De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar waarom worden bepaalde merken dan later goedkoper, wat eigenlijk normaal is omdat men over een bepaald punt heen is.
Dat doet Graupner en Futaba.
Nou, nee hoor... Dat is gewoon niet zo...
De FC-18 die ik in 2000 kocht was 1200 gulden, en die prijs was al vrij lang behoorlijk constant.
De FC-18 die een maat van mij kocht helemaal op het eind van de productie, kostte 660 Euro.
De laatste versie FC-16 (die truck&boat versie) die ik in de LHS heb zien liggen kostte een kleine 300 Euro, en daar heb ik in begin jaren 90 iets van 650 gulden voor betaald. Reken de prijzen maar om, die liggen niet zo ver uit elkaar.

Waarom Jeti zo duur is weet ik niet. Het enige wat ik weet is dat ik vorig weekend een crash heb gezien met Jeti (top of the line), een crash die domweg niet had mogen gebeuren als Jeti werkelijk zo goed zou zijn.
Ik loop er met een grote boog omheen....
 
Die ersa is zeer zeker voldoende, houdt niet over maar gaat prima. Ik soldeer er al mijn 6.5mm contacten mee. Weller en mijn ersa stations redden het niet inderdaad. Mijn weller 150 bout ook amper. Deze doet het wel. Alleen temp in de gaten houden dat die niet te warm word. Mooie glanzende solderingen

Ik zie dat die Ersa 75 Watt is, misschien net genoeg.
Er bestaat ook een Ersa independent 130, dat zou wel een goede zijn, en niet eens zo duur, hoewel je voor 29 Euro ook een 100 Watt 230V bout kan kopen.


Waarom Jeti zo duur is weet ik niet. Het enige wat ik weet is dat ik vorig weekend een crash heb gezien met Jeti (top of the line), een crash die domweg niet had mogen gebeuren als Jeti werkelijk zo goed zou zijn.
Ik loop er met een grote boog omheen...

Ik mag niks slechts over Jeti schrijven en zeggen, dan vallen er weer mensen over me heen.
Ik heb in het verleden ook wel rare dingen gezien met Frsky, maar dat was helemaal in het begin van het bestaan, dat was trouwens ook met Graupner 2,4.
En ik heb zelf met mijn Graupner MX22 met Jeti module jaren gevlogen, nooit 1 tikkie gehad.
Technisch is er niets mis mee, ergonomisch en prijstechnisch wel.

GJ
 
Nou, nee hoor... Dat is gewoon niet zo...
De FC-18 die ik in 2000 kocht was 1200 gulden, en die prijs was al vrij lang behoorlijk constant.
De FC-18 die een maat van mij kocht helemaal op het eind van de productie, kostte 660 Euro.
De laatste versie FC-16 (die truck&boat versie) die ik in de LHS heb zien liggen kostte een kleine 300 Euro, en daar heb ik in begin jaren 90 iets van 650 gulden voor betaald. Reken de prijzen maar om, die liggen niet zo ver uit elkaar.

Waarom Jeti zo duur is weet ik niet. Het enige wat ik weet is dat ik vorig weekend een crash heb gezien met Jeti (top of the line), een crash die domweg niet had mogen gebeuren als Jeti werkelijk zo goed zou zijn.
Ik loop er met een grote boog omheen....

Ik kocht eens twee vliegtuigen van iemand, die vol trots vertelde dat alle leden van zijn club met Jeti vlogen.
Is het een soort van statussymbool?
 
Heb de jeti topics wel eens gelezen, als je de extra functies in je zender wil benutten moet je bij betalen.

Het is ook niet mijn ding
 
Zo'n Ersa is ook niet genoeg, ik heb er 1 van Weller, die trekt het ook niet, zelfs niet met een dikke stift.
Ik heb ook een Ersa soldeerstation 60 Watt en ook een Weller 60 Watt, die krijgen het niet heet genoeg.
Je moet echt met een 100 Watter met dikke stift aan de gang anders duurt het allemaal te lang.
Zelf doe ik het met een 250 Watter.

