De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oei, Kyosho is wel heel erg verkeerd bezig. Zulk nieuws verspreid zich snel.
    Uiteindelijk draait alles toch om geld. Abba zong er al over.
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het kan zomaar zijn dat ze niet meer in Vietnam gemaakt worden omdat dat te duur wordt.
    Sebarts werden ook in Vietnam gemaakt maar volgens mij zijn die daar ook vertrokken.
    Dacht dat ze nu in Cambodja gemaakt werden.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als de arme landen ooit "op" zijn, wat gebeurt er dan?
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ach, dan heeft de regering in Nederland het zo verknalt dat wij een arm land zijn en wij allemaal modelletjes gaan zitten bouwen.
    De vrouwen in Volendam gaan dan garnalen zitten pellen voor de rijken in Turkije..
    Er worden kledingateliers geopend waar kinderen vanaf 10 jaar kleding maken voor A&M (Achmed en Mohammed).

    GJ
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Zon lattensnijder heb ik zelf gemaakt en geprint met de 3d printer. en kan er meerdere soorten mesjes in zetten, de smalle breekmesjes vind ik erg fijn werken, voor dikker balsa zijn de brede afbreekmesjes inderdaad steviger .

    Voor scharnieren heb ik zelf verschillende mogelijkheden en pak de methode die ik dan in mn kop heb.
    Zo’n tooltje met de vorkjes werkt goed maar met wat harder balsa (en dat gebruik ik juist voor eindlijsten) wil hij met de nerf meegaan en soms scheef gaan, het dingetje met de 3 gaatjes voor penscharnieren ben ik kwijt geraakt in de 22 jaar dat ik hem heb, een nieuwe vind ik weer te duur voor enkel dat stukje, ik ben een eigenbouw tooltje aan het maken speciaal om de penscharnieren uit te lijnen.
    Andere optie voor gewone scharnieren is een dremel met een eigenbouw soort bovenfrees houder, een klein cirkelzaagblad erin en je drukt hem zo het balsa eindlijst in, nadien even iets verder uitpulken en het scharnier zit perfect recht...... dit lukt overigens ook goed op de proxxon fet cirkelzaagtafel maar dat blad is me wat te groot voor de kleine scharniertjes, roeren onder een hoek afschuinen gaat trouwens ook geweldig met een proxxon zaagtafeltje
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En een doorslijpschuifje in de proxxon?
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Met de oude bedoel je die waar de folie zo vanaf flikkert en met de piepvleugel ?.
    Die van mij heb ik gisteren helemaal kaalgetrokken omdat na de laatste vlugt de folie van het gehele stabilo was losgekomen...... tijdens een volgas low-pass begonnen er al stukken striping los te laten, na het aanduiken voor de landing flapperde hij al wat en was het gedaan met het vietnam plastic :D......
    Nu maar even voorzien van een vers laagje folie...... ontwerp bedenken vind ik altijd het lastigst, de vrouw vond geel blauw wel mooi, ik denk aan marlboro McLaren mp4 of rothmans honda kleuren....... hmmmm
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Dat gaat ook prima, niet te hard drukken en een rustig toerental, anders gaat het roken
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tool voor inlaten van
    Penscharnieren? Weet niet. Als mikkertje gebruik ik dat DuBro ‘pantograafje’...
    Maar neem kleinste boorgat, en boor op naar groter. Laatste stap is het ruimen naar de vorm van de steel.

    Verlijmen en richten heb ik een eenvoudig truckje. Lijm dan met 30 minuten epoxy omdat het de tijd geeft om alles goed in lijn te zetten.

    Calmato kaal? Nieuw stabilo bouwen met split hoogte, roer doortrekken maar onder, vleugel laten zakken tot turtledekjer. En je krijgt een vreselijk goed vliegende calmato.

    Heb dat voor de eerste grote foliebeurt gedaan. Piep abachivleugel. Zwaar en sterk. Ligger uitgezaagd en vervangen door helft lichtere home build carbon verbinder. Extra gaten/rib om vleugel lichter te maken. Meer boorgaten in de romp, boven en onder want de mijne was uit sturmgeschutzkruppstahlbalsa... zware jongen... ijzerhout.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2021
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    He, kijk aan, dat zei de huisarts ook!
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    De romp ga ik wat meer ventileren met gaten, de rest laat ik lekker zo...... het is maar een simpel trainertje omwat relaxt rond te knallen, en ik heb nog zoveel projecten staan die veel betere vliegeigenschappen hebben...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ik heb een half babyzaagje in een punt geslepen, hiermee kan je perfect een gleuf in de achterlijst zagen voor bladscharnieren, is ook goed te 'sturen"
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Er worden veel slimme oplossingen voor tooltjes gepost. Vaak een combinatie van creativiteit en boerenverstand.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil gebruikt CA scharnieren, voldoen prima en zijn makkelijk te installeren.
    Gewoon sleufje maken, dat je een geleidinkje hebt.
    Dat dieper maken met de scalpel en dan als laatste een aardappelschilmesje erdoor, of een klein breekmesje.
    Die hebben de dikte van de CA scharnieren.
    Dan het scharnier er aan 1 kant inschuiven en vasttikken met een druppeltje secondelijm.
    Daarna het andere deel op het scharnier schuiven en dat ook vasttikken met een druppie secondelijm.
    Als je geen cappilairtje op je secondelijmflesje hebt dan kan je een speld of stukje 1mm staaldraad gebruiken, daar druppel je de secondelijm op en dan kan je zonder te morsen het scharnier aantikken.
    Na lijmen de scharnieren borgen met iets (speld, sateprikker).

    GJ
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De maiden van de Speeder valt voorlopig in het water. Jammer maar helaas.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Waar halen de bouwers de tijd vandaan?
    Zoals bekend ben ik met hulp van GJ een Venture aan het afbouwen.
    Aan de vrije tijd zal het niet liggen, maar de vraag rijst wel: hoe doen mensen met een baan + gezin dat?
    Want het kost me toch een zee van tijd.
    Op zich, heb ik er niet eens een hekel aan. Iets mooi op maat maken bevalt wel.
    Maar ik ben me af gaan vragen, hoe lang doe je over een kit? 50 uur? 200 uur?
    Wel eerlijk antwoorden heh! Niet opscheppen, zo van "nou twee avondjes" ;) :D.
    Laat de apen maar eens uit de mouwen komen.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat als ik zin zou hebben ik de Venture in 2 a 3 dagen folieklaar zou hebben.
    Een ARF als de wot of calmato is 1 avondje werk, uurtje of 4.
    Een F5B kist bouwde ik binnen een nacht en daarna zonder invliegen aan een EK wedstrijd meedoen.

    GJ
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De ailerons krijg ik er nog wel aangezet, maar dan komt het.
    De besturing installeren. Dat zie ik me zelf toch echt niet doen.
    Wat moet waar en hoe moet het allemaal vast? Ik vrees dat dat niks wordt.
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Als je het netjes wilt doen dan ben je wel even bezig, als je de gehele dag eraan zou werken en je hebt alles wat je nodig bent dan moet het met een weekje wel kunnen, de ervaring leert dat de kleine dingetjes en vooral het afwerken voor het folien vreet veel tijd. Ben je snel tevreden en wil je snel een kist in elkaar zetten die op een paar meter afstand er fatsoenlijk uitziet dan kan het wel wat sneller

    Het eerste toestel ben je erg lang mee aan het klooien, als je er een paar gedaan hebt dan ga je vanzelf efficienter bouwen, vleugel, stabilo en kielvlak kan je in 1 keer bouwen, in de tijd dat de vleugelspanten drogen plak je het kielvlak in elkaar, zo kan je lekker doorwerken........ maar bouwen moet ook leuk blijven he..
    Die keren dat ik snel wilde bouwen ging ik fouten maken, onderdelen verkeerdom of details vergeten ... het is dan allemaal net niet naar het zin en dan blijft het liggen..

    Gisteravond besloten de kutmaalto te strippen, die staat na een avondje foliepulken en alles strakschuren, hier en daar wat aanpassen, nieuwe scharnieren, en al weer klaar om in de folie te gaan
    Misschien vanavond een bigin maken met folie (tenzei de vrouw andere plannen heeft :p)
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De motor installeren, de regelaar plaatsen, accubak maken is overigens geen probleem.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina