de Mini klasse, DLG's met max. 100 cm spanwijdte

Hoe gaan we verder met de mini-klasse in 2008

• Total voters
    353
Hallo allemaal,

2007, het eerste officiele DLG jaar, hebben ook de mini's elke wedstrijd meegevlogen.
In de mini klasse werd er geen officiel NK gevlogen, simpelweg omdat deze klasse niet
als dusdanig geregistreerd staat.
Wel is op het forum al eens een keer een reglement gepresenteerd voor deze klasse, wat
trouwens afwijkt van het F3K reglement waar het de taken betreft (http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=55462)
De vraag is nu hoe verder te gaan met mini ? Er zijn een paar goede redenen om verder te gaan in het huidige format, er zijn echter ook een paar goede redenen om mini geheel op te laten gaan in de klasse F3K...............
Voor de verduidelijking nog eens de huidige situatie toelichten. Op wedstrijden vliegen de
mini's tesamen in een aparte groep vlgs een eigen reglement. Dit reglement is aangepast vooral
voor wat betreft de maximaum vliegtijden omdat a. een mini de F3K tijden veel moeilijker haalt vanwege zijn afmetingen (minder goed zichtbaar en moeilijker terug te sturen naar het startgebied) en b. om ook de beginner een kans te geven een acceptabele score neer te zetten wat motiverend zou moeten werken.
Nu is uit goede gronden geopperd Mini in 2008 op te laten gaan in F3K. Dus samen vliegen met de "grote jongens" en niets geen aangepast reglement meer o.i.d.
De reden om dit te doen zijn a. dat de aparte mini ronde (te veel) tijd kost, b. dat het seperate mini reglement verwarring veroorzaakt c. dat enkele toppers in de mini klasse de beginners sowieso kansloos laten.

Ook hier is natuurlijk iets voor (of tegen) te zeggen. Omdat ik nieuwsgierig ben naar de mening van de Mini piloten wil ik eens voor een keer het "POLL" instrument, hier op het forum gebruiken. De stelling is dan ook: "ook in 2008 vliegen we de mini klasse vlgs de huidige opzet" of "mini's en F3K gaan tesamen vliegen in 2008"

Ben nieuwsgierig naar jullie meningen en kommentaren ( al was het alleen maar al omdat ik
"donateur" ben van de "Holland Beker" voor de mini klasse.........)

Arno

Arno,

Voor alle duidelijkheid, mogen alleen minipiloten die in 2007 gevlogen hebben stemmen?

Afgelopen seizoen vlogen enkele toppers uit de fullsize ook mee in de mini klasse. Verder vlogen enkele mini's dubbele wedstrijden door zowel in de mini's als bij de full size in te schrijven. Eigenlijk vind ik beide niet kunnen. Als de Mini's een opstap klasse moet blijven vind ik eigenlijk dat men niet in twee klassen zou moeten kunnen mee doen. Ik zou dus willen voorstellen om te verbieden in beide klassen te vliegen door één en dezelfde persoon. Op deze manier houd je het aantal deelnemers in de hand en is de kans groot dat je met 1 groep mini's en 2 of 3 groepen fullsize toe kan. Hierdoor kun je de bespaarde tijd omzetten in meer rondes en op die manier komt iedereen ook wel aan voldoende vliegen toe. De mini's blijven op deze manier een opstapklasse aangezien ik van de toppers verwacht dat ze volgend jaar bij de fullsize vliegen om een plaatsje in het team te bemachtigen.

Aangezien dit antwoord nogal afwijkt van de poll heb ik dus ook maar niet gestemt.

Alex

Theo zei:
Arno,

Voor alle duidelijkheid, mogen alleen minipiloten die in 2007 gevlogen hebben stemmen?

Ieders mening is gevraagd en ik vertrouw erop dat er geen stemmen geronseld gaan worden.
Trouwens dit is "maar " een poll ...................; er wordt een miening gevraagd

Alex Hoekstra zei:
Als de Mini's een opstap klasse moet blijven vind ik eigenlijk dat men niet in twee klassen zou moeten kunnen mee doen. Ik zou dus willen voorstellen om te verbieden in beide klassen te vliegen door één en dezelfde persoon.
Alex

Hi Alex,
Iets verbieden, of anders vertaald; mensen vertellen wat ze wel en niet mogen vind ik persoonlijk niet kunnen.
Wat wel zou kunnen is bijvoorbeeld mensen die in het voorgaande jaar in de kampioenschapscyclus meer als
pak 'm beet, 90 % scoren in de daarop volgende jaren uit te sluiten van het mini-kampioenschap.
Ze kunnen dan wel meevliegn in de mini-klasse maar niet voor een titel; is misschien een overweging waard

