De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
En wat ik me, het bovenstaande lezend, bedacht: eigenlijk is een EDF een stuk veiliger dan een toestel met een cirkelzaag voorop. Niet qua kans op een ongeluk, maar vanwege de vervolgschade.

Tijdens het lessen is mijn toestel vaak behouden van een crash, door goed ingrijpen van een instructeur.
Tijdens het lessen is maar 1 keer het landingsgestel kapot gegaan tijdens een te harde landing.
Hierna geen schade gevlogen tot je de grenzen van je kunnen af gaat tasten, of wanneer er een uitdagender toestel wordt aangeschaft.

Soms is een veiligheid achter een schakelaar dan ideaal om je fouten te kunnen corrigeren.
Zo is zo'n gyro toch handig wanneer je je toestel scheef opgooit.
De Gyro stabiliseert je vliegtuig al voordat jij bij de stuurknuppels ben.
Volgens mij hoort een crash bij deze hobby, het is niet te voorkomen, zeker als je volop in je leercurve zit.
Groet, Arjan

Ja, ik weet dat het temperatuurverschil is.
Maar ik vond het zo idioot, ik had wat hoogte gemaakt op wat hellingwind en stook toen een stuk richting dal.
Opeens zag ik een tipje liften dus ik draai terug en hoppa.. hij schoot naar boven,
Het enige wat daar stond was een groepje bomen die niet meer besneeuwd waren maar de bel was een stuk breder dan die bomen waren.
Volgens de vario zat ik boven de 200 meter boven de starthoogte, toen ben ik maar gaan landen, het was best wel koud.
Vandaag was het 7 graden boven nul maar nu had ik geen zin om te vliegen..

GJ

Ik heb vorige week donderdag met een licht zwevertje ook verschillende keren thermiek gehad boven bomen :)

EDF heeft dan weer de bijkomende problematiek dat het vaak weer verrot hard gaat :D

@brutus
hoe was ie ook alweer?
Onbewust, onbekwaam
bewust onbekwaam
onbewust bekwaam
bewust, bekwaam

Het leerproces, in veiligheidsstappen.
pas vanaf stap 4 kunnen mensen zelf de kleine "near miss" dingen doorkrijgen.
De grote fouten ziet iedereen wel.. toestel standje heipaal tussen de mensen.. dat zal iedereen wel als een veiligheidsprobleem zien.
hoop ik.
toch?

maar pas vanaf stap 4 weten mensen wat er niet goed gaat (in ieder geval, men kan onderkennen dat er een probleem is), en hier correct onderzoek naar verrichten.
en het dan ook implementeren.
vooral die laatste :D

Probleem met veiligheid is ten alle tijden de gewenning..
automatisme is in feite het allergevaarlijkste..
je bent bewust, bekwaam, maar verricht onbewuste handelingen in de overtuigen dat het goed/veilig is.

Zo is zo'n gyro toch handig wanneer je je toestel scheef opgooit.
De Gyro stabiliseert je vliegtuig al voordat jij bij de stuurknuppels ben.

Nee hoor, dan snap jij niet hoe een vleugel werkt.
Als je bij lage snelheid gaat corrigeren (wat de gyro doet) dan overtrekt de vleugel waar het rolroer omlaag gaat.
Bij de hotliners met wat minder vermogen is het wachten met sturen tot ie snelheid heeft, ook al is ie scheeft weggegooid.
Stuur je te vroeg dan ligt ie een paar meter verder in stukken, regelmatig gezien.

Je kan dingen bij bedrijven niet vergelijken met modelvliegen.
Bij bedrijven is de veiligheid bedacht door adviesbureautjes die elk jaar weer een nieuw certificaat bedenken waar andere kantoortjes weer aan kunnen verdienen.
In mijn oude werk was werken volgens de regels onmogelijk, dus dan was als er iets fout ging de werknemer altijd fout.
Een ex-collega heeft per ongeluk een raffinaderij van BP platgegooid.
Hij had spanningloos moeten werken, dat zijn de regels, maar dat is niet mogelijk omdat de boel dan plat moet.
Door een fout is het alsnog plat gegaan.
Miljoenenclaim die afgeschoven werd op mijn collega zodat het bedrijf geen slechte naam kreeg.

Bij modelvliegen is het zelf nadenken en ook je clubcollega's in de gaten houden.
En ook aanspreken.
Ik heb ooit, bij een club, mensen, en ook het bestuur aangesproken op de onveilige situaties.
Men zat altijd met stoeltjes rond het veld, incl vrouw en kinderen en dat terwijl er 3 meter motorkisten op een paar meter voorbij kwamen.
Terwijl er 100 meter verder een schitterend clubgebouw met terras stond.
Ik zei, als er een technische storing aan een model is dan heb je een groot ongeluk.
Maar nee, dat werd ontkent, het gaat al jaren goed.
Ja.. dus te groter word de kans dat het een keer fout gaat.
Maar tot de dag van vandaag doet men dat en ja, iedereen heeft zijn veiligheidsbrevet en het is een KNVvL club.

