De kracht achter een helimotor

Met de Governer regel je het vermogen van de motor die je hebt.

Dan weet je niet hoe een governor werkt. De governor probeert het toerental constant te houden en dat doet hij door het pwm% te verhogen of verlagen op basis van het verschil tussen het werkelijke en gewenste toerental.
PWM staat voor puls width modulation, simpel gezegd zijn je fets schakelaars die met 8000 keer per seconde een bepaalde tijd aan of uit gezet worden en daarmee een gemiddeld lager voltage voor de motor creeren. Stel dat je een 10V spanning hebt, dan met de regelaar 80% pwm dan ziet de motor dit als 8V en zal dus langzamer lopen.
Een motor levert alleen het vermogen dat gevraagd wordt en dat wordt weer bepaald door de belasting en het voltage. Dus de governor regelt niet het vermogen maar het toerental.

En vraag jij je echt af of een 12S set up meer vermogen heb dan een 6S set up
Heb ik niet gezegd en vraag ik me ook niet af.

Dan weet je niet hoe een governor werkt. De governor probeert het toerental constant te houden en dat doet hij door het pwm% te verhogen of verlagen op basis van het verschil tussen het werkelijke en gewenste toerental.
PWM staat voor puls width modulation, simpel gezegd zijn je fets schakelaars die met 8000 keer per seconde een bepaalde tijd aan of uit gezet worden en daarmee een gemiddeld lager voltage voor de motor creeren. Stel dat je een 10V spanning hebt, dan met de regelaar 80% pwm dan ziet de motor dit als 8V en zal dus langzamer lopen.
Een motor levert alleen het vermogen dat gevraagd wordt en dat wordt weer bepaald door de belasting en het voltage. Dus de governor regelt niet het vermogen maar het toerental.

Heb ik niet gezegd en vraag ik me ook niet af.

Stop maar Danny.. ik snap je punt, en je hebt idd gelijk.. maar er bestaat altijd onwetendheid....;)

De hoeveelheid koper in de motor en het type/kracht van de magneten
De ene magneet is goedkoper, maar verliest eerder zijn magnetisme. Of is gewoon niet zo warmtebestendig.
Warmte beinvloed de magneten vaak negatief, waardoor het magnetisme achteruit gaat, en dus de motor anders gaat lopen.

Des te meer koper = groter magnetisch veld = sterkere motor = meer verstookte amperes.

En dan maakt de manier van wikkelen ook nog uit
En het wikkelen met fijn draad of het wikkelen met grof draad.

Allemaal bepalende factoren voor wat een motor kan gaan leveren.

Daarom worden bij vliegtuigmotoren vaak alleen gewichten gegeven, niet perse een bepaalt wattage oid

Laatst bewerkt door een moderator:
Als jij het maar snapt, daar gaat het om he ;)

En ik lees heus wel wat hij tikt en neem het in mij op. Ik weet de therorie erachter ook allemaal niet. Alleen weet ik wel dat de ene motor meer vermogen kan leveren dan de andere. En wat maakt dat verschil dan?

Het zou in iig handig zijn als je dat op een simpele manier kan aflezen...
Bv net als bij verbrandingsmoteren.

Ik bedoel het denk ik anders dan dat jij het opvat. Ik bedoel er zit een limiet aan wat je met je governer kan regelen. Stel je zit op max power voor die motor en je wil meer, dan zal je naar een sterkere moeten kijken toch? En wat bepaald dan hoeveel vermogen een motor geeft max?

De limiet van je governor is 100% pwm oftewel lipo voltage wordt 100% doorgegeven aan de motor. Als je dus regelmatig aan de 100% pwm zit zul je gewoon een grotere pinion moeten monteren en voila je governor kan zijn werk doen en je lijkt meer vermogen te hebben.

De uitspraak dat een 4035-500 te weinig power zou hebben en een xxx-500kv meer power zou hebben is naar mijn mening onzin. Enige verschil zit hem in de efficientie maar dan heb je het over <5% en daarnaast is de mechanische output nog steeds hetzelfde alleen de efficientere motor trekt iets minder aan de kant van de lipo.
Enige andere dat ook nog iets meespeelt is de massatraagheid van de can.
En de reden waarom mensen toch denken meer power te hebben zal eerder in een kv verandering zitten als ze van motor switchen. Met motor x of y op hetzelfde toerental zul je amper verschil merken.

Een motor die meer vermogen kan leveren (bewoording volgens jou) heeft een hoger max continuous current of power. Maar die waarde zegt voornamelijk iets over de koeling van de motor, de efficientie en hoe voorzichtig de fabrikant is. Het zegt niks over het vermogen dat hij levert in vlucht. Het enige dat het zegt is of de motor geschikt is voor jouw toepassing volgens de fabrikant.
Wat je wel zou kunnen merken is dat een 4025 in een 700 size extreem warm loopt of veel lagers verslijt en dan zou je dus naar een 4035 kunnen gaan. Maar beide leveren ze net zoveel mechanisch vermogen.

Het zou in iig handig zijn als je dat op een simpele manier kan aflezen...
Bv net als bij verbrandingsmoteren.
Zie het voorgaande stukje. De waarde max continuous power geeft je een goede indicatie. Echter een motor met 3kW max continuous power zal net zoveel vermogen leveren in vlucht als een motor met 10kW cont power. Dus trap niet in de hoogvermogen hype. want je motor wordt er wel een stuk zwaarder door.

Oke ik zie een appart draadje ... beter.

Ik begrijp nu ook beter hoe een governer werkt ism de motor en lipo's ;).

Ik ben er al achter dat het niet zomaar ff een andere motor uit kiezen is .. of het past niet of je moet het een en ander aanpassen.

Jammer dat ze bij scopion bv niet gewoon een lijst maken met de betreffende heli's en de geschikte motoren en pinion keuze bv..

Zo werdt mij de 4525 520 (deze heb ik toevallig leggen voor een ander project) aangeraden door scorpion zelf maar deze gaat echt niet passen in de 700e iig niet zonder aanpassingen... de servo mount zit dik in de weg... dus blijft het voor mij een raadsel.

De HKIII-4035-560KV is volgens mij weer een hele andere motor en niet te vergelijken met de 4525. Ook zal ik waarschijnlijk een andere pinion moeten bij deze...aangezien ik nu met een 510KV vlieg..

Zo werdt mij de 4525 520 (deze heb ik toevallig leggen voor een ander project) aangeraden door scorpion zelf maar deze gaat echt niet passen in de 700e iig niet zonder aanpassingen... de servo mount zit dik in de weg... dus blijft het voor mij een raadsel.

Als je die servomount uitdremelt/veilt(bij de plastic versie vrij makkelijk) past ie wel.;)

Je hebt ook nog de keuze tussen 4035-500 of 4035-530 lijkt mij.

Bullet3030, je gebruikt toch een Jive? Wat is nu je toerental en throttle percentage?
Misschien dat een iets hoger of lager kv juist gunstiger is voor je.

Laatst bewerkt:
Met de 700 en de jive op een 85% met een 510kv motor en 12t pinion om 112t main gear....Volgens mister mell ;) kom ik dan uit op een 2257 maar volgens mijn gevoel draai ik dat niet..

herstel... met de 600efl pro zit ik op 80% waar ik op 2445 uit kom.

Laatst bewerkt:
De hoeveelheid koper in de motor en het type/kracht van de magneten
De ene magneet is goedkoper, maar verliest eerder zijn magnetisme. Of is gewoon niet zo warmtebestendig.
Warmte beinvloed de magneten vaak negatief, waardoor het magnetisme achteruit gaat, en dus de motor anders gaat lopen.

Des te meer koper = groter magnetisch veld = sterkere motor = meer verstookte amperes.

En dan maakt de manier van wikkelen ook nog uit
En het wikkelen met fijn draad of het wikkelen met grof draad.

Allemaal bepalende factoren voor wat een motor kan gaan leveren.

Daarom worden bij vliegtuigmotoren vaak alleen gewichten gegeven, niet perse een bepaalt wattage oid

+1!

De limiet van je governor is 100% pwm oftewel lipo voltage wordt 100% doorgegeven aan de motor. Als je dus regelmatig aan de 100% pwm zit zul je gewoon een grotere pinion moeten monteren en voila je governor kan zijn werk doen en je lijkt meer vermogen te hebben.

De uitspraak dat een 4035-500 te weinig power zou hebben en een xxx-500kv meer power zou hebben is naar mijn mening onzin. Enige verschil zit hem in de efficientie maar dan heb je het over <5% en daarnaast is de mechanische output nog steeds hetzelfde alleen de efficientere motor trekt iets minder aan de kant van de lipo.
Enige andere dat ook nog iets meespeelt is de massatraagheid van de can.
En de reden waarom mensen toch denken meer power te hebben zal eerder in een kv verandering zitten als ze van motor switchen. Met motor x of y op hetzelfde toerental zul je amper verschil merken.

Een motor die meer vermogen kan leveren (bewoording volgens jou) heeft een hoger max continuous current of power. Maar die waarde zegt voornamelijk iets over de koeling van de motor, de efficientie en hoe voorzichtig de fabrikant is. Het zegt niks over het vermogen dat hij levert in vlucht. Het enige dat het zegt is of de motor geschikt is voor jouw toepassing volgens de fabrikant.
Wat je wel zou kunnen merken is dat een 4025 in een 700 size extreem warm loopt of veel lagers verslijt en dan zou je dus naar een 4035 kunnen gaan. Maar beide leveren ze net zoveel mechanisch vermogen.

Zie het voorgaande stukje. De waarde max continuous power geeft je een goede indicatie. Echter een motor met 3kW max continuous power zal net zoveel vermogen leveren in vlucht als een motor met 10kW cont power. Dus trap niet in de hoogvermogen hype. want je motor wordt er wel een stuk zwaarder door.

Dus jij zegt dat motor x of y weinig verschil in vermogen zla hebben? Dus welke motor je ook neemt, je zal niet meer vermogen door krijgen?:confused:

Met de 700 en de jive op een 85% met een 510kv motor en 12t pinion om 112t main gear....Volgens mister mell ;) kom ik dan uit op een 2320 maar volgens mijn gevoel draai ik dat niet..

herstel... met de 600efl pro zit ik op 80% waar ik op 2445 uit kom dus dat kan niet kloppen..

Dan neem ik aan dat jij als endpoints voor de throttle 100% hebt staan in je zender?
Zo ja dan moet je jouw throttle getal van 85% vermenigvuldigen met 0.84 en dan heb je het throttle % van de calculator.
dus 0.85*0.83=0.7 dus bij 70% dat is namelijk zo omdat mrmel zijn calculator met gecalibreerde waardes werkt.
Dan kom je rond de 2130, klopt dat wel denk je?

Hoed dan ook is 70% throttle al aan de hoge kant voor een Jive dus dan zou je gerust naar een iets hoger kv mogen met een lager throttle % in je zender.

Ik heb wel de end point gecalibreerd ook volgen mr mell ;) Hij staat op 82%
Ik heb naar deze % toe gewerkt omdat dat volgens mij in de handleiding stond van de jive...

Als ik dan bv voor de 530 zou gaan zou ik wel een andere pinion moeten denk ik misschien een 12 voor de pro.
En voor de 700 gewoon de 12 houden.

