De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Morgen wordt het 9 graden.
Het allerlaatste ding wat al dagen moest gebeuren heb ik net afgerond.
De vleugel centreerpen heb ik vanochtend in de vleugel verlijmd en vanavond zat ie vast.
Dus alles uitgemeten en de vleugel op de speedkist gemonteerd.
Ook nog even uitgemeten waar het CG moet komen en ik heb hem fantastisch ontworpen.. gewoon uit het hoofd.
Met wat geluk ligt het midden van de accu in het zwaartepunt, dus kan je er echt alles ingooien.
Morgen gooi ik hem van de helling, eerst even een zweefproef want een motor maakt dingen wat onduidelijker.
Als ie goed neutraal zweeft dan weet ik dat ie met motor ook goed vliegt.
Dan kan ie woensdag ook mee naar Wil, dan kan ie hem met JVE invliegen.

Het resultaat...
CIMG4471.JPG

GJ

Morgen wordt het 9 graden.
Het allerlaatste ding wat al dagen moest gebeuren heb ik net afgerond.
De vleugel centreerpen heb ik vanochtend in de vleugel verlijmd en vanavond zat ie vast.
Dus alles uitgemeten en de vleugel op de speedkist gemonteerd.
Ook nog even uitgemeten waar het CG moet komen en ik heb hem fantastisch ontworpen.. gewoon uit het hoofd.
Met wat geluk ligt het midden van de accu in het zwaartepunt, dus kan je er echt alles ingooien.
Morgen gooi ik hem van de helling, eerst even een zweefproef want een motor maakt dingen wat onduidelijker.
Als ie goed neutraal zweeft dan weet ik dat ie met motor ook goed vliegt.
Dan kan ie woensdag ook mee naar Wil, dan kan ie hem met JVE invliegen.

Het resultaat...
Bekijk bijlage 422802

GJ

De dromen beginnen steeds verder uit te komen ;).

Ja, en de Avioniks zijn inmiddels Polen binnengereden.
Ik heb voor mijne vandaag servo's besteld.
Ik twijfel nog over de aandrijving, ga ik voor iets wat ik jaren geleden al uitgeprobeerd heb (als eerste in een speedkist), een Kontronik Kira 480 met vertraging en een hoge pitch prop.
Of neem ik een dure aandrijving die de wereldkampioen gebruikt.
Daarmee is 400+ km/u mogelijk.
Prijsverschil is 200 euro.

GJ

@brutus
hoe was ie ook alweer?
Onbewust, onbekwaam
bewust onbekwaam
onbewust bekwaam
bewust, bekwaam

Ja... dat is een van die verplichte grappen en grollen voor veiligheidscursussen.
Ikzelf weet niet op het vier stappen zijn (in de zin van dat er een volgorde in zit, of een ontwikkelingsproces). Het zijn wel vier verschillende mogelijke situaties.

Ik probeer me altijd bewust te zijn van hoe (on)bekwaam ik ben... Want zolang ik weet wat ik kan, kan ik het veilig doen, en zolang ik weet wat ik NIET kan, kan ik het veilig houden door het NIET te doen...

Of dat altijd lukt is punt twee...

En het aantal cellen waar je op vliegt maakt niet uit.
Wij haalden ook 6000 Watt uit 4S, en tegenwoordig doen ze dat met 10S.
Nou... 10S begint voor de gemiddelde mens toch echt op het randje van gevaarlijk te worden hoor...
Ik heb regelmatig met 24V gelijkspanning gehad dat ik opeens mijn gereedschap niet meer los kon laten, en dat is een heel rare gewaarwording.
Bij mijn weten wordt tegenwoordig in de electrotechniek 50V gelijkspanning officieel als gevaarlijk hoge spanning beschouwd, waar je extra papieren voor moet hebben (als het om vermogenstransport gaat, ik heb het niet over de hoge spaningen in een oude buis-TV).
Bij wisselstroom begint dat pas bij 1500 volt of zo.

50 volt gelijkspanning is inderdaad de gevaarlijke grens..
bij bhv heb ik zo wel eens geleerd (en net ff nagekeken op internet) dat 10ma gevaarlijk is, 100 ma potentieel dodelijk.

als je dan ziet dat wij die kleine kistjes, die misschien 30 ampere verbruiken, eigenlijk als niet gevaarlijk beschouwen.
natuurlijk moet je wel de + en - op de correcte plaatsen op je lichaam zetten om ook echt gevaarlijk te worden..
in een stekker zou je op zn hoogst je vinger goed kunnen frituren.

Maar. ik heb al eens iemand met een 12s setup zijn accu's verkeerd aan zien sluiten..
de vlammen die daar vanaf kwamen waren afdoende om hem een maand of wat 1 hand in het verband te zetten..

Het vreemde is dat ik nooit 1 certificaat heb hoeven halen want in de regels staat dat alles onder 1000 Volt wisselspanning en 1500 Volt gelijkspanning laagspanning is.
Het enige wat we elk jaar kregen was een lolbroekencursus NEN3140.
Die kan iedereen halen als je logisch nadenkt, hij is zelfs makkelijker dan de dronecursus die we moeten doen om een modelvliegtuigje te mogen besturen.
En ik werkte dagelijks met gelijkspanningen tussen 48 en 650 Volt.
Zelf voel ik 50 Volt niet maar ik heb ooit een klap gehad van 600 Volt en toen werd ik wakker tegen een muur.

Wat wij aan stromen trekken heeft niets te maken met of 10 of 100 mA dodelijk is.
Dat gaat meer om lekstromen, daar zijn aardlekschakelaars voor.
Een accu lever gewoon wat ie moet leveren, als jouw lichaam prima geleid dan zal de stroom die door je lichaam daarvan afhankelijk zijn.
En met wat pech zit je dan op die 100mA.
Voordeel van wisselspanning is dat er altijd een nuldoorlaat is, dus er is een moment dat er geen stroom loopt.
Dan kan je loskomen.
Bij gelijkspanning kleef je vast en met wat pech blijf je ook vastzitten.

In modelwedstrijden is er een limiet gesteld op 14S, dat vind men nog veilig.
Er werd ge-experimenteerd met 16S maar dat hebben ze snel afgeblazen.
Voor een normaal mens is 14S geen probleem maar als je een pacemaker of zo hebt dan zou ik maar rubberen handschoenen dragen.

Ik heb 1 keer een 9S pakket aan 6mm goudcontacten kortgesloten, ja... bij het in elkaar zetten komt iemand kletsen en dan vergeet je dat je de 2 pakketten al in serie gezet hebt dus je denkt, ik zet ze in serie en dan sluit je de rode en zwarte op elkaar aan.
Resultaat, zwarte handen en de hele dag een zon gezien, terwijl het bewolkt was.
Een collega van me op werk legde eens per ongeluk een ongeisoleerde steeksleutel op een string loodaccu's, tussen de plus en de min, 36 in serie en 100Ah per stuk.
De steeksleutel ontplofte, de metaalspatten zaten in het plafond en zijn hand was alsof ie zwarte piet gespeeld had.
Plus dat het brandalarm afging en we een half uur in de kou, buiten moesten staan.
Enige voordeel van die actie was dat door die actie de hele serie accu's vervangen moesten worden en ik de resterende accu's meegenomen heb naar de vliegclub.
Die gebruiken die nu nog steeds, in de toptijd hadden we 12 Volt 2000 Ah aan accu's staan die opgeladen werden door zonnepanelen.

GJ

50 volt gelijkspanning is inderdaad de gevaarlijke grens..
bij bhv heb ik zo wel eens geleerd (en net ff nagekeken op internet) dat 10ma gevaarlijk is, 100 ma potentieel dodelijk.

als je dan ziet dat wij die kleine kistjes, die misschien 30 ampere verbruiken, eigenlijk als niet gevaarlijk beschouwen.
natuurlijk moet je wel de + en - op de correcte plaatsen op je lichaam zetten om ook echt gevaarlijk te worden..
in een stekker zou je op zn hoogst je vinger goed kunnen frituren.

Maar. ik heb al eens iemand met een 12s setup zijn accu's verkeerd aan zien sluiten..
de vlammen die daar vanaf kwamen waren afdoende om hem een maand of wat 1 hand in het verband te zetten..

Moeten de + en de - daarbij op uitstekende delen worden aangesloten?

maar wil..
jij bent toch perfect in staat haar van al die spanningen te ontdoen?

Elk goed advies in deze is welkom, mijn beste Student :D.
Graag wil ik er aan toevoegen, dat een uitstekend lichaamsdeel uitstekend kan zijn.

Volgens mij valt er hier meer te lachen dan in het topic over de KNVvL ;).

• Like
Reactions: wvr
Het vreemde is dat ik nooit 1 certificaat heb hoeven halen want in de regels staat dat alles onder 1000 Volt wisselspanning en 1500 Volt gelijkspanning laagspanning is.
Het enige wat we elk jaar kregen was een lolbroekencursus NEN3140.
Dat zijn oude regels... Die heb ik ook op school geleerd...

Vrij recent (jaar of 5 a 6 geleden) moest ik opeens per se een HV cursus gaan doen, omdat in ieder geval in de zeevaart, die regels internationaal veranderd zijn.
Daar was 1500V wissel laagspanning, 1500 tot (ik meen) 15K middenspanning, en alles daarboven HV
Voor wisselstroom zijn die grenzen HEEL scherp naar beneden getrokken, vanwege het feit dat je bij 50 volt al spierverkramping kan krijgen, waardoor je de geleider of je gereedschap niet meer los kunt laten, en die verkramping plant zich vrij snel door je hele lijf heen, en dan stik je of stopt je hartslag.
Bij mijn weten was die grens vroeger inderdaad ook iets van 1000 volt of zo.

