Bouwverslag De Havilland T.10 Chipmunk ⇨ WG-486 G | c/n C1/0536

.
Bedankt voor de leuke reacties! :D

full


@ Mees: Eigenlijk wel ja. Zwart dekt natuurlijk beter over wit dan andersom... maar da`s achteraf... en om Theo Maassen te citeren: "achteraf is mooi wonen" ;)


De 'looppaden' op de vleugel en de rode biezen op de romp gemaakt:

full


De 300ste foto uit dit bouwverslag! :turn-l:

full


full


De tankopeningen in de vleugel, de witte banden op romp en vleugel en de anti-glare op de neus afmaken. Dan kan de Chip geweathered worden, leuk werk!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Dat moet inderdaad ook nog Jan :yes: maar het is niet nodig om dat voor het weatheren af te hebben, vandaar dat ik het er hierboven niet bij had staan.

De cockpit moet nog helemaal gedaan worden en er komt zeker een piloot (of twee) in. Persoonlijk vind ik een schaalmodel zonder piloot een gemis.

Groeten, Ramses


ps. Gave nieuwe avatar Jan!
 
.
Je BL is bijna af Femmo, was ook een flink project! Daarna je Bf-109 :thumbsup:


De De Havilland DH-T.10 Chipmunk WG-486 c/n C1/0536 heeft met verschillende kleuren rond gevlogen voordat hij deze zwarte kleur kreeg:

WG-486 was delivered to the RAF in January 1952 and served with No 5 Basic Flying Training School, No 9 Refresher Flying School and No2 Flying Training School (FTS) before being used by the Army Air Corps with 651 and 657 Squadrons. In December 1958, the aircraft was issued to 114 Squadron in Cyprus, where it was used in operations against the EOKA terrorists, flying low-level reconnaissance patrols and convoy escort missions from Famagusta, Xeros and Akrotiri airfields, with British Army officers in the rear seat. The crisis ended in March 1959 and WG486 was brought back to the UK in 1961.

full


De WG-486 in 1959


The aircraft returned to training flying for16 years, with units that included the RAF College at Cranwell, Initial Training School at South Cerney and Church Fenton, No 1 FTS, Liverpool and Bristol UASs and No 3 AEF.

full


De WG-486 in 1973


In 1987, WG486 moved to Germany to operate as part of the Gatow Station Flight in Berlin, which was then surrounded by Soviet Communist Block territory, where it embarked on a second phase of operational flying. For the next 2 years it was flown on what were then highly secret ‘Cold War’ covert photographic reconnaissance ‘spying’ flights in and around Berlin.

full


De WG-486 in 1987


When RAF Gatow closed, the aircraft spent a year at Laarbruch before joining the Memorial Flight in 1995.

full


De WG-486 in 1996


full


De WG-486 in 2012



Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je een echte schaalbouwer had geweest, dan had je al die verschillende onderlagen ook aangebracht voordat je het zwart er op deed. Je hebt je er wat makkelijk van af gemaakt, hoor! :nooo:
 
Als je een echte schaalbouwer had geweest, dan had je al die verschillende onderlagen ook aangebracht voordat je het zwart er op deed. Je hebt je er wat makkelijk van af gemaakt, hoor! :nooo:

Henri we zullen er bij jouw aan denken als het ooit zover is.!!:p

He Ramses het gaat de goede kant op.
Nog even de laatste loodjes.
Succes Han.
 
welke onderlagen
meestal word de oude verf wel eerst verwijdert voordat er nieuwe opgaat toch
of word het net zoals amerika gedaan waar plamuur de basis is voor elke restauratie
 
Als je een echte schaalbouwer had geweest, dan had je al die verschillende onderlagen ook aangebracht voordat je het zwart er op deed. Je hebt je er wat makkelijk van af gemaakt, hoor! :nooo:

Oude onderlagen worden verwijderd tot op het aluminium, daarna een nieuwe primerlaag en de laklaag.
Ziet er zeer goed uit Ramses doorgaan zo.


.
 
Toch wel fijn dat er een intellectueel is die het vaderland gaat redden.

.
 
Laat gaan allen, dank u!
Misschien is het een idee om het draadje van Ramses hier niet mee te vullen.

Succes met het bouwen van de cockpit en de piloot? Maak je die weer zelf zoals bij de Gladiator?
 
.
Bedankt voor de complimenten en leuke reacties mannen! :D

Ik had de ironie begrepen Henri, geen probleem.
Iedereen een virtueel biertje, proost :proost:, gaan we weer verder met de Chipmunk!

Succes met het bouwen van de cockpit en de piloot? Maak je die weer zelf zoals bij de Gladiator?

De piloot voor de Chipmunk ga ik niet zelf maken. HK heeft een heel mooi pilootje voor deze kist (dezelfde als voorin m`n Tiger Moth zit):

full


En de aankleding van de veerpoten.

Speciaal voor Jan ;)

full


Ben begonnen met de poten van het landingsgestel

full


en remleidinkjes?

Yep, die komen er ook op.

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat we nu allemaal tevreden achterover kunnen leunen (met een biertje? Nog even wachten . . . :oops:) en toekijken hoe Ramses er (weer) iets moois van gaat maken! :yes:


jan.
 
Back
Top