De kleine Fox van Top-Rippin bouwverslag

Hallo beste Modelbouwers,

Ik heb vandaag het pakket binnen gekregen en ziet er goed uit, moet wel het een en ander doen maar dat gaan ik proberen.
Alles bij elkaar zo uit de doos weegt het 550 gram, nu dus de vraag wat voor een setup is er nodig om snel boven te zijn?
De motor mag niet meer zijn dan 28mm diameter, ik ben al aan het zoeken geweest bij Hobbycity, want daar wil ik mijn spullen bestellen, maar daar zie ik zo veel staan, maar ik dacht aan deze:Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy 2217 16turn 1050kv 23A Outrunner $19.79, is dit een goede keuze?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Motor is geschikt. Ik heb net zoiets in mijn Cirrus die een stuk groter en zwaarder is (3m bij 1850 gram).

Kijk ook eens op E-bay en brushless in Honkong,
Daar vindt ik vaak motoren naar mijn zin
De Emax 2215/20(1000 tot 12oo gram Trust) is ook een goeie zit rond de 14 euries.(ook bij Bidproducts)
Gewoon even bieden. Ook mijn Lipo's heb ik daar vandaan 2850 mAh 30C 3S voor 2 dollar + 16 dollar verzendkosten is voor ca 14 euries!! Thuis
Wel ook een paypal rekening openen, kost niets en ik heb er goede ervaringen mee!
Maar ook die turnigy zal zeker goed presteren.

Succes

Laatst bewerkt:
De Emax 2215/20(1000 tot 12oo gram Trust) is ook een goeie zit rond de 14 euries.(ook bij Bidproducts)
Gewoon even bieden. Ook mijn Lipo's heb ik daar vandaan 2850 mAh 30C 3S voor 2 dollar + 16 dollar verzendkosten is voor ca 14 euries!! Thuis
Wel ook een paypal rekening openen, kost niets en ik heb er goede ervaringen mee!

Succes

Hoi Willem ik heb helemaal geen ervaring met ebay en daar heb ik wel een rare verhalen over gelezen dus dat doe ik maar niet.
Maar bedankt voor je reactie.

Nou ik zit al weer de hele avond te kijken welke prop, accu, regelaar en servo's ik nou moet nemen maar er is zo veel te zien op Hobycity en wat ernou goed bij elkaar past.
Morgen maar weer verder kijken en reviews lezen.

Maar is je vraag echt serieus dan, dat je er een motor in ga zetten?
Dit is een prachtige kist om te slepen of te lieren elastiek of aan de duinen.
Maar toch niet om er een motor op te zetten:nooo:
Waarom niet het is een kleine zwever van 1.5 meter en ik kan naast mijn huis vliegen.
vandaar en het lijkt mij zeer leuk met een motor erop.

groeten Ilja

Nou ik zit al wat uren te kijken en vergelijken bij hobbycity maar ik ben er nog niet uit
welke klapprop ik moet nemen?

Maar de rest dacht ik:

Motor: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy 2217 16turn 1050kv 23A Outrunner $19.79
regelaar: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 35-40A ESC $11.89
Lipo: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy 1800mAh 3S 20C Lipo Pack $11.95
Servo's: Hobbycity Online R/C Hobby Store : S0901 Micro Servo .12sec / 1.8kg / 10.5g 3v $9.10

Ik ben benieuwd of dit goed op elkaar aansluit?

groeten
Ilja

Lijkt mij prima. Regelaar zou ook nog 30A kunnen zijn maar belangrijker is dat je in ieder geval een 3A BEC aan boord hebt (en dat zit in de regelaar die je gekozen hebt).
Accu heeft voldoende capaciteit en kan de gevraagde stroom makkelijk aan.
De servo's zullen voldoen maar eerlijk gezegd ga ik zelf liever voor nét iets meer bewezen kwaliteit. Het is zó lullig als je hoogteroerservo het begeeft en je kist de grond in gaat. Verder is het bij kunstvlucht erg prettig als je servo's een betrouwbare middenstand hebben, wat bij goedkopere nog wel eens net iets minder is.

Voor hoogte en richting zou je bijvoorbeeld ook Graupner C677 kunnen nemen. die paar gram maakt niet zo veel uit en dan heb je een betrouwbare, sterke servo. Voor de rolroeren zou ik Dymond D60's of vergelijkbaar nemen. Ben je al met al een paar tientjes duurder uit. Het is maar net wat je wilt.

Prop: 10x6 moet goed gaan volgens de reviews.

Lijkt mij prima. Regelaar zou ook nog 30A kunnen zijn maar belangrijker is dat je in ieder geval een 3A BEC aan boord hebt (en dat zit in de regelaar die je gekozen hebt).
De servo's zullen voldoen maar eerlijk gezegd ga ik zelf liever voor nét iets meer bewezen kwaliteit. Het is zó lullig als je hoogteroerservo het begeeft en je kist de grond in gaat. Verder is het bij kunstvlucht erg prettig als je servo's een betrouwbare middenstand hebben, wat bij goedkopere nog wel eens net iets minder is.

Voor hoogte en richting zou je bijvoorbeeld ook Graupner C677 kunnen nemen. die paar gram maakt niet zo veel uit en dan heb je een betrouwbare, sterke servo. Voor de rolroeren zou ik Dymond D60's of vergelijkbaar nemen. Ben je al met al een paar tientjes duurder uit. Het is maar net wat je wilt.

Oke dan gaan we dat doen met die servo's die jij aan geeft, je ziet zoveel staan bij hobbycity dat je eigenlijk niet meer weet wat je moet nemen,maar dat ligt misschien aan mij.
Ik ben nog aan het zoeken naar een propadapter, spinner en propeller,maar hier kom ik niet uit welke ik nou moet nemen bij hobbycity.

groeten Ilja

PS : mijn Discus doet het nog steeds prima ben er zeer tevreden mee.