GJ
Van Bang dinges een 150 W voor 11 euro op de mat. Dikke massieve beitelpunt van +-8 mm dik koper. En hebben er ook een van 250 W voor het zelfde geld.
grt.
 
Ik kocht eens twee vliegtuigen van iemand, die vol trots vertelde dat alle leden van zijn club met Jeti vlogen.
Is het een soort van statussymbool?
Dat zou me niks verbazen...
Hier in het hoge noorden zijn wij stugge Friezen te nuchter voor zoiets, denk ik...
 
Heb de jeti topics wel eens gelezen, als je de extra functies in je zender wil benutten moet je bij betalen.
Het is ook niet mijn ding

Soms vertel ik iemand een liefhebber van muziekweergave te zijn.
Vaak zegt men dan: "dan heb jij zeker een B&O?" Nee, juist niet.
 
Dat zou me niks verbazen...
Hier in het hoge noorden zijn wij stugge Friezen te nuchter voor zoiets, denk ik...
Hier ook een noorderling (die sinds 2 jaar is afgezakt naar het zuiden) en ik denk daar toch anders over
Sinds dit voorjaar vlieg ik met een DC-16 v2 en kan me niet bedenken wat ik er aan optie bij zou moeten kopen o_O
Het is meer dan compleet, de kwaliteit is fenomenaal en menustructuur vind ik een genot van logica..
Het ligt er maar helemaal aan wat je zelf fijn vind en waar je voorkeur ligt.. ik hou van de degelijke kwaliteit en vind de prachtige aluminium behuizing en knuppels geweldig en geniet daar elke keer van maar dat betekend niet dat ik kunstof behuizing en knuppels slecht vind, mijn graupner MC-19 mankeerde ook nog helemaal niks na 20 jaar gebruik..
Als ik naar de prijzen van de toprange Futaba en graupner kijk dan is jeti wel duurder maar helemaal niet zo veel, ik neem aan dat iedereen wel begrijpt dat je geen dx6i met een DC16 / 24 kan vergelijken
Wat betreft storing heb ik ook zo mn eigen visie.... als een auto de bocht uit vliegt kan dat aan de auto gelegen hebben maar ook aan de bestuurder, het is 9 van de 10 keer een samenloop van factoren en als je steeds wegkijk van de versleten banden dan gaan ze een keer klappen ..... its as simple as that

Simpel voorbeeld: vliegmaatje had veel storing en neerkomende kisten, koopt de jeti dc12 en hoppa weer een kist de grond in, ditmaal een 2 mtr warbird ....... “dat jeti spul is ook kut zeg” hoor ik vervolgens....... na even goed kijken zie ik allemaal 20kg en 26 kg servos in de ontvanger geprikt en een 2000 ma/h ontvangeracu met een 5 amp bec
Ik vroeg hem hoeveel ampere hij dacht te trekken bij een stuurimpuls met rol richting en hoogteroer (4 servo’s ) en of het mogelijk kan zijn dat er dan een spanningsval kan ontstaan waardoor digitale servo’s gaan resetten ....... zelden heb ik die jongen zo verbaasd zien kijken :hammer: vervolgens wil hij dit gaan inbouwen in een 1,7 mtr yak, na wederom een afradend advies heeft hij besloten toch maar andere servo’s in de 1,7 mtr yak te gaan bouwen...... hij heeft nu allemaal digitale 26 kg servo’s klaarliggen........ :frustie: maar toch is Jeti kut en wil hij een andere zender :D

