De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik ben al vijf maanden bezig met twee vleugels.
    En dan doe ik echt bijna elke dag wel wat. soms een uurtje soms een paar uurtjes.

    Zolang je aan het bouwen bent kun je hem in ieder geval niet stukvliegen.
     
    WillydeWoofer en Arnold 85 vinden dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het is een goed medicijn in Corona-tijd.
    Hoe voelt het als je een kist aan gort vliegt, waar je een half jaar aan gebouwd hebt?
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik een half jaar aan een model bouw dan haalt ie de eerste vlucht niet, dan ligt ie al in de kliko.
    Bij mij moet het allemaal vrij snel de lucht in en niet staan te verstoffen.

    GJ
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Kan dat ook met een doorslijp schijfje van Proxxon?

    Hoe laad ik de Li-ion accu?
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee ik zou geen doorslijpschijfje gebruiken, als dat breekt in het balsa krijg je het er nooit meer uit.
    Li-ion accu gewoon als li-ion laden, balanceren is niet nodig.

    GJ
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Daarom doe ik altijd penscharnieren. Makkelijker te plannen. Maar nog een andere reden, brandstofvet dringt minder in. De opening is kleiner en ook makkelijker te sealen. Lijmen doe ik met 30 minuten epoxy, uibouwen voor revisie met doorsnijden, voorboren, en een rood heet 2 stuurstangrestje insmelten, koelen en trekken. De epoxy is dan ook gesloopt. Trek je de pen pardoes er uit.

    Verder is de pen zelfborgend. En hoeft er geen extra speld door mijn mooie folie...

    Vele wegen leiden naar Rome.
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Scharniersleufjes kun je ook hiermee maken :

    upload_2021-5-13_19-25-3.png
    Koop je een keer en gebruik je de rest van je modelbouw leven.

    Grt,

    Arnoud.
     
    serge pot, Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bij dat DuBro setje zit ook het centreer sjabloon voor boren van stiftscharnier.

    Bij een normaal scharnier moet je de prikker behoedzaam richten.
    Ram je te hard, kan je lat ook breken.
    Scharnieren plan ik voor het folien.
    En maak ze ook passend op alle betrokken onderdelen.
    Als dat klaar en gericht past gaat pas de folie er om. Waarom? Omdat dat balsagruis dan niet blijft tinkelen in mijn werkstuk.
    Later prik je weer door.
    Bij lichte tinten gebruik ik een Stabilio markerstift, dat kleurt door in de lichtere folie. Pietsie markeren is voldoende.

    Het steekvorkje dat Arnoud toont, heb ik ook. De sleuf die komen gaat boor ik voor met een 1 mm boor. De uiterste maten eerst. Dan de rest dicht opeen.
    Het V-stekertje gaat dan vele malen makkelijker door het hout. En het slot waar het scharnier in moet is dan ook strak.
    Recht boren is dan ook recht steken met de prikkers...

    Alles on the fly... en voor wat het waard is...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2021
    serge pot vindt dit leuk.
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dat werkt wellicht een beetje gek bij mij.
    Of het nu een schuimpje van € 100,-- of minder is, ik zal altijd proberen om hem heel te houden.
    En als het fout afloopt met een kist waar best veel tijd in is gaan zitten (of geld) en het loopt fout af; dan is het zo.
    Ik heb daar niet heel veel emotie bij.
    Ik kijk dan alleen of het nog te repareren is. En als het niet repareren is, wat kan ik nog hergebruiken.

    Maar wel bijna altijd last van zwakke kniebanden bij de eerste vlucht(en). Het mag van die prut tussen mijn oren gewoon niet stuk gaan.
    Maar als het eenmaal stuk is, dan doet die voorwaarde er niet meer toe.

    Bouwen/knutselen is voor mij sowieso belangrijker dan het vliegen, dus ik kan mij beter opzadelen met een model waar wat meer tijd in gaat zitten.
    Er liggen hier nog onuitgepakte ARFjes, complete bouwkits, tekeningen, vliegklare (nooit gevlogen) modellen en zoveel meer ideeën om te willen bouwen.

    Of ik moet groter gaan wonen of ik moet meer gaan vliegen of echt schaal gaan bouwen. Dat laatste zal mij leren. :D
     
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    HansH, serge pot, Bruno van Hoek en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Onno heeft voor mij zo´n tooltje geprint, maar het is te ruim.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb inmiddels de scharnieren bevestigd van het stabilo. Alles uit de hand met een breed Stanley/mes en een scalpel op het oog gedaan.
    Er is nog niks gelijmd.
    Foto´s ter beoordeling naar GJ gestuurd.
     
  13. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Tuurlijk gaat het ook uit de hand.

