De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan alleen maar zeggen: probeer het maar eens, zo'n leraar-leerling systeem, en je zult aan den lijve ondervinden hoe ontzettend veel trefzekerder dat is.

    Ik kan niet voor anderen spreken, maar als ik sta te lessen, en het wordt kritisch, dan "stuur ik mee" (dat heeft nul invloed verder, behalve dat ik alvast de sticks juist heb staan voor de benodigde correctie), en hoef ik alleen maar die schakelaar los te laten. Daar kan ook "alleen maar de knuppel pakken" niet tegenop qua reactiesnelheid.

    Voor de rest, en zonder iemand af te willen kraken: ik snap er ook geen hout van wat daar allemaal gebeurt, want ik heb ooit één keer iets vergelijkbaars meegemaakt, met een heel erg eigenwijze leerling die maar één oog had (dus geen diepte kon zien) en die "terugvocht" als je hem de zender uit handen wilde pakken, en zelfs DIE goeie man had binnen 3 jaar de slag te pakken en crashte niet meer...
     
    Justus vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kon ook al met de FC-18 uit 1990 of zo... Ik heb het nooit gebruikt, werkelijk nog nooit. Het verstoort het gevoel voor de leerling, en met wat pech/onhandigheid compenseer je de fouten van de leerling waardoor die helemaal niet meer weet wat nu goed of fout is.
     
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hohoho, was niet dezelfde leeftijdscategorie, dat scheelt weer.
    Met alle ongemakken van dien.
    Nee, je mag het zo niet zeggen.
    Alhoewel, je mag alles zeggen, wil niet zeggen dat het klopt .
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik klem de zender als een viool met de kin. Is dat niet goed dan :D.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jij speelde toch blaasinstrumenten? Ik had verwacht dat je de antenne tegen je lippen zou zetten en de zender als een blokfluit vast zou houden...
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel

    Ik heb er mee gelest, we hebben zo ook open dagen gedaan, zo konden mensen eens kijken hoe leuk vliegen is en bij wat oudere clubleden hebben we ook wel eens hotliners aan de kabel gehad, eens kijken hoe snel die oudjes nog reageren.
    Maar het is niet nodig, je kan ook gewoon de ouderwetse manier doen, overpakken.
    En wat daar gebeurt, ik heb het idee dat de blinde de lamme lijdt.


    Andere leeftijdscategorie?
    Nee hoor, ook oudere leerlingen gehad en wat er bij Wil gebeurd maar ook het niveau van andere vliegers is vreemd.
    Zelfs de beroerste vlieger bij de ACK vloog beter dan wat ik gezien heb.
    Wil kan vliegen, af en toe bevriest ie maar dat is gewoon de basis, die heeft ie niet geleerd.
    En dat leert ie ook niet met de instructeur die hij al 5 jaar heeft en niet wil wisselen.
    En zou heb ik nu nog 4 man gezien die die basis niet hebben.
    Ik ben op heel veel clubs geweest en ook niet KNVvL clubs en niet alles is geweldig maar vaak weten ze daar de basisdingen allemaal.
    Hoe je een model afstelt en waarom, wat je moet doen in panieksituaties.. en dat mis ik bij de mensen uit regio Wil.
    Een leerling kan 1 model verliezen en kan er 1, misschien 2 seizoenen over doen om een brevet te halen of zelfstandig redelijk crashvrij te vliegen.
    Maar het is een groot crashfestijn, je zou haast denken dat de plaatselijke modelbouwwinkel daar clubs sponsort.
    Er zit echt iets compleet fout in het lessysteem, wat ik meekrijg is het deels communicatie maar ook controle op instructie.
    Kan die instructeur wel lesgeven, overleg met andere instructeurs en examinatoren, is er een les logboek?
    Nu wel want dat heb ik als kladje aan Wil gestuurd.
    Maar het gaat daar in ieder geval helemaal niet goed en dat heeft niets met overpakken van zenders te maken maar met bovenstaande, en werken aan de basis.

    GJ
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mij part ga je er op zitten of staan, misschien is dat wel een optie om voor dat de accu in het vlieg/crash kistje wordt gedaan dat even uit te voeren, zal ongetwijfeld een aantal modelfladdertjes besparen.:D
    Dus hij moet tegen zijn eigen wil van snel sneller snelst een tijdje vliegen met een veel langzamer kistje.
    Wij als goed geoefende en zeer ervaren modelvliegers hebben dat ietsie pietse meer denktijd van wat gaan we sturen niet nodig, hij wel.

    Gewoon een simpel schuimpje, EasyStar of wat kleiner een StepOne en dan 8jtes draaien vlak boven het veld.
    Die schuimpjes vliegen makkelijk op een redelijke hoogte, bij het laag bij de grond fladderen is het veel anticiperen en dat kan tie niet.
    Dus even of wat langer dan even terug naar af tot dat anticiperen bij het modelvliegen er wel in zit.

    Modelvliegen leren gaat als vanzelf maar je moet je eigen lichaam en hersenen wel de tijd geven/gunnen om het te leren.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Geen schuimpie, een schuimpie vliegt veel slechter dan een houten kist.
    De WOT was een prima ding en die kon ie ook beheersen.
    Maar hij moet dingen afleren die hij zichzelf verkeerd aangeleerd heeft en waar de instructeur in die 5 jaar tijd nooit iets aan gedaan heeft.
    Nooit gas dicht en up bijvoorbeeld, dat is basisvaardigheid, die heeft ie nooit geleerd.
    Wat heeft ie wel geleerd, eeuwig circuitjes vliegen.
    Maar een model uit een lastige situatie halen ook weer niet, dus weer paniek en gas dicht en up.
    En wat ik nog meer zie, niet bij Wil, enorme uitslagen op de modellen, zogenaamde turbulentieproblemen terwijl dat gewoon trillende handen van de piloot zijn, maar 40% van de servoweg gebruiken door verkeerde hevelinstellingen etc etc.
    Dus gebrek aan goede instructie en uitleg in de basis.
    Daar kan de leerling niks aan doen, dat is gewoon de fout van de club.


    GJ
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zit meer aan een vlieger te denken. Zo´n ding aan een touwtje.
    Of een papieren wegwerp vliegtuigje voor in huis.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Sinds gisteren ligt er een groot papier in mijn vliegkist;

    Bij een onverwachte situatie NOOIT gas dicht en NOOIT vol up.

    Gisteren hing het toestel in no time schuin achterover. Geen idee wat ik dan moet doen.
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Je moet hem laten vliegen willy en hem niet dood trekken.. dat is alles..

    Dus gooi dat hoogteroer down op dat moment, gecombineerd met flink wat gas erbij...

    een vliegtuig moet je laten vliegen, zo simpel is het..

    Vliegt het niet dan hangt het ofwel aan zijn schroef (3d) of het knalt in de grond.

    Vermits je niet 3d vliegt is het dus het 2de in jou geval.

    Eigenlijk begrijp ik de frustratie van jou en vooral die van GJ perfect want dit is echt basis.. na 5 jaar had je dit al (heel) lang moeten weten hoe je jezelf uit deze situatie had moeten redden..

    Het is eigenlijk wat bedroevend maar er zijn inderdaad veel fundamentele zaken die jou niet geleerd zijn.
     
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hahaha, GJ heeft 3 leden van de club zien vliegen en nu krijgt de hele club al de schult, gelukkig hebben deze leerlingen geen basis bij onze club.
    Wordt n geweldig draadje dit.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Om 8 uur vanochtend had ik al een whatsappje van Wil.
    Weet niet of ik dit mag schrijven maar hij voelt zich nogal bezwaard omdat ik het lessysteem en de instructeur af zit te zeiken (hoewel dat nog wel meevalt vind ik, het kan nog veel erger).
    Ik zei hem, dat is mijn mening en heeft niets met de persoon van de instructeur te maken, kan een heel aardige vent zijn maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
    Probleem is dat men daardoor ook het niveau van de club omlaag trekt, dus het is in clubbelang om een goed lessysteem te hebben want de leerlingen van nu zijn over enkele jaren de instructeurs van dan.
    Als die maar de helft geleerd hebben, daarvan een kwart overdragen aan de leerling dan gaat het heel hard bergafwaarts.
    Mijn ervaring is dat een leerling na 2-3 crashes stopt met modelvliegen of gaat wildvliegen.
    Dus de basis moet goed zijn, dat hoeft helemaal niet tijdens het vliegen te gebeuren maar vooraf of achteraf bij een colaatje dingen uitleggen helpt ook al.

    Probleem is dat Wil hier helemaal niets aan kan doen, die doet wat hem geleerd wordt.
    Dan even een antwoord op @jve

    Wil is van club verandert.
    Ik had gehoopt dat hij dan de basis zou leren, achteraf maar beter laat dan nooit.
    En toch laten jullie hem doorklooien.
    Hij is leerling he, dan moeten jullie hem de basis leren en niet als excuus opwerpen dat ze de basis niet hebben bij jullie club, 2 hebben tenslotte brevet bij jullie gevlogen.
    Dus het excuus dat ze geen basis hebben bij jullie club gaat niet op.
    Bij brevetvliegen en het lessen ga je eerst kijken wat de basis is als ze van een andere club komen.
    Hij vliegt met dezelfde instructeur die naar wat ik gehoord heb nooit meegelopen heeft met instrcuteurs van jullie club, iets wat in mijn ogen wel zou moeten om jullie systeem van lessen aan te leren.
    En dan blijkt bij brevetvliegen er ook nog een interpretatieverschil te zijn tussen figuren die de instructeur aangeleerd heeft en de examinatoren willen zien.
    Gevolg van niet aanpassen aan jullie lesstructuur en gebrek aan communicatie binnen de lesploeg.
    En er is ook niemand die even ingrijpt, hoeveel kisten mag een instructeur laten crashen naast de leerling.
    Probleem zit echt in de clubstructuur en de manier van lessen.
    En daar wordt tot op heden niets aan gedaan.
    Een incompetente leraar staat gewoon nog een leerling te lessen die al 5 jaar bezig is en gehoopt had iets van de basis te leren op jullie club maar nee, niets van dat alles.
    Tenminste.. als ie door basisfouten crasht dan mag ik aannemen dat dat nog steeds niet behandeld is.


