de Nieuwport Schneider Cup Trophy Racer

Vandaag het rompje voor de tweede keer in de verf gezet en de staarvlakken van rib-stitching voorzien en ook dat is al geverft.
Dit Rib-stitchen is voor mij de eerste keer dus heb ik dat maar op m'n eigen kistje uitgeprobeerd.
Mij was verteld dat dit met een malletje het makkelijkst en het snelst ging maar dat viel even vies tegen.
Het werd niet zoals ik het wilde zien dus heb ik het laatste beetje gewoon zonder mal gedaan en dat ging naar mijn idee even snel maar wel precies op het draadje.
thum_4119482c6a88eaa5c.jpg

thum_4119482c6a89213a8.jpg

De staartvlakken moeten nog een keer geverft worden om een goede dekking te krijgen.

Mvgr Hans

Vandaag was de motorkap aan de beurt.
Ik heb het RVS pannetje doormidden gezaagt omdat ik twee motorkappen nodig heb.
En daarna is het een kwestie van het pas maken op de romp wat toch nog een heleboel tijd in beslag neemt ondanks dat het al voorgevormt is wat de ronding betreft.
Na het doormidden zagen van het pannetje zie hoeveel spanning er in het metaal zit omdat het metaal gelijk naar buiten boog.
Daarna was het steeds passen en meten totdat het goed op het rompje paste.
Er zijn nog wat kleine aanpassingen te maken zoals de voorkant van het rompje iets wat opdikken en de zijkanten moeten iets afgeschuint worden voor de perfecte passing maar dat is zo gebeurd.
thum_4119482eb7d81984d.jpg

thum_4119482eb7d844a17.jpg

Ik hoop vandaag ook nog de servo's in te kunnen bouwen en de staart en hoogteroeren te kunnen monteren als de verf droog is.
Ook de scharnieren moeten nog gemaakt worden maar dat is als het meezit ook zo gebeurt.
En als het echt allemaal meezit dan kunnen de roeren op de servo's aangesloten worden met pull-pull kabeltjes.

Mvgr hans

Dat ziet er allemaal goed uit Hans :worship:

Mooie oplossing voor de kap zo met dat pannetje. Dat zal straks een prachtig gezicht zijn als ze met z'n tweeen in de lucht hangen.

Gr. Teus

Hans,

Zo dan dat past netjes begint er nu echt op te lijken.

Waar ligt het zwaartepunt nu is tie staartlastig.

Ervan uitgaande dat het normaalgesproken op 1/3 moet liggen.

Ton

Ik heb vanavond nog even de scharniertjes kunnen maken en de roeren gemonteerd.
Het leuke van dit soort scharnieren is dat de geluiden die geproduceert worden tijdens het bewegen van de roeren hetzelfde zijn als in het echt(wrijving van hout op hout en van metaal op hout alsof het geolied moet worden).
Ook de servo's zijn gemonteerd.
thum_4119482f42e55b864.jpg

thum_4119482f42e57bff0.jpg

Nu kunnen dus de hoogteroeren en het richtingsroer op de servo's aangesloten worden door middel van het pull-pull systeem.

Mvgr hans

Heb vandaag de vleugels gereed gemaakt om te verven.
Uiteraard zit ook op de vleugel ripstitching.
th_vleugelgeverft.jpg

th_ripstitchingvleugel.jpg

Ik hoop dat de verf snel genoeg droogt want dan kan ik de onderkant vanavond ook nog verven.

Mvgr Hans

Het is alweer een tijdje geleden maar heb vandaag zo goed als de tweede kist klaar zoals de eerste kist er op dit moment voor staat.
Vandaag de motorkappen bevestigt nadat de motorspantjes te hebben opgetrokken om de kap vast te zetten.
Ook de pylon die bovenop zit is bij de eerste kist klaar op het verven en de doorvoertjes voor de trekkabels na.
Morgen de tweede pylon maken en monteren op de andere kist en uiteraard ook de foto'tjes ervan plaatsen.

Mvgr hans

Hier het foto'tje zoals het er nu voorstaat.
thum_411948726441bccf8.jpg

De pylon zit er bovenop die de vleugels omhoog moeten houden zoals bij de echte.
De motorkap is ook bevestigt en kan geen kant meer op dus dat zit goed vast.
Alleen de montage door middel van een schroef ga ik denk ik toch veranderen zodat het meer in de jaren 1913 stijl is!
Op naar de tweede kist die ook van zo'n pylon moet worden uitgerust.

Mvgr Hans

Hee Hans,

je bent weer lekker bezig, we kunnen op Brummen dus wel 2 vliegende racers verwachten :D
(mhhh, zal dat draadje ook weer eens gaan aanslingeren ;-) )

Grt,
Berto.

Yep, de eerste race der racers in het begin (1913)van de Schneider Trophy Cup Race.:D
Het zijn twee dezelfde racertjes maar er zitten wat verschillen in(ingebouwde sabotage om te winnen?).:rolling:
Ik heb vandaag de tweede pylon gemaakt en erop gezet.
Ook het frontje is van de tweede kist geverft.
Hoop vanavond nog het landingsgestel te voltooien van de tweede kist.
Eind juli zijn ze als het goed is allebei vliegklaar maar aan de afwerking moet nog wat gebeuren zoals de stoeltjes e.d.
Eén ding staat vast en dat is dat ze allebei helemaal klaar zijn voor Brummen om daar akte de présance te geven!
Gaat deze Race in het klein herhaalt worden zoals in 1913?
We zullen zien of dit gerealiseerd kan gaan worden!

Mvgr Hans

Vast wel Hans, als jullie gaan racen moeten we dat natuurlijk wel even op film vastleggen voor het nageslacht :yes:

Hans,

Denk dat het gaat lukken de drijvers zondag mee te nemen.

Vandaag mat binnen gekregen en de bodem van de drijvers direct even ingesopt.

Morgenavond de boven en zijkanten en zaterdag nog 1 -2 laagje PU erop en klaar zijn ze.

drijversnieuportlx8.jpg

Ton

Vandaag het landingsgestel voor de tweede Nieuwpoort gemaakt(verenstalen frame met de aluminium buisje die de drijvers met elkaar verbinden).
Dit moet nog met hout bekleed gaan worden.
Morgen even het malletje voor het drijvertje dat onder de staartvlakken moet komen maken.
Daarna is het interieur aan de beurt en dat moet en authentieke uitstraling hebben(houten vloertje met stoeltjes en uiteraard dummy geel koperen metertjes en gashandle'tje,de voetpedaaltjes enz enz).

Mvgr hans

Vandaag even het malletje gemaakt voor de drijver onder de kielvlakken.
thum_41194878c62c9bee4.jpg

thum_41194878c62c670c6.jpg

Daar kan Ton denk ik wel wat mee om daar het plastic omheen te vormen.
Zo niet dan hoor of lees ik het wel.

Mvgr hans

IK ben gisteren en vandaag vanaf ongeveer 11.00 uur tot 1.00 vandaag vanacht bezig geweest met de kistjes en het gaat mooi worden.
Morgen de foto's van de vorderingen want ik heb niet meer de energie om dat nog te plaatsen!
Eén ding staat vast en dat is dat het een heel leuk en mooi kistje gaat worden met al die toeters en bellen vindt ikzelf!!!

Mvgr hans

Hee HAns,

nog niet wakker? kom op man het is al bijna half 9 dus de foto`s hadden er al op kunnen staan ;-)

Mhhh, denk dat ik nog maar even moeten wachten maar ben wel zeer benieuwd, lees ook net dat we ze op Stadskanaal live (en vliegend) kunnen aanschouwen :thumbsup:

Nee Berto,ik was om 8.30 uur nog niet wakker(gek hé).
Zoals eerder geschreven hier de foto'tjes(deze zijn van het interieur wat mij toch heel veel tijd heeft gekost.Maar ja wat wil je met 2 van die kisten).
thum_4119488357cbef215.jpg

thum_4119488357cc1e295.jpg

Ook de drijvers staan in de verf maar dat is niet de kleur die ik mooi vindt.
Gisteren bij de bouwmarkt wat verf gehaald en ik dacht dat de kleur wel goed was.
Eénmaal de drijvers geverft viel het toch tegen(de kleur is paarsbruin wat ik NIET wil).
Morgen maar een andere kleur bruin halen(of op de zaak effe kijken wat we nog hebben staan).
Nu moet nog de stuurknuppel(of stuurwieltje) gemaakt worden en ook de roerpedalen.
Ook de brandstofmeter(pijlglas) moet gemaakt worden alsmede het compasje en de gashendel.
Dit moet ook bij de tweede kist gebeuren en dan gaat het landingsgestel afgemaakt worden.
Daarna kunnen de aansturingen/ophanging voor de vleugels gemonterd en aangesloten worden.

Mvgr hans

Back