de kriek is klaar

hallo harry

de assen zitten voledig in het vet en roesten toch nog
het is eigenlijk geen roesten het is meer dat er zwarte vlekken op het staal komt te zitten

en dan dicht de zaak niet meer af

het beste wat ze met die bouwdoos zouden doen is ze gewoon niet meer verkopen
maar ik begrijp dat dit geen goede oplossing is

als ze nu assen van 3mm zouden mee geven die uit twee stukken zouden bestaan dan was het al beter

een korte waterdichte as om door de romp uit te gaan van 3mm
en dan een tweede dunnere van 2 mm om het schaal beeld achter aan de roeren en schroeven te behouden
dan is het opties nog mooi maar technies is het veel beter
maar twee assen en een koppeling kosten nu eenmaal geld

groetjes raf
 
raf zei:
hallo harry

de assen zitten voledig in het vet en roesten toch nog
het is eigenlijk geen roesten het is meer dat er zwarte vlekken op het staal komt te zitten

en dan dicht de zaak niet meer af

het beste wat ze met die bouwdoos zouden doen is ze gewoon niet meer verkopen
maar ik begrijp dat dit geen goede oplossing is

als ze nu assen van 3mm zouden mee geven die uit twee stukken zouden bestaan dan was het al beter

een korte waterdichte as om door de romp uit te gaan van 3mm
en dan een tweede dunnere van 2 mm om het schaal beeld achter aan de roeren en schroeven te behouden
dan is het opties nog mooi maar technies is het veel beter
maar twee assen en een koppeling kosten nu eenmaal geld

groetjes raf

He Raf,

Bedankt voor je reactie,maar dan is er maar èèn manier de prullebak :cry:

zo heb ik het probleem met mijn onderzeeer die krijg ik niet dicht heb al moosegummi (10mm dik) gebruikt maar dat lukt ook niet blijft lekken.

maar raf geef de moet niet op is mij ook verteld.
 
Waarom niet gewoon een paar stukken zilverstaal halen en daar assen van maken.
We willen allemaal een duikboot hebben.
Geven veel geld uit voor de modellen en bezuinigen dan op een paar euro.
En om te zeggen dat het model van Krick slecht is........
Er varen er heel veel rond die geen problemen hebben.
Er zijn ook mensen die bv een C type van Robbe nog niet voor niks willen.
En anderen vinden hem het beste schip wat er is......
Als je van te voren weet dat materiaal niet goed is gebruik je het toch niet, dat is gewoon vragen om problemen.
En de bouw ervaring van velen is hier toch wel zeer goed, dus ......
Het zelfde met de rubber balgje's.
Die zijn een tijd goed maar als je vaker voor demo's in zwembaden vaart en buitenwater kun je het schudden.
Ik geloof dat de balgje's zelfs ook nog duurder zijn dan de doorvoeringen van Brüggen.
Je kunt ook doorvoeringen maken van knelkoppelingen met een O ring er in.
Voldoet al meer dan 15 jaar prima in mijn 206.
Hein
 
hallo


de doorvoeringen die ik in de kriek gebruikt heb lekken niet

het is gewoon 1 van de twee assen die lekt

waarom die lekt en de andere niet geen idee

de origineele kriek wtc kan maar 1 meter diep
dan is het einde verhaal

deze is zo veranderd op het principe van robbe met een bajonetsluiting van norbert brugge dat hij dus dieper kan

bij de vorige modellen is er geen probleem met de assen geweest dus waarom zou ik het veranderen
als het goed was

deze doos heeft er dus wel problemen mee
andere leverancier van de assen wie zal het zeggen

een as vervangen is niet zo makkelijk daar er achter de assen duikroeren zitten
de assen naar voor verwijderen kan maar dan moet heel de carrier uit elkaar gesloopt worden

dus zo makkelijk gaat het nu ook weer niet

de duikroeren verwijderen is geen optie
daar deze met een servo bestuurbaar zijn gemaakt en heel het mechaniek IN de steun verwerkt zit
en die is maar 4 mm breed

ik ga gewoon engel zijn oplossing gebruiken en zien wat dat geeft

voor vervolg zie je in de loop van deze week wel weer



groetjes raf
 
Beste MDVN,
Je hebt inderdaad helemaal gelijk, ik ben een van die Robbe U47 vaarders welke het een superboot vindt.
Hij vaart al jaaaaaaren.......naar tevredenheid en zou hem zo weer bouwen als het moet.

mvg Rene
 
hallo



door de droogte was het test bassin leeg
mijn vrouw neemt daar water uit om de bloemen te gieten
dus in 10 cm water is het moeilijk duiken
zondag ga ik de kriek dus weer eens tewater laten
get bassin is terug vol maar daar zie je niet zoveel van het model daar ik maar 2.5 meter er in kan varen - de lengte van de boot
dus zondag in open water kijken wat het gaat geven

groeten raf
 
hoi carlo


de kriek heeft reeds gedoken hoor en dat stukje van de techniek werkt

het is juist doordat zijn wtc zo vol zit dat de druk nogal hoog oploopt in de wtc

en dan willen de dichtingen nogal eens lekken (lucht ontsnapt)maar er komt geen water in de wtc

dus zinken zal hij wel niet
het probleem is dat hij zelfs niet snel genoeg de lucht tussen de beide rompen kan kwijtspelen

dus je ziet het zondag allemaal wel

groeten raf
 
hallo



de kriek ellende leeft verder

vandaag de eerste serieuze proefvaart kunnen doen met de kriek

boven water een mooi vaarbeelt maar als je de u47 gewoon bent dan vaart de kriek wat langzaam
maar laat zich goed besturen en luistert goed naar het roer
de draai cirkel licht zowat bij een meter of 8
wat redelijk groot is voor zulk een kleine boot
maar doordat het achtersteven zo spits in kan je gewoonweg niet meer uitslag op je roer stangen hebben
ze raken de zijkant van de romp

dan het duiken van de boot
het gaat langzaam maar zeker naar onder
de achtersteven blijft nog een beetje teveel drijven maar dat is te regelen met het lood te verplaatsen
tot dat hij mooi recht duikt
het assen probleem met lekkage is niet opgelost

de kriek trekt een of twee bellen sporen achter zich na als hij onder water vaart
dus terug naar de teken tafel en een andere oplossing zoeken voor het probleem
voor die 2 mm asjes vind je geen lipringen
die betaalbaar zijn
dus opzoek naar andere oplossingen
varen doet hij dus onder water al wel
en ik heb denk ik toch een 30 minuten gevaren
straks zien wat het verbruik geweest is
de club leden vonden theo zijn boot een heel mooi model
en ook de whetring vonden ze geslaagd
de zinnen van (een echt roest bakske)en een veroeste onderwater banaan waren de meest mooie die gezegd werden

foto's volgen strakjes als ik ze binnen krijg

groeten raf
 
klopt mooi gespoten ja maar ......... inmekaar gezet we hadden hem ook beter orgineel moeten bouwen en dat met die draaicirkel van 8 meter kun je met die boot beter naar zee !! dat komt dat de roeren niet genoeg uit gaan ach en ga zo maar verder met problemen die boot zal nooit meer goed gaan varen dat zegt een amateur die pas begint maar heb al veel geleerd
ben zelf van mening dat de balast en de verdere indeling van de onderdelen van doorslaggevent zijn daarom zal die boot nooit worden zoals hij moet zijn en altijd blijven lekken maar we zien wel .was van plan nog de skipjack en de zwaardvis te maken maar ben daar mee gestop er liggen nu nog de akula en de typhoon in de ........... werf die ook verdoemd zijn wat voor mij een leuk avontuur leek loopt uit op een fiasco maar we zien wel waar het schip strand (duikboot strand)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

groetjes theo

vacation6.gif
 
Waarom zo negatief Theo? :? :?
De Krick boot is toch in goede handen geloof ik.
Het is een mooie beginners boot die dynamisch duikt.
Maar er is geloof ik nogal veel aan verbouwt.
Iedereen heeft in het begin problemen hoor.
Wat ga je nu nog verder bouwen?
Ik lees van;
"skipjack en de zwaardvis te maken maar ben daar mee gestop er liggen nu nog de akula en de typhoon in de ........... werf"
Het zijn niet de eerste de beste boten die je wilt bouwen.
Is dat van bouwdoos of vanaf tekening.
En maar liefst 4 modellen?
En dan;
"die ook verdoemd zijn wat voor mij een leuk avontuur leek loopt uit op een fiasco maar we zien wel waar het schip strand (duikboot strand)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! "
Zo snel geef je toch niet op?
Bouw eerst een schip af en dan verder met een ander model, en de eerste is altijd de moeilijkste.
Mijn eerste was ook een Krick, die liep sneller vol met water dan dat ik de zender kon pakken nadat ik de boot in het water gelegd had.

Hein
 
beste hein :lol: die kriek was van een bouwdoos maar nu gemaakt met barjonett sluiting!!
heb aan raf een zeer goede hulp maar laat ik het boek duikboot kriek sluiten zal er hier op het forum niet meer over in diccusie gaan voor deze kant uit hou ik het voor gezien hoe het verder gaat weet ik nog niet
stop er even mee raf was al begonnen met het helpen van de typhoon en de akula maar heb hem gevraagt er verder niets meer aan te doen allen nog de typhoon romp aanmekaar zetten.
in mijn hoofd is alles duikboot en doe graag duikboot rompen maken via tekeningen en dat gaat heel goed en boten een mooie afwerking geven gaat ook prima maar die kriek heeft een hele andere kijk gegeven maar ben toch blij dat ik in dit wereldje van jullie ingestapt ben .
meschien tot een andere keer
grt. theo
1016.gif
 
Hey,

Ik de boot vandaag eens zien duiken. Ik wil niet veel zeggen, maar hij duikt zeer mooi en ligt perfekt in het water. Bij het omhoog komen moet er iets veranderd zien te worden, wegens het omhoogkomen van de kont ipv het geheel. Maar das een andere zaak.

De hoofzaak en probleem is dat er bij het bouwen van een bovendruk (door het vullen v/d tank met een baxterzakje) bij het duiken.

De probleem is dat de assen van de aandrijving de (lucht)druk in de wtc niet kan vashouden en lucht begint te lekken.

Daar is Raf een oplossing voor aan't zoekn, dus geeft het helemaal niet op door 1 smechte ervaring.

Als ik u hoor praten had ik vorig jaar ook moeten stoppen met bouwen en varen. Kijk maar naar de topic achteruitvaren problemen met m'n Antje. Die gewoonweg niet achteruit wou varen en na hard zoeken en experimenteren zijn we bij de oplossing gekomen.

Trouwens, ik heb deze avond Raf de foto's doorgestuurd (als ze aankomen teminste) en het ziet er gewoon prachtig uit.

Greetings
 
hallo



het probleem is dat de assen niet van die qualiteit zijn die in de andere bouw dozen zaten

de assen zijn een 20 cm lang
de as die draait is 2 mm en de huls is 3.5 mm
dat geeft dat er tussen de draaiende as en de huls maar 1.5 mm over is om smeermiddel te houden
dat zou normaal voldoende moeten zijn want de maten van deze assen en van de vorige boten zijn de zelfde
dus er is iets met deze assen niet in orde
ik heb theo belooft om niets aan de buitenkant van de romp te doen (hij is heel prachtig gespoten en ik zou het zonde vinden)
ik heb nog voldoende ruimte waar ik mee kan werken om een oplossing voor dat lekken te vinden
en door de opzet van de drager kan men met deze boot nog alle richtingen uit
het probleem is dus dat er voor 2 mm geen dichtingen zijn te vinden
dus ik heb jos zijn goede raad opgevolgd en het systeem van engel toegepast
pvc slangetje over de as en daar wat vet aan gedaan
lukt dus niet de assen blijven lekken
nu kan het zijn dat ik de binnen doormeter van die slang wat te ruim heb genomen
maar de reden dat ik dit gedaan heb is dat er anders teveel asdruk optreed en dan het verbruik omhoog gaat
wat weer resulteerd in een korte vaar tijd
de slang gaat nu slapjes over de assen heen
dinsdag een slangetje zoeken dat een ietsje kleinere diameerter heeft
ik ben nog niet aan het einde van mijn kennis om assen af te dichten maar deze pieterige asjes zijn wel een uitdaging appart