    Echter, met een tooltje gaat het makkelijker. Goed gereedschap is het halve werk. :)
    Als je van scratch gaat bouwen is een lattensnijder ook heel handig :

    upload_2021-5-13_21-21-8.png

    Grt,

    Arnoud.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Bij ARF assemblage heb je helemaal geen tools nodig. Flesje lijm en een schroevendraaier is genoeg.

    Ga je bouwen vanuit een kit bouwen dan zijn er wat handige tooltjes. Bouw je van scratch dan zijn er nog meer tooltjes die handig zijn. Tooltjes kun je ook zelf maken.
    Heel veel info kun je vinden op internet, (vooral bij de buitenlandse fora) dat kun je eigenlijk veel beter doen. Als je het hier op het mbf vraagt krijg je al heel snel een welles / nietes discussie dit komt omdat eenieder zijn eigen methode heeft.

    Een tooltje om het zwaartepunt te bepalen en een instelhoekmeter (Kun je beiden zelf maken) zijn eigenlijk een must om een goed vliegend model te krijgen.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja. Ik meende dat ik die nog had. Zowel zwaartepunt als instelhoek meter. Maar niet te vinden. Wil heeft er 1 van mij. Maar had er 2..

    De tooltjes voor de scharnieren vind ik erg handig. Heb het al voor elkaar gekregen met 3 scharnieren per roer dat ze niet perfect in lijn zaten waardoor ze niet geweldig bewogen.. scalpels voor folie waren mij ook onbekend.

    Welles nietes is jammer, met name dat men daardoor hun geweldige kennis niet durft te delen.

    Een ARF.. zit een stuk te lezen over een timber 110 van hangar9. Door het gebrek aan kwaliteit geen simpele schroef en lijm doos. Te goedkoop gebouwd.. jammer, prachtige kist(vInd ik)
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel ik heb een Calmato Alfa Sport open getrokken.
    De lijm is thermoplastische rijstpap en lijmt niet, het plakt als kauwgom onder een terrastafel.

    Het hout is geen balsa, maar een soort uit een naburig perceel. Meeste is industrieel verlijmde fineer tot plaat, wanddikte 1 mm, broos, en slecht verlijmd. De laser zo slordig gestuurd dat spanten doorsneden zijn. Het lijkt wel of de lasercutter niet uit mocht.
    Het geeft slapte met voorbedachterade.

    De spanten in de romp zijn zo mager dat het amper iets steunt. En onnodig rank gemaakt dat geen winst op levert, behalve dat bij een tik het model verwoest is.
    De zaak is omspannen met voorbedrukte pvc folie dat een zekere verpakkingsstijfheid geeft.
    De staartsectie van deze kist is een grote bouwfout. Te slordig gebouwd, en met een schuurblok is afgevlakt dat het hout bij enige torsie krak zegt.
    Constructie technisch fout. Overbelasting in de lucht geeft calamiteit.
    Een doel in de fabriek, 1-2-3 klaar, bijkans 5 minuten. De hele romp.

    Het heeft niets meer van doen met de betere bouw van de eerste series Kyosho of uberhaupt met een deftige goed gestructureerde bouwkit van Goldberg, Sig of Great Planes of in de EU geleverde kits van de beroemde merken.
    Het is zo slecht dat het de prijs in de winkel eigenlijk niet rechtvaardigd.

    Een en al product van poeha en marketing. En een bedrijf in Vietnam die de zaken in no time, very low cost, in elkaar zet. Amper een verdienmodel, maar in dat land kan het uit. Vervolgens gaat het model 5x over de kop en ontstaat een consumentenprijs.

    En in de modelbouwwereld, want wij hebben het druk met alles, zegt men dan... goede ARF...
    Tja... wat mag een pak koffie kosten!
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2021
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In de lattensnijders stop ik ook een breekmes. Grotere type. Ook hier weer stukken koersvaster dan een flexend scalpeltje. Wel heb ik het plastic klemmetje bijgeleund met twee extra ringetjes onder de parkertjes. Het plastic rekt en wil dan niet meer klemmen.

    Opdikkend balsa gaat in meerdere halen en kan je loepzuiver een mooi vierkant balkje van 6 x 6 x 100 jassen.

    Een spitse punt van een scalpel flext altijd. En gaat zoeken. Als gereedschap niet werkt, pas je het aan.

    De Aldi heeft met zekere regelmaat een goede balsa kapzaag. Kost bijna niets.

    Vlijmscherp. Alleen Japanse kapzaagjes blijven langer scherp. Merk is Duro.

    Zo! Vandaag ben ik automonteur. ARF montage van een stukje wielophanging.
    Gr Bas
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ben nu ook serieus aan het bouwen!

    Die meneer blijft er zeer nuchter onder. Ik zou mij zat gaan zuipen.
     
    Arnold 85 en Cnn vinden dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het zwaartepunt meten was een van de eerste dingen die ik leerde.
    Tooltjes zijn buitengewoon handig.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina