Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Voor alleen hout en een tekening is het wellicht wat veel idd. Maar frezen of laseren van onderdelen is ook wat waard, soms heb ik er wel zin in, maar meestal niet om alles zelf uit te zagen. Nogmaals bedankt en weer ontopic voor Willy boos wordt ivm deze afdwaling.
Ik vraag me af of die vleugel van sunshine wel zo slecht is.
Die doorsnee tekening hoeft niet het profiel te zijn wat gebruikt is, het is gewoon een voorbeeld.
Maar ik heb een ribbenset van de echte kato vleugel, dus kan het zo vergelijken.
En er vliegen ook mensen met de sunshine Angel die hem prima vinden vliegen.
Het is allemaal niet zo kritisch.
Ik heb zat kisten gewoon uit het hoofd gebouwd, zelfs met verzonnen profielen.
Het vloog allemaal goed tot prima.
En Prettner en Kato hebben volgens mij ook geen aerodynamica geschoolde achtergrond, zijn ook gewoon knutselaars.
De Ratzo Curare in electroversie is iets anders dan de brandstofversie.
Er zitten wat extra verstevigingen in de electroversie en ook wat meer koel openingen.
Hij heeft in 1 jaar tijd wel de prijs flink omhoog gegooid.
Maar of het nu te duur is... ik zie allemaal cnc kitjes wat gewoon een stapel hout ter waarde van 50 euro is en daar vragen ze een paar honderd voor.
Goedkoopste manier is, tekening downloaden, hout kopen bij Thoma en dan zelf gaan snijden en zagen.
Dan bouw je een Curare 60 voor 40-50 Euro aan materiaal.
GJ
Ik heb nog even gekeken en onderzoek gedaan.
Het is een gewoon symmetrisch profiel, zoveel kan je daar niet aan verpesten.
En het is vrij simpel om een nieuwe vleugel te snijden.
Ik heb nog even gekeken of het verstandiger is om alleen de vleugel, motorkap en cockpit te kopen maar dan zit je ook al op 140 Euro.
Romp en motorkap zijn ook wel af te mallen maar dan moet ik er eerst 200 euro indouwen, en tijd en dan kost de eerste romp 250 Euro, ook geen optie dus.
Dus van de week maar even 2 uur rijden (eerst maar even bellen of ze open zijn) en dan een kitje meenemen.
GJ
Even de tekening erbij gepakt.
Ook meteen kijken welke motor erin past.
Nou, een 50 serie is geen probleem.
En die kan 1000-1200 Watt leveren, lijkt mij meer dan voldoende.
Bekijk bijlage 402112
Dan het profiel.
Eerst even de NACA0015
Bekijk bijlage 402113
De welving van het profiel ligt iets verder naar achteren dan bij de NAC0015.
Plus als ik ga meten het eerder een 16% profiel is, wat ik extreem dik vind voor een oudere RC1 kist.
En dan de RAF30
Die is 12,6% dik
Maar ook hier ligt de welving ergens anders maar lijkt wel wat meer het profiel te volgen.
Straks eens wat spelen met diktes en welving, denk dat het een modfied RAF30 gaat worden
Bekijk bijlage 402116