De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat laatste... laatst een schrikbarende docu op ZDF...
zal je niet snel zien in de EU... Word je treurig van...

Laatst bewerkt:
Verschil in de poorten van de SF (links) en de Prett-RF (rechts)
Beide bussen hebben het behang gestript... te schraal gedraaid... enof overtoerd etc...

Opmerkelijke poortvorm uitlaat en fractie groter rechts...

IMG_2674.jpg

De typische vorm in de bus... bijkans alleen mogelijk bij een klempassing zuiger?
En niet bij een ring? De verbeterde doorstroming van gassen is niet 100% symmetrisch/gespiegeld,
De andere helft is minder diep ingeslepen. Dat zou kunnen duiden op handwerk? De motoren zijn genummerd.
De krukkast van de sjomp hier thuis heeft ook een nummering....

IMG_2676.jpg

Spoelpoort SF en rechts weer de beter geflowde iets grotere van de Prett-RF
De zuiger van de RF heeft onderin er een hap uit... om de naar voren geparkeerde centrale spoelpoort mengsel doorstroming
te geven...

IMG_2675.jpg

De RF zuiger is nog goed... de bus is slecht.

Gr Bas

En niet bij een ring? De verbeterde doorstroming van gassen is niet 100% symmetrisch/gespiegeld,
De andere helft is minder diep ingeslepen. Dat zou kunnen duiden op handwerk? De motoren zijn genummerd.
Zou kunnen... Zou ook te maken kunnen hebben met dat motoren met achteruitlaat veel minder symetrisch spoelen vanwege de draairichting van de krukas (de in de vliegrichting gezien linkse Schnürle-poort krijgt meer mengsel te verwerken dan de rechtse, en in de boostpoort stroomt het ook niet helemaal rechtstandig door het midden). Maar dat durf ik echt niet te zeggen, of dat de reden is. Handwerk zou een net zo geldige verklaring kunnen zijn, al denk ik dat er voldoende Specials verkocht zijn om er een productiemachine voor om te stellen.

Sowiso stond de cylinder niet helemaal 100% in de hartlijn van de krukas, er zit 1 a 2 graden verschil in het openen en sluiten van de poorten als je de gepubliceerde poortendiagrammen mag geloven.

De voorpoort heeft men moeten bewerken... daar zit ook de hap in de rok.
En zou anders gehinderd worden door de kruktap en contragewicht. Een normale SF heeft ook niet zo een mooi bewerkte.
De RF heeft het type dat je ook in de helimotoren treft...

Brandstofmotortjes.
Uitlaatpoorten.
Zat ik vroeger met de brommert ook altijd mee te spelen, iets breder maken, of iets hoger.
110 km/u met een Yamaha FS1 en dan gewoon 49cc..
Opvoeren.
Hartstikke leuk.

GJ

Veel leuker dan een Stella opvoeren...

Je schijnt wel een soort chippies te hebben waar de begrenzing van de e bike af gaat.
Maar geef mij maar het geluid van een 2 takt.
En ook de lucht, ik denk nog met weemoed terug aan mijn Yamaha TZR250, wat was dat een heerlijke motor.
En nu niet meer te betalen, ik heb mijne verkocht voor 900 euro, 5 jaar later waren ze 3000.
Beetje de story of my life...

GJ

Ik heb tweetakten altijd vreselijke K-dingen gevonden om op te rijden, net als piekerige hoogtoerige japanse viercylinders...
Doe mij maar een bulderende Duc...

Kreidler RS met een 26mm JAWA carburateur, ging helemaal nergens meer over.
Veel geknoeid en het liep best wel vlot. Maar helemaal niet efficiënt.
Ach als het maar ging en herrie maakte was het mooi toch?

Yes, good old TZ 250!
In een Bakker frame.
12K toeren en een geluidje.
Zou er best nog een keer een rondje Zandvoort mee willen doen.

De TZ was een echte racer, de TZR was een wegmotor maar liep wel 218 km/u... tenminste dat zei de politie, die hadden me op een 80km weg geflitst toen ik om de kroketten warm vanaf het alkmaardermeer naar Heerhugowaard te krijgen wat harder reed.
Gerben hoorde me al van verre aankomen zei hij.
En even later 800 gulden boete en een half jaar rijbewijs kwijt.
Maar de kroketten waren nog warm.
En inderdaad, 12K was geen probleem, bij 8000 kwam ie pas tot leven, de YPVS powervalve deed dan zijn werk.

GJ

Ik heb wel plezier gehad aan mijn Yamaha RD 350 jes, heb er 3 gehad. De laatste 2 hadden een powervalve en waren daardoor minder piekerig.

Laatst bewerkt:
Nee, verbruik viel best mee, geen idee hoeveel.
De Yamaha 50cc liep op het eind wel 1:5.
Maar de TZR heb ik denk ik 10000 km mee gereden, geen enkel probleem mee gehad.
Het is geen kartmotortje, dat gaat maar een uur of 8 mee en dan kan je de boel uit laten honen.
Maar daar kwam ook 30 pk uit een 100cc bij 19000 rpm, dus ja, dat gaat dan eerder stuk.

Ha, ja de RD350..
Ooit nog eens met Gerben ergens ver naar Zeeland gereden om een RD250 te bekijken.
In gedachten zat ik al achter de volle kuip.
Komen we daar... staat er een oud lijk, leek wel een brommertje.
Zonder kuip, helemaal kaal, blijkt er dus ook een RD250 te bestaan die niet zo sportief is.

Maar even terug naar Willy zijn draadje.
Lockdown, 2 man op het veld.
Dus hij moet zijn tijd nu ook maar in wat dingen thuis gaan steken.
Ik zeg... modelbouw.

Hij gaat dus nu zijn bouwdoos van de Venture 60 samen met mij op afstand afbouwen.

GJ

Venture? Wel dat is een mooi model. Staat nog een bouwverslag van. En die pakte prachtig uit.
En echt niet lastig te bouwen.

Ik heb al wat fotos van vorderingen gezien die hij gemaakt heeft op de club bouwavond.
Ik denk dat ik hem in 1 avondje af kan bouwen.
Heel simpel model.
Ik heb mijn tekeningen van de Yak11 binnen, dat is een ander verhaal, 6 tekeningen van 120 x 200 cm.....

GJ

Eerst mijn bootje uit-verzinnen. Dan pak ik de P40 op.
Motorophanging verder verzinnen en rotating retracts opzetten in aluminium.
De standaard delen gewoon Lindinger e-luxe. Pootjes koop ik echter bij Kenner in .de

Hoop van de winter de Sultan in kleur gespoten te hebben. Blanke lak er over, brandstofvast.
Saito 100 en 13 x 10", omdat ik maar net-aan de 10k mag toeren. Benieuwd hoe dat gaat werken. Duik is gas dicht.

De Venture is een goed project.
Maar heb uit de verlanglijst geschrapt. Je kan niet alles...

Laatst bewerkt:
Jij hebt de komende jaren zat liggen om te bouwen.
De Venture heeft veel weg van de Four Star.
Maar als je iets zelf bouwnt, uit kit, dan geeft dat wat extra's.
Ik heb geen gevoel bij een ARF maar wel bij een modelletje waar ik echt aan gewerkt heb, hoe lullig het model ook is.
Je ziet daarom denk ik ook nog veel oudere modellen bij de oudere vliegers, die hebben een band met hun model.
Een arf of schuimpie is een wegwerpartikel.

GJ

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back