Ik vlieg met een dergelijke setup ook nog wel een EG of een ASW15 van 2 meter. Zelfs mijn Tonga van 1300gram en 2,8 meter gaat er redelijk vlot mee omhoog.
Mijn Protech 400 van 1,5 meter gaat er verticaal mee.
Ik vlieg dan wel met een 2200mAh 3S lipo en een 9,5x8 of 9x5 prop.
Mijn ESC is dan 30 A. Let op dat de regelaar een rem functie heeft. sommige zijn voor helicopters en die hebben geen remfunctie.

Mogelijk wist je dit al maar beter een keer te veel dan helemaal niet.

Succes Willem

Hallo Ilja,
Op "jouw" site kan ik het ook niet vinden maar je zoekt een spinner van
30 of 40mm (dat is de grootste diameter van de spinner, dus je zult je neus ook af moeten zagen tot je een gat van rond 30 of 40mm hebt). De as is 3,2mm en er moeten 10x5 of 10x6 bladen op kunnen. Die zijn breder dan de kleinere types namelijk 8mm tegen 5mm voor de kleinere bladen.
Wat ik bij RCTechnics kan vinden is deze: Super Cool Spinner 40mm, 3.2mm Wit

De spinner van 30mm heeft een bladopname van 5mm dus daar passen geen 10x6 bladen in, die zijn 8mm.

Met deze blaadjes: CAM-Carbon klap bladen 10x6

Deze spinner en bladen gebruik ik zelf ook en bevallen prima.

Laatst bewerkt:

Nog even een vraag over de regelaar zou ik deze ook kunnen gebruiken:
https://www.hobbycity.com/hobbycity...yking_SS_Series_25-30A_ESC_(card_programmable)

want die 40 amp regelaar komt er niet zo goed vanaf in de reviews

Kan, maar als ik van deze de reviews lees is hij wel opgegeven voor 30A maar maakt hij dat net niet waar (en vliegt dan in de fik...). Nu blijf je wel een eindje onder de 30A dus het zal best goed gaan.
Eerlijk gezegd ben ik niet echt de juiste persoon om dit soort dingen aan te vragen. Ik zou NOOIT zulke goedkope (essentiële) componenten in mijn vliegtuigen gebruiken.
Ik geef liever een paar euro extra uit voor in ieder geval de psychologische geruststelling.....

Misschien een stomme vraag maar waarom moet het een 3A BEC zijn?

Succes
De E-Max levert een static thrust van rond de 900 gram met een Graupner CAM Slim 8x6" en een 3S LiPo. Trekt dan 14,9A. Veel meer is er niet uit te halen zonder exceptioneel veel meer stroom te trekken. Ik heb deze in -NMV3iypdFQ[/media] MiniMag zitten. Van de 4 die ik er nu voor diverse mensen heb besteld, brak bij één de as na 4x vliegen, twee met uitgelopen lagers na een paar uur vliegen en één blijft het goed doen. De kwaliteit is dus wel naar de waarde.

Als regelaar kun je beter de Turnigy Plush of Sentry en een programmeerkaartje nemen. Kun je veel meer instellen en zeker als je vliegt met LiPo's een must ter behoud van je accu's. Zeer betrouwbare regelaartjes, ik heb er diverse tussen 10A en 60A in gebruik.

Die servo's zijn verre van ideaal. Het zijn gekloonde Scanner-RC servo's en leveren bij lange na de kracht niet die ze aangeven. Ook zijn ze erg onbetrouwbaar, van de 6 zijn er 2 uitgebrand (gelukkig in een karretje en niet in een vlieger). Kies dan voor de servootjes van BlueBird. Daar heb ik nog geen problemen mee ondervonden en maken dingen als stelkracht meer waar. Ook is het nulpunt van de BlueBirds wat beter, maar nog lang niet zoals de Graupners (C261's). Ook hier geldt dat alle waar naar zijn geld is.

De motoren van Turnigy zijn prima motoren. Die heb ik ook in diverse pluimage maar de specificaties lopen erg uiteen voor dezelfde motoren. Zeg +/- 15% verschil. Stroomverbuik is ook heel verschillend. Het zijn wel redelijk lawaaiige motoren in vergelijking met AXI, Hacker of Graupner en sommige hebben wat onbalans (op te lossen met een stukje zinktape op de buitenkant alleen balanceren is een lastig klusje).

Verder volg ik het bouwverslag met plezier. Ik heb een oogje op de Super Dimona van Topp-Rippin. ;)

Succes. :thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
3A BEC omdat je op 3 cellen vliegt en met 4 servo's.

Je BEC moet van een hoge spanning 5V maken. Het verschil wordt omgezet in warmte en dat is de beperkende factor. Nu is het vervelende dat de opgegeven stroom vaak voor 7,4V geldt. Rekent u even mee;

van 7,4 naar 5V = 2,4V verschil. Er mag een stroom lopen van 3A, dus er moet 2,4*3=7,2W in warmte worden omgezet. En dat kan hij dus aan.

Maar op 11,1V wordt het verhaal:
11,1 naar 5=6,1V verschil. Bij 3A moet er 18,3W in warmte worden omgezet....en da's best heel veel.

Stel, 4 servo's gebruiken ongeveer 1,5A dan gaat het om 1,5*6,1=9,2W.

Maar als je voor die 1,5A een 2A BEC had gebruikt kwam je (misschien) in de problemen.Vandaar, neem een 3A BEC dan zit je goed.

Back