De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
En toen kwamen de thunder tigres en later de Trex.
Met name die Raptors waren erg goed... Maar je kon er verder niks mee, die dingen waren hopeloos in een romp. Slecht koelsysteem ook.
Maar ALS je er iets mee had (de koppeling en het startsysteem waren bepaald niet probleemloos) dan vond ik het rotdingen om aan te sleutelen. Alles moet uit elkaar.

Maar de SkyFox bleef toch eenzame top met het modulaire ontwerp. Iets wat ze bij die X-treme helemaal loslieten. Dat heeft mij nooit kunnen bekoren.Hoewel die dingen wel wezenloos strak vlogen.
SkyFoxen sleutelden heerlijk. Je hoefde niet je halve heli te slopen om ergens bij te kunnen. Rotorgroep kon naar boven los, gearbox kon naar onderen los, motor kon er zijwaarts uit, plug wisselen kon door met vier boutjes los de voorbouw opzij te zwenken, in romp toepassing stond het mechaniek met 6 makkelijk bereikbare boutjes los of vast...
Heb er toch gauw 15 jaar met heel erg veel plezier mee gevlogen, en belachelijk veel uren mee gemaakt... Honderden uren mee lesgegeven.

Ik denk dat Wil er ook wel wat aan heeft om eens met een heli te sturen.
Je leert er heel precies en gedisciplineerd mee sturen.
Zelfde idee als dat eigenlijk elke automobilist een motorrijbewijs zou moeten hebben, je leert er zoveel beter van kijken en anticiperen.

GJ

Zelfde idee als dat eigenlijk elke automobilist een motorrijbewijs zou moeten hebben, je leert er zoveel beter van kijken en anticiperen.

GJ

Help! Help!

het is wel een feit..
een helivlieger heeft verdomt weinig moeite met een vliegtuig..
alleen dat stilhangen. daar zijn vliegtuigen niet goed in :D

andersom heeft een vliegtuigvlieger vaak toch nog wel een leercurve op een heli

wordt wel een leuk topic..
willy met zijn airwoof..

GJ

Moeilijk, moeilijker, moeilijkst.

Stond Willy niet al met de zender in zijn hand voor de TV te dansen in een vorige episode van de perikelen? Dat kan met een heli net zo goed en is verdomd lastig hooveren af en toe ;)

GJ
Ik weet niet of ie nog traint op de SIM?
Daar kan ie toch lekker heli's door de midden vliegen?
Zoals je daar ook veel meer rugvluchten en rollen zou kunnen oefenen. Gewoon knuppel oefening.

nu vind ik zelf heli in de sim lastig.
ik zie hem net niet goed genoeg, of zoiets.
blijkbaar heb ik er in het "echie" beter contrast, beter zicht op..

het is wel een feit..
een helivlieger heeft verdomt weinig moeite met een vliegtuig..
alleen dat stilhangen. daar zijn vliegtuigen niet goed in :D

andersom heeft een vliegtuigvlieger vaak toch nog wel een leercurve op een heli

wordt wel een leuk topic..
willy met zijn airwoof..

Als je goed vliegen hebt geleerd, dus met rudder kan sturen, dan is vliegen met een heli niet zo moeilijk.
Het lastige is het landen en opstijgen, hoveren, dat is echt het moeilijkst om dat goed te kunnen.
Ik heb gelest bij Flycam en daar werd echt op gehamerd, dat is het begin en einde van een vlucht en dat moet netjes gebeuren.
Beetje zelfde als landen met een vliegtuig, iedere piloot kan het model wel ergens neerploffen maar netjes en beheerst hem op een stip landen, dat is wat anders.
Ik had de handicap dat ik mode1 vliegtuig vloog en mode2 heli.
En toen ik een jaar heli gevlogen had en daarna een vliegtuig in handen kreeg wilde ik hem inderdaad stil hangen en dat vinden ze minder fijn.

Oefenen op een sim is bij een heli heel nuttig, heb ik ook gedaan, daar leer je goed hoveren.
Voor vliegtuigen vind ik het nog steeds de grootste onzin.

GJ

veel helivliegers onderschatten dat hooveren..
niet zo belangrijk, zegt men. en ze gaan zo snel mogelijk rondjes knallen.
alleen die gasten zie je ook meteen het meest crashen. hoover is een stukje basis, en het allerbelangrijkst.
verveel je jezelf:
- ga eens hooveren, en in bijvoorbeeld 5 sec een volle ronde met rudder rondsturen. En de heli op zijn plek houden..
- hoover. nose in. zijwaarts vliegen en tikkie achterover, daarna tikkie aileron erin. je gaat dan een rondje vliegen, met de staart naar het midden.
dan maak je hetzelfde figuur als in de brevet eisen, alleen dan zonder jou in het midden...
- langzaam side in voor je langs vliegen, nog niet ver weg.
op het eind, hoover, langzaam omdraaien, en terug.
alles langzaam.
doe dit steeds sneller.
op een bepaald punt ga je merken dat je tijdens de flare, het afremmen op het rechte stuk, de heli achterover trekt en zo alvast omdraait.
de basis voor de stall turn.. maar dan zonder knalhard en hoog te vliegen.

