Als je het programma start, vraagt het of je wilt updaten. Dat doe je natuurlijk.

Wekelijks komen er nieuwe specificaties bij.
Als eerste moet je de motor opzoeken (althans dat doe ik altijd). Dat is de basis tenzij je al accu's hebt of gebonden bent aan maten voor je propellor (maar zelfs dan nog). Vink bij
Motor de opties
Products en
Custom aan. Zoek in de lijst naar jouw type motor. Dat is een enorme hoeveelheid en motoren zoals de Turnigy staan er meerdere keren in. Dat is ook het meest lastige. Gelukkig staat de Turnigy 2217-16 er gewoon in, de lijst is alfabetisch oplopend gesoorteerd. Klik op de motor.
Kies bij
Gearbox voor een eventuele vertraging. Anders
Direct Drive. Vink de optie
Hold aan zodat deze niet gewijzigd kan worden als je een andere propellor of motor kiest.
Vink bij
Propellor de opties
Fixed (vaste propellors) en
Folding (klapprops) aan. als je alleen wilt zoeken in de klapprops dan vink je de optie Fixed uit (scheelt weer chaos

). Kies de maat en eventueel het merk van de propellor die je wilt gaan gebruiken.
Als er nu iets niet goed is dan verschijnt dat in knalrode letters. Veelal betreft het dan de keuze van de regelaar of accu. Kies bij de regelaar (
ESC rechts) gewoon een
Phoenix 80A in het lijstje. Je weet immers nog helemaal niet wat voor regelaar je wilt gebruiken. Maar de kans dat de regelaar nu de beprking is in de bereking is vrij klein.
Kies vervolgens links bij
Power supply welke accu je gebruikt. Ook hier staan heel veel soorten in en een redelijk allegaartje.

Ik kies altijd
Constant voltage en vul in het vakje achter Hold voor 2S LiPo
7,4, voor 3S LiPo
11,1 en 4S LiPo
14,8 in. De capaciteit van de accu kun je zo ook later bepalen.
Rechts boven de lijn zie je de meest belangrijke gegevens. Een efficiëntie van 70% of meer is toch een minimum waar je van uit moet gaan. Hoe efficiënter de setup, des te langer je vliegduur. Kan ik gelijk even vertellen waarom de getallen bij o.a. HobbyCity zo raar zijn. Die geven namelijk op hoeveel vermogen uiteindelijk geleverd wordt (
Power out) maar bij een foute setup kan de motor wel twee keer zoveel stroom opnemen (
Power in). De helft wordt gewoon omgezet in warmte waar je niets aan hebt. 8O
Een zwever hoeft niet eindeloos vertikaal te gaan. :nooo:

Er zijn wel andere discussie over hoeveel vermogen je nodig hebt maar voor een stijghoek van 60° is circa 150W (+/- 20%) per kilogram gewicht nodig. Mijn ervaring is dat dat een prima richtlijn is.
Door te spelen met de propellorkeuze en de motor kun je veel informatie krijgen.
Succes met je nieuwe hobby.

:lol: