Bouwverslag De Havilland T.10 Chipmunk ⇨ WG-486 G | c/n C1/0536

.
Hahahaha, pak het biertje inderdaad vanavond maar, is nog wat vroeg... ;)

Groeten, Ramses

.
Zo dan,... komt `ie Jan ;)

full

full

full

De velgen van de wielen moet nog bewerkt worden:

full

Nu ff kijken hoe de fairings voor de poten te maken, het zijn twee verschillende want in de linker zit een licht.

Ik pak vast een rood wijntje, proost!
drinking-wine-smiley-emoticon.gif

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt door een moderator:
Ramses geweldig !

Maarre je bent 2 dingen vergeten landingslamp en rechtsboven op de motorkap een (kleine)vent opening voor de motor...

Geweldig gedaan hopelijk zien we hem snel een keer in het eggie
Groetjes pascal

.
Bedankt Femmo en Pascal :D

@ Pascal: Landingslicht komt er nog aan:

.Nu ff kijken hoe de fairings voor de poten te maken, het zijn twee verschillende want in de linker zit een licht.

Extra ventilatie opening in kap moet ik nog ff kijken.

Ik zal `m een keer meenemen naar Vught, een keertje gastvliegen met de Moth en Chip straks. Spreken we nog wel een keer af.

Groeten, Ramses

.
... Maarre je bent 2 dingen vergeten landingslamp en rechtsboven op de motorkap een (kleine)vent opening voor de motor...

Komt `ie Pascal ;)

(let niet op de stofvingers op de kist,.. op het zwart is dat nogal zichtbaar...)

full

De fairings van de landingsgestel poten gemaakt, eentje met landingslicht, de andere zonder. Moet alleen nog een glaasje voor het licht maken:

full

En de extra ventilatie opening gemaakt op de motorkap:

full

De motorkap ligt los op de neus en hangt wat schuin naar beneden, komt hoger en natuurlijk recht te zitten straks:

full

De 'looppaden' en de tankopeningen op de vleugels:

full

full

De aileronscharnieren vastgelijmd in de vleugel met 30 min. epoxy:

full

Volgende is de witte banden op de romp en vleugel en dan kan de Chip geweathered worden. De piloot, nieuwe wielen en wat propellers voor de Saito 82A zijn besteld...

Groeten, Ramses

.
Bedankt Ralf! :D

Ik vond zojuist op het internet nog een mooie foto van de WG-486 tijdens de geheime spionage vluchten eind jaren 80 met deze Chipmunk:

full

In 1987 verhuisde de DH-T.10 WG-486 naar Duitsland en werd samen met de DH-T.10 WG-466 gestationeerd op de RAF basis Gatow in Berlijn, welke werd omringd door communistisch Sovjet grondgebied. Gedurende 2 jaar werden zeer geheime 'Koude Oorlog' fotografische verkenning en 'spionage' vluchten gevlogen (BRIXMIS operaties) in en rond Berlijn met de WG-486 en de WG-466.

Na de val van de Berlijnse Muur, werden de Chipmunk verkenningsvluchten snel gestaakt en de twee Chipmunks werden overgevlogen naar RAF Laarbruch, in West-Duitsland. De Chipmunk WG-466 werd terug naar Berlijn gevlogen en werd geschonken aan het geallieerde Museum in Berlijn. De Chipmunk WG-486 is nog steeds in dienst van de RAF, nu in geheel zwarte uitvoering bij de Battle of Britain Memorial Flight.

Groeten, Ramses

dat zijn nou net de dingen die ik bij mijn chipmunk nog mis
hij word echt mooi zoals jij hem bouwd

.

Komt `ie Pascal ;)

(let niet op de stofvingers op de kist,.. op het zwart is dat nogal zichtbaar...)

full

De fairings van de landingsgestel poten gemaakt, eentje met landingslicht, de andere zonder. Moet alleen nog een glaasje voor het licht maken:

full

En de extra ventilatie opening gemaakt op de motorkap:

full

De motorkap ligt los op de neus en hangt wat schuin naar beneden, komt hoger en natuurlijk recht te zitten straks:

full

De 'looppaden' en de tankopeningen op de vleugels:

full

full

De aileronscharnieren vastgelijmd in de vleugel met 30 min. epoxy:

full

Volgende is de witte banden op de romp en vleugel en dan kan de Chip geweathered worden. De piloot, nieuwe wielen en wat propellers voor de Saito 82A zijn besteld...

Groeten, Ramses

.
Bedankt Jeroen, Jan en Pascal! :D

.
Ondanks dat ik afgelopen week bijna alle beschikbare tijd in de tekeningen van de Fokker V.23 heb gestoken, tussendoor toch ook nog wat gewerkt aan m`n Chippy. Bestelling van HK is inmiddels binnen met drie 14x6 props, een 1/6 pilootje en twee 70mm wielen met een aluminium velg.

