De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hahaha,

Ik krijg morgen mijn kabel voor de interlinks binnen, de vergulde contacten heb ik al.
En voor die kabel betalen audiogekkies 100 euro minimaal terwijl ik ze maak voor nog geen 5 euro...
Alles voor een naam en beetje zoals met sneakers, hoe duurder hoe beter..


GJ

Ik heb een keer van (gekregen) interlinks van MIT, die last hadden van kabelbreuk, uit nieuwsgierigheid de dikke plastic dozen open gemaakt om te kijken wat voor wonderbaarlijke en kostbare electronica daar in zou zitten (ze kostten destijds nieuw rond de 1000 gulden per paar). Resultaat: veel hotglue en gegoten plastic om een spoeltje van 15 cent aan het oog te onttrekken. Ja, in het hoog klonken ze wat zachter, excuus, verfijnder...
 
Oh maar dat is heel vaak zo met electronica.
Veel mensen weten niet wat erin zit of zijn bang om iets open te maken.
Het eerste wat ik doe als ik iets koop is het openmaken en kijken wat de kwaliteit is.
Redelijk bekend is een versterker van 47 laboratories, de Gaincard.
Kostte 3500 euro.
Daar zat een chipje in van 5 Euro en veel mensen hebben dit nagebouwd.
Totaal ben je 25 euro aan spullen kwijt en hij klinkt best goed.
Een mooi kastje erom en klaar.
Of luidsprekerkabel.
Ik woonde om de hoek bij RAF Hifi dus ik zat er vaak.
Kon dus ook dure sets luisteren.
Op een gegeven moment stond er een set van 100000 gulden, daar zat luidsprekerkabel op van 200 gulden per meter.
En het werd nog verkocht ook.
Maar ook in modelbouw is men gestoord.
Maak eens je zender open, kijk wat erin zit.
De oudere zenders lijken nog heel wat maar toen ik mijn Jeti net had en opentrok voelde ik me redelijk genaaid.
Hooguit 50 euro spul en die kostte me toen 550 Euro.
Tegenwoordig vragen ze voor hetzelfde ding, ongewijzigd, 1200 of zo.
Maar ook de Horus die ik nu heb, die is iets van 400 euro en daar zit ook maar 50 euro handel in.
Het is wat een gek ervoor geeft.

GJ
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Het oppervlak wat contact heeft is daarentegen groter lijkt me? Geen lamellen maar een bijna massieve connector.
Het oppervlak van de pin in de bus kun je naar believen vergroten door de connector langer te maken, maar dat heeft weinig zijn, want de diameter bepaalt het dwarsdoorsnee oppervlak. En dat is dus vastgelegd...
 
...
Maar ook in modelbouw is men gestoord.
Maak eens je zender open, kijk wat erin zit.
De oudere zenders lijken nog heel wat maar toen ik mijn Jeti net had en opentrok voelde ik me redelijk genaaid.
Hooguit 50 euro spul en die kostte me toen 550 Euro.
Tegenwoordig vragen ze voor hetzelfde ding, ongewijzigd, 1200 of zo.
Maar ook de Horus die ik nu heb, die is iets van 400 euro en daar zit ook maar 50 euro handel in.
Het is wat een gek ervoor geeft.

GJ

Bij een zender komt er nog wel redelijk complexe programmatuur bij, die ontwikkeld moet worden. Bij audio is het meer straightforward.
 
Bij een zender komt er nog wel redelijk complexe programmatuur bij, die ontwikkeld moet worden. Bij audio is het meer straightforward.
Niet alleen dat... die zender moet ontworpen worden (zowel electronisch als behuizing), en geproduceerd worden op lopende banden die nog afbetaald moeten worden, die in gebouwen staan waar ook huur voor betaald moet worden, etc etc. er moet marketing voor gevoerd worden, er moet een manual geschreven worden...

Het is echt niet alleen maar een verzameling torretjes en condensatortjes. Dat vergeet GJ wel eens...
 
Het oppervlak van de pin in de bus kun je naar believen vergroten door de connector langer te maken, maar dat heeft weinig zijn, want de diameter bepaalt het dwarsdoorsnee oppervlak. En dat is dus vastgelegd...
Ja daar heb je gelijk in. Zou het oppervlak van de Lamellen de zelfde weerstand hebben als de de diameter van de connector dan.
 
Ik heb die Gerd Giese nou niet zo hoog zitten.
Deze metingen zijn erg conservatief.
En ja, de beste man krijgt inderdaad dingen gratis.
Maar in de praktijk doet de 4mm goud makkelijk 80A en de LMT 400A en ik heb pieken van 550A gezien in metingen.

GJ

Als er geld in het spel is, gaat er bij veel mensen een knopje om en komen er oerdriften boven.
 
Niet alleen dat... die zender moet ontworpen worden (zowel electronisch als behuizing), en geproduceerd worden op lopende banden die nog afbetaald moeten worden, die in gebouwen staan waar ook huur voor betaald moet worden, etc etc. er moet marketing voor gevoerd worden, er moet een manual geschreven worden...

Het is echt niet alleen maar een verzameling torretjes en condensatortjes. Dat vergeet GJ wel eens...

Een kopje koffie kost 25 cent en je betaalt 2,50 euro. Er komt nl meer bij kijken.
 
Ja daar heb je gelijk in. Zou het oppervlak van de Lamellen de zelfde weerstand hebben als de de diameter van de connector dan.
Niet per sé, ik denk dat dat er vrij weinig mee te maken heeft. Banaanstekkers zijn vreselijk lang en hebben veel contactoppervlak, maar toch kunnen die niet heel veel stroom hebben.
 
De gekkigheid kent nauwelijks grenzen.

https://www.iear.nl/product/audioquest-william-tell-silver-biwire-b-b-40-m/

En hoe 'klinken' ze? Niet anders dan een simpele 2,5mm kwadraat kabel van 1 of 2 euro per meter. Maar het gaat om het verhaal ;-)

1. Siltech Emperor Crown - $40,000
1_1446877360.jpg


Koop nou ineens iets goeds :D.
Om te horen hoe een kabel klinkt, houd ik hem altijd tegen mijn oor.
 
Niet alleen dat... die zender moet ontworpen worden (zowel electronisch als behuizing), en geproduceerd worden op lopende banden die nog afbetaald moeten worden, die in gebouwen staan waar ook huur voor betaald moet worden, etc etc. er moet marketing voor gevoerd worden, er moet een manual geschreven worden...

Het is echt niet alleen maar een verzameling torretjes en condensatortjes. Dat vergeet GJ wel eens...

Klopt.
Als je een produkt op de markt gaat zetten dan bereken je de produktiekosten en hoeveel je er van denkt te kunnen verkopen binnen een X-tijd.
Dat was bij AEG ook zo, hoeveel units kan je kwijt en wat kost ie om te bouwen.
Daar gooi je een winstmarge overheen en dan heb je een prijs.
Maar waarom worden bepaalde merken dan later goedkoper, wat eigenlijk normaal is omdat men over een bepaald punt heen is.
Dat doet Graupner en Futaba.
En de Jeti word alleen maar duurder, terwijl er niks veranderd is.
Zelfde is zo bij huishoudelijke apparaten en audio, als iets nieuw op de markt komt is het duur en daarna word het goedkoper, de early adapters betalen altijd meer.

Haha die audiokabels van 14 en 40000 Euro.
Als ik het zou kunnen betalen dan zou ik de artiest wel thuis uitnodigen om te komen spelen, dan heb je die hele audioset niet nodig.
Maar ik heb vandaag mijn interlinkkabel binnengekregen dus ik kan gaan solderen.
Ik hoor trouwens wel verschil tussen mijn Marantz KI special en de net gekochte Sansui vintage eindversterker, de Sansui klinkt (op de koptelefoon) beter.
Op de boxen kan ik nog niet luisteren, er moet nog wat vloerbedekking en gordijnen geinstalleerd worden, nu is het een brei van geluid.

