De HK500 (hobbycity Trex500 cloon)

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door u4eake, 7 jul 2009.

  1. Chanq

    Chanq

    Lid geworden:
    24 nov 2008
    Berichten:
    202
    Pinion ofwel motortandwiel ;) Ligt eraan wat je als headspeed wilt hebben. Mijn T500 hield altijd van hogere headspeeds dus ik zou voor de grotere gaan. Qua lipo zou ik de 6S 3000mah kiezen. Eigenlijk vrij standaard voor een 500.
     
  2. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    owhkee, die afkorting kende ik nog niet;)
     
  3. raptor 1960

    raptor 1960

    Lid geworden:
    4 mrt 2009
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Limburg
    @ Skywalker

    Wanneer kunnen we hem bewonderen op ons veld in schipperskerk?

    gr Hans
     
  4. madxxx

    madxxx

    Lid geworden:
    5 jul 2007
    Berichten:
    143
    Locatie:
    landgraaf
    Ja ik wil die gt ook wel eens zien.
     
  5. Skywalker

    Skywalker

    Lid geworden:
    26 okt 2009
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Roosteren
    ...soon!

    Bewonderen kan altijd... tis alleen zo nat donker en koud!

    Ik laat Paul (de verkoper) binnenkort een final check doen en invliegen. Daarna hoop ik frequent aanwezig te zijn!

    Mits, niet teveel wind, nat Ć³f donker is....:D
    Of heeft er iemand een mega fabriekshal oid ter beschikking?

    Gr. Luc
     
  6. Vinnie-Pinnie

    Vinnie-Pinnie

    Lid geworden:
    11 feb 2008
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Brabant
  7. Skywalker

    Skywalker

    Lid geworden:
    26 okt 2009
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Roosteren
    Joehoe!

    Het vliegt!

    Helemaal top! Gisteren heeft Paul de heli gechecked. Was erg hard nodig ook. Met wat denk, krabben waar je geen jeuk hebt, en experimenteren bleek het toch handig om de roll servo's te wisselen op de ontvanger. (Had de nodige avonden geƫxperimenteerd en besloten dat een expert mocht kijken waarom nou...)
    Paul heeft me geleerd hoe je de 'ongeveer goed' afstelling naar bijna perfect krijgt. Hoe strak een belt moet staan, de afstelling van je Gyro en tail. En nog wel honderd tips!

    Eenmaal op het prachtige veld van Jupiter in Venlo heeft Walter nog een quick final check gedaan en had Paul de eer om voor het eerst op te spoelen. Na wat checken en afstellen van de trims en Gyro was Paul na 2 lipo's buitengewoon tevreden! Sticks los en de heli hangt stabiel... niet slecht voor een heli van $59,-

    [​IMG]

    Zelf heb ik nog geen centimeter gevlogen. Eerst simmen totdat je blaren op je vingers hebt en je relatie begint te kraken....

    Bij deze wil ik Paul en Walter bedanken voor hun deskundigheid, gastvrijheid maar vooral hun bereidheid om een beginner zo goed te helpen, wat een enthousiasme! Top gewoon! :thumbsup:

    Overigens boeiend om te zien met welk gooi en smijtwerk ze hun eigen heli laten vliegen! Complimenten!!

    Groet, Luc
     
  8. Peethil

    Peethil

    Lid geworden:
    29 mrt 2010
    Berichten:
    22
    Even voorstellen:
    Mijn naam is Peter, kom uit het zuiden van ons land en ben pas op latere leeftijd begonnen met het ongeneeslijke heli-vliegen.

    Inmiddels heb ik ook een HK500 besteld en zal dus nog wel eens een beroep op u allen doen m.b.t. de aanwezige kennis en ervaring.

    Ik vind het wel vreemd dat de laatste reactie op dit onderwerp op 14 december 2009 geweest is; er zijn sinds die datum toch nog wel meer vragen en opmerkingen over dit topic aan de orde geweest?

    Groeten,

    Peter.
     
  9. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Zal ik hem dan maar weer omhoog schoppen.

    New!!!

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : HK-500CMT 3D Electric Helicopter Kit (incl. GF blades and extras)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ziet er leuk uit voor het geld.
     
  10. Skywalker

    Skywalker

    Lid geworden:
    26 okt 2009
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Roosteren
    Ik seg kwijl!

    Hmz....dit is echt de moeite!
    'Helaas' ben ik nog steeds met de eerste GT aan het vliegen. (fingers crossed) (Dan heb ik nog een comlete onaangebroken GT liggen voor spares)

    Als ze nou eens deze versie uitbrengen in FBL dan koop ik hem! Hoewel de Align 550 ook naar meer smaakt...

    Het resultaat van een halfjaar vliegen is dat ik nu behoorlijk rondscheur. Soms een beetje onzeker gevlogen, maar ook dat wordt steeds beter.
    Ik vind dat er meer vleugels moeten overstappen naar deze uiterst betaalbare heli's!!!

    HK GT rules!;)

    Groetjes, Luc
     
  11. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Vandaag heb ik hem binnen gekregen. Kwam helaas niet zonder kosten door de douane.

    Tijdens de 2e helft NL-BZL heb ik hem even (snel) in elkaar gezet.
    Duurt nog even voor ik de complete setup heb. Tegen die tijd ze ik hem officieel in elkaar.
    Dus alleen even voor het plaatje.

    Het ziet er op het eerste oog wel goed uit al ben ik geen heli kenner.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    HK500 CMT vs. Art-tech Hughes 300 "400 Class"

    Gr. Dennis
     
  12. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Ik heb even een paar vraagjes.

    In de T-rex handleiding staat de de balllink kopjes die op de hevels komen geborgd worden met een moertje aan de achterzijde. Nu zijn de boutjes van HK daar te kort voor.
    Nu heb ik ze strak in het heveltje gedraaid met wat lijm en ze zitten naar mijn idee toch goed vast. Kan dit kwaad of doen er meer dit zo.

    2e vraag: Ze geven voor de hevels 16 a 16,5mm op. Nu heb ik de hitec hevels gebruikt en kom op iets van 15mm uit. De stuurstangetjes staan zo goed als verticaal. Gaat dit problemen geven. Van mij hoeven de uitslagen niet zo heel groot te zijn dus in dat geval zit het mij best tenzij je problemen krijgt met de swash.

    3e vraag: De accu moet vrij ver naar onderen (zeg 2cm vanaf bovenkant) 6s3000 20c anders past de kap er niet op. Nu hangt hij nog vrij recht maar de motor zit er nog niet in. Is dit normaal of is de accu gewoon te groot.

    4e vraag: Er staat niet precies hoe de swash moet staan als de bladen op 0 graden staan. Ik neem aan zo dicht bij in het midden mogelijk op de as?

    5e vraag: Er staat heckrotor in het midden (beide kanten gelijke afstand op de as) en heveltje verticaal. Dat heb ik gedaan maar het heveltje aan de rotorkant staat dan niet op 90 graden. Klopt dit? Kan dat overigens niet stellen.

    Gr. Dennis
     
  13. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb even meegekeken met de HK500 van Han en daar is toch wel wat op aan te merken;
    1) Die boutjes zijn te kort! Deze trek je er zo uit en dat kan niet de bedoeling zijn. Als je M2 boutjes gebruikt die lang genoeg zijn om het hele plastic te pakken zit je goed. Een borgmoertje (nylock) er achterop is nog beter.
    2) Stangen naar de swash horen verticaal te staan. Uitslagen regelen op de zender.
    3) Waar je accu bevestigd moet worden hangt af van het zwaartepunt. Ik houd altijd een iets neuslastige heli aan.
    4) Als je 3D gaat vliegen dan moet de swash bij 0 graden in het midden staan. Als je "sport" vliegt dan moet de swash helemaal onderin op ongeveer -2 graden uitkomen waarbij je nog wel de rollservo's moet kunnen bedienen natuurlijk.
    5) Bij een headinglock gyro moet de hekrotor idd in het midden staan, dat zal ca. 0 graden zijn. Het klopt dat de hevel dan niet 90 graden staat. Voor een std gyro de hevel ongeveer 90 graden houden bij pitch & rudderknuppel in de middenstand (ivm rudder mix). Elke heli is anders en kan dus hiervan afwijken.

