De Havilland DH9

Jacques!


Wat is je referentiepunt? :o

Als je gewoon maar wat aan de spanners gaat draaien (niet dat ik je daarvoor aanzie), staat uiteindelijk alles wel strak, maar hoe zit het dan met de instelhoeken? :-(

Niet beter om het hele geburen op een vlakke ondergrond te zetten, met een soort van malletjes onder de tip? :p

(Overigens ziet het er natuurlijk inderdaad wel schitterend uit. :D)


jan.

hoi jan ,

ik zal een proberen het uit te leggen , gewoon aan de spanners te draaien werkt zeker niet .:nooo::nooo:
221.JPG

zoals je ziet gebruik ik een hoekinstelmeter (wat een naam :o)
eerst zet ik de romp op 0 gr. ,dan gaat het midden deel boven vleugel er op
je moet dan letten op stagger,inst.hoek en dat het parallel loopt met de romp anders staan de ond. en boven vleugel niet paralel.
dan de vleugels er op de eerste draad is de voorste landings draad voor het instellen van de v-stelling dan de voorste vliegdraad en zo verder afhankelijk hoe de vleugel hangt.
220.JPG

omdat je bij de rolroeren moeilijk met de inst. meter kan werken gebruik ik hier een hoeklijn om de zaak wat te verstevigen ,tevens kan je dan controleren met `t oog of de neuslijst parallel loopt met de achter lijst
zo zie je of de zaak verdraaid is

hopelijk kan je hier iets mee.

gr. jacques
 
hallo,

ik heb nu de vleugels opgespannen en de rolroeren aangesloten het werkt ook nog :D :D :D
zie foto`s dat zegt meer dan woorden
222.JPG

223.JPG

224.JPG

225.JPG

226.JPG

227.JPG

228.JPG

nu nog een keer alles controleren en na meten, dan alle spanners zekeren
in totaal zijn 68 spanners gebruikt en 70 draden gemonteerd
nu blijkt wel dat `t bunji koord van het landings gestel te zwak is, ga dit vervangen door een zwaarder


gr. jacques
 
Jacques,

Vind de aansturing van de rolroeren echt schitterend, heb je daar al ervaring mee en hoe lang doe je met de kabels.

Als een kabel breekt heb je dan nog controle.


Ps. tek camel is op de post

Ton
 
Jacques,

Dit ziet er ongeloofelijk MOOI uit. :thumbsup: :thumbsup:
Voorals die aileron aansturing vindt ik indrukwekkend gemaakt...:)

Ik ben benieuwd hoe dit vliegt, en hoe het er "life" uitziet...

Mijn complimenten. :worship:

Martin
 
Jacques,

Vind de aansturing van de rolroeren echt schitterend, heb je daar al ervaring mee en hoe lang doe je met de kabels.

Als een kabel breekt heb je dan nog controle.


Ps. tek camel is op de post

Ton
hoi ton ,

deze rolroer aansturing heb ik al een paar maal gemaakt wel niet alle het zelfde bijvoorbeeld bij de C1 d7 is het geheel anders alleen in de boven vleugel,maar komt op het zelfde neer
de kabels gaan hier al lange tijd mee slijten eigenlijk niet.
bij breuk heb je geen controle meer is ja close loop

je moet wel een sterkere servo gebruiken omdat er wel wat wrijving in `t systeem zit, bij de dh9 heb ik een digi . servo van 9 kg gebruikt
en het werkt goed.

gr. jacques
 
jacques,

Lijkt mij een enge gedachte met een kabelbreuk alles kwijt te zijn, maar ja het is ten slotte schaal.

Valt me nog mee dat je voor zo'n grote kist, wrijving en 4 rolroeren aan een 9 kg servo voldoende hebt.

Ton
 
Hoi Jacques,

heel erg mooi. DH9 begint nu echt tot leven te komen. Complimenten.

Vraagje: gebruik je 1 servo (Hitec 635mg) voor het hoogteroer aansturing?

Groetjes, Edwin
 
jacques,

Lijkt mij een enge gedachte met een kabelbreuk alles kwijt te zijn, maar ja het is ten slotte schaal.

Valt me nog mee dat je voor zo'n grote kist, wrijving en 4 rolroeren aan een 9 kg servo voldoende hebt.

Ton

hoi ton ,

een kabelbreuk zal niet gauw gebeuren ,deze heeft 15 kp sterkte,en als je een servo uitvalt heb je `t zelfde probleem .
wat betreft de trekkracht van de servo die ik gebruik is nog te zwaar
op de c1 spanw. 2.2 m gebruik ik aan 225mg met 4.8 kg. en dit systeem loopt over 8 omkeer rollen
bij de avro 504 van 1/3 span 3.6m gew. 27kg een 10 kg servo en geen probleem
mijn ervaring is dat je voor rolroeren geen sterke servo nodig hebt

gr. jacques
 
Hoi Jacques,

heel erg mooi. DH9 begint nu echt tot leven te komen. Complimenten.

Vraagje: gebruik je 1 servo (Hitec 635mg) voor het hoogteroer aansturing?

Groetjes, Edwin

hoi edwin,

voor `t hoogte roer heb ik een hitec 635 carbonite gear gebruikt
wilde eigenlijk 2 lichtere maar dat kwam niet goed uit met deze aansturing .

gr. jacques
 
Ik gebruik zelf kevlar touw wat ik in de hengelsportspeciaalzaak koop.
Gaat uitstekend en heb ook nog geen slijtage opgemerkt.
Heb het cloosed loop systeem op de pup zitten en het bevalt me prima.
Doordat ik steeds de kist moet opbouwen kan je gelijk alles controleren of het nog in orde is.
Het is denk toch wel van belang dat je de kist helemaal controleert voor elke vlucht.
Het zijn kostbare vliegtuigen waar een hoop tijd en geld in is gëinversteerd.

Mvgr Hans
 
hoi,

nog een update van de dh9
234.JPG


ik heb nog even de water tank gemaakt dit is ook een opvallend detail aan de dh9
nu nog zwart maken en dan monteren.


verder wens ik iedereen een gelukkige :xmas: en voorspoedig nieuwjaar

gr. jacques

ik denk dat ik nu maar een nieuw draadje start nu de dh9 zowat klaar is

zoals ze zeggen een dag niet gebouwd is een dag niet geleefd :):):)
 
hoi,

nog een update van de dh9
234.JPG


ik heb nog even de water tank gemaakt dit is ook een opvallend detail aan de dh9
nu nog zwart maken en dan monteren.


verder wens ik iedereen een gelukkige :xmas: en voorspoedig nieuwjaar

gr. jacques

ik denk dat ik nu maar een nieuw draadje start nu de dh9 zowat klaar is

zoals ze zeggen een dag niet gebouwd is een dag niet geleefd :):):)

Mooi gedaan Sjaak!!!
Heb eens ter vergelijking gekeken op www.wwi-models.org en dan effe zoeken naar DH9. Lijkt er verrekte veel op.

Groet van Bart.
 
hoi,

hier nog wat van de dh9,
236.JPG

de water tank geverfd en gemonteerd (ziet er aardig uit :D)
235.JPG

en zo worden de vleugels vervoerd , opbouwen gaat heel gemakkelijk ik heb ongeveer 5 a 10 min. nodig voor de hele opbouw :D .

gr. jacques
 
hallo mensen,

de dh9 zit nu zowat in de eindfase ik moet nu alleen nog de motorkap erop zetten , deze zal eind van de week klaar zijn.
de motor dummy laat nog wel een tijdje op zich wachten :(:(:(

het gewicht komt dan op zo`n 8 a 8,3 kg. de laser 180 kan dit soort vliegtuigen hebben tot zo`n 10 kg. (volgens fabr. laser engines.) dus dat kan geen probleem geven
het zwaartepunt zit zonder extra gewicht ook zowat op z`n plaats ben ik zeer blij mee :):):)
nu de accu`s en schakelaar er in en hij is vliegklaar.
hier de spullen die er in gaan
246.JPG

nu nog een paar foto`s zoalls het er nu uitziet
242.JPG

239.JPG

243.JPG

244.JPG

nu zal het wat stiller worden over de dh9 eerst moet hij nog naar de beurs in dortmund samen met de c1 en ik denk dat ik daarna eens ga kijken of hij wel wil vliegen :cool:

en nu maar een nieuw draadje starten

gr. jaccques
 
Dat ziet er heel mooi uit Jacques. :yes:

De DPSI, hoe zijn je ervaringen er mee? Ik twijfelde tussen deze en Powerbox. Bij mij zijn het de Smart-Switch'n van powerbox geworden, maar wie weet voor een volgend model. Want de Smart-Switch is "gewoon" een enkele schakelaar en geen back-up.

Gr. Teus
 
Hey Jacques,
Ziet er inderdaad Erg mooi uit :worship:
Kan bijna niet wachten om hem ergens op een of ander treffen te zien vliegen
Proficiaat met het eind resultaat.
 
Back
Top