De iets minder lelijke quadcopter v2

Ja Ja Ja JAAAAAAA: Ik heb een rondje woonkamer gedaan!!!

Heh heh :)

Goed, dan hoef ik nu alleen nog maar alles terug te bouwen op mijn originele frame :D

Ja Ja Ja JAAAAAAA: Ik heb een rondje woonkamer gedaan!!!

Heh heh :)

Goed, dan hoef ik nu alleen nog maar alles terug te bouwen op mijn originele frame :D

Lol, beters, ik had vanmiddag een boom te pakken, dat was wat minder. Gelukkig heb ik 12 meter pvc buis liggen om quads en vliegtuigen uit bomen te redden ;).

Lol, beters, ik had vanmiddag een boom te pakken, dat was wat minder. Gelukkig heb ik 12 meter pvc buis liggen om quads en vliegtuigen uit bomen te redden ;).

Ha ha, ja die ken ik :) Ik heb ooit eens een Easystar in een boom gehad. Echt alle stokken in huis aan elkaar getaped en toen weer terug naar plaats delict :)

Alles goed met de quadkoppert?

Van de quadcopter was alleen een prop kapot, straks even een nieuwe balanceren en dan weer vliegen :).

Ik ben een keer 3 dagen bezig geweest om een Swift vleugel uit een boom te krijgen ergens op een sportpark. Eerst een dag lopen zoeken voordat ik hem gelocaliseerd had. Het ding zat op 12 meter hoogte en zat echt muurvast. Ik heb touwen om takken gegooid om zo de boom te laten zwiepen en hem er zo uit te krijgen, handen tot bloedens toe open gehaald aan dat touw, helaas zonder succes. Ik was toen echt pissed en het ging me helemaal niet meer om die Swift (het was eigenlijk alleen het schuim en twee goedkope servo's, de lipo en de ontvanger had ik al terug; ik was loopings aan het trekken en toen raakte de lipo los en die viel met de ontvanger gelukkig op het gras, de Swift dwarrelde ergens een bosje in). Het was echt een principe kwestie en ik was al aan het overwegen om de boom om te zagen toen ik bedacht dat het wel vaker zou gebeuren; ben toen naar de Gamma gegaan en heb 5x2 meter grijze pvc buis gekocht met koppelstukjes die ik met schroeven aan elkaar vast kon maken. Dit is niet sterk genoeg om gewoon rechtop te zetten maar als je de buis via de boom en takken geleid dan werkt het prima en zo kon ik de Swift uit de boom porren. Dat was wel een lekker gevoel toen het lukte en gisteren kwamen die buizen dus ook mooi weer van pas ;).

... en gisteren kwamen die buizen dus ook mooi weer van pas ;).

Ken het gevoel. Die Easystar hing een meter of 30 hoog. Had ik voor m'n zoon gekocht, papa ging 'm wel even invliegen. Dat duurde een minuut of twee, toen was ie al weg. Heeft er ruim een maand in gehangen, maar alle electronica deed het nog :) De servo's zijn van binnen nog als nieuw en hebben daarna nog vele vluchten gemaakt, die gaan nu weer in de Twinstar. Wel goed spul dat MPX :rolleyes:

Vanmiddag eindelijk de boel goed uit kunnen proberen in de bunker op mijn werk. Li-po er in, beetje hoppen, na een minuutje wat hoveren en zo de eerste accu doorgebracht.
Nog een beetje uitgetrimd en stabiel bevonden!
Bij de tweede accu ben ik langzaam wat heen en weer gaan vliegen en nu, aan het einde van de vierde accu kan ik al lekker rondjes vliegen. Ik vind het ding ijzig stabiel, je hoeft er zowat niets aan te doen als het hovert. De roll "P" heb ik staan op zo'n driekwart, die van de yaw op 50%. Dat kan mogelijk nog beter en misschien is dat buiten wel nodig.
Ik ga nog wel de firmware met iets steviger yaw (5) er op zetten, deze (4?) is toch wat te sponzig naar m'n zin op 100% rate en geen expo. De roll en pitch zijn/lijken okay met de rate op 75% en 30% expo.
De 25C/2200MAh/3s Zippy Flightmax Li-pos doen het trouwens merkbaar beter dan de dure 3s/2200MAh/30-50c Nanotechs. Ook fijn om achter te komen :) De quad is duidelijk snappy-er met de Zippys en je ziet op de lipo saver ook veel minder spanningsdips. Met de Zippys haal ik met wat heen en weer keuvelen iets meer dan acht minuten zuivere speeltijd. Daar ben ik niet ontvreden over.

Okay, deze doet het. Volgende project :D

Nu eerst maar eens naar buu'n er mee, ben benieuwd ;)

Hoi,
Arthur.

Mooi werk he! Volgens mij is de firmware met de yaw parameter op 4 gevoeliger dan de standaard waarde (5).

Ah okay, ik zal de beschrijving nog ff doorlezen dan. Bedankt :)

Edit: X Quad version 4.7 with Aileron/Pitch scalestick 5 and Yaw Scalestick 4 for faster Yawing.
4 is dus meer dan 5 inderdaad :D

Laatst bewerkt:
Om ook maar even in te haken op dit topic.
Ik heb met hetzelfde probleem te maken wat jij ook hebt gehad. Ik vlieg in +-configuratie, maar dat verschilt niet zo veel. Ik krijg maar geen lift-off, de quadcopter maakt een gigantische herrie, maar daar blijft het bij. Vanaf bovenaf gezien draaien de voorste en de achterste motor met de klok mee, de linkse en de rechte motor tegen de klok in. Op de linkse en de rechtse motor zit een CCW-proppellor(met een r-etje).

Zou je eens kunnen aangeven hoe jij het nu hebt ingesteld? welke motor draait welke kant op en vanaf welke positie bekeken?

Even je propellors omdraaien....

Je moet simpelweg de "R" prop op de CW draaiende motor monteren en niet op de CCW

Edit
Een "R" geeft dus aan met de klok mee ;)

Ferdy, je bent mijn held voor vandaag! Ik had echt alles geprobeerd, maar dit dus blijkbaar niet! :-S. Nu hard bezig met het afstellen.

Kijk ook even in mijn bouwverslag vna de Naza, staat dit ook in:

Belangrijk:
Meestal staat er wel bij of de props een links of een rechtsdraaiend model is. Maar soms ook niet. En das best lastig.
Gelukig is hier een simpele standaard regel voor:

De bolle kant van de propeller is de voorkant. Deze kant bepaalt welke kant de prop op moet draaien om lift te genereren. Houd u zich aan het schema van de motoren volgorde, en hun draairichting. Je plaats de prop welke past bij de draairichting van de motor! Eerst controleren of de motoren nummering klopt,en de draairichting van de motor, en dan pas de bijbehorende prop plaatsen!

Hier een plaatje , hoe je kan zien wat de "voorkant" van een prop is.
prop%20voorkant.JPG

Hmm, het afstellen lukt ook al niet. Ik volg de volgende handleiding: KK flight-controller Quadcopter setup guide

Er staat dat bij een kwart throttle de motoren zouden moeten beginnen met draaien. Bij mij gaan de motoren direct als ik de throttle een klein beetje openzet hard draaien, dus niet een klein beetje. Ik heb al geprobeerd om de ESC's te kalibreren, maar dit lijkt niet te helpen. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Mijn transmitter heb ik trouwens ingesteld op de volgende manier:
transmitter1.PNG

transmitter2.PNG

ik weet niet welke zender dat is, maar meestal is het throttle kanaal -100 met de stick naar beneden en de rest 0 met de stick centraal

Laat even weten met welk board je wilt vliegen en met welke software versie
Denk dat we dan wel wat kunnen vertellen.

Back