Ik denk dat iedereen zo zijn eigen spul / merk zou verdedigen
 
Laatst bewerkt:
Hier ook een noorderlig (die sinds 2 jaar is afgezakt naar het zuiden) en ik denk daar toch anders over
Sinds dit voorjaar vlieg ik met een DC-16 v2 en kan me niet bedenken wat ik er aan optie bij zou moeten kopen o_O
Het is meer dan compleet, de kwaliteit is fenomenaal en menustructuur vind ik een genot van logica..
Het ligt er maar helemaal aan wat je zelf fijn vind en waar je voorkeur ligt.. ik hou van de degelijke kwaliteit en vind de prachtige aluminium behuizing en knuppels geweldig en geniet daar elke keer van maar dat betekend niet dat ik kunstof behuizing en knuppels slecht vind
Mijn graupner MC-19 mankeerde ook nog helemaal niks na 20 jaar gebruik..
Als ik naar de prijzen van de toprange Futaba en graupner kijk dan is jeti wel duurder maar helemaal niet zo extreem veel, ik neem aan dat iedereen wel begrijpt dat je geen dx61 met een DC16 / 24 kan vergelijken
Wat betreft storing heb ik ook zo mn eigen visie.... als een auto de bocht uit vliegt kan dat aan de auto gelegen hebben maar ook aan de bestuurder, het is 9 van de 10 keer een samenloop van factoren en als je steeds wegkijk van de versleten banden dan gaan ze een keer klappen ..... its as simple as that

Simpel voorbeeld: vliegmaatje had veel storing en neerkomende kisten, koopt de jeti dc12 en hoppa weer een kist de grond in, ditmaal een 2 mtr warbird ....... “dat jeti spul ik ook kut zeg” hoor ik vervolgens....... na even goed kijken zie ik allemaal 20kg en 26 kg servos in de ontvanger geprikt en een 2000 ma/h ontvangeracu met een 5 amp bec
Ik vroeg hem hoeveel ampere hij dacht te trekken bij een stuurimpuls met rol richting en hoogteroer (4 servo’s ) en of het mogelijk kan zijn dat er dan een spanningsval kan ontstaan waardoor digitale servo’s gaan resetten ....... zelden heb ik die jongen zo verbaasd zien kijken :hammer: vervolgens wil hij dit gaan inbouwen in een 1,7 mtr yak, na wederom een afradend advies heeft hij besloten toch maar andere servo’s in de 1,7 mtr yak te gaan bouwen...... hij heeft nu allemaal digitale 26 kg servo’s klaarliggen........ :frustie: maar toch is Jeti kut en wil hij een andere zender :D

Ik denk dat iedereen zo zijn eigen spul / merk zou verdedigen

De zender de schuld geven van je eigen fouten.
 
Ik heb technisch niets op Jeti aan te merken, zoals gezegd, ik heb jaren met de Graupner MX22 met Jeti module gevlogen.
Perfect!
Tot ik de DS16 kocht, destijds voor 550 euro (ok, laten we eerlijk zijn, dat was inkoop, verkoop was ie toen 700).
Uit de doos gehaald, even vastgehouden, terug in de doos en verkocht.
Op een gegeven moment wilde Gerben de DC16, dus die besteld en ook maar weer een DS16 voor mezelf, het zal wel aan mij liggen.
Toen was ie 900 euro verkoopprijs geworden, das was een maand of 6 later.
Daar heb ik mee gevlogen maar de kast is ijskoud, vierkant, ligt niet lekker in de hand.
De trims zitten onlogisch, dus weer verkocht.
Softwarematig een geweldig ding met alles wat je zou kunnen wensen.
Stop het in een fijne behuizing en ik zou hem meteen kopen.
Maar inmiddels is diezelfde zender 1400 euro geworden en de opvolger de DS16 II 1550 Euro.
Hoe kan een zender van 700 euro in prijs verdubbelen, zonder dat er iets gewijzigd is?
En ja, soms is het een statussymbool.
Er stond ergens een artikeltje op een forum dat iemand de DS24 wilde, omdat het de DS24 is.
En ik zie het ook bij mij op de club, 1 iemand heeft een DS24, die vliegt met schuimpies.
OK, hij kan het betalen dus prima, maar wel overal Jeti DS24 stickers opplakken, zodat men het maar ziet dat ie hem heeft.
En dan zie je betere vliegers met mooiere modellen gewoon met oude Multiplex vliegen, die het ook na 15 jaar nog prima doen.
Zelf heb ik een Porsche gehad, puur omdat het kon en omdat ik autorijden leuk vond.
Die reed ik ook zoals het hoort, elke dag wel even de 200 aantikken en flink met gas erop door de bocht.
Een vriend van me had een 911, die was alleen maar aan het boulevardcruisen, met 90 op de snelweg, langs terrasjes rijden.
En dan kom je op een Porsche meeting, dan staan er allemaal van die balletjes met teveel geld en een Porsche omdat het een Porsche is.
En maar zeggen dat de kwaliteit geweldig is..
Ik heb mijne zelf onderhouden en ik kan zeggen, het is ouderwetse techniek en het geld niet waard.
Je kan beter een japanner kopen, dat heeft moderne techniek.
Kost niet eens de helft van wat mijn (goedkope) Porsche Cayman S kostte.
En als je echt een snelle 2 zitter wil, een Alfa 4C, hoewel dat nu verzamelaarsobjecten worden.