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2020
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    nu moet ik zeggen, wij hebben ook iemand in de club die af en toe een brain fart heeft van epische proporties.
    land normaal zelf zijn toestel, vliegt ook zo 5 a 6 tankjes zonder 1 spannend moment.
    dan komt het toestel een keer gewoon normaal op het veld af. hij zit na te denken over zn ontbijt.
    komt ruim op tijd bij zinnen, maar denkt dat het niet zo is, en schiet in pure paniek over op de "laat ik overal maar eens aan trekken" modus.
    aangezien die paniekmodus heftiger wordt naarmate de afstand tot het veld kleiner, helpt niet echt.

    nu zit de beste man nog aan de kabel. dus 9 van de 10 keer geen probleem.
    maar ja.
    lastig is het wel.
    soms is een fout automatisme erg irritant. en langdradig om eruit te krijgen.
    helpt wel als je een instructeur heeft die gewoon op zn strepen staat, en je alleen laat doen wat hij wil.
    klinkt wat autoritair.. spelen mag altijd wel eens een keer..
    maar als je los wilt vliegen, doe je maar je best om van de man af te komen:D
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja er zijn altijd mensen die rare dingen doen.
    Zelf ook iemand gehad, geen domme man, die tegen zijn brevet aanzat dus dan sta je er al wat relaxter naast, of ik zat op het terrasje met een 15 meter lange kabel en hij was aan het vliegen.
    En dan komt ie voor de landing binnen en ineens doet ie iets raars wat ie nog nooit gedaan heeft.
    Dan is het het moel op 10cm van de grond redden, hem even verrot schelden en doorvliegen.
    Maar wat ik met Wil gevlogen heb doet ie dat niet, hem is gewoon niet geleerd wat te doen in bepaalde situaties.
    Standaard trekt ie zijn gas dicht en geeft ie up.
    Misschien is dat hem ook wel geleerd, dat weet ik niet maar het is in ieder geval niet goed.
    Het schijnt dat hij bij zijn laatste crash al op flinke hoogte zat, kleine moeite om dan als leraar een knuppel te pakken en de kist te redden.
    Ik appte hem net dat ik even in bad ging, appt ie terug, niet je polsen doorsnijden..
    Zo erg is het nu ook weer niet maar ik vind het vrij irritant.
    Er zijn huwelijken geklapt omdat manlief steeds modellen crashtte en bleef kopen.
    En Hobbyin lacht in zijn vuistje, ideaal dit soort clubs.

    GJ
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je voor de heldere uitleg.
    Ik denk dat hiermee mijn basis-fout is bloot gelegd. Daar ben ik juist erg blij mee. Ik wil graag wat leren.
    Alleen gas en aileron gebruiken neem ik aan. Gas om de gang er in te houden en aileron om te sturen.
    Kun je je daar in vinden?

    Bij een auto, moter, fiets en zelfs een step, trap je vol op de rem. Dat doe je al heel je leven.
    Een vliegtuig flikkert dan uit de lucht. Een essentieel verschil!
     
  17. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Bij windkracht 5 of 6 kan je hem ook wel (tov de grond ) bijna laten stilhangen omdat je vleugels door de wind genoeg lift kunnen creëren.. neus in de wind ook.

    Uiteraard moet je dan ook gas geven anders waait het ding gewoon weg.

    Maar in alle andere omstandigheden is stilhangen gelijk aan een crash, een vliegtuig moet gewoon snelheid hebben of het valt uit de lucht.
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ok, Wil mag niet meer vliegen totdat ie aan een leraar-leerling kabel hangt.
    Dat wordt het nieuwe beleid.

    Afgelopen maanden ook alleen maar gelest met leraar-leerling kabel.
    Totdat de leerling een aantal keer (>10) alles zelf gedaan heeft, dan kan de kabel los.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dus Wil wordt nu gestraft voor wanbeleid op de club.
    Hahaha, best raar.
    Jullie weten echt niet hoe het werkt he, denk je niet dat dit ook een beetje demotiverend is voor een leerling?
    Neem dan ook even die andere brevetten af want Wil vliegt beter dan die andere personen en die andere personen hebben ook de basis niet geleerd.
    Ik heb Wil zijn eigen model in laten vliegen zonder kabel, zonder de mogelijkheid dat ik hem over kon pakken maar gewoon door rustig op hem in te praten.
    En een kabel is absoluut geen verzekering dat de instructeur de kist red, als hij dat al niet kan als de kist hoog zit en naast de leerling staat dan kan hij dat ook niet aan de kabel.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2020
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hahaha, dit is stap1, de meest makkelijke.
    De heeeeellleee club veranderen duurt iets langer. Als Wil het als straf ziet dan snapt ie niet dat we graag z'n kist heel willen houden en dat ie toch lekker mag oefenen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina