


Zo staat de Chip er nu bij:

full


Volgde te doen is het aftekenen van de flaps en ailerons en het maken van wat kleine details.

Groeten, Ramses
.
 
.
Er was voor de vergrote Chipmunk en de peanut Puss Moth nog één detail te maken, de uitlaat.
Chipmunk uitlaat links en Puss Moth uitlaat rechts:

upload_2024-10-14_9-32-46.jpeg


Het is niet veel, maar geeft toch weer wat extra detail:

upload_2024-10-14_9-32-55.jpeg


En op de kist gelijmd:

upload_2024-10-14_9-33-4.jpeg


De vergrote Chipmunk is nu ook klaar voor de trimdag in Velp:

upload_2024-10-14_9-37-28.jpeg


Fingers crossed!

Groeten, Ramses
.
 
De vergrote Chipmunk is nu ook klaar voor de trimdag in Velp:
Fingers crossed!

Gisteren was de trimdag in Velp, hier volgen updates van de betreffende modellen voor de IIFI 2024 in volgorde van de maiden flights.
Na de No-Cal Profile Scale Fairey Gannet vond ik het tijd voor de grote Chipmunk...

... en dat vond ik eerlijk gezegd best spannend... :oops:
Het is de grootste en zwaarste kist van m`n vier modellen voor de IIFI.

De motor welke ik `s ochtends had geknoopt bleek veel te zwaar en sterk, dus ter plekke een nieuwe motor geknoopt.
De Chipmunk in de opwindstand gezet, motor opgewonden en licht zenuwachtig de zaal ingelopen.
Bernard, Eric en Wout liepen naar de wanden van de zaal om de Chipmunk eventueel op te vangen, echt super fijn!
De Chipmunk neergezet en een zetje gegeven,.. en dat mocht ik gelijk afleren!
Je moet de kist geen zetje geven maar loslaten en zelf laten starten, dat was even wennen om af te leren.

De Chipmunk draaide op een (in mijn ogen) mooie snelheid, staartje kwam ook mooi los, maar de cirkel bleef veel te wijd.
Een paar keer als de Chipmunk net loskwam was daar de muur.
Een keer ging de Chipmunk frontaal de muur in wat resulteerde in een schedelbasisfractuur voor de piloot...
Die lag met z`n voorhoofd op het dashboard.

Ik heb toen besloten om te wachten met het verder trimmmen van deze Chipmunk tot de trimdag in Nijmegen.
Daar heeft de Chipmunk meer ruimte en ik heb het idee dat de Chipmunk het daar (beter) zal doen.
Er lijkt potentie in te zitten, maar dat is dus nog twee weekjes afwachten...
Dit was de enige kist van me voor de IIFI 2024 welke gisteren verder niet gevlogen heeft.

Dus voor de grote Chipmunk blijft het nog even "Fingers crossed!"

Groeten, Ramses
.
 
Het is m`n bedoeling de vergrote Chip relatief lichter te krijgen (met meer detail en schaal vleugelribben aantal, etc).
Ondanks dat de outdoor testvluchten van de originele Chip er veelbelovend uitzagen, is de Chip met haar 61 gram op het randje qua gewicht...
Maximale vleugelbelasting in deze klasse voor de IIFI is 15 g/dm2, en daar zit de Chip maar net onder!
Opp: 4.07 dm2 en AUW: 61 gram. Vleugelbelasting Chip: 1 / 4.07 * 61 = 14.9 g/dm2

.
Gemeten spanwijdte van de originele Aerographics Chipmunk is 530 cm
Gemeten spanwijdte van de vergrote Aerographics Chipmunk is 650 cm
De vergrotingsfactor voor de lengte afmetingen is dus ca. 123%

Lengte is tot de eerste macht, oppervlakte tot de tweede macht en inhoud tot de derde macht.

Gemeten vleugeloppervlakte van de originele Aerographics Chipmunk is 4.07 dm2
Gemeten vleugeloppervlakte van de vergrote Aerographics Chipmunk is 6.18 dm2
De vergrotingsfactor voor de vleugeloppervlakte is dus ca. 152%

Ik ga dezelfde diktes materiaal gebruiken en licht(er) balsa gebruiken voor de vergote Chipmunk.
Zo moet toch vrij eenvoudig een lagere vleugelbelasting mogelijk zijn.

full


Aerographics Kit Scale Chipmunk G-APLO
Vleugelbelasting is uitgekomen op:
Opp: 4.07 dm2 en AUW: 61 gram.
1 / 4.07 * 61 = 14.9 g/dm2

Rubber Power Free Flight Scale Model
Schaal 1/19.7
Wingspan 21" = 530 mm
Stick & Tissue Construction
_________________________

Vergrote Open Scale Chipmunk WG-486
Vleugelbelasting is uitgekomen op:
Opp: 6.18 dm2 en AUW: 85 gram.
1 / 6.18 * 85 = 13.76 g/dm2

Rubber Power Free Flight Scale Model
Schaal 1/16
Wingspan 25,6" = 650 mm
Stick & Tissue Construction

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ramses,
Nogmaals bedankt voor jouw hulp zondag bij het laten vliegen van de Koolhoven FK53 van Jan-Willem Roest op de IIFI
Bijgaand foto van jouw Chipmunk
Al zoekende in mijn hangar vond ik gisteren nog een origineel, 55 jaar oud, doosje van de Veron SpitfireTru-Flight kit. De inhoud ziet er nog prima uit dus wie weet...
 

Bijlagen

  • IMG_9766.jpeg
    IMG_9766.jpeg
    218,4 KB · Weergaven: 71
  • IMG_9797.jpeg
    IMG_9797.jpeg
    180,6 KB · Weergaven: 70
.
Hoi Gerard,

Graag gedaan, maar dat was louter het materiaal, de credits zijn voor @crins die `m heeft laten vliegen :thumbsup:
Erg gave kist trouwens die Koolhoven, bijzondere vleugel ook en een mooi nalatenschap van Jan-Willem Roest.

Dank voor de foto van de Chipmunk, ik hoop nog foto`s/video te ontvangen van de vluchten ervan, maar ben bang dat die niet gemaakt zijn helaas... Het was vóór de wedstrijden tijdens de trimvakken en toen werd er niet veel gefilmd, iedereen was met zijn kisten bezig.

Een originele Veron Spitfire, heel gaaf!! :thumbsup:
Alleen waarschijnlijk helaas niet heel geschikt als eerste kist ben ik bang? Ik heb nog een originele kit van een Veron Tiger Moth, daar ben ik ook mee begonnen en vond die er persoonlijk wel goed geschikt voor. Als je interesse hebt mag je die overnemen.

Groeten, Ramses
.
 
Zonder rubber had de Koolhoven überhaupt niet gevlogen dus is zeker op z'n plaats. Erik heb ik eerder en uiteraard al bedankt voor zijn inspanningen maar per E-mail.
Evenals Rina die er een filmpje van heeft geschoten. Bewijs is geleverd en herinnering gemaakt
 
.
Het relaas van m`n Chipmunk tijdens de IIFi 2024 in Nijmegen.

Aangezien ik besloten had deze Chipmunk niet in Velp in te vliegen wist ik niet wat ik kon verwachten.
Tijdens de eerste trimvluchten werd duidelijk dat de Chipmunk heeel sterk naar links hing in de bocht.
Dat bleek te liggen aan verkeerde wash-in en wash-out van de vleugels... en ook de achterlijst was niet geheel recht.

Ik heb eerst de Chipmunk op de tafel gezet om gejureerd te worden.
Dan zijn die punten vast binnen (zelfde als m`n peanut Puss Moth):

full


Na de jurering weer snel verder met het invliegen van de Chipmunk voor de wedstrijden.
Tip was om de vleugel in de juiste wash-out te stomen,... euhh stomen in de gymzaal, hier en nu??
En dan pakt Henk gewoon een brander en stoomketel tevoorschijn!!
Hier is Henk de vleugel van m`n Chipmunk aan het stomen:

full


Het hielp,maar de vleugel trok langzaam terug naar zijn oude vorm.
Ik heb `s avonds een trimtab gemaakt van transparant plastic en die zaterdag voor de wedstrijden op de rechter vleugel geplakt.
En dat werkte goed! :thumbsup:
De Chipmunk vloog mooier vlak, alleen nog te ruim haar cirkels.

