De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.

WillydeWoofer

Forum veteraan
De laatste tijd komen er verzoeken binnen van voormalige vaste volgers van "het tweede jaar": hoe gaat het nu met vliegen en wat doe je zoal?
In andere topics is wel wat te lezen, maar ik heb nu toch vakantie, dus ik dacht "ja .....dat is wel weer eens een aardig idee".

Sinds afgelopen weekend hebben mijn eeuwige leraar en ik hetzelfde merk zender. Mijn Spektrum DX6 beviel prima, maar de Graupner MX12 doet het ook prima. De Graupner's zijn met elkaar verbonden d.m.v. een draadloze kabel :D. Tot op heden heeft de beste man nog niet in hoeven grijpen. Daar baal ik flink van. Dan had ik die zender niet hoeven kopen :mad:.
De DX6 is naar een vliegcollega gegaan, alsmede een kleine Calmato. Ik heb toch liever iets met een span van 170 - 180cm. Dat zie ik gewoon beter en past ook beter bij ons mooie grote veld.

O ja, als je een topic opent, moet er natuurlijk ook een vraag zijn :p. Uh, jahaa .... ik overweeg om er een tweede Escapade 61 bij te kopen. Ik heb n.l. nog een complete set up liggen en ik vind het nog steeds een heerlijk vliegtuig. Of jullie moeten een geschiktere kandidaat weten!?

Vanaf het najaar beginnen wij met een wekelijkse bouwavond. Ik heb een bouwpakket liggen van een Venture 60. Deze wil dan leren in elkaar te zetten. Dit toestel heeft nog wat meer span en schijnt super goed te vliegen.
Als deze klaar is, wordt ook eindelijk de Ion Pro in elkaar gezet. In de hoop, dat ik met deze snelheden om kan gaan. Het zou zomaar nog lang kunnen duren, maar mijn ultieme doel, een groot en snel vliegtuig, ga ik ooit halen. Al duurt het nog 25 jaar (dan ben ik nog pas 87 :D).

Groeten aan uw allen en vergeet mijn vraag niet heh ;).

Wil
 
Eindelijk heeft ie zijn eigen roddelhoekje geopend :D


Bij ons op de club heeft ook iemand een venture (ik heb wel s een link gedeeld naar zijn bouwverslag geloof ik..)
Hij heeft de vleugels wat korter gemaakt. en nog wat cosmetische dingetjes.
Het vliegt geweldig (hoor ik doorgaans), maar bedenk voorafgaand aan de bouw goed welke wijzigingen je door gaat voeren.

in principe zijn er geen wijzigingen nodig. maar het oog wil ook wel eens wat ;-)
- motor in een kap
- indekken van de rest van de romp
- indekken vleugel, misschien zelfs volledig

De venture is weer een vervolg op de fourstar 60, en de fourstar kan erg ver mee..
ik heb zelf een fourstar 40, dat ding kan toch hele bijzondere manouvres.
ook als je het wel zelf stuurt:D
en het kan een stevige tik hebben voor je echt problemen krijgt.

Persoonlijk zou ik dan eerder de venture gaan bouwen.
die escapade heb je al...
er moet wel een beetje variatie in de hangar zijn..
 
Wil je gaat er toch niet een tweede Escapade 61 bijkopen met het idee in het achterhoofd dat je de huidige toch wel kapot zal vliegen.
 
Wil je gaat er toch niet een tweede Escapade 61 bijkopen met het idee in het achterhoofd dat je de huidige toch wel kapot zal vliegen.

Tja, wal zal ik zeggen Onno? Ja en nee, voor zover dat kan. Ik heb nu geen reserve-toestel, kant en klaar, staan.
 
Persoonlijk zou ik dan eerder de venture gaan bouwen.
die escapade heb je al...

Daar zeg je zoiets. Eerder met de bouw beginnen dus. Dat kan wel. Bij onze club zitten meerdere zeer goede en ervaren bouwers, die graag willen helpen.
Ik zou telkens een stukje kunnen bouwen en dan weer advies vragen. Het is misschien wel een heel erg goed idee.
 
dat is iig voor mij wel DE afweging..
Geen 2 dezelfde kisten.. dat is saai.
Als er dan al 2 ongeveer dezelfde types in de hangar komen, zit er een stevig maatverschil in.

Anders krijg je het punt dat je een prachtig toestel opbouwt, en daarna niet vliegt.
Of de eerste vliegt niet meer.
Met variatie, kun je voor de vliegdag kijken waar je zin in hebt.. en dan het bijpassende toestel meeslepen

Zo heb ik op het moment vaak een heli, en mn 3d kist bij me.
Wil ik eens rustig aan doen, pak ik de fourstar.
Zo heb ik op het moment oud, kunstvlucht, snel, 3d, en “test” toestellen

Dat bouwen is niet zo moeilijk.
Beetje nadenken. En recht werken, komt het best goed
 
De Venture is iets goedmoediger dan de Escapade (60?), hangt er wel vanaf hoe netjes dat de Venture gebouwd gaat worden. De Escapade 40 is daarentegen wel een wat wilder toestel.
 
Ik ben op weg naar het land van Chris Foss, met een donatie van schone moeder in de pocket. De ponden beginnen zich al onrustig te gedragen. Ripmax verkoopt ook een paar modellen van Chriss. Als ik kijk naar de wat grotere toestellen, kom ik uit bij een Wott 4 Extra en bij een Acro Wott XL. Deze vliegtuigen heb ik eerder in het "klein" gehad. De Acro Wott XL is een laagdekker met 200cm span en de grootste van de twee. Vanaf 8s lijkt noodzakelijk!? De Wott 4 Extra is een hoogdekker met 173 cm span. Deze kan waarschijnlijk op 6s. Wat zou een goede aankoop zijn?
 
Wil, ik heb je whatsapp beantwoord.
Mijn keuze zou zijn iets anders dan een Escapade.
En ook geen Wott.
Je zou eens kunnen kijken naar een mooie grote hoogdekker a la Piper, Birddog of Cessna.
Of iets meer aerobatic hoogdekker, een Decatlon.
Span een metertje of 2.
Dat vliegt lekker relaxed, kan je met een relatief zwakke motor vliegen en als je er een sterkere motor in zou hangen kan je ook zwevertjes omhoog slepen of snoepjes droppen.

En zelf bouwen, ja, gewoon langzaam aan beginnen.
Als het een bouwdoos is dan is het niet moeilijk.
Als alles recht gebouwd wordt en goed vastzit dan vliegt het wel.

Wel handig dat je nu een Graupner zender hebt, die heb ik ook nog liggen, met leraar functie.
Dan maakt het niet uit hoe jouw of mijn knuppelindeling is.

GJ
 
Gert-Jan,
Ik vind een hoogdekker niet mooi. Een laagdekker ziet er sportiever uit.
Waarschijnlijk koop ik ook geen Wott in Engeland. Ik heb zitten brainstormen.
Als ik terug ben van vakantie ga ik de Venture 60 bouwen. Daar kan dan de set up van de overleden Wott in, t.w. Axi motor op 6s en Hobbywing esc.
Daarna kan de Ion Pro opgebouwd worden. De setup is nagenoeg compleet.
Ik ken mijzelf, uiteindelijk zal het steeds sneller moeten.
Wil
 
Laatst bewerkt:
Onno, mijn F5B zwevertje met electromotortje (dus geen turbine) haalde, op radar gemeten, makkelijk 375 km/u.
En de speedmodellen in Duitsland zijn veredelde zwevers en halen, ook op electro, 500+ km/u.
Beter is een berg opzoeken, zwevertje eraf gooien en dan rondjes gaan zweven.
Die halen tegenwoordig 700 a 800 km/u, zonder motor.
Alleen dan moet je wel een mal hebben anders wordt het heel duur vliegen.
Dat dynamic soaring was bij Gerben en mij altijd wel leuk, een stuk of 10 kisten mee naar het duin en in de beginfase 2 vuilniszakken mee terug.
En dan 2 weken later weer met verse modellen aan de gang.

Maar Wil, misschien dat als je een hoogdekker wel mooi had gevonden je afgelopen jaren minder schade gevlogen had.
Een hoogdekker is stabieler, vergevelijker en ook al heb ik zelf ook wel de mening dat het voor ouwe mannen is, ze kunnen ook best wel goed kunstvlucht en sportief vliegen.
Ik heb meerdere hoogdekkers gehad, van 1 meter span tot bijna 4 meter span, er zijn mooie exemplaren te vinden.
De Venture lijkt erg op een Greatplanes Ultra Sport.
Geweldige kist, ik heb er tientallen verkocht.
https://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0410.php
Wordt helaas niet meer gebouwd.

De Ion gaat gebouwd worden, je weet inmiddels mijn huidige situatie en met wat geluk heb ik nu wel snel een ruil-lever.
Daarna zou ik weer langzaam een jonge god moeten worden en ook weer kunnen vliegen.
Ik heb mezelf alweer een Avionik F5B kist beloofd en dan weer lekker wedstrijden vliegen en mensen helpen.
Met wat coaching kan je dan ook meedoen met de F5B wedstrijdjes.
Maar snelheid is zo vergankelijk, het gaat meer om de controle bij een bepaalde snelheid.
Iedereen kan 500 km/u vliegen, als je maar niet het vliegtuig hoeft te betalen, dat vliegt dan een stuk makkelijker.
Daarom kunnen kinderen makkelijker leren vliegen, ze weten niet wat het kost.
En wij zien 2000 euro in de lucht hangen.
Dat heb ik zelf al vrij snel uitgeschakeld en dan crash je minder omdat er een deel van de spanning weg is.
In 6 jaar F5B heb ik maar 2 kisten gecrasht en dat was door een vleugelbreuk (vergoed gekregen van de fabrikant) en door een stekkerverbinding die niet OK was.
Maar nooit door een stuurfout, eigenlijk heb ik de laatste jaar of 8 nooit iets gecrasht door een stuurfout.
Omdat ik me nooit zorgen maakte wat het allemaal kostte.

Geef maar even een gil als je weer in NL bent.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top