Dat komt omdat U=I x R of I =U / R... en aangezien R voor het gemiddelde lichaam tamelijk hoog is, is zolang die U onder de 50V blijft, die I binnen veilige waarden. Zeg men.
Dus met jouw 6S Lipo van 5000 mAh en 50C, die laat slechts 1 a 2 mA door je lijf lopen en daar merk je uitsluitend als je heel erg bezweet bent wat van. Ook al laat dat ding in je vliegtuig of heli makkelijk 50 of 100A toe.

Maar met 10 S zit je bij 42V al best wel in de gevarenzone, en met 12S helemaal, want dan heb je al 50V.
Ben je bezweet, en pak je met elke hand een van de polen van een 12S Lipo beet, dan loopt het circuit via je borstkas, en ben je (zonder dollen) in serieus levensgevaar.

Er zijn genoeg collega's van mij door laswerkzaamheden (40 volt open, 5 volt bij brandende boog, maar wel gelijkstroom) in warme benauwde ruimtes om het leven gekomen: Op de knieen zittend (aarde, lekker soppige overall aan, goed contact), met de blote hand een electrode in de lastang zetten, en dan niet meer los kunnen laten, geen geluid meer kunnen maken (alles verkrampt) en na een minuut of tien gaat de brandwacht aan de buitenkant van het object eens kijken waarom hij niks meer ziet opgloeien, en dan is het leed al geleden.
En dat is maar 40 volt... Minder dan een volgeladen 10S LiPo.

Ik heb zelf ook wel eens bij het vervangen van een 24 volt startaccu gemerkt dat ik mijn gereedschap niet meer goed neer kon leggen...

Ik heb altijd geluk (not) met hogere spanningen..
al meerdere keren accupolen effectief van een accu (loodaccu, 2 van die grote vrachtwagenaccu's) af gekregen door verkeerd aansluiten.
dan zou je zeggen: wat een l#l..

maar in veel machines zit het gewoon net ff anders, en als je niet letterlijk alles van de machine weet, gaat het wel s mis.
zo heb ik wel eens een grote machine gestart, waarbij er een grote plaat over de accu's heen was gebouwd.
ik kon 1 kant zien. 2 accu's. dus dan ga je er van uit, + -, + -.
dus de startkabels zo aangesloten, buitenste 2 polen.
ding startte nog steeds slecht. op een gegeven moment startte hij wel.. maar toen zag ik rook.
bleek de startkabel zichzelf opnieuw te hebben gesoldeerd.
wat bleek naderhand: de accu's waren gespiegeld. dus +-, en de tweede stond er -+ tegenaan.
wie verzint dat..

in zo'n zelfde situatie heb ik een wat enthousiaster reactie van de accu's gehad. pool weg.

of een wat kleinere machine, waarbij de vraag is of het 12 of 24 volt is.
beetje jammer dat dan de 1e accu goed zichtbaar is, en de 2e net ff achter een plaat zit.
en ik vond hem al van die grote vlammen geven bij aansluiten van de kabels..

ontploffende accu's omdat een fijne collega de dopjes erop had laten zitten met opladen.

en dit is nog maar 24 volt..

zodoende heb ik een erg grote hekel aan vonken en vlammen van accu's.
ik hou het bij mijn 3s 2200's.. al heb ik sinds kort 4s 2200 :D

ontploffende accu's omdat een fijne collega de dopjes erop had laten zitten met opladen.
Jaar of twee geleden, mischien 2,5 op het scheepje waar ik nu nog steeds op zit, bij het starten van de generator (gebeurt op afstand), een doffe rotklap, maar verder geen Herzen op het bord... Raar...
Kijken... Hmmmm motor staat stil. Wat vreemd. Schakelbord doorgemeten, niks te zien, lokaal aan de motor starten, niks te zien, behalve dat als je op de startknop drukte, het controlepaneeltje " uit leek te gaan".

Rondje om de motor, was er een onderhoudsvrije accu ontploft. Overal stukken plastic, zuur, van die watten en fragmenten lood...
Toen was ik wel blij dat we die motor (vrijwel) nooit lokaal startten...

ja.. hier stond ik op een afstandje toen het gebeurde, en een monteur had hem aangesloten.
vrachtwagen startte. en een rotklap.
brokstukken 30 meter aan de andere kant van de vrachtwagen.
De monteur stond gelukkig een stap naar achter, naast de heftruck. monteur is geheel onbeschadigd gebleven.
de heftruck heeft tot de dag van vandaag nog een mooi zuurwerkje op zijn lepels

was in ieder geval een goede les.
dopjes los, als dit kan tijdens laden...

accu's, welke maat of vorm ook, zijn gewoon serieus spul ..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back