De kleine Fox van Top-Rippin bouwverslag

3A BEC omdat je op 3 cellen vliegt en met 4 servo's.

Je BEC moet van een hoge spanning 5V maken. Het verschil wordt omgezet in warmte en dat is de beperkende factor. Nu is het vervelende dat de opgegeven stroom vaak voor 7,4V geldt. Rekent u even mee;

van 7,4 naar 5V = 2,4V verschil. Er mag een stroom lopen van 3A, dus er moet 2,4*3=7,2W in warmte worden omgezet. En dat kan hij dus aan.

Maar op 11,1V wordt het verhaal:
11,1 naar 5=6,1V verschil. Bij 3A moet er 18,3W in warmte worden omgezet....en da's best heel veel.

Stel, 4 servo's gebruiken ongeveer 1,5A dan gaat het om 1,5*6,1=9,2W.

Maar als je voor die 1,5A een 2A BEC had gebruikt kwam je (misschien) in de problemen.Vandaar, neem een 3A BEC dan zit je goed.

Waarom vraag ik dit want op mijn Discus van Baudis waar jij mij heel goed geholpen hebt "nogmaals dank" heb ook 4 servo's d60 en een HiModel FLY 40A 2A BEC
 
Als je een UBEC op je regelaar hebt zitten (of een aparte UBEC) dan zit hier een geschakeld voeding op (SMPS=Switched Mode Power Supply=DC/DC Converter). Die zetten het verschil niet om in warmte. Door de ingansspanning te pulseren zodat een wisselspanning ontstaat en vervolgens weer gelijk te gaan richten kan de schakeling door de pulseringssnelheid of pulsbreedte te veranderen de uitgangsspanning gelijk houden. Hierdoor zijn de verliezen en warmteontwikkeling heel beperkt. Daarom kunnen veel van die schakelingen ook tot 5S aan (daarboven zijn duurdere componenten nodig maar een zijn ook High Voltage UBEC's tot 10S LiPo).

De Plush en Sentry regelaars van Turnigy zijn allemaal met UBEC en worden ook nauwlijks warm. Eigenlijk alleen de schakel-FETs voor de motor maar niet de spanningsregelaar die aan de andere kant van de print zit en niet eens een koelblokje bevat. ;)
 
Als je een UBEC op je regelaar hebt zitten (of een aparte UBEC) dan zit hier een geschakeld voeding op (SMPS=Switched Mode Power Supply=DC/DC Converter). Die zetten het verschil niet om in warmte. Door de ingansspanning te pulseren zodat een wisselspanning ontstaat en vervolgens weer gelijk te gaan richten kan de schakeling door de pulseringssnelheid of pulsbreedte te veranderen de uitgangsspanning gelijk houden. Hierdoor zijn de verliezen en warmteontwikkeling heel beperkt. Daarom kunnen veel van die schakelingen ook tot 5S aan (daarboven zijn duurdere componenten nodig maar een zijn ook High Voltage UBEC's tot 10S LiPo).

De Plush en Sentry regelaars van Turnigy zijn allemaal met UBEC en worden ook nauwlijks warm. Eigenlijk alleen de schakel-FETs voor de motor maar niet de spanningsregelaar die aan de andere kant van de print zit en niet eens een koelblokje bevat. ;)

Het word mij allemaal te technisch en ben niet thuis in de electronica.
Ik snap hier jammer genoeg niets van geen inzicht in die getallen
 
Het is niet echt ingewikkeld Ilja. De goedkope, normale BEC zet het verschil in spanning om in warmte. Daar moet je dus mee oppassen als je met hogere spanningen werkt.
Een UBEC werkt op een andere manier, die zet niks om in warmte en kan de gevraagde stroom altijd leveren.

Als het bij je Discus goed gaat heb je mazzel, een iets sterkere zou niet verkeerd zijn.
 
Eigenlijk durf ik de modelvliegtuig-fluisteraar niet tegen te spreken :) maar volgens mij doet een UBec toch hetzelfde? Ik zou niet weten hoe je de spanning anders naar het gewenste niveau zou moeten brengen. Het belangrijkste verschil is dat de UBec naast het terugbrengen van de spanning voor de servo's/ontvanger niet ook nog eens de borstelloze motor hoeft te regelen want daarbij ontstaat ook warmte die moet worden afgevoerd via hetzelfde koellichaampje. Eigenlijk is er bij toepassing van een Ubec dus meer koeloppervlak beschikbaar.
 
Een U-BEC is een switching BEC, die schakelt de stroom aan-uit zodat de gemiddelde spanning omlaag gaat. Een gewone BEC doet dat via een weerstand (wat de warmte oplevert).
 
Eigenlijk durf ik de modelvliegtuig-fluisteraar niet tegen te spreken :) maar volgens mij doet een UBec toch hetzelfde? Ik zou niet weten hoe je de spanning anders naar het gewenste niveau zou moeten brengen. Het belangrijkste verschil is dat de UBec naast het terugbrengen van de spanning voor de servo's/ontvanger niet ook nog eens de borstelloze motor hoeft te regelen want daarbij ontstaat ook warmte die moet worden afgevoerd via hetzelfde koellichaampje. Eigenlijk is er bij toepassing van een Ubec dus meer koeloppervlak beschikbaar.
Beetje theorie achter de UBEC proberen uit te leggen. Op voorhand zeg ik dat de gebruikte rekevoorbeelden niet overeenkomen met de werkelijk getallen en indicatief zijn.

Stel:
- De voedingsspanning (accu) is 10V
- De ontvanger/servospanning wil je op 5V
- De opgenomen stroom wordt 2A (uitgaande van contine verbruik)

Zoals eerder al aangegeven moet je bij een gewone spanningsregelaar dus 5V bij 2A wegwerken. Het vermogen is dan het product van de spanning en stroom. Dus 5V x 2A = 10W.

Bij een UBEC meet de elektronica de ingangsspanning. Die is nu het dubbel van de beoogde 5V. Door nu elektronisch pulsen te maken die 50% aan staan op 10V en 50% niets doen, dus 0V, en dan door een schakeling te doen die de wisselende spanning helemaal afvlakt (bot gezegd een condensator) dan is het resultaat na het afvlakken dus 50% van de 10V en dus 5V. Het stukje van 50% waar geen spanning door wordt gelaten, verbruikt ook geen stroom. Dus ook geen warmteontwikkeling. Waar de andere 50% wel wordt doorgelaten wordt gewoon 10V doorgelaten en geen verlies dus ook geen warmteontwikkeling.

Het enige verlies dat optreedt bij een UBEC is de afvlakking en het omzetten/pulseren dat via een spoeltje loopt, meestal zo'n 5-8% verlies op maximaal vermogen. Dat is dus aanmerkelijk minder dan een gewone BEC. Dat betekent dat je accu bijna 2x zo lang mee gaat. Best prettig. ;)

Wat extra informatie over de werking van gelijkrichten, afvlakken etc. vind je hier.


Een goed rekenprogramma dat toch best aardig bij de realiteit komt is Drive Calc. Te downloaden via Drive Calculator. Volgens DC de volgende resultaten met de Turnigy 2217-16 Aerodrive, Graupner 10x6 CAM Folding (45mm spinner):

2S LiPo
- Prop speed 6684rpm
- Static thrust 608gr.
- Vopt 49km/u
- Stroomopname 12,7A / 94,0W (Pin)
- Efficiëntie 75,6%

3S LiPo
- Prop speed 8864rpm
- Static thrust 1070gr.
- Vopt 65km/u
- Stroomopname 22,1A / 244,9W (Pin)
- Efficiëntie 67,6%