Arno

arno888 zei:
Alex Hoekstra zei:
Als de Mini's een opstap klasse moet blijven vind ik eigenlijk dat men niet in twee klassen zou moeten kunnen mee doen. Ik zou dus willen voorstellen om te verbieden in beide klassen te vliegen door één en dezelfde persoon.
Alex

Hi Alex,
Iets verbieden, of anders vertaald; mensen vertellen wat ze wel en niet mogen vind ik persoonlijk niet kunnen.
Wat wel zou kunnen is bijvoorbeeld mensen die in het voorgaande jaar in de kampioenschapscyclus meer als
pak 'm beet, 90 % scoren in de daarop volgende jaren uit te sluiten van het mini-kampioenschap.
Ze kunnen dan wel meevliegn in de mini-klasse maar niet voor een titel; is misschien een overweging waard

Arno

Oké Verbieden klinkt wel iets hard. Je zou ook kunnen zeggen dat mensen een keuze moeten maken of ze bij de mini's of bij de fullsize mee vliegen. Voor iemand met 2 of 3 (of meer) fullsize modellen zijn de mini's geen opstapklasse meer.

Ik vind ook dat de mini's apart moeten blijven. Het verschil in prestaties is best groot. Met een mini zal je heel moeilijk van een groot model kunnen winnen. Als de mini's apart blijven kun je ook met een goedkoop en eenvoudig model lekker meevliegen en toch een beetje meekomen. De ideeen hierboven vind ik ook hout snijden, dus de echte toppers niet mee laten vliegen in de mini-klasse. Ik begrijp dat het voor hen ook erg leuk is, maar het kan beginnende vliegers misschien afschrikken als ze compleet het snot voor de ogen gegooid wordt.
Niet dat ik me laat ontmoedigen hoor! Ik heb heerlijk staan vliegen in Zoetermeer, heb me duidelijk verbeterd t.o.v. Arnhem en ben helemaal blij met mijn 2-na-laatste plek.

Dit jaar hebben regelmatig mini's meegevlogen in de fullsize klasse, al was het maar als reserve kist.
En door de mini's als opstapklasse te blijven benoemen, doe je in mijn ogen de mini's te kort.

Ik zeg: Samenvoegen en laten we prijzen beschikbaar stellen voor de beste 3 mini's vliegers in het klassement.

Doordat er nu 2 keer gevlogen word door vliegers in beide klasse, duren F3K rondes extra lang. Als iedere F3K piloot in de mini klasse ook nog zou gaan vliegen, halen we nooit meer 5 rondes per wedstrijd.

ps: Dit is mijn persoonlijke mening. Welke best haaks op mijn rol als sub-commissielid kan staan.
ps2: Ook ik ben een mini aan het bouwen ;)

Er wordt gezegd dat de Mini's in het algemeen niet de tijden halen die de maxi's halen (uitzonderingen daargelaten). Daarom de Mini's en Maxi's niet samenvoegen is mijn idee. De loting bepaald nu soms al heel sterk je eindscore. Heb je de mazzel als Maxi dat je in een ronde veel Mini's hebt kom je te makkelijk aan je punten.

Volgens mij kunnen er wel meer Mini's tegelijkertijd vliegen als bij de Maxi's. Dus er had dan b.v. in Zoetermeer wel een groep Mini's afgekund.

De 90% regel vind ik wel OK zeker als we de Mini's als een opstapklasse beschouwen.

Loet

Arno et al,

Persoonlijk vind ik dat we de mini klasse apart moeten houden.
Ook vind ik dat iedereen, beginner en topper in deze klasse mag meedoen
Ik denk dat we geen beperkingen aan het model moeten opleggen anders dan max 1m spanwijdte.
Ook zou een vlieger als hij dat wil gewoon moeten mogen meedoen met een mini in de grote klasse.
Verder als een vlieger zowel aan de mini's als de grote klasse wil meedoen zou dat in mijn optiek moeten kunnen.

Kortom laten we het houden zoals het nu is....Het zou misschien wel goed zijn voor volgend seizoen om duidelijk de rondes aan te geven en wat strakker de tijd tussen rondes in de gaten te houden. De wedstrijd moet wel zijn momentum behouden.....

Cheers

Bart

Eric van Dijken zei:
Doordat er nu 2 keer gevlogen word door vliegers in beide klasse, duren F3K rondes extra lang. Als iedere F3K piloot in de mini klasse ook nog zou gaan vliegen, halen we nooit meer 5 rondes per wedstrijd.

@ eric,

Dat ronden tè lang duren is puur en alleen organisatorisch..........
Stel je hebt 3 groepen in F3K en 1 in mini praat je over 37 minuten vliegtijd. Ga er eens van uit dat
een ronde 1 uur mag duren. Dan heeft in genoemde situatie elke groep bijna 6 minuten voorbereidingstijd.
En dat lijkt me niet verkeerd :roll:

@ Loet

Denk dat de groepsgrootte bij F3K een punt van discussie isvoor de F3K vliegersvergadering. ander topic dus....
Maar wanneer de mini's bij F3K mee zouden vliegen zouden die inderdaad kwantitatief een groep groot genoeg
maken, maar kwalitatief verzwakken. Je hebt daar een goed punt mee te pakken, dus !

Mijn voorkeur heeft het om de full size en de mini’s gescheiden te houden i.v.m. verschil in prestatisch van deze modellen.

Het vliegen van meer rondes en en het verkrijgen van gelijkwaardige groepen is gemakkelijk te bereiken door de groepen groter te maken. Om dit mogelijk te maken zou in het reglement opgenomen kunnen worden dat iedereen minimaal 3 kanalen moet opgeven.

Als de mini’s bedoeld zijn als opstapklasse zou je verwachten dat iemand moet kiezen tussen mini en full size. Indien de groepen groot genoeg zijn zie ik geen groot bezwaar om iemand in beide klassen te laten vliegen.

Bas

Arno.

Helemaal mee eens, dus

reden a)
dat de aparte mini ronde (te veel) tijd kost
is hiermee van tafel

reden b)
dat het seperate mini reglement verwarring veroorzaakt

bij wie ? bij de mini vliegers ? Het klopt er is een aantal keren dicsussie geweest over werktijden en de te vliegen tijden (Swalmen, Zoetermeer), de mini vliegers hebben dat onderling en in overleg met de wedstrijdleiding opgelost.

reden c)
dat enkele toppers in de mini klasse de beginners sowieso kansloos laten

tja...dat ligt er maar aan hoe je de mini klasse ziet...is het een opstap klasse, is het idd puur een beginners klasse,
of is het een gewoon een klasse ? zoals je waarschijnlijk begrijpt zie ik het als gewoon een klasse en
dus zul je toppers en beginners hebben....wel zou ik voor een junioren klassement willen pleiten en dan
zowel binnen de mini's als binnen de F3k klasse

Cheers

Bart

Ik vind dat mini's een opstapklasse moet blijven. Enkele weken geleden heb ik al aangegeven aan Theo en Alex om volgend jaar te stoppen met mini's op NK wedstrijden. Voor mij was de belangrijkste reden van het vliegen van beide klassen dat ik op een vliegdag lekker veel kan vliegen, ongeacht mini of full-size.

Ik vond de indeling van de wedstrijd in Swalmen een natuurlijke blokkade voor iemand die en full-size en mini zou willen vliegen (toen kwam het idee van stoppen als eerste bovendrijven :lol: ). Dit houdt in: twee grote groepen full size en een groep mini, ongeacht aantal deelnemers. Als je beide klassen wil vliegen, ben je echt te druk: vliegen, tijd opnemen en weer vliegen etc. Dat was echt overkill; met alleen full-size vliegen heb je dan wel genoeg airtime: 1x vliegen, 1x tijdopnemen, en 1x tijdopnemen of kijken, enz).

Misschien dat bovengenoemde groepsindeling het probleem van " twee klassen vliegen" zich vanzelf oplost? Bovendien is het een voordeel met deze indeling dat er van de mini-klasse mensen beschikbaar zijn voor het tijd opnemen in de full-size klasse, wat noodzakelijk kan zijn bij ongelijke groepsaantallen, en dat de meer ervaren vliegers de minivliegers kunnen coachen. Bovendien zijn grotere groepen leuker en minder afhankelijk van groepsindeling.

Peter

Prima, als ze ons strak aan de tijd houden moet het allemaal lukken.
Het was slechts een waarschuwing van mijn kant en hopelijk zie ik problemen die er niet zullen komen.

De mini's moeten volgens mij ook apart vliegen. Peter geeft hiervoor enkele goede argumenten.
We moeten die klasse natuurlijk behouden en de regels ook zo opzetten dat het de status instapklasse behoud. Op die manier houden we de drempel laag. Als ik bv mijn buurjongen enthousiast maak voor onze sport en hem vertel dat hij met zijn mini mee kan doen in een klasse waarin alle beginners en lowbudget vliegers elkaar treffen krijg ik hem eerder over de streep dan wanneer ik moet vertellen dat hij deel kan nemen in de miniklasse maar in een ronde vliegt tussen de "grote jongens"
Door de winnaar te laten promoveren voorkom je tevens dat iemand met een iets grotere buidel en heel goed materiaal jarenlang de dienst uit maakt in die klasse. Nu garandeerd goed materiaal natuurlijk niet een goede klassering , maar toch. Het moet juist de klasse zijn waar het enthousiastme moet groeien. De kweekvijver voor nieuw talent en de toekomst van F3K.

Ik ga een stapje verder. Er zal ongetwijfeld een wedstrijd komen waarbij de belangen groot zijn. Denk maar aan de selectie voor een WK. Er wordt de taak 5x2min gevlogen waarbij landen en direkt starten van groot belang is. Wil je dan het risico lopen dat die minivlieger die voor het eerst meedoet en onervaren is jouw op "het" moment voor de voeten loopt? Of hij gooit onervaren als hij is en uit zenuwen bij een start dwars op de startrichting en gooit jou staart er af. Kan iedereen overkomen, maar toch....

Lekker apart vliegen dus.

Ik denk ook dat de mini-klasse moet blijven bestaan. Natuurlijk verbieden de huidige regels niemand om met een mini mee te doen aan de full-size klasse. De regels zijn hier duidelijk maximale spanwijdte 1500 mm en maximaal gewicht 600 gram. Of door de in het algemeen lagere prestatie van een mini dit slim is mag een ieder zelf bepalen.

Ik ben het met Bart eens dat de mini-klasse een gewone klasse kan zijn. Het voordeel bij de mini-klasse is dat je met een eenvoudig en goedkoop model zo kunt meedoen wat drempel verlagend werkt. Voor de jeugdige instapper is hiermee de mini-klasse perfect. De prestaties van de modellen binnen de mini-klasse liggen meer bij elkaar wat het verschil van de instapper naar de top verkleind.

Ik denk dat het reglement voor de mini's net zo eenvoudig kan zijn als voor de full-size modellen. maximale spanwijdte 1000 mm en een maximaal gewicht van 300 gram. Of er aanvullende regels moeten komen ben ik nog niet uit. Een aanvullende regel kan zijn dat de besturing wordt beperkt tot hoogte- en richtingsroer. Het invoeren van de 90% regel lijkt me een goed idee.

O ja, de Venus van Blue Arrow begint aardig populair te worden. Oeps dit model is 1200 mm spanwijdte en heeft ook nog roelroeren ook. Volgens het bovenstaande mogen deze vliegers niet meedoen in de mini-klasse. O jeetje, de grenzen dan maar oprekken zodat instappers met de Venus kunnen meedoen in de opstap klasse MINI. :roll:

Frans

Die 90% regel daar sta ik niet achter. Kijk naar dit jaar. Iedereen heeft zich enorm verbeterd en de top wordt steeds breder. Bij de mini's is momenteel het eigen ontwerp faktor erg groot. Binnen korte tijd zal er steeds meer een standaard komen en zullen de prestaties van de kisten dichter bij elkaar komen. Mede hierdoor wordt de kans ook groter dat men richting die 90% of zelfs meer gaat scoren. Het wordt niet ondenkbaar dat we een groep van 10 mini's krijgen waarvan 4 personen in hun beste drie wedstrijden 90 of meer halen. Laat je die allemaal promoveren dan halveer je de minideelnemers in 1 klap bijna.
Ik hou me bij mijn voorstel om alleen kampioen te laten promoveren

@ Arno,

Ik zei:
Volgens mij kunnen er wel meer Mini's tegelijkertijd vliegen als bij de Maxi's. Dus er had dan b.v. in Zoetermeer wel een groep Mini's afgekund.

Jij zei: Denk dat de groepsgrootte bij F3K een punt van discussie is voor de F3K vliegersvergadering. ander topic dus....

Je hebt me verkeerd begrepen denk ik. Ik heb het niet over de groepsgrootte van F3K.
Er kunnen naar mijn idee wel meer Mini's vliegen tijdens een taak met alleen Mini's. Modellen zijn kleiner, aanvliegroutes korter enz, enz.

Loet

Theo zei:
Ik hou me bij mijn voorstel om alleen kampioen te laten promoveren

In mijn ogen kun je dit niet maken, je kunt iemand die alleen mini vliegt niet verplichten om een fullsize F3K kist te kopen/maken, alleen omdat ie de beste mini vlieger is.
Stel dat ie alleen een kleine auto heeft of helemaal geen fullsize wil hebben. Ga je hem dan vertellen dat ie niet meer mag vliegen, in wedstrijden????

Back