    Succes, Marco.

     
  14. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Verbeteringen op bruteforce:

    4: Afstelling kop en links ten alle tijden 0 graden op midstick in idle up(of 50 procent in de pitch curve) , de -2 moet je dan inregelen op de zender, dus dan ipv 0-25-50-75-100, moet je dan 40-45-50-75-100, zodat je onderin gewoon minder bereik hebt, anders kloppen de verhoudingen namelijk niet!
    5: Zorgen dat de tail pitch slider in het midden van de staartrotor as staat, dan zit je zowel met een HH gyro, als een rate gyro altijd goed, beste is om de link zo af te stellen dat hij in rate mode, zonder trims niet wegdraait, dan heeft de headlock functie het ook makkelijker. rudder mix met een gyro absoluut uitzetten!!!
     
  15. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als je de tailslider in het midden zet dan heb je 0 graden pitch. Dat zal een rate gyro dus niet bijhouden. Rudder mix bij een rate gyro werkt prima ondersteunend, alleen met een HH gyro mag dat niet want dat ziet de HH als een stuurimput.
     
  16. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Ik ben bezig bij mijn hk500 de electronica in te bouwen en vraag me af,is een Spektrum 6100 voldoende voor een 500 heli?

    Groeten,
    Marcel
     
  17. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Nee!! De 6100 is een park flyer ontvanger!! ga je die 1, tussen carbon frames plaatsen wordt het bereik(nog meer) beperkt en 2, bereik is niet zo barveel, en dus kan het voorkomen dat ie dan buiten bereik gaat en neer stort...

    een AR 6200 met sateliet, of nog beter een AR7000 met sateliet is wel aan te raden..
     
  18. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik kan het deze keer niet anders dan eens zijn met Anko; Koop een goede zender/ontvanger voor je (toch uiteindelijk wel prijzige) heli. Als je een verbindingsprobleem hebt met een vliegtuig dan crasht het, als je een probleem hebt met een heli dan wordt het ineens een levensgevaarlijke vleesmolen...

    Ik zou minimaal gaan voor een PCM (of een 2.4GHz natuurlijk) zender/ ontvanger met heli programma voor je 120 graden ccpm tuimelschijf aansturing etc.
     
  19. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    Hallo iedereen, we hebben niet heel dit topic doorgelezen maar zitten toch met een vraag:

    mijn vader is bezig met de HK 500 te bouwen en nu botsen we op het volgende;
    we vinden dat het tandwiel dat de riem aandrijft maar los zit op het main gear.
    Er is niets voorzien om met die spanning wat te spelen, en zou dus meteen juist moeten zijn

    deze dus:

    [​IMG]

    zijn er mensen die hier dezelfde ervaring hebben? want wij kunnen ons niet inbeelden dat dit zo hoort..
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb ook een 500GT TT overgenomen en de kwaliteit (op de staart bladhouders na) lijkt niet gek. Het loopt niet zo zuiver als een echte t-rex maar het voor het geld loopt het zeker niet gek. Vlieg gedrag is heel erg netjes en voelt aan als een echte t-rex, goed gekopieerd :)

    Ik heb de 1800kv turnigy 500H motor erop met 13t tandwiel en 4s 5000 mAh lipo. Dit wordt aangestuurd door een kontronik jazz. Heerlijke combinatie voor mooi rustig lang vliegen.

    Ik merk alleen bij sommige toerentallen dat de heli gaat schommelen met de nick. Iets minder toeren en het is over. De bladen leken goed in balans en hebben ook 0 bladspoor. Trilling zie ik ook niet echt. Toch nog eens goed nakijken denk ik.
     

Deel Deze Pagina