-edit-
De grootste kunst is dus een combinatie te vinden met de hoogste efficiëntie bij een configuratie die jou het beste past (qua accu en maat propellor). Beetje spelen met een ander Kv-getal en wisselen tussen 2S/3S/4S of LifePo accu's maakt het extra leuk. Uiteindelijk kies je op grond van de aangegeven maximale stroom je regelaar. Helaas blijkt de praktijk soms toch anders, zeker met zwevers. Mijn Super Dimona was ook ernstig over-powered en kon met de berekende setup eindeloos vertikaal (met enorme snelheid). Daar nu een veel kleinere prop en een motor met 200Kv minder op gezet en is nu perfect. :? ;)
 
Laatst bewerkt:
Beetje theorie achter de UBEC proberen uit te leggen. Op voorhand zeg ik dat de gebruikte rekevoorbeelden niet overeenkomen met de werkelijk getallen en indicatief zijn.

Stel:
- De voedingsspanning (accu) is 10V
- De ontvanger/servospanning wil je op 5V
- De opgenomen stroom wordt 2A (uitgaande van contine verbruik)

Zoals eerder al aangegeven moet je bij een gewone spanningsregelaar dus 5V bij 2A wegwerken. Het vermogen is dan het product van de spanning en stroom. Dus 5V x 2A = 10W.

Bij een UBEC meet de elektronica de ingangsspanning. Die is nu het dubbel van de beoogde 5V. Door nu elektronisch pulsen te maken die 50% aan staan op 10V en 50% niets doen, dus 0V, en dan door een schakeling te doen die de wisselende spanning helemaal afvlakt (bot gezegd een condensator) dan is het resultaat na het afvlakken dus 50% van de 10V en dus 5V. Het stukje van 50% waar geen spanning door wordt gelaten, verbruikt ook geen stroom. Dus ook geen warmteontwikkeling. Waar de andere 50% wel wordt doorgelaten wordt gewoon 10V doorgelaten en geen verlies dus ook geen warmteontwikkeling.

Het enige verlies dat optreedt bij een UBEC is de afvlakking en het omzetten/pulseren dat via een spoeltje loopt, meestal zo'n 5-8% verlies op maximaal vermogen. Dat is dus aanmerkelijk minder dan een gewone BEC. Dat betekent dat je accu bijna 2x zo lang mee gaat. Best prettig. ;)

Wat extra informatie over de werking van gelijkrichten, afvlakken etc. vind je hier.


Een goed rekenprogramma dat toch best aardig bij de realiteit komt is Drive Calc. Te downloaden via Drive Calculator. Volgens DC de volgende resultaten met de Turnigy 2217-16 Aerodrive, Graupner 10x6 CAM Folding (45mm spinner):

2S LiPo
- Prop speed 6684rpm
- Static thrust 608gr.
- Vopt 49km/u
- Stroomopname 12,7A / 94,0W (Pin)
- Efficiëntie 75,6%

3S LiPo
- Prop speed 8864rpm
- Static thrust 1070gr.
- Vopt 65km/u
- Stroomopname 22,1A / 244,9W (Pin)
- Efficiëntie 67,6%

-edit-
De grootste kunst is dus een combinatie te vinden met de hoogste efficiëntie bij een configuratie die jou het beste past (qua accu en maat propellor). Beetje spelen met een ander Kv-getal en wisselen tussen 2S/3S/4S of LifePo accu's maakt het extra leuk. Uiteindelijk kies je op grond van de aangegeven maximale stroom je regelaar. Helaas blijkt de praktijk soms toch anders, zeker met zwevers. Mijn Super Dimona was ook ernstig over-powered en kon met de berekende setup eindeloos vertikaal (met enorme snelheid). Daar nu een veel kleinere prop en een motor met 200Kv minder op gezet en is nu perfect. :? ;)

ik heb Drive Calculator gedownload maar ik zie door de bomen het bos niet meer ik zal wel niet zo handig zijn met de software maar ik kom er niet meer uit wat ik moet doen
 
Als je het programma start, vraagt het of je wilt updaten. Dat doe je natuurlijk. ;) Wekelijks komen er nieuwe specificaties bij.