En toen ging het mis...
Eerst vloog de Chipmunk tegen een glazen hokjeboven op de tribune, en stortte daarna precies in de doos van Gerard.
Boven op zijn Fly-Baby... dat vond ik echt ***...
Gerard zijn Fly-Baby beschadigd en ook mijn Chipmunk had twee deuken in de vleugel.

De Chipmunk gerepareerd en nog een poging gedaan.
Hierbij vloog mijn Chipmunk hard tegen een tafelpoot,met dit resultaat:

full


Hoofdligger, neuslijst, vleugelribben, bekleding, alles kapot...
Dat was niet meer ter plekke te repareren en dus heb ik de Chipmunk teruggetrokken uit de competitie.

Achteraf gezien jammer, want de Chipmunk bleek een goede statische jurering te hebben gehad, nl. 1477 punten!
Bernard kwam mij mededelen dat ik eventueel ook mijn West Wings Puss Moth voor open schaal mocht inzetten.
Dat was top, zo heb ik toch in alle klassen kunnen meedoen! :thumbsup:

Voor de Chipmunk ga ik een nieuwe vleugel bouwen.
Dus dit verslag is nog niet ten einde ;)

Groeten, Ramses
.
 
Wat een verhaal, Ramses.
De aanhouder wint, zou je verwachten. Helemaal met hulp van Henk vertrouw je dat het goed komt. Zo'n transparante trimtab aan de vleugel heeft Jan-Willem ook aan de Koolhoven gemaakt en dan slaat het noodlot alsnog toe èn ook nog tegen andermans kist. What the f*ck. Maar de Puss Moth en ook Fairey Gannet maakten het weekend zeker een succes! Heb de filmpjes op YouTube gezien.
En die nieuwe Chipmunk vleugel wordt zekers perfect met als resultaat, effe wachten nog, een mooi resultaat bij IIFI'25.
Groet,
Gerard
 
Voor de Chipmunk ga ik een nieuwe vleugel bouwen.
Dus dit verslag is nog niet ten einde ;)

Afgelopen weekend begonnen met de restauratie van de vergrote Aerographics Chipmunk.
Zo zag de Chippy er dus uit na een aanvaring (aanvlieging?) met een tafelpoot tijdens de IIFI2024 in Nijmegen:

full


De linker vleugelhelft was ook beschadigd aan de neuslijst na in de vliegtuigdoos van Gerard gestort te zijn...
Als eerste voorzichtig beide vleugel helften verwijderd van de romp.

upload_2025-3-10_13-9-23.jpeg


Nieuwsgierig naar de onderliggende schade het tissue verwijderd.
Bijna alle ribben in de rechter vleugelhelft zijn gebroken...

Ik heb een stuk van de vleugel neuslijst waar het landingsgestel in bevestigd zit aan de romp gelaten:

upload_2025-3-10_13-9-42.jpeg


Opzet van de nieuwe vleugel helften:

upload_2025-3-10_13-9-51.jpeg


Ik heb nu geen extra vleugelribben gemaakt, de vleugel is nu geheel volgens de bouwtekening.
Klaar om aan de Chip gemaakt te worden:

upload_2025-3-10_13-9-57.jpeg


Bekleden met de zwarte VMC domestic tissue:

upload_2025-3-10_13-10-6.jpeg


En de eerste laag spanlak zit inmiddels op de linker vleugelhelft.
De linker vleugelhelft wordt vlak over de tafel gefixeerd (geen wash-in of wash-out).

upload_2025-3-10_13-10-14.jpeg


Nu goed laten uitdampen en dan verder met de rechter vleugelhelft.
De rechter vleugelhelft krijgt drie graden wash-out, de verloop lat ligt er al bij.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
De vleugels omstebeurt twee laagjes spanlak gegeven en steeds op de bouwtafel gefixeerd tijdens het drogen:

full


De spinner wat bijgewerkt, deze was flink beschadigd:

full


Spinner zwart gemaakt en de vleugels zijn klaar voor de zwarte kleurlaag (uit de spuitbus):

full


De zwarte laag over de vleugels is droog, verder met de decals.
De witte banden op de vleugels maak ik van onbedrukt wit decal vel:

full


Verder met de kleurendecals:

full


Zo staat de Chipmunk er nu bij, de microsol op de rechter vleugel roundel is nog aan het drogen:

full


Nu alles goed verder laten drogen, daarna kunnen de penlijnen op de kist.

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top