De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Off Topic: :oops:
... ik heb op een van de kisten een soort van "overtrek-waarschuwing" ingesteld, die beneden een bepaalde airspeed een waarschuwing geeft. ........

Een tijdje terug stelde ik ergens in een draadje voor dat de airspeed-telemetrie bijvoorbeeld gebruikt zou kunnen worden om overtrek te voorkomen.
En jouw vraag was of ik daar ervaring mee had.
Mijn ervaring is ongeveer gelijk aan die van jou. Het is een indicatie, maar traag.

Geen ervaring of het te gebruiken is voor geautomatiseerde correctie.

Ik heb mezelf inmiddels een anemometer aangeschaft, met de bedoeling om de meetwaarden te vergelijken.

Airspeedsensor en anemometer in de luchtstroom van bijvoorbeeld een edf.
Op meerdere punten van "vermogen" het verschil meten. Vooral het verschil van de meetwaarden en ook in relatie tot de tijd.

Wordt vervolgt. :)

@GJVO.

Ik ben servo's in mijn Voodoo aan het plaatsen. Kan dit met goede dubbelzijdige tape? Of 2k lijm toch echt..

16191210477354849882662873151259.jpg
16191211500286954838612777348354.jpg

Als ik servo's verlijm, dan doe ik dat meestal met smeltlijm. Hecht als een duivel.
En toch eenvoudig los te krijgen wanneer nodig voor reparatie. Een paar drupjes alcohol is voldoende om de hechting te verbreken en de servo los te nemen en de lijmresten te verwijderen.
De alcohol lost de smeltlijm niet op. Dus geen kliederzooi.

Ja. Servo's met 2k is een hele sloopklus. Halve dag mee bezig geweest. Plus dat de servo's de kliko in konden

Dat is een goeie. Dan ga ik morgen als het carbon plaatje gedroogd is met het lijmpistool in de weer

De profi oplossing is schilderstape om de servo en inlijmen met 5min epoxy.
Als het nodig mocht zijn kan je de servo vervangen.

GJ

Zo te lezen ben jij verder met vliegen dan ik, als je alles al automatisch doet.
Uitsluitend als ik NIET nadenk, Wil.... uitsluitend als ik NIET, herhaal NIET nadenk, maar gewoon focus en mijn handen het werk laat doen.

Dat is een van de dingen die als heli instructeur het ALLER, ALLERmoeilijkst over te brengen is op de leerling: Dat ze niet moeten kijken, nadenken, beslissing nemen en dan pas doen, maar dat ze kijken, en hun handen min of meer de vrije loop moeten laten.
Net als met (motor)fietsen: dan denk je ook NIET na van "nu schakelen" of "nu naar links"... je kijkt, en je doet.
Ik zeg wel eens tegen de leerlingen aan de helikabel "probeer nu eens niet de heli naar links te sturen, maar naar links te denken"... (denken is iets anders als nadenken).

Ik vermoed dat ik ongeveer op het zelfde doel als jve:
Hou deze vast en probeer m nog eens te visualiseren. Zaterdag weer proberen.
Dergelijke mentale oefeningen hebben mij altijd vreselijk goed geholpen.

• Like
Reactions: jve
Als ik ga nadenken als ik vlieg dan durf ik niet meer te vliegen.
Ik denk na als ik mijn model opbouw, op het veld in elkaar zet, zender aanzet, alles controleer.
Daarna gaat alles op de automatische piloot.
Met de snelheden die jij wilt gaan vliegen en ik vloog kan je niet nadenken want dan ben je alweer 50 meter verder.
Wat Brutus zegt, het is als auto of motorrijden, dat doe je ook automatisch.
Sommige showpiloten zie je wel eens hun vlucht voor de echte vlucht visualiseren, dan doen ze de vlucht alvast in gedachten.
Ik geloof daar zelf niet in maar als dat je kan helpen...
Hoe ik het zelf deed bij wedstrijden is lastig uit te leggen maar zie het een beetje als dat ik naar mezelf stond te kijken als ik vloog.
De vingers volgden de ogen en ik stond altijd heel relaxed te vliegen en naar mijn eigen vliegkunsten te kijken.

GJ

Uitsluitend als ik NIET nadenk, Wil.... uitsluitend als ik NIET, herhaal NIET nadenk, maar gewoon focus en mijn handen het werk laat doen.