of de boot nu origineel of zoals hij nu is gebouwd geworden punt blijft het zelfde
die assen lekken nu lucht naar buiten
in het origineele geval zouden ze water IN de boot lekken

dinsdag ga ik kijken wat er nog kan ik vind zulke uitdagingen leuk en ik leer er ook van bij
de kosten win ik aan kennis terug.
de kleinste dichtingen die ik heb kunnen vinden zijn 2.3 mm
dus opzoek naar dunnere van 2.2 of 2.1


groeten raf
ps
maandag zijn de winkels hier dicht
 
hallo

hier een paar foto's van vandaag

normal_dekonder.JPG


normal_dive.JPG



normal_duiken.JPG



periscoop.JPG


onder.JPG



hier zie je dus dat hij wel degelijk werkt
hij duikt en komt zelfs terug boven en dit voor 30 minuten
ik kon niet langer varen ik moest myriam en de hondjes gaan halen
die wilde ook met dit mooie weer eventjes naar buiten


DSCF0025.JPG



hier onze jongste spruit juist 11 weken oud

groeten raf
 
he raf een mooie die kleine wawa zullen we ruilen hahahah zal meriam niet grappig vinden we komen er met de kriek wel uit .!!
grt theo.
diving.gif
over belletjes gesproken hahahahaha
 
hallo

theo hoe kom je aan al die mooie smylie's

die zitten toch niet standard op het forum

en wat die kriek betreft geen probleem
ik zoek verder
denk dat ik weer een oplossing heb gevonden
maar ik ga die niet meer in de kriek zelf testen

ik ga een test buis maken waar ik dus lucht kan op pompen
dat is makkelijker dan steeds alles in de boot te moeten veranderen
als het dan in de test buis dicht is en de plaats in de kriek is voldoende dan kan het nog ingebouwd worden

die buis heb je reeds gezien die is voor dat mini akula voor amedeo
deksel er op en een ventiel er in en dan kan ik langs achter testen waar de bajonet sluiting zit
je boot zit mooi veilig in zijn zeer mooie kist
enkele leden stonden met bewondering naar je constructie te kijken

mooi mooi mooi
dus niet meer an toe te voegen

groeten raf
 
Raf, bestaan er zo geen kleine teflon O-ringen? Die geven minder weerstand dan rubberen. Ge kunt ze ook zelf maken, platte dan wel, met een vierkante doorsnede dus. Teflon "vloeit", ze moeten dus nu en dan vervangen worden.
 
hallo


vrijdag kan ik de dichtingen bestellen voor de kriek

imes een bedrijf hier in de buurt wil voor mij 4 lipringen bestellen

van 3mm op 10 en ook de lagers die ik er dan meteen ga bij in monteren

het gaat dus een flens worden die aan eenkant een lipring heeft
dan een kogellager en dan terug een lipring
dit alles is 2 cm hoog (lang)
deze flensjes komen dan over de as van 2 mm en worden dan tegen het schot gelijmd (2 komponenten lijm)
over de as komt een busje te zitten met een buiten diameter van 3.1 en een binnen diameter gelijk aan het asje

tussen de buiten lipring en het lager komt een vet kamertje wat nog eens voor extra afdichting gaat zorgen

als het dan niet dicht is dan begin ik haren uit te trekken
over de kostprijs praat ik niet dat is leer geld
indien dit zo dicht is dan ga ik de thypoon van mij op ongeveer dezelfde manier uitrusten en de akula ook
de akula heeft nog een volledig doorlopende as
de thypoon heeft twee gekoppelde assen achter elkaar
dit heb ik gedaan om de assen die door de romp uit gaan zitten dikker te kunnen maken
die lipringen en inox (rvs)kogellagers zijn stukken goedkoper dan die kleintjes

foto's volgen
ik heb ze hier geplaatst http://users.pandora.be/mycl/kriek/

groeten raf
 
Back
Top