de Mini klasse, DLG's met max. 100 cm spanwijdte

Hoe gaan we verder met de mini-klasse in 2008

• Total voters
    353
Beide klasse samenvoegen en laten we prijzen beschikbaar stellen voor de beste 3 mini's vliegers in het klassement.

Dit lijkt mij nog steeds een goede optie, iedereen vliegt volgens dezelfde regels. En schade door andere mede-deelnemers valt toch niet te voorkomen. Of het nu beginners zijn of niet.

maar als je dat vast legt in de regels (weet je het dus, (als mini vlieger) dat dat kan gebeuren
en dan ontneem je niemand een wedstrijd deel name toch???????

groeten arnold

Misschien worden de wedstrijden wel zo groot dat je maar aan 1 categorie mee mag doen. Dan is het een kwestie van kiezen. En zo worden de beginners een beetje gespaard, lijkt me.

Ja , die 90% lijkt me een goed idee, maar of dat ook zo is?

Het kan natuurlijk ook veel envoudiger.
Je hebt de Full-size klasse en de mini-klasse.
Het enige verschil is de maximale spanwijdte en gewicht.
Naast de reeds bekende regels geen aanvullende t.a.v. deelname of model.
Keep It Simple.

Frans

Eric van Dijken zei:
Theo zei:
Ik hou me bij mijn voorstel om alleen kampioen te laten promoveren

In mijn ogen kun je dit niet maken, je kunt iemand die alleen mini vliegt niet verplichten om een fullsize F3K kist te kopen/maken, alleen omdat ie de beste mini vlieger is.
Stel dat ie alleen een kleine auto heeft of helemaal geen fullsize wil hebben. Ga je hem dan vertellen dat ie niet meer mag vliegen, in wedstrijden????

Hij/zij kan toch gewoon met de mini deelnemen in de F3K? Ik verplicht niemand iets.
Ik wil gewoon voorkomen dat de miniklasse jarenlang gedomineerd kan worden door een talent die het gewoon leuk vind om te winnen. Geloof me, die zijn er.
Geef iedereen een kans.
Je zou een regel kunnen toevoegen dat als hij in de F3K klasse in zijn debuutjaar minder dan XXprocent scoort hij dat jaar daarop weer naar de mini's kan. Ik weet het het is een rare kronkel maar de Mini-klasse is in mijn ogen nog erg kwetsbaar. F3K heeft met meer dan 20 deelnemers een prima basis. Stonden er in Swalmen niet slechts 3 deelnemers aan de start?
Al brainstormend moeten we een compromis verzinnen tussen alle voorstellen die ook voor de mini's voordelig is en deze groep zal laten groeien. Ik mis vooral nog jeugd en de jeugd heeft immers de toekomst.
Dus wat we ook verzinnen, zolang het maar aantrekkelijk blijft voor de starter.

Theo zei:
Stonden er in Swalmen niet slechts 3 deelnemers aan de start?

Yesssssss, de harde kern :).

Ik denk echter wel dat de mini groep een groeiende groep is. Er zijn er nog aardig wat in aanbouw zoals ik zo om me heen hoor.
Ik vond het eerlijk gezegd persoonlijk best leuk om in 2 groepen te kunnen vliegen. Al probeer ik dan wel bij de Full Size ook echt met een Full Size aan te komen. Jammer genoeg vloog me vleugel in 2en en ging ik toch maar over op de mini... Dus als reserve kist vind ik een mini bij de grote wel erg leuk.

Arno gaf ook al aan dat de 2 klassen eigenlijk niet te vergelijken zijn op enkele niet nader te noemen uitzonderingen na.. ;).
Voor een mini is 1 min een behoorlijk kunst in stille lucht. voor grote is dat 3 min.

Ben het met Frans eens: niet teveel regels, zeker niet voor mini's. Iedereen moet voor zichzelf uit kunnen maken of mini te vliegen of niet. Misschien de max en werktijd iets inkorten, maar die zou je evt. ook nog wel gelijk kunnen houden.

Peter

Persoonlijk denk ik dat er een denkfout wordt gemaakt om de mini klasse als een beginners cq junioren klasse te bestempelen.

Toen ik met A2 vliegen begon vond ik het juist ontzettend leuk om tussen de toppers te vliegen
en van hen te leren (we hebben in de jaren zeventig A en B vliegers gehad maar gelukkig was dat
snel afgeschaft). Het leuke bij Vrije vlucht is dat we een junioren klassement hebben en dat
je Nationaal kampioen bij de junioren kan worden en dat je je voor de Nationale junioren ploeg kan kwalificeren
en uitgezoden kan worden naar een junioren EK of WK. We hadden het afgelopen jaar zelfs een junior die zich
voor de senioren ploeg had gekwalificeerd :!: Ook kan je Nationaal Junioren kampioen worden en dan 10 jaar
later Senioren kampioen :)

Ik zie bij F3K ook een aantal junioren die al heel goed presteren en die het volgens mij ontzettend leuk vinden
om mee te doen met te toppers en hun krachten met hen te meten

Ik weet niet hoe onze junioren er over denken, maar het zou leuk zij om iets van jullie te horen. 8)

Toen ik dit jaar als senior met mini en F3k begon vond ik weer heel leuk om mee te mogen doen tussen de toppers.
Ik heb op een gegeven moment wel besloten om alleen in de mini mee te doen omdat ik naar mijn idee
in de F3k nog weinig had te zoeken vanwege mijn gebrekkige werp en stuurmans kunsten. Maar door
naar de wedstrijden te gaan en advies te krijgen van een aantal toppers groei je en wordt onze sport
in de breedte alleen maar beter.

Ik heb ook niet het idee dat de andere beginners in de mini klasse het erg of teleurstellend vonden / vinden
dat er een aantal toppers waren die dit jaar alle prijzen hebben gewonnen. Het merendeel van de beginners
ik volgens mij heel hard bezig om beter te worden en ook betere modellen te bouwen

Kortom iedere klasse heeft beginners en toppers, en het is volgens mij geen goed idee om iemand die
minis nu eenmaal heel leuk vind, en toevallig ook zelf nog een high end prestatie model kan bouwen of kopen
te belonen door hem te promoveren naar de F3K klasse waar hij misschien (nog) helemaal geen zin in heeft.

Het is ook onzin om vliegers te verbieden deel te nemen aan zowel de mini als de F3K klasse. Je kan zo'n
vlieger wel vragen om zich te houden aan het tijdschema van een wedstrijd en het zou ook mooi zijn als
zo'n vlieger nog tijd vind om iemand te timen (en die zijn er).

Verder is de mini klasse idd een hele leuke opstap klasse, en niet alleen om DLG te leren vliegen maar ook om te
leren bouwen. Het is echter ook leuke klasse om nieuwe technische dingen uit te proberen en te experimenteren,
(bijvoorbeeld flaps / rolroeren). Het is allemaal wat kleiner en daardoor goedkoper en sneller te realiseren dan F3k.

Mijn conclusie / advies: laat de mini klasse zoals hij is dwz max. 1000 mm spanwijdte, verder vrij = geldende
regels voor modelvliegtuigen. Maak er een aparte klasse van. Zorg dat je als topper beginners stimuleert,
coached een tips geeft (gelukkig doen bijna alle toppers dit al) en voer een junioren klassement bij zowel de
minis als F3K in voor volgend jaar.

Cheers

Bart

Peter Aanen zei:
Ik vind dat mini's een opstapklasse moet blijven. ...
Misschien dat bovengenoemde groepsindeling het probleem van " twee klassen vliegen" zich vanzelf oplost? Bovendien is het een voordeel met deze indeling dat er van de mini-klasse mensen beschikbaar zijn voor het tijd opnemen in de full-size klasse, wat noodzakelijk kan zijn bij ongelijke groepsaantallen, en dat de meer ervaren vliegers de minivliegers kunnen coachen. Bovendien zijn grotere groepen leuker en minder afhankelijk van groepsindeling.

Peter

In grote lijnen ben ik het met Peter eens. Ik zit zelf nog in de startfase. Kortom ik beschouw mezelf als een van die beginners. Er zijn mij in de afgelopen tijd wel een aantal dingen duidelijk geworden:
  • Een mini kan en mag je niet vergelijken met een full size. Sterker nog de verschillen in de mini's zijn zelfs veel groter. Een opgerekte OFA van bijna 1m span is eigenlijk al niet meer te vergelijken met een nerveuze Bonsai. Kortom gewicht en spanwijdte spelen hier een behoorlijke rol in de resultaten. Ga je voor de full size dan zijn de verschillen veel kleiner. Kijk maar eens naar de groepsfoto.
  • Ik zou veel meer behoefte hebben aan coaching en verbeteren van de prestaties. Daar kunnen de ervaren vliegers een heel belangrijke rol spelen. Het wedstrijd element is leuk meegenomen.
  • Een mini kan je zelf bouwen en dan ook nog leuk meekomen. Kijk maar eens naar Pepijn of Frits. Als we deze groep ook coachen dan is de sky letterlijk en figuurlijk de limit. Volgens mij heeft Theo dat ook al eens in een ander draadje over drempels geroepen.
  • De mini klasse is bij uitstek geschikt om laagdrempelig in te stappen en kennis te maken met de sport en de vliegers. Laten we dat vooral zo houden, sterker nog verder uitbouwen. Wil je gewoon mini vliegen dan is daar niets op tegen. Zeker niet als we daar van kunnen leren.
Misschien moet je voor een competief element in de miniklasse wel een handicap invoeren. Ik heb zelf een mini en een full size. Ik heb volgens mij in de bouwdraad van de ls2 dat ook al eens geroepen. Als ik in de mini klasse kan meedoen en een coach zou hebben die me ook helpt en op een bepaald moment mij laat weten dat ik ook wel in de full size kan gaan meedraaien (je bent er klaar voor), dan zou ik dan prima vinden. Of heb je liever een full size vlieger die bij gebrek aan ervaring de toppers in de weg zit?

Ruud

Theo zei:
Ik wil gewoon voorkomen dat de miniklasse jarenlang gedomineerd kan worden door een talent die het gewoon leuk vind om te winnen. Geloof me, die zijn er.

Wil je hier niet iets doen wat eigenlijk helemaal niet kan? Hoewel ik het een nobel streven vind, maar ga je straks ook mensen promoveren naar F3J als ze 3 keer achter elkaar de F3K klasse winnen?

Tja het hangt er maar vanaf wat je met de mini's wil en ik denk dat dat het eerste is waar we het over eens moeten worden. Maak je van de miniklasse en aparte klasse of een instap/opstapklasse. Ik hou me vast aan het laatste :wink: En bij instap/opstap denk ik aan iets tijdelijks, een doorgroeifase. Vandaar mijn promotie idee.

Zoals ik al eerder vermeld heb lees ik in vrijwel iedere post een goed standpunt waar ik me in kan vinden. We zullen bij Loet ongetwijfeld tot een goed plan komen.

ik vlieg nu zelf een half jaar mee met f3k, en ook in de full size klasse. voor mij is het juist een kick als je tussen de top vliegers vliegt, en dan af en toe ook nog 1 of 2 bij een ronde eruit vliegt. ik merk ook dat je heel veel leert in zo'n half jaar wedstrijden vliegen. zo roept arno af en toe even hoe ik mijn worp nog iets moet aanpassen. en door te klokken bij mensen die hoger vliegen dan jij, kun je ook een beetje afkijken hoe zij nu vliegen.

@bart:
met die juniorencompetitie weet ik het niet.
ik neem aan dat je bedoeld dat wij gewoon meevliegen met de groten, maar dat er voor ons nog weer een aparte uitslag komt?
ik weet ook niet of de groep van junioren al groot genoeg is. we zijn nu met 4 jongeren(martijn, rob, philip en ik zelf).
natuurlijk lijkt het me wel heel leuk om een aparte junioren uitslag erbij te doen, maar dan ook de junioren bij de algemene uitslag erin zetten.

gr niels

Graag zo doorgaan met de miniklasse als het nu is!

Ik typ wat dingen neer die me zo te binnen schieten:
promotie Kom ik tot nu toe bij andere sporten alleen tegen binnen een klasse, aanschaf/bouw nieuw materiaal is niet nodig.
Bij schaatsen bijvoorbeeld moest ik na winst bij een marathon in de b-klasse door naar de a-klasse. Wel of geen klapschaatsen doet er niet toe.
Mocht de mini-groep doorgroeien, dan kan onderverdeling binnen de mini's een optie zijn, heb je meteen twee groepen die elkaar kunnen timen/coachen enzo.
(natuurlijk mag je met een mini mee doen met f3k-wedstrijden, maar er blijft en wezenlijk prestatieverschil denk ik)

Bij vrije vlucht zijn volgens mij de klassen F1 G, H en J ooit bedacht als intro-/opstap-/jeugdklasse. Hier worden ook geen E of WK's in gehouden, (uitzondering is F1P als vervanging voor F1C voor junioren)
Modellen in deze klassen zijn tegenwoordig net zo complex als de grote broertjes uit de klassen F1A, B en C, maar dat sluit geen houtje-touwtjemodellen uit.
Je ziet toppers uit de 'grote klassen' naast beginners en junioren vliegen.
Deze 'mini-wedstrijden'worden soms op een andere dag gevlogen (meestal aansluiten, zo heb je een mooi vliegweekend).
Dit kan natuurlijk ook een optie zijn als F3K en mini flink groeien.

Ik hoop echter dat het nog een tijd lang op dezelfde dag op dezelfde locatie naast elkaar kan plaatsvinden, ik leer van het kijken/praten/timen en vliegen ook nog steeds erg veel.

Nog een wild idee: Twee startvelden naast elkaar? en parallele sessies in F3K en mini...

Niels,

voor mij is het juist een kick als je tussen de top vliegers vliegt, en dan af en toe ook nog 1 of 2 bij een ronde eruit vliegt.

Dat dacht ik al, had ik vroeger als junior ook....

met die juniorencompetitie weet ik het niet.
ik neem aan dat je bedoeld dat wij gewoon meevliegen met de groten, maar dat er voor ons nog weer een aparte uitslag komt?
Ja dat bedoel ik

ik weet ook niet of de groep van junioren al groot genoeg is. we zijn nu met 4 jongeren(martijn, rob, philip en ik zelf).
natuurlijk lijkt het me wel heel leuk om een aparte junioren uitslag erbij te doen, maar dan ook de junioren bij de algemene uitslag erin zetten.

Ja doen we bij VV, junioren staan gewoon in de algemene uitslag en er is een aparte junioren uitslag met prijzen :D
Dus volgend jaar dan maar invoeren bij minis/ F3k ?

Cheers

Bart

Een voorzichtige conclusie na wat uurtjes pollen………….

a. Mini moet als zelfstandige klasse blijven bestaan; de verschillen in prestatie met F3K zijn te groot om ze samen te voegen
b. een royale meerderheid ziet “mini” als een ideale klasse om lekker ontspannen mee te vliegen. Vooral voor starters en junioren liggen hier mogelijkheden.
c. Omdat de groep mini vliegers minder deelnemers heeft als de F3K moeten de mini’s geen al tè groot tijdsbeslag leggen op het wedstrijdverloop
d. Vrijheid, blijheid; iedereen moet in de gelegenheid gesteld worden aan mini mee te doen. De waarschijnlijkheid dat de betere vlieger in mini de uitdaging van F3K zal opzoeken is meer als waarschijnlijk
e. Wanner de taken haalbaar gedefinieerd worden zal de kloof tussen beginner en gevorderde kleiner worden…

Aan de hand van bovenstaand veroorloof ik me de vrijheid enige regeltjes te definiëren….

Toevoegen aan het draaiboek: De groepsgrootte “n” in de miniklasse is bij 10 of minder als 10 deelnemers: 10 ! Bij meer als 10 deelnemers is de groepsgrootte n/2.

Tijdsschema F3K & Mini wedstrijden ( op de deelnemeraantallen afgaand van 2007 zijn 3 groepen in F3K en
1 in mini een meer als waarschijnlijke aanname)

Oproepen deelnemersgroep één 0 min.
Begin werktijd 0 + 5 min
Oproepen deelnemers groep twee 0 + 10 min
Waarschuwingssignaal einde WT 0 + 13 min.
Einde werktijd 0 + 15 min
Begin werktijd 0 + 20 min
Oproepen deelnemers groep drie 0 + 25 min
Waarschuwingssignaal einde WT 0 + 28 min.
Einde werktijd 0 + 30 min

Dit schema aanhoudend kun je dus “makkelijk” 4 groepen laten vliegen in één uur; zelfs in minder als één uur want de 5 minuten voorbereidingstijd kun je naar gelang de situatie inkorten (discipline gevraagd van zowel deelnemers als organisatie) en de werktijd voor mini is slechts 7 minuten.

Reglement mini klasse:

In sectie 5.k.2. moet de spanwijdte veranderd worden in 1000mm en het gewicht in maximaal 250 gram.

De taken dienen aangepast te worden voor wat betreft de maximum vliegtijden. De reden hiervoor is om voor een ieder “haalbare” tijden te hanteren. Dit bevordert aan de ene kant de beginner omdat 90 sec. nou eenmaal makkelijker te vliegen is als 180 sec. Aan de andere kant verhinderd dit dat een toevalstreffer (één lange vlucht) de uitkomst van een groep of zelfs wedstrijd te sterk beiinvloed. Deze taken zijn al eens gedefinieerd in het topic “informatie nationale wedstrijdseizoen F3K 2007 ” maar hier volgen ze nog maar eens een keer: (met een enkele kleine aanpassing)

TAKENLIJST MINI's (2007)

Taak B (laatste vlucht)
Gedurende de werktijd mag de deelnemer het model een onbepaald aantal malen gooien maar slechts
de laatste vlucht is bepalend voor het eindresultaat. De lengte van de vlucht is beperkt tot 3 minuten.
Iedere navolgende start van het model doet de voorgaande score vervallen. Wanneer de deelnemer
aankondigt dat hij zijn laatste vlucht heeft voltooid (zijn officiële tijd voor die taak) dan moet hij het
landings- en startgebied verlaten samen met zijn helper en tijdwaarnemer.
De werktijd voor deze taak is 7 minuten.

Taak C (voorlaatste en laatste vlucht)
Iedere deelnemer heeft een onbeperkt aantal vluchten, maar alleen de voorlaatste en laatste vlucht
worden opgeteld. De laatste vlucht moet bij de tijdopnemer aan het einde van deze vlucht
aangekondigd worden. Vlieger en helper moeten het vliegterrein onmiddellijk na deze aankondiging
verlaten. De maximale tijd bedraagt 120 sec.
De werktijd voor deze taak is 7 minuten..

Taak E (gelijk starten, laatste beneden, seconden)
Alle deelnemers van een groep moeten hun modellen gelijktijdig starten binnen drie seconden na het
signaal van de organisatie. De maximale gemeten vluchttijd is twee minuten. Iedere vluchtduur van de
drie pogingen van iedere deelnemer wordt opgeteld en wordt herrekend om een eindscore voor deze
taak te verkrijgen.

Taak H (met 15 sec. oplopende vliegtijd)
Gedurende de werktijd mag de deelnemer zoveel starts maken als hij wil. Iedere deelnemer moet
proberen een vlucht van 30 sec. te maken. Zodra dit gelukt is moeten de twee volgende vluchten
oplopen met 15 sec. De de vluchtduur moet zijn: 20 sec., 35 sec., 50 sec., 65 sec., en 80 sec .
De langste vluchtduur is 80 sec. Om deze tijd te halen is het aantal starts onbeperkt. De duur van de laatste vlucht wordt geteld.

Taak I (poker, variabele richttijd)
Reglementenboek 2007def V.3.16 Sectie V.3
Voor de eerste start geeft elke deelnemer een richttijd door aan zijn tijdwaarnemer. Daarna kan hij een
onbeperkt aantal starts uitvoeren om deze tijd te bereiken. Als de richttijd is bereikt wordt dit genoteerd
en kan hij zijn volgende richttijd aankondigen, die lager, gelijk of hoger kan zijn. De aankondiging kan
tot 5 keer worden herhaald. Vijf vluchten met een bereikte richttijd kunnen worden bijgeschreven. De
bereikte richttijden worden opgeteld.

Taak J (3 uit 6)
Gedurende de werktijd mag de deelnemer zijn model niet meer dan 6 keer starten. De maximaal
gemeten vliegduur is 2 minuten. De som van de drie langste vluchten wordt gebruikt voor de eindscore.

Taak N (vijf langste vluchten; 70 sec maximale tijd per vlucht)
Iedere deelnemer heeft een onbeperkt aantal vluchten. Slechts de vijf beste vluchten worden opgeteld. Maximum per vlucht is 70 sec.
De minimum werktijd voor deze taak is 7 minuten.

Taak P (een 30, 60, 90, en 120 seconden vlucht in willekeurige volgorde)
Elke deelnemer heeft een ongelimiteerd aantal vluchten.

Toppie :!:
Zonder een promotie te verplichten heb je in mijn ogen een prima oplossing gevonden om de mini's toch als instapklasse neer te zetten. Door de taakduur 7 min te maken en de max vluchtduur te beperken zal er voor de doorgewinterde vlieger snel weinig uitdaging meer zijn en zal dit de overweging om de overstap naar de F3K te maken bevorderen.

Heren,

Hartstikke mooi dat de mini een aparte klasse blijft. Wat ik zo leuk aan de mini klasse vind is dat het bijna allemaal zelfbouw exemplaren zijn. Bij de F3K klasse moet je, als je echt mee wilt komen een kist van honderden euro's kopen óf (net als Eric, Alex en Loet) overgaan op het hogeschool bouwen met kevlar, carbon en vacuümzakken. In de mini klasse kun je met balsa, een hobbymes, een schaafje en schuurpapier een heel eind komen. En dat maakt het nou juist zo leuk!

Eigenlijk hoop ik dat de mini-klasse verstoken blijft van goed-vliegende ARF modellen. Dit is wel zo leuk.
Zo, en nu weer verder bouwen aan mijn nieuwe mini. Ideeen genoeg :wink:

Leon

Back