Als eerste moet je de motor opzoeken (althans dat doe ik altijd). Dat is de basis tenzij je al accu's hebt of gebonden bent aan maten voor je propellor (maar zelfs dan nog). Vink bij Motor de opties Products en Custom aan. Zoek in de lijst naar jouw type motor. Dat is een enorme hoeveelheid en motoren zoals de Turnigy staan er meerdere keren in. Dat is ook het meest lastige. Gelukkig staat de Turnigy 2217-16 er gewoon in, de lijst is alfabetisch oplopend gesoorteerd. Klik op de motor.

Kies bij Gearbox voor een eventuele vertraging. Anders Direct Drive. Vink de optie Hold aan zodat deze niet gewijzigd kan worden als je een andere propellor of motor kiest.

Vink bij Propellor de opties Fixed (vaste propellors) en Folding (klapprops) aan. als je alleen wilt zoeken in de klapprops dan vink je de optie Fixed uit (scheelt weer chaos ;)). Kies de maat en eventueel het merk van de propellor die je wilt gaan gebruiken.

Als er nu iets niet goed is dan verschijnt dat in knalrode letters. Veelal betreft het dan de keuze van de regelaar of accu. Kies bij de regelaar (ESC rechts) gewoon een Phoenix 80A in het lijstje. Je weet immers nog helemaal niet wat voor regelaar je wilt gebruiken. Maar de kans dat de regelaar nu de beprking is in de bereking is vrij klein. ;)

Kies vervolgens links bij Power supply welke accu je gebruikt. Ook hier staan heel veel soorten in en een redelijk allegaartje. ;) Ik kies altijd Constant voltage en vul in het vakje achter Hold voor 2S LiPo 7,4, voor 3S LiPo 11,1 en 4S LiPo 14,8 in. De capaciteit van de accu kun je zo ook later bepalen.

Rechts boven de lijn zie je de meest belangrijke gegevens. Een efficiëntie van 70% of meer is toch een minimum waar je van uit moet gaan. Hoe efficiënter de setup, des te langer je vliegduur. Kan ik gelijk even vertellen waarom de getallen bij o.a. HobbyCity zo raar zijn. Die geven namelijk op hoeveel vermogen uiteindelijk geleverd wordt (Power out) maar bij een foute setup kan de motor wel twee keer zoveel stroom opnemen (Power in). De helft wordt gewoon omgezet in warmte waar je niets aan hebt. 8O :(

Een zwever hoeft niet eindeloos vertikaal te gaan. :nooo: ;) Er zijn wel andere discussie over hoeveel vermogen je nodig hebt maar voor een stijghoek van 60° is circa 150W (+/- 20%) per kilogram gewicht nodig. Mijn ervaring is dat dat een prima richtlijn is.

Door te spelen met de propellorkeuze en de motor kun je veel informatie krijgen.


Succes met je nieuwe hobby. ;) :lol: :mrgreen:
 
Als je het programma start, vraagt het of je wilt updaten. Dat doe je natuurlijk. ;) Wekelijks komen er nieuwe specificaties bij.

Als eerste moet je de motor opzoeken (althans dat doe ik altijd). Dat is de basis tenzij je al accu's hebt of gebonden bent aan maten voor je propellor (maar zelfs dan nog). Vink bij Motor de opties Products en Custom aan. Zoek in de lijst naar jouw type motor. Dat is een enorme hoeveelheid en motoren zoals de Turnigy staan er meerdere keren in. Dat is ook het meest lastige. Gelukkig staat de Turnigy 2217-16 er gewoon in, de lijst is alfabetisch oplopend gesoorteerd. Klik op de motor.

Kies bij Gearbox voor een eventuele vertraging. Anders Direct Drive. Vink de optie Hold aan zodat deze niet gewijzigd kan worden als je een andere propellor of motor kiest.

