De Ogar, oude model met vernieuwing.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Peter À, 15 mei 2020.

  1. chris2f4u

    chris2f4u

    Lid geworden:
    3 mei 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Germany
    Hello from Germany :)

    i have bought a bundle of RC planes and stuff.
    And there is a front fuselage and the wings for an Robbe Ogar. Not buildt, no damage.
    Someone on RCN (i can tell the nick) could produce the deep-drawn parts of the cowling and the canopy.

    So if someone here is interested in these two Ogar Parts (wing and front fuselage)...call me.
    I think the wing is not original, because the planking is not out of abachi, it looks like pine wood.
    But they are well made, not heavy and stable. Both with spring loaded airbrakes/spoilers.
    On one of the wings the planking has detached before the spoiler and behind. But the spoilers are sitting in a kind of frame, so gluing back the planking to the frame....littel bit grinding...done.

    Always happy landings.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Peter À vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    They are indeed not original, as the originals were all wood fully sheeted rib construction, and these ones are sheeted foam.

    But that does not have to be a bad thing...
     
  3. chris2f4u

    chris2f4u

    Lid geworden:
    3 mei 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Germany
    Oh, thanks for this info. Somehow i thought the originals were foam/abachi.
    I build models since 35 years, so i can say this wings are really well made, and as already sayd they are light and strong.
    I wonder how some people came to flight weights above 5kg???
    I like this thing more and more ^^.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Built according to drawings, it will be about 5 kilo in fuel powered version.

    Mine is about 5,6 because of the ignition system and the 450 grammes of ballast it needs to balance out. It can easily handle that weight.
    The one that is subject of this thread is slightly over 4 kilo, mainly because the builder redesigned the wings to a very clever design, and a very well dimensioned electric drive.

    But it really is a beautiful bird and it has a very elegant "Flugbild"...

     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  5. chris2f4u

    chris2f4u

    Lid geworden:
    3 mei 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Germany
    Yeah, really a very nice Flugbild :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb contact met iemand die een complete Ogar als oermodel heeft.
    Dus een gespoten en gepolijste romp, vleugels, stabilo, motorkap en de mal voor de cockpit.
    Klaar om een mal van te trekken en een vol gfk Ogar te maken.
    Romp is kompleet met deelplaat.
    Hij wil het verkopen.
    Dus iemand interesse?

    GJ
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zat even wat oude draadjes over de Ogar door te lezen...
    Wat ik grappig vond: in die video van NHnieuws die afgelopen zondag gemaakt is, was vrij duidelijk te zien dat bij de harde landing die je maakte, eigenlijk alleen de buitenste delen van de vleugels "doorbogen". Het deel waar de welfkleppen zitten bleef recht, en het deel waar de aillerons zitten boog door.
    Vrij goed te zien dus, dat die vuren strips maar ongeveer een meter lang zijn.
     
    Peter À en Rick NL vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.220
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Schitterend Brutus
     
  9. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja, die vleugeltip zwiepte flink door bij de landing, heb het in slowmotion zelf nog een paar maal met afgrijzen bekeken. Volgende keer aan denken meer snelheid te houden, nu deed de windgradiënt me de das om de laatste meter. Natuurlijk thuis de vleugels op beschadigingen gecheckt. Gelukkig niets te zien en het voelt nog sterk en stijf aan. Ook het scharnier van de wielophanging en de schokbreker nog op hun plek.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D je moet maar zo denken, Maarten: dan heb je hem stevig genoeg gebouwd... :D
     

Deel Deze Pagina