De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Deze zonder expo vliegen? Dat wordt zweten. Alles staat op 50%
50%???? Weet je dat zeker? Je hebt het over Expo, niet per ongeluk dual rate?

Ik vind alles boven de 25% onvliegbaar vanwege de onverwacht felle reacties als je wat meer uitslag geeft, en daar ben ik al een paar keer heel naar mee aan het gas gegaan....

Eens, je moet er even aan wennen. Je zult echter merken dat het model veel beter bestuurbaar wordt.

In het middengebied van de stick reageert het model trager waardoor je veel makkelijker strak en recht kunt vliegen.
Ik weet hoe het werkt, ik gebruik het zelf ook op een paar kisten.
Maar geen 40%... Mijn Saphir heeft maar 13% expo op de rolroeren en 12% op hoogteroer. Dat was voldoende om hem van "naar fel en onprecies te sturen" te veranderen in "prettig lineair aanvoelend"
Met 40% weet ik zeker dat ik hem in de landing bij een windvlaag pardoes de grond in boor omdat een beetje correctie, niet genoeg, beetje meer, nog niet genoeg, nóg een beetje meer en dan volkomen onverwachts OEPS, dat was te veel...
Dat overkwam me namelijk met de Cap 231 die ik een paar jaar terug had, en waar ik 30% expo in had omdat iemand me dat aanraadde... Eens, maar nooit weer.

Ik snap werkelijk niet hoe je met dergelijke hoeveelheden Expo kunt vliegen...

Ik persoonlijk gebruik ook niet veel expo, soms wel maar ik wil wel dat als ik men stick (letterlijk) 2mm beweeg er onmiddellijk reactie is.

Meeste hebben daar een hekel aan,veel te gevoelig, maar ik vind dat zalig vliegen,lekker gevoelig.
Is vooral gekomen door het heli vliegen, die stonden ook zo gevoelig.
En een (kleine) heli is zoiezo al wel gevoelig, zeker als het een 130 size is waar je het heli vliegen mee leert.
Dan is 1mm beweging van de stick al direct reactie.

Ik erger me in elk geval dood dat als de rolroerstick halverwege staat het toestel dan pas draait.. als dat zo is programmeer ik een hoop negatieve expo..

vlieg ook praktisch alles op maximale uitslag, ik vind dat als je hem nodig hebt je hem moet kunnen gebruiken, dual rate gebruik ik dan ook zelden.

Niet alle uitslag hebben kan in een onverwachte situatie (turbulentie/windstoot)
anders je wel is een model kosten omdat je niet voldoende kan corrigeren.

Maar iedereen zijn voorkeur uiteraard, ik ben eigenlijk gewoon een luie piloot en wil men duimen niet met grote bewegingen vermoeien :)

En ik weet dat inderdaad met name de F3A piloten en grote heli schaalvliegers met tonnen expo op hun sticks vliegen

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
bij een windvlaag pardoes de grond in boor omdat een beetje correctie, niet genoeg, beetje meer, nog niet genoeg, nóg een beetje meer en dan volkomen onverwachts OEPS, dat was te veel...

Onlangs nog iemand gehoord die op een hoogdekker ook 50 procent (!) Expo op de rollen heeft staan.. waanzin.
Als er iets gebeurd ben je zoiezo te laat

In al mijn RC1 / F3a modellen gebruik ik 40% expo, zelfs bij de EDF jet.

Voor mijn Curare 40 zijn dit de settings die ik gebruik : (Futaba zender)
upload_2021-3-20_23-10-38.png

Voor de Curare 60 zijn de "Hanno Prettner" settings :

upload_2021-3-20_23-13-21.png

Grt,

Arnoud.

Bijlagen

• upload_2021-3-20_23-9-36.png
    upload_2021-3-20_23-9-36.png
    41,1 KB · Weergaven: 76
Wat mij opvalt is dat Hanno blijkbaar een servo vertraging van 1,4 seconden op het gas had staan in de richting open.
Dat verbaast mij en ik vraag me af wat daar de achtergrond van was...

Ik weet hoe het werkt, ik gebruik het zelf ook op een paar kisten.
Maar geen 40%... Mijn Saphir heeft maar 13% expo op de rolroeren en 12% op hoogteroer. Dat was voldoende om hem van "naar fel en onprecies te sturen" te veranderen in "prettig lineair aanvoelend"
Met 40% weet ik zeker dat ik hem in de landing bij een windvlaag pardoes de grond in boor omdat een beetje correctie, niet genoeg, beetje meer, nog niet genoeg, nóg een beetje meer en dan volkomen onverwachts OEPS, dat was te veel...
Dat overkwam me namelijk met de Cap 231 die ik een paar jaar terug had, en waar ik 30% expo in had omdat iemand me dat aanraadde... Eens, maar nooit weer.

Ik snap werkelijk niet hoe je met dergelijke hoeveelheden Expo kunt vliegen...

JVE en ik landen hem met alle expo op 50%.
Maar ik kan morgen 40% wel eens proberen.

Wat mij opvalt is dat Hanno blijkbaar een servo vertraging van 1,4 seconden op het gas had staan in de richting open.
Dat verbaast mij en ik vraag me af wat daar de achtergrond van was...
Dat is de tijd die de motor nodig heeft van stationair naar vol gas. Om de motor soepel op te laten pakken zet je een vertraging op je gas. (althans bij benzine motoren). Nu vind ik hiervoor 1,4 seconde wel ruim. Tevens krijg je hierdoor in de Figuren geen abrupte gas toe names maar een rustig oppakken en snelheid vasthouden. Hanno kennende gaf hij op vaste punten gas. Zoals in een looping (tegen de klok in) op 1300 dicht en op 9 uur weer gas open, met die 1,4 seconde vertraging pakt hij mooi aan en je figuur is mooi soepel en constant.

50% expo vind ik enorm.
40% vind ik al vreselijk sompig vliegen.
Ik zou zelf niet hoger gaan dan 20-25% en dan de uitslagen wat kleiner maken, mechanisch, liefst niet in de zender.
En of het zwaartepunt goed ligt heb ik al meerdere malen aangegeven hoe je dat moet doen, rugvlucht en dan kijken hoeveel down je moet geven om op hoogte te blijven.
Als je bijna niets hoeft te geven dan is het CG goed, moet je veel down geven dan is ie te voorlijk.

Wat betreft de uitslagen.
Hanno vloog echt kunstvlucht, ik zou de uitslagen bij jou wat kleiner maken want Hanno maakte met kleine uitslagen al 3 rollen in 5 seconden, dat is best veel.
En zet dingen onder een schakelaar, je kan expo ook onder een schakelaar zetten, dan kan je switchen en merk je wat het verschil is tussen 40 en 25% expo.

GJ

Laatst bewerkt:
Dan zou ik vooral dual rate op de schakelaar zetten,
Ik programmeer vrijwel elk model met 3 flightmodes met maar 5% verschil in expo maar meer verschil in dual-rate
Ik koppel eventuele flaps op een andere schakelaar

Nu vind ik hiervoor 1,4 seconde wel ruim.
DAT bedoelde ik meer.... 0,5~0,7 seconde is tamelijk normaal. Maar 1,4 is ERG traag.

Maar inderdaad, ik kan me voorstellen dat als je die vertraging aanpast op je figurengrootte, dat je dan domweg onderin de lus het gas vol open zet, dat je motor dan mooi "opkomt" in het eerste kwart van de lus. Dat vind ik nog niet eens zo'n heel rare gedachte...