GJ

• Like
Reactions: Cnn
Ik heb ook eens tijdens een evenement iemand van de organisatie aangesproken op het vlieggedrag van een deelnemer. Hij durfde niet in te grijpen terwijl er op hoge snelheid met een fors toestel af en toe relatief dicht langs het (onbeschermde) publiek werd gevlogen. 10, 20 meter is dan snel overbrugd. Er werd opgelucht gereageerd toen betrokkene een te harde landing op het water maakte en vanwege de schade niet meer verder kon.

Als je een geel hesje aantrekt, komt daar ook verantwoordelijkheid bij.

Bij shows heb je vaak schijnveiligheid.
Ik kan me nog heel goed een vlucht herinneren van een bekend pulsjet vlieger die toen op die show een van de eerste snelle turbinekisten vloog.
Lees.. een pulsejetmodel met een turbine erop.
Wij stonden achter het stoffen gaas, dat was volgens mij bij de show in Harsewinkel..
Het ding werd steeds in een flauwe bocht voor het publiek langs gevlogen.
Ik stond op nog geen 10 meter van de piloot waar het model op 5 meter afstand vanaf vloog.
Op een gegeven moment ging het zo hard dat ik flutter hoorde, tenminste, zo kwam het over.
Stel het was flutter geweest dan was het model in stukken uit elkaar geknalt en was alles zo rechtdoor het publiek in gegaan.
Een stoffen netje doet dan niet veel.
Jaren later sprak ik de piloot op zijn club in Nuth.
Ik zei dat ie destijds flutter had.
Zijn antwoord was, nee, dat was het teken dat ie echt hard ging.

Tja...

GJ

Mijn vader is destijds erg kwaad geweest. bij onze oude club zat een bekende kunstvlieger met grote kisten. Bestuur zat op een stoel op het veld. De sport was meskant met een grote 3 meter benzine f3a kist eem de schoen veeters der uut vliegen van de 3 bestuursleden die daar zaten op een stoel.

Die zelfde man na uren discussie dat hij dubbele ontvangers en stroomvoorziening gebruikte boorde een poosje daarna een van zijn grote Extra's in het asfalt vlak voor het veld. Een paar meter voor een groep bejaarde fietsers. Die waren in shock. Zat een gat in het asfalt.

Zelfde veld een heli die een rotorblad verloor. Vloog tussen de omstanders door tegen het houten clubhuis aan. Ding lag te tollen met 1 blad op het veld. Zie het nog zo voor me

Bepaalde dingen moet je met respect mee omgaan.

6s is mij gek genoeg geworden.

ik heb een aantal krassen in mijn rechter onderarm als gevolg van onvoorzichtig zijn met propellers. Een les die ik de rest van mijn leven mee moet nemen :D

Mijn vader is destijds erg kwaad geweest. bij onze oude club zat een bekende kunstvlieger met grote kisten. Bestuur zat op een stoel op het veld. De sport was meskant met een grote 3 meter benzine f3a kist eem de schoen veeters der uut vliegen van de 3 bestuursleden die daar zaten op een stoel.

Die zelfde man na uren discussie dat hij dubbele ontvangers en stroomvoorziening gebruikte boorde een poosje daarna een van zijn grote Extra's in het asfalt vlak voor het veld. Een paar meter voor een groep bejaarde fietsers. Die waren in shock. Zat een gat in het asfalt.

Zelfde veld een heli die een rotorblad verloor. Vloog tussen de omstanders door tegen het houten clubhuis aan. Ding lag te tollen met 1 blad op het veld. Zie het nog zo voor me

Bepaalde dingen moet je met respect mee omgaan.

6s is mij gek genoeg geworden.

Goh, dat zou wel eens op dezelfde club geweest kunnen zijn.
Inderdaad, meskant met een 3 meter kist voorbij tuffen, en de rest zat koffie te drinken en niet op te letten op het model.
En ook inderdaad, alles dubbel uitgevoerd was het excuus.

Tot nu toe is er volgens mij nog niets gebeurd of misschien zijn er toch dingen aangepast, ik ben daar al jaren niet meer geweest.
Ik weet wel dat er een paar leden weggegaan zijn omdat het bestuur niet luisterde en er wat andere krachten achter het bestuur meer macht hadden.

Electro is ook gevaarlijk, eigenlijk nog gevaarlijker.
Een brandstofmotor moet je starten voordat ie gevaarliijk word.
Electro is altijd gevaarlijk.

En het aantal cellen waar je op vliegt maakt niet uit.
Wij haalden ook 6000 Watt uit 4S, en tegenwoordig doen ze dat met 10S.
Maar vermogen blijft gelijk.
GJ

Bij shows heb je vaak schijnveiligheid.
Ik kan me nog heel goed een vlucht herinneren van een bekend pulsjet vlieger die toen op die show een van de eerste snelle turbinekisten vloog.
Lees.. een pulsejetmodel met een turbine erop.
Wij stonden achter het stoffen gaas, dat was volgens mij bij de show in Harsewinkel..
Het ding werd steeds in een flauwe bocht voor het publiek langs gevlogen.
Ik stond op nog geen 10 meter van de piloot waar het model op 5 meter afstand vanaf vloog.
Op een gegeven moment ging het zo hard dat ik flutter hoorde, tenminste, zo kwam het over.
Stel het was flutter geweest dan was het model in stukken uit elkaar geknalt en was alles zo rechtdoor het publiek in gegaan.
Een stoffen netje doet dan niet veel.
Jaren later sprak ik de piloot op zijn club in Nuth.
Ik zei dat ie destijds flutter had.
Zijn antwoord was, nee, dat was het teken dat ie echt hard ging.

Tja...

GJ

Onzin natuurlijk. Geluid is ook nog verlies.

Voorbeeld wat ik noemde is inmiddels 26 jaar geleden. maar de genoemde vlieger zit er nog steeds geloof ik

Het zou goed kunnen dat het dezelfde club is. In het noorden van het land?

.

Electro is ook gevaarlijk, eigenlijk nog gevaarlijker.
Een brandstofmotor moet je starten voordat ie gevaarliijk word.
Electro is altijd gevaarlijk.

GJ
Klopt inderdaad..... in al die jaren nog nooit fout gegaan met brandstof motoren,
electro is daarintegen veel leiper, heb al 2 keer mn tengels in de prop gehad, de laatste keer raakte ik een deel van mn vingertop kwijt waar ik tot op heden nog last van heb
Het is zoo belangrijk om als eerste een goede (fool-proof) kill switch te programmeren zodat je niet ongewenst vol gas kan geven :mad:

• Like
mee eens, hier ook een throttle cut op de zender ingesteld.
Ontsteking uit, ik gebruik dezelfde schakelaar voor electro als mijn benzine kisten. Uit automatische reactie zet ik deze altijd uit als ik de kist oppak.

De benzine kisten heb ik ook allemaal met choke via Servo. Die schakelaar staat in de zelfde richting choke dicht als ontsteking uit.

Daarmee sluit ik de handeling uit dat je automatisch naar je toestel moet grijpen om de choke open of dicht te zetten.

Als iemand tegen mij begint te praten tijdens het starten, vertel ik ze vriendelijk hun mond te houden omdat ze me afleiden.
Wordt soms niet goed opgevat en voelen ze zich gepasseerd. Ik zeg dan heel simpel, als het fout gaat door hun afleiden kost mij dat mijn vingers. Daar hecht ik meer waarde aan dan wiens humeur dan ook.

Ik ben gestopt met te zeggen, dat je de lipo niet voor-de-prop-staand moet aansluiten.
In het midden boven het toestel gaan staan.

Een regelaar kan niet aanslaan als je de lipo aansluit, hij moet eerst zichzelf veilig stellen en dus eerst een signaal krijgen dat het gas dicht staat.
Maar daarna is ie gevaarlijk.
Effe de knuppel of schakelaar aanraken en de prop gaat draaien.
Ik heb geen throtthle cut schakelaar omdat ik daar al veel te veel crashes mee gezien heb.
Gewoon pas op het laatste moment je zender en ontvanger aanzetten.
Bij de wedstrijden sloten we de lipo aan, zetten de vleugel erop en liepen dan naar de wedstrijdleiding.
Daar pas de zender en clone ontvanger aanzetten, alles inlezen in de meetelectronica.
Daarna pas de ontvanger in het model aan en naar de startlijn lopen.
Altijd de prop bij lichaamsdelen weghouden.
Pas bij de worp gaat de motor voor het eerst aan.
En tja.. als je dan een throtthle cut hebt dan heb je kans dat er weer een bouwdoos 10 meter verderop ligt.

Bij normale modellen heb ik me aangeleerd de zender te pakken met de duim op de knuppel om die dicht te houden.
En ook niemand anders dan ik bij de zender te laten.
Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand een zender ergens anders legt.
En als alles dan scherp staat dan is dat gevaarlijk.

Bij een brandstofmotor hoor je dat er iets draait, bij een electro weet je niet welk model scherp staat.

GJ

• Like
Ik vloog relaxed met al mijn modellen.
Enige echte bloederige ervaring is ergens uit 1996.
Toen was electro nog niet heel gewoon en Robbe had een geweldig model waar de hele club mee vloog.
Een Robbe Skyflex.
Als motor had dat ding een Mabuchi 540 met vertraging en hij vloog op een 8,4 Nicad pakket.
En ja hoor, net voordat we gaan barbequen op de club gaat de Skyflex de lucht in.
Ik heb hem vast, motor aan en om de een of andere reden steek ik van achteren mijn hand in de prop.
Bloeden als een gek, een vrouw van een clublid heeft me toen verbonden.
Dus dat was misschien hooguit 150 Watt maar de grootste schade aan mijn hand werd door dat ding veroorzaakt.
Verder eigenlijk zelden schade gehad, een keer een sneetje door een terugslag van een motor of zo, maar dat hoort erbij.

GJ

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back