Dus jij zegt dat motor x of y weinig verschil in vermogen zla hebben? Dus welke motor je ook neemt, je zal niet meer vermogen door krijgen?:confused:
Als je een 4035-500 vergelijkt met bijvoorbeeld een pyro 700-52 of een Xera 4035-480 dan zal dat weinig of geen verschil maken.
Uiteraard zal een 450size motor niet goed werken in een 700size heli want die brand vrijwel meteen door. Maar bijvoorbeeld een 4025-500 zal ook gewoon net zo goed presteren in een 700 size als eerder genoemde motoren al zal hij misschien of zeer waarschijnlijk te warm lopen en vroegtijdig kapot gaan. Maar qua output power maakt het geen verschil

Ik heb wel de end point gecalibreerd ook volgen mr mell ;) Hij staat op 82%
Ik heb naar deze % toe gewerkt omdat dat volgens mij in de handleiding stond van de jive...
Dat is spijtig genoeg verouderde info in de manual. Zie ook dat kontronik topic van mij voor meer info.
Nieuwe manual gaf dacht ik 60~70% aan als optimum, onduidelijk of dat wel of niet gecalibreerde waardes zijn.
Ik vlieg nu bijvoorbeeld op 58% gecalibreerde throttle en kom daarbij vrijwel nooit op 100% pwm en zit gemiddeld rond de 90% pwm als ik me niet vergis.

Als je een 4035-500 vergelijkt met bijvoorbeeld een pyro 700-52 of een Xera 4035-480 dan zal dat weinig of geen verschil maken.
Uiteraard zal een 450size motor niet goed werken in een 700size heli want die brand vrijwel meteen door. Maar bijvoorbeeld een 4025-500 zal ook gewoon net zo goed presteren in een 700 size als eerder genoemde motoren al zal hij misschien of zeer waarschijnlijk te warm lopen en vroegtijdig kapot gaan. Maar qua output power maakt het geen verschil

Wat is dan de rede dat hij kapot draait/ te heet wordt?

58% in idle-up? Daar kan ik niet eens mee flippen denk ik..

Hier een filmpje van mijn pro op 80%.Niet echt abnormaal hoog volgens mij zo te horen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als hij zo goed vliegt dan niks aan veranderen :) En zonder meetwaarden durf ik niet veel over je toerental te zeggen.
Maar mocht je echt naar een andere motor willen dan zou een wat hoger kv geen kwaad kunnen. Wil je het zeker weten dan zou je een Jlog2 aan kunnen schaffen of wellicht van iemand lenen.

Wat is dan de rede dat hij kapot draait/ te heet wordt?

Hij wordt te heet vanwege te weinig koeling :) en/of te hoge weerstand en die temperatuur kan bepaalde delen van de motor beschadigen, zie quote hieronder.
Ook kan de motor mechanisch te zwak zijn dus overbelasting van lagers, buigende of brekende assen ...

Uit http://www.specamotor.com/pdf/overheating_white_paper.pdf
 ​
Overheating and over-dimensioning seem to be two quantities that have nothing in common with eachother. However, they are the two sides of the same coin when choosing and buying electric motors....
Overheating namely is the most common failure mechanism for an electric motor which is dimensioned too tightly. Especially in the case of modern electric motors with strong magnets and a compact design the motor has trouble leading away its heat. Overheating can lead to:

1)Failure of the winding-isolation, what results in a shortcircuit and possibly can lead to a burnout of the motor;

2)Failure of the bearings, what results in a jamming motor;

3)Degradation of the magnets (the magnets permanently loose force), so that the motor will never be able to deliver the peak-torque it is designed for.

Laat ik het nog eens anders of duidelijker proberen te zeggen.
De max continuous power rating zegt iets over wat de motor aankan en niet over wat hij zal leveren. Als je gemiddeld 2kW trekt met je heli dan zal iedere vergelijkbare motor vrijwel hetzelfde presteren. Dus je kunt niet verwachten dat een KDE DIRECT 700XF-495 HP van 10+kW meer vermogen levert tijdens het vliegen.
En een motor die continu 1kW aankan zal ook gemiddeld die 2kW leveren tijdens het vliegen echter zal hij snel kapot gaan.
En die uitspraken zijn gebaseerd op het feit dat de governor en de piloot de belasting bepalen en dus hoeveel kW er getrokken worden. En de motor levert dat gewoon totdat hij kapot gaat.

Laatst bewerkt:
Back