Maar we dwalen af.
Wil, wat heb je voor soldeerbout om die goudcontacten te solderen?
Want het moet echt wel een flinke jongen zijn.
Je kan ze het beste in een houten blokje zetten, daar boor je 4mm gaatjes in, millimeter of 5 diep.
Dan kan je ze flink heet stoken en vullen met soldeer.
Ik gebruik meestal een 3e handje om de kabel erboven te houden en als het soldeer goed in de stekker zit dan druk ik de kabel recht in de stekker en voer dan weer soldeer toe.
Als het verzadigd is dan alles even af laten koelen.
Een goede soldeerverbinding glimt een beetje, als ie dof is dan is ie niet goed verhit geweest.

GJ
 
Wat goed lukt voor die dikke connectoren is een gasbout . Laatst 1 bij de technische unie gehaald. Koste 100 euro geloof ik, werkt Perfect. Zit een waakvlam in. Dus je kan hem even wegleggen als die te warm word. Zie je wel aan de soldeertin. Daarna is hij direct weer aan en op temperatuur.

Zou me een jbc soldeerstation halen(moet ik nog steeds doen). Maar nog niet aan toe gekomen. Gaat eigenlijk perfect met dikke kabels en connectoren.
 
Klopt.
Maar we dwalen af.
Wil, wat heb je voor soldeerbout om die goudcontacten te solderen?
Want het moet echt wel een flinke jongen zijn.
Je kan ze het beste in een houten blokje zetten, daar boor je 4mm gaatjes in, millimeter of 5 diep.
Dan kan je ze flink heet stoken en vullen met soldeer.
Ik gebruik meestal een 3e handje om de kabel erboven te houden en als het soldeer goed in de stekker zit dan druk ik de kabel recht in de stekker en voer dan weer soldeer toe.
Als het verzadigd is dan alles even af laten koelen.
Een goede soldeerverbinding glimt een beetje, als ie dof is dan is ie niet goed verhit geweest.
GJ

Soldeerstation Weller Magnastaat. Soldeerpunt schroevendraaier kort en breed.
Daar heb ik zo´n 20 jaar electromotors mee in stalen chassis gesoldeerd.
Als je de draad gaat vertinnen, kun je hem het best met een tangetje dicht knijpen, anders loopt de tin te ver de andere kant van de draad in.
De stekker zet ik in een klein houdertje rechtop. Het kuipje verwarm ik vanaf de buitenkant. Een beetje tin op de bout bevordert het verwarmingsproces. Zodra de tin begint te vloeien, gaat de vertinde kabel er meteen achteraan. Meestal houd ik de kabel met een tangetje
vast, anders verbrand ik mijn poten.
 
Wat goed lukt voor die dikke connectoren is een gasbout . Laatst 1 bij de technische unie gehaald. Koste 100 euro geloof ik, werkt Perfect. Zit een waakvlam in. Dus je kan hem even wegleggen als die te warm word. Zie je wel aan de soldeertin. Daarna is hij direct weer aan en op temperatuur.

Zou me een jbc soldeerstation halen(moet ik nog steeds doen). Maar nog niet aan toe gekomen. Gaat eigenlijk perfect met dikke kabels en connectoren.

Ik heb zo´n brandertje van Proxon, maar die wordt veel te heet voor dit doel.
 
Zo'n Ersa is ook niet genoeg, ik heb er 1 van Weller, die trekt het ook niet, zelfs niet met een dikke stift.
Ik heb ook een Ersa soldeerstation 60 Watt en ook een Weller 60 Watt, die krijgen het niet heet genoeg.
Je moet echt met een 100 Watter met dikke stift aan de gang anders duurt het allemaal te lang.
Zelf doe ik het met een 250 Watter.

GJ
 
Zo'n Ersa is ook niet genoeg, ik heb er 1 van Weller, die trekt het ook niet, zelfs niet met een dikke stift.
Ik heb ook een Ersa soldeerstation 60 Watt en ook een Weller 60 Watt, die krijgen het niet heet genoeg.
Je moet echt met een 100 Watter met dikke stift aan de gang anders duurt het allemaal te lang.
Zelf doe ik het met een 250 Watter.

GJ


Die ersa is zeer zeker voldoende, houdt niet over maar gaat prima. Ik soldeer er al mijn 6.5mm contacten mee. Weller en mijn ersa stations redden het niet inderdaad. Mijn weller 150 bout ook amper. Deze doet het wel. Alleen temp in de gaten houden dat die niet te warm word. Mooie glanzende solderingen
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top