De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik krijg ook positieve berichten van JVE en ook hoor ik een enkele stommiteit, maar daar leer je van.
Zal het dan toch nog goedkomen?

GJ
 
Ja, geen up geven in een bocht.
Vind ik een stommiteit.

@Cnn de F5B modellen vlogen eerst tot 6S lipo.
Ik vloog in de beginperiode met 4S en trok dan 400-450 Ampere.
De laatste jaren vloog ik met 9S want de reglementen laten dat nu toe.
De meesten vliegen met 10S en sommigen met 7500 Watt vermogen.

Dan de tijden en turns.
Ik heb nog een oude sheet gevonden, de nieuwste staan er niet meer maar het gaat tegenwoordig nog een tikkie harder,
A turn, dus dan vlieg je een lijn voorbij, draait en vliegt weer de andere kant op, er werd in die tijd 2x gedrukt zodat we konden zien wat onze keertijden waren.
0,35 tot 0,6 seconden.
De B turn, zie de eerste... zwevend van A naar B, daar de lijn voorbij vliegend en weer de andere richting op de lijn voorbij vliegen, met 296 km/u keren in 0,88 seconde.
Capture.JPG


En nog een filmpje van het duitse team, dit is waarom F5B echt veel leuker is dan speedvliegen.



GJ
 
De B turn, zie de eerste... zwevend van A naar B, daar de lijn voorbij vliegend en weer de andere richting op de lijn voorbij vliegen, met 296 km/u keren in 0,88 seconde.
Als je 296 km/u de bocht binnenvliegt, en dan een 180 graden draai maakt die 0,88 sec duurt, dan zat ik met mijn uit de losse pols gerekende getalletjes er verdomd dicht bij.
Dat betekent dat de keerbocht toch echt ruwweg rond de 50 meter diameter (25 m Radius) zit. De onbekende variabele is de decelleratie gedurende de bocht. Aan de returntijd tijd (B to A) te zien, raak je bijna 100 km/h kwijt in de bocht, wat ongeveer 3G alleen al van het afremmen betekent...
 
Radius is echt geen 25 meter, dan zou je meteen laatste staan.
Maar je moet het echt zien en eventueel op een rak gaan zitten, ze keren op de lijn, Bas kan dat bevestigen.
Maar doet er niet toe, het is in ieder geval uitdagender dan dom aanduiken, hard voorbij komen en dan weer omhoog om dom aan te duiken.
Dat is wat Wil denkt dat leuk is.

GJ
 
Ieder zijn beleving van wat leuk is toch?

Ik vaar vaak langs Rozenburg waar ze hele dagen met dat snelle spul dat soort vluchten doen........en ze hebben het fantastisch naar hun zin!

Ik vind motorvliegen leuk....zo lang het in de functie is van slepen. Starten en landen is het leukste aan de vlucht en nette bochtjes met de zwever er achter maken het interessant, los rondjes vliegen ben ik na 2 accu's al weer helemaal klaar mee.
Nu zijn er genoeg uitdagingen in een motorvlucht om dat uitdagender te maken, lees perfect ronde loopings e.d., maar daar heb IK geen zin in om te perfectioneren.

Maar je enthousiasme voor F5B spat van het scherm! Heerlijk!:wave

En bij enthousiasme hoort een beetje overdrijven, maakt niet uit, want f5b is echt wel een van de snelste klasses.
Samen met f3f, waar je niet alleen op tijd de bocht om moet maar ook nog eens op de meter nauwkeurig op de juiste hoogte en plek boven het duin moet zitten.
Ze zitten geloof ik rond de 100km/u grondsnelheid (afhankelijk van de windsnelheid dik over de 200 luchtsnelheid), op 2 meter hoogte boven het duin en 3 meter voor je neus....heel gaaf!
 
Radius is echt geen 25 meter, dan zou je meteen laatste staan.
Het KAN niet anders, GJ....
Als je met 300 km/u een bocht in vliegt, en je doet rond de 0,8~0,9 seconden over een bocht (en dat zijn de getallen uit je eigen timesheet), dan kom je ECHT in die getallen uit... Dat is supersimpel uit te rekenen.
Entree snelheid, 300 km/u is 83,333333 m/s
Tijdsduur halve cirkel is 0,9 sec, ofwel 75 meter.
75 gedeeld door Pi=23,8 meter.

