De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het zal niet zo mooi ogen. Maar een gfk gestel op de romp schroeven? Dan ben je van alle ellende af.
Aluminium wil ook wel buigen bij ruwe landingen namelijk.
Deze gestellen veren.
Bekijk bijlage 431182

Ja, zo zien die van eerdere Wot's er ook uit, licht en zeer sterk. Niet te vergelijken met dat verenstaal.
Wie dat bedacht heeft, moeten ze alsnog kapot schieten.

1 poot zaag ik er dus af. Ik heb 2 stukken nodig met gaatjes. Elke vleugel heeft apart een beugel nodig.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Misschien dat GJ je kan adviseren. Ik had sterk overwogen het gestel op de romp de monteren. Niet doorzagen. Dan direct iets verder naar voren plaatsen. Maar in hoeverre dit in de praktijk mogelijk is weet ik niet.



Anders zoiets, dat wil wel veren:

Screenshot_20210331-091927_Chrome.jpg
 
Laatst bewerkt:
De XTra heeft een soortgelijk l.g. en dat gaat goed.
Gauw een soortgelijk bestellen?

Jou problemen zijn voor mij herkenbaar!
Het gevaar is dat je alles heel stevig en sterk wil maken. Dan gaat de boel juist kapot!

Ik heb op een kist van ruim 3 kilo een onderstelletje van een pipertje achterstevoren gemonteerd. Veert goed, redelijk stevig.....
 
Gauw een soortgelijk bestellen?

Jou problemen zijn voor mij herkenbaar!
Het gevaar is dat je alles heel stevig en sterk wil maken. Dan gaat de boel juist kapot!

Ik heb op een kist van ruim 3 kilo een onderstelletje van een pipertje achterstevoren gemonteerd. Veert goed, redelijk stevig.....

Ik word er in ieder geval behoorlijk chagrijnig van.
 
Mag ik verenstaal rommel vinden? Ik vind van wel. Het buigt zover dat de wielen
tegen de onderkant van de vleugels strepen trekken. Het is gammele zooi.

Nergens niet om, maar dat is een beetje een onzin mening.
Ik snap VOLLEDIG dat je er enorm gefrustreerd van raakt, maar je moet ook weer niet uit het oog verliezen, dat er letterlijk miljoenen modelvliegtuigjes dag in dag uit probleemloos starten en landen op een simpel verenstaal landingsgestel.

Het is één van de dingen die ik bekijk als ik een tweedehandse kist koop, en als die kist een gammel setje pootjes heeft, laat ik hem staan (tenzij ik door onkunde dat verkeerd inschat, is me ook wel eens overkomen. Met name retracts ben ik door schade en schande wijzer van geworden, en voorzichtiger).

Alles staat of valt met hoe het gebouwd is, en tsja, als een landingsgestel verkeerd bemeten is, of verkeerd ingebouwd, dan zal het nog niet werken als het van gesinterde godenpoep gemaakt is. Ik denk dat 90% van mijn vliegtuigen probleemloos hun hele werkzame leven op verenstaal gestaan hebben.
 
Ja, zo zien die van eerdere Wot's er ook uit, licht en zeer sterk. Niet te vergelijken met dat verenstaal.
Wie dat bedacht heeft, moeten ze alsnog kapot schieten.

1 poot zaag ik er dus af. Ik heb 2 stukken nodig met gaatjes. Elke vleugel heeft apart een beugel nodig.

Verenstaal is een perfect landinggestel.
Maar een of andere kneus (daar is ie weer) heeft aan jouw toestel geknutseld en wist niet wat ie deed.
Je kan niet zomaar van een 3 poot model een 2 poot maken.
Je moet de hardhouten blokken in de vleugel vervangen, die moeten veel verder naar voren gezet worden.
Ik dacht dat je het alu landinggestel op je romp ging zetten maar doorzagen en dan op de vleugel monteren, dat werkt niet.
Je zal het wel als 1 geheel midden op de vleugel kunnen zetten.
Ten eerste zal je ook hardhouten blokken moeten inlamineren.
Maar dan zou ik zelf weer de voorkeur geven aan verenstaal.
Want wat buigt breekt niet.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Oke, dus van 3 naar 2 poten voor, gaat zomaar niet. Oorzaak mijn onwetendheid.

En de tip die ik hier kreeg gaat niet werken. Tja, dan lig ik er er uit.

Het alu onderstel van de X-Tra is breder en zit aan de romp vast. Zo zat het bij de Wot ook en dat werkte prima.

Conclusie: niet 2e hands kopen als je er geen verstand van hebt.
 
Ik zie waar het fout gaat.
In dit topic vind ik beeldschone, knap gebouwde modellen; deze moeten uiteraard voorzien zijn van eveneens fraaie onderstellen.
En daar gaat het fout.
Ik herinner mij mijn Coroplast (google het!) vliegtuig. Zo lelijk dat de grond het afstootte, wat crash-technisch voordelen bood.
Een vliegende tank. Ik heb er een mid-air mee gehad. Nadat ik mijn ongehavende kist rustig geland had, hielp ik het slachtoffer de fragiele balsa stukken op te rapen.

Onderstel was verenstaal inderdaad.
Met een spandraad er tussen om doorzakken te voorkomen. in het midden van deze spandraad een andere draad die verbonden was met de voorzijde van de contraptie, om achterwaards buigen te voorkomen. Misschien zat er ook nog een postbode-elastiek tussen om het geheel onder spanning te houden, ik weet dat niet meer.
Dit onderstel was onvernietigbaar, wat in relatie met mijn beperkte vlieg capaciteiten een goede combinatie was.
Met deze kist was ik overigens ook niet welkom meer bij vossejachten (videolint van een "vos"-vliegtuig af vliegen). Dit had vermoedelijk te maken met het feit dat ik ook de staart er af vloog.
Moraal: maak het niet te mooi. Ik ben daar goed in. En ductape helpt voor battle-scars.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb GJ inmiddels een foto gestuurd van wat ik wil(de) maken.

Maar ik denk dat hij achter de verpleegstertjes aan zit, of de Euromast aan het beklimmen is.
 
Ik zie waar het fout gaat.
In dit topic vind ik beeldschone, knap gebouwde modellen; deze moeten uiteraard voorzien zijn van eveneens fraaie onderstellen.
En daar gaat het fout.

Dat is onzin.
Het hoeft niet mooi, het moet doelmatig.
Ik denk dat jij niet weet wat een Curare is en wat dat weegt.
Ruim 3 kilo met 50 km/u tegen de grond vliegen met hoog gras, daar komt heel veel kracht op te staan.
Het gaat niet om doorzakken, het gaat erom dat de wielen naar achteren geslagen worden.
Dat komt omdat de bevestiging van het landiggestel verkeerd zit.
Zet het 4cm verder naar voren, dan kunnen de pootjes korter en rechter en blijft het heel.


Ik heb je al lang geleden geappt wat de bedoeling was maar geen antwoord.



GJ
 
nee, je had een foto gestuurd met een vleugel en 3 landinggestellen.
Waarop ik de vraag stelde, wat is de bedoeling.
Maar nog steeds geen antwoord.

GJ
 
Hmm, no internet zegt ie.
Het Erasmus MC wifinetwerk ligt plat?
Wat heb je nou weer gehackt.

GJ
 
Wil als je het gestel nou naar voren verplaatst. Dan ben je er af.

Eventueel dubbele armen. A arm constructie.

Dus vast op 2 punten in de vleugel. Dat buigt pas naar achteren als je vleugel doormidden ligt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top