- hoover voor je. pirouette draaien met rudder. niet al te vlot.
probeer nu zonder de rudder los te laten, met aileron en elevator zo te sturen dat de heli al pirouettend recht naar rechts gaat.
dan ga je met de rechterstick meedraaien met de draai van de heli.

qua sim, hoover is inderdaad een leuke oefening in de sim.
verder is de sim leuk voor stickgevoel van een figuur. maar 100% doorkrijgen, dat moet in het echt.

qua vliegtuig, ik ben wel eens met 3d figuren bezig. flat spin, knife edge spin, hoover met vliegtuigen..
dan vind ik het verrot handig dat ik op de sim al een beetje kan oefenen :D

Een traumatische ervaring.
Ik heb een poosje online vlieglessen gevolgd via de laptop en de sim.
Wat een ramp was dat. In 90% van de gevallen wist ik niet waar ik vloog.
Het veld terug vinden wilde maar niet lukken.
Tegelijkertijd moest je ook nog op de diverse meters zien te kijken. Wat een drama.
Zo nu en dan kwam dan het veld weer even voorbij. Dan moest ik bij de derde boom
die leek op een weet-ik-veel naar links, bij een klavertje 4 weer naar rechts
en dan bij 2 paardenbloemen naar beneden. Schud maar in mijn (vlieg)petje.
Je moest eigenlijk eerst uiterst goed kunnen vliegen, om dat allemaal voor elkaar
te kunnen krijgen.
En.........niet geheel onbelangrijk: mijn vrouw zegt regelmatig, dat ik niet zo moet simmen.
Blijf ik dan toch een tijdje simmen, dan zegt ze meestal: "ga maar haaaalen"

Maar goed, ik pak even een kalmeringstabletje en dan ga ik hem weer aansluiten.

Belangrijk is dat je grond/veld in zicht houdt, dat is een instelling.

Ik vind sim nog steeds handig, vooral voor de stick oefening als meskant, rollen, rollen in rol enz te oefenen.
Automatiseren!
Ik raad het dan ook ten strengste aan ;-).
Simmen doe je thuis!

Ik heb nu n leerling die Simt ook, gaat met sprongen vooruit.

Mijn ervaring is het tegengestelde.
Ik had iemand die vaak simde en die crashte meer dan anderen.
Op de sim ging het wel.
Ja.. maar dat is niet in het echt.
De beste man is dan ook vrij snel gestopt met modelvliegen, onder druk van zijn vrouw die het allemaal wat te duur vond worden.
Ik ben echt anti sim voor vliegtuigen en pro sim voor helies.

GJ

is ook maar net hoe je erin gaat.
zie je sim als een 100% oplossing voor wanneer je niet kunt vliegen, verwacht dat alles 100% identiek is, dan gaat het mis.

Naar mijn mening kan je alleen maar leren vliegen met een echt model, onder begeleiding van iemand die weet hoe een model afgesteld moet worden en hoe je moet vliegen.
Een sim voor vliegtuigen kan handig zijn als je inderdaad 3D wil oefenen of wil kijken welke kant je op moet sturen als je meskant wilt vliegen.
Maar dat kan je net zo goed, of misschien beter, doen zonder sim, met je eigen model.
Een sim voegt helemaal niets toe en dat vinden veel instructeurs en goede vliegers.
Een heli begint met hoveren en eindigt met hoveren en dat is het moeilijkst van heli vliegen.
Ik had les en zat daarnaast achter de sim, eindeloos hoveren, dan nose in, achtjes voor me vliegen.
Alleen was het in het echt net even anders, 140cm rotor hangt vlakbij en ik heb bij het achtjes vliegen regelmatig een stapje naar achteren moeten doen omdat de rotor net even te dichtbij kwam.
En op de sim ging het allemaal wel goed.
Maar als basis is de sim bij een heli wel een redmiddel, voor vliegtuigen is het een computerspelletje in mijn ogen.

GJ

wat GJ zegt ben ik met hem eens, meskant even verkeerd sturen met rudder in het echt blijft je langer bij dan op de sim :D het gevoel dat je bloeddruk even kort erg hoog word en het zweet even uitbreekt is na een goed afloop wel een kick :p en op de sim rag je hem gewoon vol de grond in
qua basis is het wel verrekte handig,
ik vind vooral de indoor modelletjes in een gymzaal rond raggen op de sim best wel goed voor je knuppelkwaliteit..... en met idioot veel windstoten vliegen is erg grappig :yes:

Ik ben nog steeds voor, zoals je stelt met heli vliegen, helpt het ook met vleugelvliegen. Alle oefening helpt.
Op de bank zitten niks doen helpt zeker niet.

Sim met vliegen gaat tegen je werken.
Vaak genoeg gezien en ik ken geen toppiloot die sim aanraad voor vleugelmodellen.
Zonde van de tijd en zeker ook het geld en je kan beter naar buiten gaan en echt gaan vliegen.

Het kan ook aan mij en mijn omgeving liggen, ik heb wel ooit eens bij een club gezeten waar het niveau droevig laag was en die zweerden ook bij de sim.
Daar hielden ze zelfs wedstrijdjes op de sim.

GJ

Naar mijn mening is een sim als totaal concept ongeschikt. Vliegen in het echt is geheel anders.

Een bepaalde manoeuvre er mee aanleren kan m.i. wel.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back