Als je rekening houdt met de snelheids afname van plm 30% kom je mischien 3 of 4 meter krapper uit, maar dat is het dan ook wel.

2,5 meter bochtradius is onzin. Kannie. Fysiek volledig onmogelijk om meerdere redenen (niemand kan een bocht van 0,08 seconden accuraat uitsturen, niemand kan een model bouwen wat 270 G weerstaat, en er bestaan geen vleugelprofielen die dergelijke duizelingwekkende hoeveelheden lift kunnen opwekken, want je vleugel moet dan wel effe ongeveer 460 KILO lift leveren).

20~25 meter , 25~30G, 0,8~0,9 seconden, dat zijn "redelijke" getallen, die vallen binnen zowel technische als menselijke mogelijkheden.

En goed, laat het dan eens 18 meter zijn, dat wil ik gerust nog wel geloven.
Maar geen 2,5
 
Nu vind ik het eigenlijk wel jammer dat ik geen F5B kist meer heb, dan kan ik het je laten zien.
En de meetwaarden in een Unilog liegen niet, als ik de motor zo'n 1,5 seconde aanzette dan zat ik in de logging op 300 meter.
Zette ik hem voor de thermiektaak een seconde of 3-4 aan dan zat ik op 700 meter en soms wel hoger, lag er ook aan hoe hard je uit je laatste rak kwam.
En bij demo's keerde ik hem zo snel dat mensen hem gewoon kwijt waren.
Met dank aan snapflap, iets wat F3F ook heeft anders kan je nooit zo heftig keren.
In absolute snelheid zijn er snellere modellen maar ik zal nooit vergeten dat ik zwevend een turbinejet inhaalde die volgas over het veld kwam, toen ik de motor aanzette versnelde ik nog een stuk, en dan de reactie van mensen, heerlijk.
Dat was wel met een extreme aandrijving moet ik erbij zeggen en daar had ik absoluut geen wedstrijd mee kunnen vliegen.
Ik weet dat er een paar niet wedstrijdvliegers een keer getest hebben met een G sensor, die zaten op 80-100G.
Denk dat dat bij wedstrijden nog wel wat hoger ligt, pieken dan.
En ja, F5B is heel gaaf maar ik kan dat niet meer, ben te traag geworden, ben niet altijd 100% in topvorm en de lol is er een beetje vanaf.
Weet nu nog steeds niet wat de volgende uitdaging gaat worden, misschien wel gewoon op een stoeltje aan de helling zitten, beetje suf heen en weer vliegen.
Alleen komt er nu even niets uit mijn handen, Ik moet nog 1 kabeltje in de Wot aansluiten en de motor dan proefdraaien, dat staat ook al een dag of 10 op de planning.

GJ
 
Ieder zijn beleving van wat leuk is toch?

Ik vaar vaak langs Rozenburg waar ze hele dagen met dat snelle spul dat soort vluchten doen........en ze hebben het fantastisch naar hun zin!

Ik vind motorvliegen leuk....zo lang het in de functie is van slepen. Starten en landen is het leukste aan de vlucht en nette bochtjes met de zwever er achter maken het interessant, los rondjes vliegen ben ik na 2 accu's al weer helemaal klaar mee.
Nu zijn er genoeg uitdagingen in een motorvlucht om dat uitdagender te maken, lees perfect ronde loopings e.d., maar daar heb IK geen zin in om te perfectioneren.

Maar je enthousiasme voor F5B spat van het scherm! Heerlijk!:wave

En bij enthousiasme hoort een beetje overdrijven, maakt niet uit, want f5b is echt wel een van de snelste klasses.
Samen met f3f, waar je niet alleen op tijd de bocht om moet maar ook nog eens op de meter nauwkeurig op de juiste hoogte en plek boven het duin moet zitten.
Ze zitten geloof ik rond de 100km/u grondsnelheid (afhankelijk van de windsnelheid dik over de 200 luchtsnelheid), op 2 meter hoogte boven het duin en 3 meter voor je neus....heel gaaf!

Leuk dat iedereen, op zijn eigen manier, zoveel plezier uit het de hobby haalt.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Precies! Ik geniet ook wel van anderen die op zich op hun manier manifesteren hoor.

Afgelopen zomer was er op de zomer eentje met een speed-heli aan het stunten. Trekt mij totaal niet maar zo iemand bezig zien is zeker indrukwekkend en die man zie je ook glunderend van het veld lopen na een geslaagde vlucht.
 
