De kraanschepen van Pietie

Hoi deze topic open ik even voor Pietie, net nieuw op dit forum.

Dit zijn zijn drijvende kranen.

full

Dit is een foto van de drijvende grijperkraan(Aegir 25)

full

Op deze foto ziet u de zender en bijhorende elektronica of tewel de besturing van de drijvende grijperkraan.

full

Nogmaals, maar dan alleen de besturing

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat klopt, daar zijn we allebei lid van.

Piet had enkele vragen en hoopte dat we hem konden helpen met elektronica.
Alleen moet hij nog even uitvinden hoe het forum precies werkt, we zien hem binnenkort wel in dit topic.

Nou voor het eerst op het modelbouwforum en direct al wat vragen.
Laat ik maar beginnen met één en gelijk een heel belangrijke.
Op één van de foto's ziet u de besturing van de kraan, dit is eigenlijk de besturing van al het lierwerk in het ponton.
De bediening van de kraan gaat via servo's.
Nu komt het, is het mogelijk dat je die servo's kan vervangen door motoromkeerrelais te gebruiken? Zo ja moet ik deze dan voorzien van servosnoeren?

Sorry mensen voor mijn late reactie, maar ik moet ook wennen aan dit forum.
Ik doe dit voor het eerst.
Ja deze kranen zijn beiden zelfbouw, waarvan het bouwen best wel meeviel, maar het omrekenen van echte bouwtekeningen woog eigenlijk het zwaarst.

hoi piet.

wat is je bedoeling met de omkeerrelais?

het is zeker mogelijk, dan ligt de draaisnelheid ook vast.

met servo's heb je natuurlijk een max. uitslag terwijl je met een andere motor rond kunt draaien.

nog mooier zou het zijn als je een soort van vaartregelaar plaatst.
een kleine uitslag op de stick is heel langzaam draaien, verdere uitslag is harder draaien.

dan zou je met een vertraging op het motortje kunnen zorgen dat het zowiezo niet te snel draait.

zoals gezegd een omkeer relais kan ook en dan moet er een servo kabel aan om hem op de ontvanger aan te sluiten.

een beetje switch met zware uitgangen kan het direct al aan met een trruukje met diode's

Hallo Piet,

Wat Pergotje hierboven zegt kan ook gedaan worden met een servo, in plaats van de regelaar een servo ombouwen. Deze kunt U zo ombouwen dat ze oneindig doordraaien en het is dan ook zo dat U meteen snelheidsregelaar hebt.

Er is al eens een draadje over geweest, lees dat eens, misschien is dit wel een oplossing.

Mvg, Daan.

Laatst bewerkt door een moderator:
en Piet, als je toch aan het lezen bent vind je hier wat over het gebruik van microswitches als eindschakelaar.
Als de kraan 360 graden kan draaien en dat niet mag vanwege kabels of iets dergelijke.

Als je met een switch gaat werken kan je zoiets ertussen plaatsen.

.Nu komt het, is het mogelijk dat je die servo's kan vervangen door motoromkeerrelais te gebruiken? Zo ja moet ik deze dan voorzien van servosnoeren?
Ik begrijp de vraag niet helemaal.
Je wilt inplaats van servo,s, motorompoolrelais gaan gebruiken?
En dan direct op de ontvanger? Dat kan dus niet!
Je kunt wel motorompoolrelais op je ontvanger aansluiten, maar daar heb je wel een aparte schakeling voor nodig, maar je kunt geen servosnoertje aan het relais solderen en in je ontvanger steken.

Maar zoals eerder aangeven kun je beter een snelheidsregelaar er tussen zetten.
Voor kleine vermogens zijn die er al vanaf €15,= in het formaat van een postzegel.

Hallo Piet,

Welkom op het forum...

Als we het hebben over de Aegir 25, daar zitten zo te zien al motor-ompool relai's in !
Ik tel daar 12 relai's en 6 zekeringen, in dit geval 2 relai's per motor.
Vermoedelijk worden de mikro-schakelaars aan/uit gezet via een servo ?
En via de mikro-schakelaars worden de relai's geactiveerd...

Denk dat het makkelijker is, om de functies die erop zitten te vermelden...
Met daarbij de wensen, qua bediening.
Bijv.:
- grijper op/neer - variable snelheid gewenst (via een regelaar)
- grijper open/dicht - via een motor-ompool relai
enz.

Aan de hand van deze (verlang)lijst, kunnen wij beter inschatten wat je nodig hebt.

Verders mijn complimenten voor deze modellen ;-)

Zoiets als de Robbe duo switchkan met een truukje wel toegepast worden.
Maar dan kan je de draaisnelheid niet aanpassen.
De prijs ligt ook behoorlijk hoog.

Via Conrad zijn er wel andere oplossingen maar met de stick proportioneel besturen zou wel het mooiste zijn.

Als je een vertraging op het motortje zet is de maximale draaisnelheid niet te groot.
Anders zul een dualrate moeten inbouwen in de zender.