Vink bij Propellor de opties Fixed (vaste propellors) en Folding (klapprops) aan. als je alleen wilt zoeken in de klapprops dan vink je de optie Fixed uit (scheelt weer chaos ;)). Kies de maat en eventueel het merk van de propellor die je wilt gaan gebruiken.

Als er nu iets niet goed is dan verschijnt dat in knalrode letters. Veelal betreft het dan de keuze van de regelaar of accu. Kies bij de regelaar (ESC rechts) gewoon een Phoenix 80A in het lijstje. Je weet immers nog helemaal niet wat voor regelaar je wilt gebruiken. Maar de kans dat de regelaar nu de beprking is in de bereking is vrij klein. ;)

Kies vervolgens links bij Power supply welke accu je gebruikt. Ook hier staan heel veel soorten in en een redelijk allegaartje. ;) Ik kies altijd Constant voltage en vul in het vakje achter Hold voor 2S LiPo 7,4, voor 3S LiPo 11,1 en 4S LiPo 14,8 in. De capaciteit van de accu kun je zo ook later bepalen.

Rechts boven de lijn zie je de meest belangrijke gegevens. Een efficiëntie van 70% of meer is toch een minimum waar je van uit moet gaan. Hoe efficiënter de setup, des te langer je vliegduur. Kan ik gelijk even vertellen waarom de getallen bij o.a. HobbyCity zo raar zijn. Die geven namelijk op hoeveel vermogen uiteindelijk geleverd wordt (Power out) maar bij een foute setup kan de motor wel twee keer zoveel stroom opnemen (Power in). De helft wordt gewoon omgezet in warmte waar je niets aan hebt. 8O :(

Een zwever hoeft niet eindeloos vertikaal te gaan. :nooo: ;) Er zijn wel andere discussie over hoeveel vermogen je nodig hebt maar voor een stijghoek van 60° is circa 150W (+/- 20%) per kilogram gewicht nodig. Mijn ervaring is dat dat een prima richtlijn is.

Door te spelen met de propellorkeuze en de motor kun je veel informatie krijgen.


Succes met je nieuwe hobby. ;) :lol: :mrgreen:

Bedankt voor je uitleg maar de
Aeronaut 10x6 staat er niet bij b.v.

hoe kan je die vinden
 
Bedankt voor je uitleg maar de
Aeronaut 10x6 staat er niet bij b.v.

hoe kan je die vinden
Niet. :? Je moet dan of zelf de gegevens in gaan zitten voeren. daarvoor heb je alle technische details nodig. Of wachten tot een ander dat gaat doen en de gegevens uploadt/toevoegt aan de database. :(

Maar omdat dit soort programma's gewoon indicatief zijn, kun je wel gebruik maken van andere goede (klap)props zoals die van Graupner. Als je 20W meer of minder vermogen zal gebruiken of je static thrust 50 gram meer of minder is zal niet zo relevant zijn. Zoals ik al zei leek mijn setup voor de Super Dimona ideaal (1,8kg thrust, 360W totaal vermogen, 4S LiPo) maar dat werd zo ongeveer een 3D-kist. 8O :( (overigens wel indrukwekkend om met een 2,4 meter zwever te hangen aan je prop op 2/3 gas open :rolling:, helaas is de constructie niet geschikt hiervoor :nooo:)
 
Zoals ik al zei leek mijn setup voor de Super Dimona ideaal (1,8kg thrust, 360W totaal vermogen, 4S LiPo) maar dat werd zo ongeveer een 3D-kist. 8O :(

Dat is ook 200W per kg. Zwevers komen door hun bouw met 100W/kg uitstekend naar boven en met minder ook nog wel.

Ilja, je kunt je met al dit soort dingen bezig gaan houden maar de motor die je gekozen hebt op 3 cellen met een 10x6 gaat gewoon meer dan fatsoenlijk werken. Echt, geen twijfel over mogelijk. Hij zal aardig rap naar boven gaan.
 