Het laatste stuk van 1 filmpje is bijna cabaret. Misschien kan JVE hem hierop krijgen?
Neehhh, die filmpjes zijn privé. Daar wordt zoveel uitgekraamd, dat kunnen we beter privé houden.
Maar binnenkort komt er nog wel n filmpje met Wil aan de knuppels waarin ie de hele proefronde van het brevet vliegen laat zien [emoji12].
 
Neehhh, die filmpjes zijn privé. Daar wordt zoveel uitgekraamd, dat kunnen we beter privé houden.
Maar binnenkort komt er nog wel n filmpje met Wil aan de knuppels waarin ie de hele proefronde van het brevet vliegen laat zien [emoji12].

Goed bezig JVE. Ik bedoel dat ik goed bezig ben. Nee, dat we allebei goed bezig zijn :D.
 
Aangezien er vorderingen zijn bij Wil heb ik mezelf even vreselijk ingespannen.

De motor en regelaar voor de speedkist.
Turnigy DT38 620 KV op 6S met BLheli_32 regelaar, dat heeft ie al gevlogen met een 10x17 prop en veroorzaakte flutter bij de Ion Pro, dus snelheid kan ie wel opbouwen.
CIMG4326.JPG


Even een tip hou je zo'n motor in een langere neus krijgt zonder dat er gevloek en gescheld klinkt.
Ik heb een slangetje op de as gemaakt, dat leid ik door de opening in het motorschot.
CIMG4327.JPG



Daarna neem ik een stuk tapeind, M3 maar in dit geval M4 en steek dat van voor af door een schroefgat en schroef het in de motor.
Niet te diep, 2-3 mm is zat.
CIMG4328.JPG



Dan trek je de motor naar voren dmv het tapeind en kan je het tegenoverliggende schroefje in de motor schroeven, daarna het tapeind eruit en het andere schroefje erin.
CIMG4329.JPG



Simpel...

En dan moet dit ongeveer haalbaar zijn.
speeder.JPG



GJ
 
Neehhh, die filmpjes zijn privé. Daar wordt zoveel uitgekraamd, dat kunnen we beter privé houden.
Maar binnenkort komt er nog wel n filmpje met Wil aan de knuppels waarin ie de hele proefronde van het brevet vliegen laat zien [emoji12].

Best wel prive eigenlijk. Je hoort mij regelmatig roepen: "au, au, au" :D.
 
Je moet ook een woord afspreken, dat JVE ophoud als jij dat woord roept.

Schijnt in een bepaalde scene ook normaal te zijn.

GJ
 
Aangezien er vorderingen zijn bij Wil heb ik mezelf even vreselijk ingespannen.
De motor en regelaar voor de speedkist.
Turnigy DT38 620 KV op 6S met BLheli_32 regelaar, dat heeft ie al gevlogen met een 10x17 prop en veroorzaakte flutter bij de Ion Pro, dus snelheid kan ie wel opbouwen.
Bekijk bijlage 399076
Even een tip hou je zo'n motor in een langere neus krijgt zonder dat er gevloek en gescheld klinkt.
Ik heb een slangetje op de as gemaakt, dat leid ik door de opening in het motorschot.
Bekijk bijlage 399077
Daarna neem ik een stuk tapeind, M3 maar in dit geval M4 en steek dat van voor af door een schroefgat en schroef het in de motor.
Niet te diep, 2-3 mm is zat.
Bekijk bijlage 399078
Dan trek je de motor naar voren dmv het tapeind en kan je het tegenoverliggende schroefje in de motor schroeven, daarna het tapeind eruit en het andere schroefje erin.
Bekijk bijlage 399079
.Simpel...
En dan moet dit ongeveer haalbaar zijn.
Bekijk bijlage 399086
GJ

Geweldig nieuws en veel slimmigheden bij het inbouwen.

Ik weet echter niet, wanneer ik deze (aan de kabel) kan gaan vliegen. Hoezeer ik er ook naar uitkijk, het moet wel verantwoord zijn.
Vermoedelijk gaan de instructeurs zeggen, dat ik eerst het brevet moet halen !? Nou gaat dat voorspoedig, maar dan nog.
Een van hen gaf al aan, dat ik de Cubaanse rol moet leren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top