Dan zou ik vooral dual rate op de schakelaar zetten,
Ik programmeer vrijwel elk model met 3 flightmodes met maar 5% verschil in expo maar meer verschil in dual-rate
Ik koppel eventuele flaps op een andere schakelaar

Bij de eerste vlucht met de WOT hebben we kleine uitslagen onder de schakelaar gezet.
75% van de opgegeven uitslagen.
Wil vond hem iets te nerveus dus schakelaartje omhalen en hij stuurde lekkerder.
Expo stond daar ook ingesteld op 20%.
Je zou bij grotere uitslagen iets meer expo kunnen programmeren, net wat je lekker vind.
Bij die F5B kisten had ik ongeveer 20% expo op hoogte en rol.
Maar in de thermiektaak had ik minder expo staan en iets grotere uitslagen op de roeren omdat de snelheid dan veel lager is en ik een directer gevoel wil hebben in de zweeftaak en landing.

GJ

Ja inderdaad.
Juist daarom mix ik flaps en dual-rate/expo niet in 1 schakeaar, dan heb je gewoon 3 flightmodes
Voor rustig strakke figuren, iets heftiger, en 3D heb je elk een flightmode
En voor een maiden kan de je 3 settings instellen om snel vertrouwd te raken
Dan kan je het gedrag als een vuurpijl zonder stokje veranderen in een gecontroleerde vlucht door het omhalen van een schakelaar :D

DAT bedoelde ik meer.... 0,5~0,7 seconde is tamelijk normaal. Maar 1,4 is ERG traag.

Maar inderdaad, ik kan me voorstellen dat als je die vertraging aanpast op je figurengrootte, dat je dan domweg onderin de lus het gas vol open zet, dat je motor dan mooi "opkomt" in het eerste kwart van de lus. Dat vind ik nog niet eens zo'n heel rare gedachte...

De vraag heb ik voorgelegd aan Peter Wessels. Peter bezoekt Hanno Prettner regelmatig.
Hier het antwoord van Peter : "I think to reduce torque moment from the engine / prop, especially if using electric motor. We have the same in our actually F3a models, 1 second delay with the hacker q80 engine"

Grt,

Arnoud.

Gewoon een paar avondjes rustig voor gaan zitten, en op safe gaan bij het uittesten
Ik heb dat ooit eens ingesteld met het idee van...... oohh dit moet wel goed gaan, nou toen kreeg ik dus dat vuurpijl zonder stokje idee, zo extreem heftig op de roeren :eek:, tak .. het schakelaartje om en het was ineens veel beter te vliegen, gauw landen met het zweet in de bilnaad :D...... vandaar alles op safe zetten

Werkt echt geweldig om eens iets te proberen qua uitslagen en directheid op de sticks, je kan altjd terug naar het vertrouwde..

De vraag heb ik voorgelegd aan Peter Wessels. Peter bezoekt Hanno Prettner regelmatig.
Hier het antwoord van Peter : "I think to reduce torque moment from the engine / prop, especially if using electric motor. We have the same in our actually F3a models, 1 second delay with the hacker q80 engine"

Grt,

Arnoud.
Is dat de reactie van Peter of zijn zoon Henning ?
Ik heb Henning getracht te contacteren maar ij is niet actief op messenger en facebook, als jij contact met Peter hebt, zou jij hem eens kunnen vragen naar de uitslagen en CG van zijn Flash-Light ?

Gewoon een paar avondjes rustig voor gaan zitten, en op safe gaan bij het uittesten
Ik heb dat ooit eens ingesteld met het idee van...... oohh dit moet wel goed gaan, nou toen kreeg ik dus dat vuurpijl zonder stokje idee, zo extreem heftig op de roeren :eek:, tak .. het schakelaartje om en het was ineens veel beter te vliegen, gauw landen met het zweet in de bilnaad :D...... vandaar alles op safe zetten

Werkt echt geweldig om eens iets te proberen qua uitslagen en directheid op de sticks, je kan altjd terug naar het vertrouwde..

Ja, zelf proberen, dat gaat het worden.
Elk toestel vliegt ook weer anders en wat is je persoonlijke voorkeur, speelt ook mee.
Ik begin al bijna net zo slim als jullie te worden :D. Als het uit de hand loopt, gewoon zeggen hoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back