Persoonlijk denk ik dat er een denkfout wordt gemaakt om de mini klasse als een beginners cq junioren klasse te bestempelen.
Toen ik met A2 vliegen begon vond ik het juist ontzettend leuk om tussen de toppers te vliegen
en van hen te leren (we hebben in de jaren zeventig A en B vliegers gehad maar gelukkig was dat
snel afgeschaft). Het leuke bij Vrije vlucht is dat we een junioren klassement hebben en dat
je Nationaal kampioen bij de junioren kan worden en dat je je voor de Nationale junioren ploeg kan kwalificeren
en uitgezoden kan worden naar een junioren EK of WK. We hadden het afgelopen jaar zelfs een junior die zich
voor de senioren ploeg had gekwalificeerd :!: Ook kan je Nationaal Junioren kampioen worden en dan 10 jaar
later Senioren kampioen
Ik zie bij F3K ook een aantal junioren die al heel goed presteren en die het volgens mij ontzettend leuk vinden
om mee te doen met te toppers en hun krachten met hen te meten
Ik weet niet hoe onze junioren er over denken, maar het zou leuk zij om iets van jullie te horen. 8)
Toen ik dit jaar als senior met mini en F3k begon vond ik weer heel leuk om mee te mogen doen tussen de toppers.
Ik heb op een gegeven moment wel besloten om alleen in de mini mee te doen omdat ik naar mijn idee
in de F3k nog weinig had te zoeken vanwege mijn gebrekkige werp en stuurmans kunsten. Maar door
naar de wedstrijden te gaan en advies te krijgen van een aantal toppers groei je en wordt onze sport
in de breedte alleen maar beter.
Ik heb ook niet het idee dat de andere beginners in de mini klasse het erg of teleurstellend vonden / vinden
dat er een aantal toppers waren die dit jaar alle prijzen hebben gewonnen. Het merendeel van de beginners
ik volgens mij heel hard bezig om beter te worden en ook betere modellen te bouwen
Kortom iedere klasse heeft beginners en toppers, en het is volgens mij geen goed idee om iemand die
minis nu eenmaal heel leuk vind, en toevallig ook zelf nog een high end prestatie model kan bouwen of kopen
te belonen door hem te promoveren naar de F3K klasse waar hij misschien (nog) helemaal geen zin in heeft.
Het is ook onzin om vliegers te verbieden deel te nemen aan zowel de mini als de F3K klasse. Je kan zo'n
vlieger wel vragen om zich te houden aan het tijdschema van een wedstrijd en het zou ook mooi zijn als
zo'n vlieger nog tijd vind om iemand te timen (en die zijn er).
Verder is de mini klasse idd een hele leuke opstap klasse, en niet alleen om DLG te leren vliegen maar ook om te
leren bouwen. Het is echter ook leuke klasse om nieuwe technische dingen uit te proberen en te experimenteren,
(bijvoorbeeld flaps / rolroeren). Het is allemaal wat kleiner en daardoor goedkoper en sneller te realiseren dan F3k.
Mijn conclusie / advies: laat de mini klasse zoals hij is dwz max. 1000 mm spanwijdte, verder vrij = geldende
regels voor modelvliegtuigen. Maak er een aparte klasse van. Zorg dat je als topper beginners stimuleert,
coached een tips geeft (gelukkig doen bijna alle toppers dit al) en voer een junioren klassement bij zowel de
minis als F3K in voor volgend jaar.
Cheers
Bart