GJ
 
Hier ook een noorderling (die sinds 2 jaar is afgezakt naar het zuiden) en ik denk daar toch anders over
Sinds dit voorjaar vlieg ik met een DC-16 v2 en kan me niet bedenken wat ik er aan optie bij zou moeten kopen o_O
Het is meer dan compleet, de kwaliteit is fenomenaal en menustructuur vind ik een genot van logica..
Het ligt er maar helemaal aan wat je zelf fijn vind en waar je voorkeur ligt.. ik hou van de degelijke kwaliteit en vind de prachtige aluminium behuizing en knuppels geweldig en geniet daar elke keer van maar dat betekend niet dat ik kunstof behuizing en knuppels slecht vind, mijn graupner MC-19 mankeerde ook nog helemaal niks na 20 jaar gebruik..
Als ik naar de prijzen van de toprange Futaba en graupner kijk dan is jeti wel duurder maar helemaal niet zo veel, ik neem aan dat iedereen wel begrijpt dat je geen dx6i met een DC16 / 24 kan vergelijken
Wat betreft storing heb ik ook zo mn eigen visie.... als een auto de bocht uit vliegt kan dat aan de auto gelegen hebben maar ook aan de bestuurder, het is 9 van de 10 keer een samenloop van factoren en als je steeds wegkijk van de versleten banden dan gaan ze een keer klappen ..... its as simple as that

Simpel voorbeeld: vliegmaatje had veel storing en neerkomende kisten, koopt de jeti dc12 en hoppa weer een kist de grond in, ditmaal een 2 mtr warbird ....... “dat jeti spul ik ook kut zeg” hoor ik vervolgens....... na even goed kijken zie ik allemaal 20kg en 26 kg servos in de ontvanger geprikt en een 2000 ma/h ontvangeracu met een 5 amp bec
Ik vroeg hem hoeveel ampere hij dacht te trekken bij een stuurimpuls met rol richting en hoogteroer (4 servo’s ) en of het mogelijk kan zijn dat er dan een spanningsval kan ontstaan waardoor digitale servo’s gaan resetten ....... zelden heb ik die jongen zo verbaasd zien kijken :hammer: vervolgens wil hij dit gaan inbouwen in een 1,7 mtr yak, na wederom een afradend advies heeft hij besloten toch maar andere servo’s in de 1,7 mtr yak te gaan bouwen...... hij heeft nu allemaal digitale 26 kg servo’s klaarliggen........ :frustie: maar toch is Jeti kut en wil hij een andere zender :D

Ik denk dat iedereen zo zijn eigen spul / merk zou verdedigen

Ja dat is het ook. Ieder zijn ding. Was alleen verbaasd dat je bij de duurste zender nog voor software upgrades(niet updates) moet betalen. Maar men vind dat klaarblijkelijk geen probleem.

Heb zelf graupner gehad, ook een goede zender maar niet zo courant. Mx12 meende ik?

Overgestapt op spektrum. Dat bevalt vrij goed. Dx8i vrij veel problemen gehad, die toen bij de modelbouwzaak teruggebracht op een gegeven moment en met bijbetaling van mijn kant een dx18qq gekocht. mijn backup was een dx6i(probleemloos) Op duurdere modellen gebruik ik futaba t18sz, daar heb ik persoonlijk nog nooit wat mee gehad.
 
precies wat ik bedoel,
de een koopt in een opwelling iets, de ander gaat alles uitzoeken en overwegen en koopt vervolgens in 1 keer iets wat voldoet aan zijn wens en gaat hier jaren plezier van hebben.
de DS16 viel voor mij ook af vanwege de lompe 4 kantige behuizing, de DS 12 daarintegen is een hele verbetering, 1 op 1 vergelijken in een winkel is dan ook een aanrader voor een dergelijke aankoop, bij W&W kreeg ik keurig advies uitleg (hoewel ik alle details al uitgezocht had) en de tijd om je keuze te maken en viel wederom voor de DC pultversie
iedereen op de club gelijk.... oooh aaah wauw wat mooi, voor mij is het een zender en that's it... maar wel precies de zender die aan mijn wensen voldoet en of er nou spektrum of jeti op staat dat maakt mij persoonlijk niets uit..

oh trouwens, er zit wel degelijk verschil in de eerste generatie DS 16 en de V2 versie die overigens €1309 kost ipv €1550 de DC is vreemd genoeg iets goedkoper met €1260
nog steeds een flinke bak geld trouwens
 
Ja dat is het ook. Ieder zijn ding. Was alleen verbaasd dat je bij de duurste zender nog voor software upgrades(niet updates) moet betalen. Maar men vind dat klaarblijkelijk geen probleem.

Heb zelf graupner gehad, ook een goede zender maar niet zo courant. Mx12 meende ik?

Overgestapt op spektrum. Dat bevalt vrij goed. Dx8i vrij veel problemen gehad, die toen bij de modelbouwzaak teruggebracht op een gegeven moment en met bijbetaling van mijn kant een dx18qq gekocht. mijn backup was een dx6i(probleemloos) Op duurdere modellen gebruik ik futaba t18sz, daar heb ik persoonlijk nog nooit wat mee gehad.

vanwaar een backup zender ??
 
Nou, dan heb jij hem goedkoop gekocht.
Bij W&W, die op dit moment het goedkoopst is 1490 Euro voor de DS16 !!, de goedkoopste versie.
Of de prijs is in de tussentijd weer gestegen....
De DC pultzender is goedkoper omdat die zonder ontvanger geleverd word.
De DS 12 ligt inderdaad lekkerder in de hand, dat prototype heb ik destijds even vast mogen houden.
Alleen de trims, die zitten nog steeds zo raar.
En dat je nog eens 30+ euro extra moet betalen voor wat extra functies, dat stoort me ook.



ds16.JPG
 
vanwaar een backup zender ??

Ik heb wel 4 zenders in gebruik :rofl:

Mx22 met frsky module
Dx7s
Dx6i
Eurgle ( iets Chinees, mijn eerste 2.4 zender :)

Favoriete is de graupner Mx22, ik wil de rest van mijn leven daar gerust mee vliegen, hoef al dat modernere laatste nieuwe (Android e.d.) gedoe niet.
 
vanwaar een backup zender ??


Haha ik ruik hier sarcasme.



Eigenlijk als leerlingzender gehaald om mensen te laten vliegen. Met name voor mijn zoontje. Of als ik eens samen wil vliegen met mijn broertje. Aangezien ik de verantwoordelijkheid heb voor de hele vloot
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top