De motorsteun en de Saito 82A op de neusdoos gemaakt:

77cd11c908fba71c9db44d0f4c574762.JPG

De witte banden op de romp en vleugel geschilderd en met het verwijderen van de afplak tape de decals (roundels) op de romp beschadigd... :mad:

full

Gelukkig had ik van alle decals wat extra exemplaren op de file erbij gezet, dus de twee roundels opnieuw op de romp geplaats. Ook de anti-glare op de rompneus geschilderd. De motorkap op de romp vastgezet en een spinner geplaatst voor de foto`s. Deze spinner is veel te scherp en ik moet nog op zoek naar een andere spinner met een 'stompe neus'. Voor de foto`s de piloot en de cockpitkap er even los op gezet:

e27972176d562577973316e2102da5c3.JPG

4312e00fe7e2477b3d5f74c5b4ad8150.JPG

full

full

full

full

Groeten, Ramses

.
Nu is het echt de WG-486 G | c/n C1/0536: :D

full

full

2ced2ad9e237f08ea3c21632ee8da9f8.JPG

3fd6385e24085b3787c0596cfc7df69a.JPG

cdc56a13d878681d2f1b7541db0f44c1.JPG

1e5ca65cb661f221a443beabb87f8539.JPG

e589922ca54972dc09c934100409fd69.JPG

5f06362a72cb79f30d616842560006cf.JPG

Alleen nog de cockpits en de binnenzijde van de cockpitkap maken en dan kan de Chip geweathered worden!

Groeten, Ramses

.
De gehele Battle of Britain Memorial Flight (BBMF):

full

De BBMF Chippies:

full

De WG-486 G | c/n C1/0536 met piloot Tony Garton:

full

Tony Garton vloog de Chipmunk T.10 WG-486 op spionagevluchten (BRIXMIS operaties) vanaf Gatow in Berlijn tussen 1987 en 1989, tot de val van de Berlijnse Muur.

Tijdens een recent bezoek aan de BBMF op Coningsby werd hij herenigd met zijn oude kist. Zijn verhaal van het vliegen met de Chipmunk als een 'spionagevliegtuig' over de Sovjet-sector van Oost-Berlijn zal worden opgenomen in het najaar nummer van het officiële tijdschrift RAF Memorial Flight Club (alleen beschikbaar voor leden).

Groeten, Ramses

.
Ik heb net de Chip even gewogen en hij weegt nu (als op bovenstaande foto`s) precies 3100 gram.

Daarbij komen nog 7 servo`s à 40 gram, brandstoftank, de ontvangeraccu en de ontvanger. Ook nog 1 of 2 lagen transparante 2K-lak en wat details in de cockpit.

Waarschijnlijk zal de Chip (met lege tank) rond de 3600 gram gaan wegen. Met volle brandstoftank zal de Chip vliegklaar dan onder de 4 kg blijven.

Specificaties Chipmunk:

Scale: 1/6
Span: 69" (1750 mm)
Length: 51" (1300 mm)
Weight: 7.94 lb (3600 gram)
Engine: Saito 82A (13.8 cc)
Prop: 14"x6" (35.6 cm x 15.2 cm)

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Hééééééééééél mooi geworden! :thumbsup: Helemaal F4C.

Ga je de prop en spinner ook nog zo beschilderen? (We houden je bezig.)
Je kan natuurlijk ook een static prop+spinner beschilderen.

De WG-486 G | c/n C1/0536 met piloot Tony Garton:

full

Mooi.

Erg mooi.

Btw, Femmo heeft het over zweven, maar: wat is de vleugelbelasting? :confused:

De site van Airsail geeft aan approx. 2,9 kg.

Ik zou de vaart er maar een beetje in houden! :yes:

jan.

.
Bedankt heren! :D

@ Henri: Jazeker, in ieder geval statisch.
@ Jan: Vleugelbelasting weet ik zo niet (weet de vleugeloppervlakte niet).

Die ca. 2.9kg op de AirSail website is van een "ongedetailleerde en volgens de bouwbeschrijving gebouwde" kist. Ik heb behoorlijk wat modificaties aan de Chip gemaakt en vind het totaalgewicht eigenlijk wel meevallen voor de afmeting. Ook heb ik een Saito 82A in de neus, terwijl volgens de bouwdoos een .32-.46 tweetakt voldoende is...

...Ik zou de vaart er maar een beetje in houden!...

Dat doe ik bij de landing sowieso altijd. Ik melk m`n kisten nooit uit bij de landing, maar vlieg ze naar het veld toe. Volgens sommigen kom ik altijd "rap" binnen. Dat gaat i.i.g. geen probleem geven ;)

Groeten, Ramses

Back