De kracht achter een helimotor

[mod]Spin off van dagelijkse heli beslommeringen graag hier verder voor technische praat[/mod]

Weet iemand toevallig een site met uitleg over aantal tanden pion/headspeed/kv motor/% regelaar gebeuren??

Ik bedoel niet een calculator.

Laatst bewerkt door een moderator:
Regelaar percentage erin zetten is gewoon alles maal 0,75 ( als je 75 % in de curve hebt staan)

Verder gewoon tandwielverhouding, kv x 11,1, en ong 75 a 85% verlies erin Opnemen

Die calculator is trouwens wel perfect! ik kan het zo in vullen voor mijn setup.
Alleen weet ik niet wat Motor peak efficiency is. Ik heb deze op 90 laten staan.

Wat doet nou precies de KV van een motor bv een 520kv motor.. Heb dat alleen met de snelheid/rpm te maken of ook met de kracht.

Bv scorpion motoren staan bekend als power motoren maar komt dat door de kv of door het aantal windingen waar kan ik dat aan zien?? Sorry ben nogal noob op dit gebied.

Verder snap ik dat het gewoon een berekening is om op een headspeed % regelaar uit te komen.

KV staat voor toeren/volt.

Heeft niets met de power van de motor te maken, wel met het toerental. Een 4000kv maakt bv veel meer toeren dan een 3500 kv. Daarom dat er ook motors van minder kv in de grotere modellen gaan, omdat die minder toeren draaien onderandere ;)

Leesvoer:
Meaning of KV for electric motors

Het staat niet voor kilovolt oid. het betekent toeren per volt.
DUs onbelast geeft een 500kv motor op 10volt dus 5000toeren.

Bedankt voor de link.. maakt het wat duidelijker.

" een stukje van de site "

I have seen this aspect of a motor referred to as KV and Kv and kv - just be sure not confuse it with kV which stands for a kilo-volt.

What does the KV tell us? Well it is related to the power out from a motor, or more usefully the torque level of a motor. It is determined by the number of winds on the armature (or turns as we sometimes call it) and the strength of the magnets - you see, there are so many variables with electric motors. So KV allows us to get a handle on the torque we can expect from a particular motor.

Thanks!

Het gaat bij de scorpion motoren dus om de KV .

Kv rating
"Kv" is the motor velocity constant, measured in RPM per volt (not to be confused with "kV," the abbreviation for "kilovolt")[7] . The Kv rating of a brushless motor is the ratio of the motor's unloaded RPM to the peak (not RMS) voltage on the wires connected to the coils (the "back-EMF"). For example, a 5,700 Kv motor, supplied with 11.1 V, will run at a nominal 63,270 rpm (=5700 * 11.1).
By Lenz's law, a running motor will create a back-EMF proportional to the RPM. Once a motor is spinning so fast that the back-EMF is equal to the battery voltage (also called DC line voltage), it is impossible for the ESCs to "speed up" that motor, even with no load.

Kilo is altijd met een grote K in een afkorting. Bij kV (in onze betekenis) is dat niet het geval.

Danny heeft het bij het rechte einde.

Stevo

Bedankt voor de link.. maakt het wat duidelijker.

" een stukje van de site "

I have seen this aspect of a motor referred to as KV and Kv and kv - just be sure not confuse it with kV which stands for a kilo-volt.

What does the KV tell us? Well it is related to the power out from a motor, or more usefully the torque level of a motor. It is determined by the number of winds on the armature (or turns as we sometimes call it) and the strength of the magnets - you see, there are so many variables with electric motors. So KV allows us to get a handle on the torque we can expect from a particular motor.

Thanks!

Het gaat bij de scorpion motoren dus om de KV .

Dat stukje van die site klopt niet veel van.
kv staat puur en alleen voor toeren per volt. De keuze voor een bepaald kv wordt bepaald door het aantal tanden main gear, beschikbare pinions, gewenste headspeed en aantal cellen. Dus daar kies je de kv waarde op.

Hoeveel mechanisch vermogen een motor levert wordt alleen bepaald door de governor en de piloot. Hoeveel vermogen de motor trekt van de accu wordt bepaald door de efficientie en hoeveel hij mechanisch levert.
Het getalletje max continuous power bij de motor specificaties zegt enkel iets over de koeling van de motor en enigszins iets over de efficientie.

Het gaat mij nu iets boven de pet maar dat maakt niet uit ;)

Je moet een motor toch altijd kunnen identificeren op vermogen koppel of kracht?

Of het nou een electro of brandstof motor is?

kv staat puur en alleen voor toeren per volt. De keuze voor een bepaald kv wordt bepaald door het aantal tanden main gear, beschikbare pinions, gewenste headspeed en aantal cellen. Dus daar kies je de kv waarde op.

Hoeveel mechanisch vermogen een motor levert wordt alleen bepaald door de governor en de piloot. Hoeveel vermogen de motor trekt van de accu wordt bepaald door de efficientie en hoeveel hij mechanisch levert.
Het getalletje max continuous power bij de motor specificaties zegt enkel iets over de koeling van de motor en enigszins iets over de efficientie.

hoeveel vermogen de motor levert wordt bepaald door de governer en de piloot???? Leg is uit????