Een dualrate is om de uitslag van een servo of de max. snelheid ven een regelaar te beperken terwijl je wel de volledige uitslag van de stick kunt gebruiken.

Dit mailtje kreeg ik een paar dagen terug van Piet:

Ik ben in het bezit van een 7 kanaal multiplex zender, ik moet eigenlijk zeggen 4 kanaal maar met 2 mulitiswitch modulus uitgebreid naar 7 kanalen.
De kraan werkt nu alsvolgt:
Hijsen en vieren, openen en sluiten, zwenken rechts en zwenken links, intoppen en uittoppen.
Dan kan ik via een schakeling van de zender het bovengedeelte, (de kraan ) naar het onderste gedeelte (ponton) schakelen
Op die manier kan ik dus of de kraan of het vaargedeelte apart bedienen.
Daarbij komt dan dat ik via de switch modules de lieren en de ankerlieren.
Mijn probleem is echter dat het allemaal wat aan de grove kant is en ik het graag compacter wil hebben.

De motoren van de Kraan zijn vertragingsmotoren milliperm 6 volt, 0,7 ampère. Deze worden bediend door de servo's, die op hun beurt weer worden aangestuurt via de zender.
De kraan kan alle bewegingen maken, dus ook 360 graden,zovaak als ik maar wil, want in de zuil van de kraan zit ook een vertragingsmotor en die wordt via sleepkontacten gevoed.
Geen kabels dus.
Wat Adam voorstelde van die kleine regelaars spreekt mij wel aan, omdat ik alles kleiner en compacter wil hebben.
Zijn deze regelaars ook verkrijgbaar bij conrad?

Hallo Marten, Het gedeelte waarnaar je hebt gekeken is eigenlijk de bediening van het liergedeelte in het ponton.
Onder het relaisgedeelte zitten twee multiswitchmodules.
Daar zitten dus alle relais op aangesloten.
Deze multiswitchmodules zijn elk aangesloten op een apart kanaal van de zender.
Op de zender zitten op hun beurt weer acht schakelaars, vier voor elke multiswitch.
Per schakelaar kan ik één motor aansturen, bijv schakelaar naar boven is ankerkier vieren. Schakelaar naar beneden is ankerlier hijsen.
Zo staan er in het ponton vier lieren om te verhalen plus twee ankerlieren.
Er staan geen ompoolrelais in maar twee per motor en dan zo aan elkaar verbonden dat ik dus twee kanten op kan.
Nu heb ik wel motorompoolrelais liggen, maar die zijn niet geschikt voor de printplaten die ik gebruik.
Dit is jammer ,want dan zou alles de helft schelen(in ruimte).

Kijk nu komen we er wel.

De motoren worden bedient door de relais, die weer bedient worden door de servo die weer bedient wordt door de ontvanger......

Je kunt die servo's samen met de relais vervangen door een kleine regelaar.

Dan draait bij een kleine beetje uitslag op de stick de kraan heel langzaam en bij volle uitslag op de snelheid die je nu hebt.
Je hebt namelijk de bediening nu aan of uit, dus de snelheid is al goed.
Dan heb je geen dualrate nodig.

Ik denk dat Adam wel weet welke je het beste kunt gebruiken.

Alleen nu nog uitdenken hoe je weer kunt schakelen tussen het onder of het bovengedeelte op de sticks.
Waarschijnlijk door de servokabels via de switch te laten lopen.
Iemand een idee ?

Het liergedeelte hoeft niet via een regelaar want met een schakelaar kun je niet de snelheid regelen en een regelaar kan niet op een switch (alleen een switch met servo uitgang).

Je hoeft niet alles op printplaten te monteren je kunt ook de kabels direct aan de relais solderen en deze een mooi plaatsje geven.
Het is wel heel net zo en een storing is makkelijker te achterhalen, maar het kan ook met kabeltjes.

Overigens, mocht je ooit problemen krijgen met de zender of ontvanger ik heb van dezelfde makelijk en leeftijd de Combi 80 Sport nog liggen.

Een 7 kanaals zender met de bijbehorende 9 kanaals ontvanger (40 Mhz).

Omdat dit spul al lang niet meer te krijgen is en je bij vervanging alles moet vervangen is het goed om te weten waar er evt. een reserve te vinden is.

Nee Pergotje, ik denk dat je twee dingen doorelkaar haalt, of ik leg het verkeerd uit,(zal het laatste wel zijn).
Het kraangedeelte wordt dus via de zender en de joysticks bedient. Het liergedeelte via het relaispaneel dat je op de foto ziet. Het liergedeelte heeft dus altijd dezelfde snelheid.
Het kraangedeelte eigenlijk ook maar wordt bedient door zender, ontvanger, servo, motor.
Pontongedeelte; zender, ontvanger, (schakelaar multiswitchmodul), relais, motor.
Iets wat ik waarschijnlijk ben vergeten te vermelden is, dat ik voor de multiswitsmodulus een aparte ontvanger heb in het ponton.

Back