De iets minder lelijke quadcopter v2

Overkill, geloof me! 10x10 is superstevig en stabiel, meer hoef je echt niet te hebben!

Dit is meestal het punt waarop Johan (Plotterwelt) inkickt om te verdedigen waarom 15mm beter is :D
Johan geeft aan dat met 10mm de armen door kunnen buigen en aluminium wordt nu eenmaal gauw moe. 15mm en flink doorboren is net zo zwaar als 10 mm niet doorboren en geeft door de dikkere wand een betere sterkte/stijfheid tegen doorbuigen.

Aan de andere kant spreekt Streetbiker natuurlijk ook weer uit zijn ervaring ( en naar wat ik lees op het forum is die voldoende ruim).

Ik heb nu ook een X525 frame binnnen. Dat is 12mm alu en extreem dun vergeleken met de 15mm van Hornbach. Daar vliegen toch veel mensen met succes mee, inclusief ondergehangen camera's en echt niet alleen lichte GoPro's.

Gezien de wanddikte van bij de bouwmarkt verkrijgbare 10mm alu profielen en bovenstaande overweging zeg ik nu: gewoon mee vliegen.

Ter info:
Gisteren toevallig 25 cm 15x15 aluminium uitgeboord voor een nieuw frame. Zonder boren weegt een stuk van 25cm 50 gram, na het boren 30gr. Ik boor dan elke 15mm een gat van 11 mm.

4 armen van een quad wegen zo dus 120gr. Excl centerplates e.d

Meh :(

Tot nog toe geen succes en geen idee waarom.

Als ik de boel op spin gaat op een gegeven moment het frame compleet resoneren, maakt echt een pokkeherrie, maar omhoog wil die niet, hooguit wat draaien op "yaw".
Ik zag wel gelijk een spanningsdip op de liposaver, maar twee lipo's parallel plaatsen hielp evengoed niet.
Ik heb alle instinkers inmiddels dubbel/trippel gecheckt (motor draairichting/proppellors misschien omgedraaid) maar niks gevonden.
Daarop heb ik de hele boel omgebouwd op m'n X525 frame om dat in ieder geval uit te sluiten, maar met exact hetzelfde resultaat. Zelfde resonantie ook trouwens.

Ik snap er ff niks van :D de combinatie zou gewoon moeten werken, is een gebaand pad. We zoeken verder...

mmm...klinkt toch echt als een verkeerde draairichting...
Quad moet op zijn minst een beetje licht worden

(je hebt toch geen Dual rate op je gas gezet he)

Edit:
Mmmm... Heb even naar de plaatjes gekeken van de vorige pagina maar de props zitten goed. Vreemd inderdaad

Laatst bewerkt:
Een filmpje en wat plaatjes zouden helpen.

Thx. Je hebt gelijk. zo wordt het gissen.

@Fer: Zoiets moet het zijn natuurlijk.

Ik heb nog even een sanity check gedaan. Prop een klein beetje opspinnen en een papiertje er onder houden. Dat leek weinig te doen, dus maar props 1-3 en 2-4 verwisseld. Dat gaat een stuk beter :), het papiertje wordt nu wel naar beneden geblazen.

Vreemd, ik deed toch echt:

M1,CW M3,CCW
; * *
; \ /
; \ /
; \ /
; +
; / \
; / \
; / \
; * *
; M2,CCW M4,CW

En ik meen toch ook klok te kunnen kijken :D

Ik doe iets heel simpels heel erg fout :)

Na twee minuten nadenken: Een gewone prop draait rechtsom, gezien vanaf de piloot. Dus als je er van bovenaf op kijkt is het andersom. Right?
Dan draaien de motors dus verkeerd om :)

Let ook even op dat je de props niet op z'n kop monteert.

Edit

Dit is de volgorde die is dus goed
X-mode setup:
Motor 1: front left, CW
Motor 2: back left, CCW
Motor 3: Front right, CCW
Motor 4: Back right, CW

Check even of je de ESCs aangesloten hebt op de juiste pinnen

Laatst bewerkt:
Voel je of de wind naar beneden of omhoog wordt geblazen? Kan namelijk zijn dat je motoren de verkeerde kant opdraaien.

Nog een

Proprichting bepalen door er van boven af naar te kijken

Okay, nu ben ik echt ff :shock: :)

Als je de draairichting van boven bekijkt, dan betekent dat dat je de prop met de borst ( en dus ook de lettertjes) naar beneden moet monteren?