Dat is ook 200W per kg. Zwevers komen door hun bouw met 100W/kg uitstekend naar boven en met minder ook nog wel.

Ilja, je kunt je met al dit soort dingen bezig gaan houden maar de motor die je gekozen hebt op 3 cellen met een 10x6 gaat gewoon meer dan fatsoenlijk werken. Echt, geen twijfel over mogelijk. Hij zal aardig rap naar boven gaan.
Yep, dat is zo. Ik had in het verleden wel een programma wat een beetje knullig in elkaar stak maar waarbij je ook dingen als spanwijdte, vleugelprofiel en gewicht op kon geven. Het progje zei dan of het te doen was. Helaas met de komst van een nieuwe PC is dat verloren gegaan. :cry: :oops:

Voor zwevers heb je inderdaad veel minder nodig. :yes: De Turnigy motor met 10x5 zal het ook nog prima doen (nu een C35-48 900Kv met 3S LiPo en APC-E 10x5 prop in de Dimona en gaat nog als een raket vertikaal, ik zoek nu een 8x5 3-blads voor het visuele effect ;)). Alleen die Super Simple regelaar... :? Niet mijn ding na een avontuur met een shocky en een Easy Star met SS regelaar, voor die paar dollar meer dan een Turnigy Plush of Sentry. :yes:
 
Grappig is dat wel. Je kunt aan dit soort dingen bijna niet fatsoenlijk rekenen, er zijn zó veel variabelen....
Precies om die reden ben ik twee jaar geleden begonnen met de database. Voor al die mensen die het rekenen te moeilijk vinden en de ervaring missen om zo maar wat te doen.
Er staan er inmiddels bijna 100 in en je kunt volgens mij met de gegevens altijd wel wat vinden wat in de buurt komt en zeker zal vliegen. Of het de meest optimale combinatie is weet je dan natuurlijk niet maar vliegen doet het.
 
Da's een mooi lijstje. Lijkt aardig op wat ik zo hier en daar in mijn vliegtuigen heb zitten en die vliegen allemaal heel prettig en betrouwbaar.
Die Dymond servo's is even slikken maar daar heb je een week na het betalen geen last meer van. En ik heb er heel wat in gebruik, er is er nog niet één kapot gegaan. Ze centreren netjes, zijn klein/licht/sterk, prima.
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden met je Fox.

Succes!
 
Da's een mooi lijstje. Lijkt aardig op wat ik zo hier en daar in mijn vliegtuigen heb zitten en die vliegen allemaal heel prettig en betrouwbaar.
Die Dymond servo's is even slikken maar daar heb je een week na het betalen geen last meer van. En ik heb er heel wat in gebruik, er is er nog niet één kapot gegaan. Ze centreren netjes, zijn klein/licht/sterk, prima.
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden met je Fox.

Succes!

Nou ik ben zelf ook benieuwd hoe het gaat worden, want het is best klein de romp waar alles in moet, ik heb ondertussen alles al besteld dus nu maar afwachten wanneer het komt, zal ongeveer 3 weken zijn, want dat is mijn ervaring met Hobbycity, ik heb daar een lipo gekocht voor mijn MX12 zender dat is deze: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Rhino 2620mAh 3S 11.1v Transmitter Lipoly Pack $17.99
werkt perfect.
Ik kan nu alvast maar beginnen met de vleugels want de servo's heb ik dus al.
 
Ik ben begonnen met de tipjes er aan te lijmen en dan ze in model te schuren ik denk dat dat zo moet want er zit geen bouw beschrijving bij.

full


de kopere buis in de romp vast gelijmd met epoxi " vlieg kijkt mee"

full


moet nog een klein wieltje zien te vinden want dat zit er niet bij.

full


ga dan geginnen met de tip van de vleugel eraan te lijmen, volgen mij ook met epoxi want het moet tegen tempex aan gelijmt worden.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top