Klopt niet hoor wat je zegt. Het vermogen wordt bepaald door de hoeveelheid spanning van je accu en de stroom die de motor kan trekken. ( P=UxI) Als het zo makkelijk was als jij zegtd an hoefte ik geen 12S te nemen maar gewoon mijn Governer aanpassen en mijn manier van vliegen om meer vermogen te krijgen.

Een motor moet toch voldoende kracht hebben om te doen wat de governor zegt, maakt niet uit of de governor nu van top kwaliteit is of niet, de motor is nogaltijd degene die voor het power moet zorgen en niet de governor..

hoeveel vermogen de motor levert wordt bepaald door de governer en de piloot???? Leg is uit????

Klopt niet hoor wat je zegt. Het vermogen wordt bepaald door de hoeveelheid spanning van je accu en de stroom die de motor kan trekken. ( P=UxI) Als het zo makkelijk was als jij zegtd an hoefte ik geen 12S te nemen maar gewoon mijn Governer aanpassen en mijn manier van vliegen om meer vermogen te krijgen.

De governor bepaalt het pwm% wat gelijk is aan de spanning op de motor. En een elektromotor levert vermogen als deze wordt afgeremd. Hoeveel de motor afgeremd wordt, oftewel hoe zwaar hij belast wordt bepaald de piloot met zijn collective management. En die belasting bepaald tevens hoeveel stroom er gaat lopen dus dan heb je idd de U en I die jij zelf al aangeeft.

En er valt zeker over te discussieren of die 12S noodzakelijk was. Maar dan zou je meer info moeten geven over je 6 en 12S setup. Waarschijnlijk heeft het wel verschil gemaakt maar dat ligt maar voor een klein deel aan de motor en daar hadden we het hier over. Maar mijn punt is dat vergelijkbare motoren amper verschillen geven, dus een 4035 500kv of pyro 700-52 of ...
Belangrijkste is het kv en of de motor mechanisch aan je eisen voldoet. Ook de manier van wikkelen is belangrijk voor sommige regelaars.

Je moet een motor toch altijd kunnen identificeren op vermogen koppel of kracht?
Dat klopt ook wel en daarvoor kun je kijken naar het kv, aantal toegestane cellen, max current, max power ed.
Maar meestal weet men gewoon dat een 4025 in een 600 past en een 4035 in een 700 en dan kijk je vervolgens voornamelijk naar het kv en de afmetingen, asdikte, aslengte, lagers ed.
Een motor die voor 1000W max cont power gemaakt is die kan best in een 700 size eventjes goed vliegen alleen zullen snel je lagers, of zelfs de bedrading zelf het niet overleven. en die zal dus ook eventjes een stuk meer vermogen leveren dan die 1000W.

Dus.

Ik heb een 5gram motortje, 700kv uit mn mcpx (ik noem maar wat)

Ik plak hier een 100 amp regelaar aan, met een geweldige governor, en een 3d piloot achter de knuppels
Volgens iemand zou deze setup dan een 700 met gemak in de lucht kunnen krijgen?

Volgens mij is kv puur de snelheid die je kan verwachten.
Het opgegeven watt zegt iets over de power die je kunt verwachten.
Ga je dat weer vertalen naar amps, weet je wat voor regelaar je nodig kunt hebben.
Bv bij een benzine motor geven ze ook rpm op, en hoeveel pk hij levert.

Aan het aantal watts herken ik igg of een motor voor een 450 of voor 700 is..

De governor bepaalt het pwm% wat gelijk is aan de spanning op de motor. En een elektromotor levert vermogen als deze wordt afgeremd. Hoeveel de motor afgeremd wordt, oftewel hoe zwaar hij belast wordt bepaald de piloot met zijn collective management. En die belasting bepaald tevens hoeveel stroom er gaat lopen dus dan heb je idd de U en I die jij zelf al aangeeft.

En er valt zeker over te discussieren of die 12S noodzakelijk was. Maar dan zou je meer info moeten geven over je 6 en 12S setup. Waarschijnlijk heeft het wel verschil gemaakt maar dat ligt maar voor een klein deel aan de motor en daar hadden we het hier over. Maar mijn punt is dat vergelijkbare motoren amper verschillen geven, dus een 4035 500kv of pyro 700-52 of ...
Belangrijkste is het kv en of de motor mechanisch aan je eisen voldoet. Ook de manier van wikkelen is belangrijk voor sommige regelaars.

Dat klopt ook wel en daarvoor kun je kijken naar het kv, aantal toegestane cellen, max current, max power ed.
Maar meestal weet men gewoon dat een 4025 in een 600 past en een 4035 in een 700 en dan kijk je vervolgens voornamelijk naar het kv en de afmetingen, asdikte, aslengte, lagers ed.
Een motor die voor 1000W max cont power gemaakt is die kan best in een 700 size eventjes goed vliegen alleen zullen snel je lagers, of zelfs de bedrading zelf het niet overleven. en die zal dus ook eventjes een stuk meer vermogen leveren dan die 1000W.

Met de Governer regel je het vermogen van de motor die je hebt. Maar tussen verschillende motoren heb de governer niets van doen met de verschillende vermogens van verschillende motoren. Aantal windingen, spoeldraad dikte en hoeveelheid spanning maakt verschil voor je vermogen. En vraag jij je echt af of een 12S set up meer vermogen heb dan een 6S set up?

Wel is een hoger voltage set up efficienter dan een lager voltage set up. Hoger voltage is lager amperage is koelere electronica en langere vliegtijden met dezelfde capaciteit lipo.

Back