Immers, normaal draait een motor naar rechts, CW dus, vanaf de piloot gezien. Je monteert dan de prop met de borst naar voren/van de piloot af.

Nu moet motor 1 CW draaien vanaf boven gezien, vanaf de piloot dus andersom (CCW). Als je dan een CW prop monteert zal je 'm ondersteboven moeten monteren om thrust te krijgen. Toch?

Zoals gezegd: ik doe iets heel simpels heel erg fout. :hammer:

Edit: of moet je simpelweg de "R" prop op de CW draaiende motor monteren? Zo heb ik het sinds gisterenavond zitten en nu heb ik thrust.Dat bewees de proef met het papiertje gisteren.

Laatst bewerkt:
je denk veel te moeilijk....

PRECIES ;-))
of moet je simpelweg de "R" prop op de CW draaiende motor monteren? Zo heb ik het sinds gisterenavond zitten en nu heb ik thrust.Dat bewees de proef met het papiertje gisteren.

EDIT:
ff snel een plaatje van mijn mini. Ik hoop dat je kan zien hoe de props draaien.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Met de 4.7 firmware heb ik precies dezelfde problemen gehad als jij areon. Alles gecheckt, dubbel gecheckt en niet kunnen uitvinden waar het aan ligt.

Het quad ging niet de lucht in, maar op de grond al om zijn as draaien en oscilleren als een gek.

Op een gegeven moment heb ik het opgegeven met de 4.7 firmware en ben de 2.0 firmware van Minsoo gaan gebruiken. Die werkt zonder problemen en heel goed. De 2.4 firwmare van Minsoo gaf gelijksoortige problemen.

Waar dit mee te maken heeft heb ik geen idee van. Mocht je dit uit willen proberen, vergeet niet dat de aansluitpunten voor de Minsoo firmware weer anders zijn dan die van de 4.7 KK firmware ;)

Het quad ging niet de lucht in, maar op de grond al om zijn as draaien en oscilleren als een gek.

Dank je wel, maar dit lijkt weer iets anders te zijn :) Als ik dit zo lees had je de yaw gyro om moeten draaien.

@Fer: Thx, ik ga ff op zolder checken hoe de props nu staan. Wat is bij jou de voorkant? Ik zie een oranje streep voor een + config?

Ahum: let me google that for myself: dit plaatje gaf uitsluitsel: De props zaten fout, nu goed. De "R" prop moet inderdaad op de CW draaiende motor.

Mooi, dan kan ik straks alle instellingen weer ff checken en wat assen omdraaien en dan gaan we eindelijk de lucht in :)

En dan te bedenken dat ik logica een leuk vak vind. Pom pom :)

Laatst bewerkt:
Tot nog toe geen succes en geen idee waarom.

Als ik de boel op spin gaat op een gegeven moment het frame compleet resoneren, maakt echt een pokkeherrie, maar omhoog wil die niet, hooguit wat draaien op "yaw".
Ik zag wel gelijk een spanningsdip op de liposaver, maar twee lipo's parallel plaatsen hielp evengoed niet.
Ik heb alle instinkers inmiddels dubbel/trippel gecheckt (motor draairichting/proppellors misschien omgedraaid) maar niks gevonden.
Daarop heb ik de hele boel omgebouwd op m'n X525 frame om dat in ieder geval uit te sluiten, maar met exact hetzelfde resultaat. Zelfde resonantie ook trouwens.

Ik snap er ff niks van :D de combinatie zou gewoon moeten werken, is een gebaand pad. We zoeken verder...

Ik had precies hetzelfde, ik heb toen de firmware opnieuw geflasht, de boel opnieuw ingesteld en toen vloog ik zo weg.

jep.... denk ik ook. Bij mijn eerste startup met 4.7 gebeurde dat ook, dat wat inderdaad de Yaw

Tuur':
Die geel/oranje streep is inderdaad de voorkant, vlieg mijn Quads (tot nog toe) in de + config.

suc6 ik lees het straks wel ....
ga nu even handballen met Anne ;)

@Aereon. Vlieg 'm in X configuratie. Misschien dat ik nog wel even de moeite neem om die 4.7 nog eens te proberen. Ik vond de handleiding op RCgroups zo minimaal dat ik het misschien maar zo laat. Op 2.0 vliegt het ding ook prima.

Back