Dat is een van de dingen die als heli instructeur het ALLER, ALLERmoeilijkst over te brengen is op de leerling: Dat ze niet moeten kijken, nadenken, beslissing nemen en dan pas doen, maar dat ze kijken, en hun handen min of meer de vrije loop moeten laten.
Net als met (motor)fietsen: dan denk je ook NIET na van "nu schakelen" of "nu naar links"... je kijkt, en je doet.
Ik zeg wel eens tegen de leerlingen aan de helikabel "probeer nu eens niet de heli naar links te sturen, maar naar links te denken"... (denken is iets anders als nadenken).

Ik vermoed dat ik ongeveer op het zelfde doel als jve:

Dergelijke mentale oefeningen hebben mij altijd vreselijk goed geholpen.

Nou dat weer. Denk ik alles gehad te hebben, moet het ook nog zonder nadenken :D.
Daar krijg ik thuis juist altijd voor op mijn sodemieter. "Je moet eens leren je verstand te gebruiken". zegt ze dan.

• Like
Reactions: Cnn
Als ik ga nadenken als ik vlieg dan durf ik niet meer te vliegen.
Ik denk na als ik mijn model opbouw, op het veld in elkaar zet, zender aanzet, alles controleer.
Daarna gaat alles op de automatische piloot.
Met de snelheden die jij wilt gaan vliegen en ik vloog kan je niet nadenken want dan ben je alweer 50 meter verder.
Wat Brutus zegt, het is als auto of motorrijden, dat doe je ook automatisch.
Sommige showpiloten zie je wel eens hun vlucht voor de echte vlucht visualiseren, dan doen ze de vlucht alvast in gedachten.
Ik geloof daar zelf niet in maar als dat je kan helpen...
Hoe ik het zelf deed bij wedstrijden is lastig uit te leggen maar zie het een beetje als dat ik naar mezelf stond te kijken als ik vloog.
De vingers volgden de ogen en ik stond altijd heel relaxed te vliegen en naar mijn eigen vliegkunsten te kijken.

GJ

(ik snap het wel hoor;))

Landen vanuit Cromvoirt (gelegen niet al te ver van Vught);
De 1e landing was er een uit het boekje. Daarmee heb ik mezelf overtroffen. Dit terwijl ik het totaal niet zag zitten. Alle aanwijzingen van onze JVE moeiteloos op kunnen volgen. De eerste echt goede landing met de Curare.
De 2e landing werd een crash. Ik was zo gefixeerd op het zakken, dat ik niet in de gaten had, dat hij dichter naar mij kwam. Hij.vloog ook wat harder. Vervolgens wist ik het even niet meer. Ik heb nog geprobeerd gas te geven.

Dit doet mij denken aan het begin van de vlieg carrière. Gefocusd zijn op 1 aspect en niet tegelijkertijd op andere zaken kunnen letten. Op een gegeven moment beginnen er aangeleerde zaken automatisch te gaan.
In mijn eigen lespraktijk doe ik niet anders. In kleine stapjes alles aanleren.

Het toestel morgen maar eens repareren en zaterdag weer aan de bak. Misschien dan wel 2 goede landingen voor de crash.

GJ, je hebt deze vast gemist!? Krijg ik een complimentje voor de eerste geslaagde landing? :D

Nieuw draad aan de servo solderen. Als je er geen stekkertje aan hebt moet je de stekker er ook aan maken.
Je kunt de draadjes ook weer aan elkaar solderen, dat heeft niet de voorkeur.....

Een van kabels van servo naar rudder is gebroken. Het zit gesoldeerd. Iemand een tip hoe, dit te repareren?
Nieuw draad aan de servo solderen. Als je er geen stekkertje aan hebt moet je de stekker er ook aan maken.
Je kunt de draadjes ook weer aan elkaar solderen, dat heeft niet de voorkeur.....
Iets zegt mij, dat Wil de stuurkabels bedoelt...

Daar krijg ik thuis juist altijd voor op mijn sodemieter. "Je moet eens leren je verstand te gebruiken". zegt ze dan.
Daarom is modelvliegen zo'n heerlijke hobby: Het is NIET "thuis", en je moet wel je verstand gebruiken, maar NIET nadenken... :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back