De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja willy stelt hier de vraag over tot hoeveel bft zen shark kan vliegen..

Maar daar kan niemand op antwoorden want de ene vind windkracht 2 bvb al veel voor dat toestel en de andere pas windkracht 5..

Maar als het toestel spontaan omver waait op de piste (zeker balsa toestellen) zou ik niet vertrekken.

Met mijn minimag durf ik wel onozel doen tot 5bft en dan waait/rolt hij ook op de piste naar alle kanten.
Maar dat is niet veel waard.

Stoelen waaien regelmatig om bij ons maar je hebt verschillende soorten stoelen natuurlijk.. laat ons daar maar niet over beginnen :rofl:

Mvg
 
Zoals Arjan zegt is het een hobby en niets moet. Een dure kist afschrijven terwijl je weet dat je eigenlijk niet had wil vliegen omdat het harder waait dan wat je eigenlijk zelf weg kan knuppelen is geen leergeld betalen maar is gewoon dom.

Als je bijvoorbeeld in de f5j écht punten wil scoren zal je ook af en toe de limiet op moeten zoeken. Dus wel heel dicht op een bomenrij een marginaal stukje lift proberen te pakken, wél met die 5 anderen in een bel hangen met alle risico (op een botsing) of toch tot 500meter afstand blijven hangen met het risico áchter de boerderij te moeten gaan zoeken naar je kist..

Maar dat blijft nog steeds je eigen keuze, er is helemaal niemand die jou daartoe verplicht.

Dus als jij je er niet prettig bij voelt moet je niet gaan vliegen....ook niet als iemand anders zegt dat het makkelijk kan. Want zijn limiet is de jouwe niet.
 
Zelfstandigheid;
Ik denk dat het tijd wordt, om zelf beslissingen te gaan nemen.
Uiteraard zijn alle gegeven adviezen alleen maar goed bedoeld.

De Shark;
De shark is behoorlijk licht gebouwd, heeft een zeer hoge smalle romp (die veel wind vangt) en veel vleugeloppervlak.
Ik heb deze gekozen als all round vliegtuig en het was een mooie aanbieding.

Escapade:
Met weemoed denk ik nog regelmatig terug aan mijn "oude" Great Planes Escapade .61. Wat was dat een fijn "dagelijks" toestel.
Lekker groot, wat zwaarder, vloog op 6s / 5000mAh. Helaas zijn deze niet meer te koop.
Die van mij ligt met schade op zolder. Voor een ervaren bouwer een peulenschilletje, maar voor mij ..........
Ik durf het bijna niet te vragen :D maar misschien is er wel iemand die mij wil helpen met de reparatie?

Komt tijd komt raad en hoop doet leven.
 
Student, vlieg jij niet in Rozenburg?
Omringt door water en wind?
Daar vliegen toch wel veel jets en aparte modellen volgens mij.
En ook snelle modellen want Gerben vliegt daar volgens mij elke avond, weer en wind trotserend.

GJ
ik vlieg niet op rozenburg, ik vlieg bij mv-europoort.
naam is wat verwarrend in dat opzicht ;-)

maar die zit bovenop de heinenoordtunnel, bovenop een ex grondstort.
 
En een thermiekbelletje op 3 meter hoogte pakken en dan naar 2-300 meter cirkelen.
Maar dat was veel te makkelijk, dan heb ik liever veel wind dat je echt moet sturen.

GJ

Dit is dan wel een beetje visserslatijn;););)

In je eigen Kappa-draadje had je het geloof ik zelf over "....erg laag, 20-30 meter..."

Mij is het eens gelukt vanaf 7 meter

FB_IMG_1533307704675_zpsnrxiag7n.jpg


Dit is nooit makkelijk en al helemaal niet saai.
Die 300meter hoog wordt wel snel saai, meestal draai ik 'vrij' vliegend ver voor die tijd een bel uit om een volgende te zoeken. In een F5j-wedstrijd is het wel verstandig om zo lang mogelijk in een goede bel te blijven hangen om die 10 minuten vol te krijgen, aangezien je de motor niet nog een keertje aan kan zetten.
 
ja.. maar die gaan met een goed geplaatste 2 bft al om :D

qua licht gebouwd en hoge romp, dat hoeft niet perse te zeggen dat het toestel slecht met wind omgaat..
gewoon een kwestie kijken wat de kist doet.
niet meteen in windkracht 5 uitproberen.. gewoon regelmatig vliegen, ook met wat wind.
zie je vanzelf of hij zich goed houdt of niet.

en grappig genoeg: des te vaker dat je een kist vliegt , des te beter je hem kent, en des te makkelijker wordt het om een kist met wind in de lucht te houden.

jouw materiaal
jouw lol
altijd jouw keuze.

ongeacht het aantal mensen wat er iets over denkt te kunnen zeggen.
als het mis gaat, ben jij een kist armer. de rest niet.
soms heb je wel eens een duwtje in de rug nodig natuurlijk.
maar alleen jij kan zeggen of het een "dit is ver buiten mijn vliegkunde" dingetje is, of "dit kan ik misschien wel doen" dingetje is
 
....Escapade:
Met weemoed denk ik nog regelmatig terug aan mijn "oude" Great Planes Escapade .61. Wat was dat een fijn "dagelijks" toestel.
....Die van mij ligt met schade op zolder. Voor een ervaren bouwer een peulenschilletje, maar voor mij ..........
Ik durf het bijna niet te vragen :D ....

Maak eens een paar foto's van de schade.
Na de hondsdagen komen er ook weer knutseldagen aan.
Mits een beetje doenbaar, wil ik je dan graag helpen met herstellen.
 
320482-5d8fa9504a0d2020e036576c936ba80a.jpg
320483-cc26872ee5681f16cdd7a987d95787b2.jpg
320484-e81c185f20b059a73099190ca6a2660f.jpg
320484-e81c185f20b059a73099190ca6a2660f.jpg
320486-c330bf5a4f50fb95e45fd52a054ab9c6.jpg
320487-512163f7208a4b9c188a84274261c59c.jpg


Dit is de te repareren Escapade .61
Is het veel werk denken jullie?
 

Bijlagen

  • IMG_9849.JPG
    IMG_9849.JPG
    118,5 KB · Weergaven: 178
  • IMG_9848.JPG
    IMG_9848.JPG
    107,1 KB · Weergaven: 183
  • IMG_9847.JPG
    IMG_9847.JPG
    157,7 KB · Weergaven: 184
  • IMG_9846.JPG
    IMG_9846.JPG
    148 KB · Weergaven: 176
  • IMG_9845.JPG
    IMG_9845.JPG
    157,5 KB · Weergaven: 175
  • IMG_9844.JPG
    IMG_9844.JPG
    161,4 KB · Weergaven: 161
Het is best wel wat werk.
De romp heeft zo te zien alleen schade aan de voorzijde, daar is redelijk eenvoudig nog wat van te maken.

De vleugels laten toch wel meer schade zien.
Alles is te maken natuurlijk, maar die zou ik opnieuw gaan maken denk ik, als ik er zou beginnen.

Bij mij beland zo iets op "de plank voor de winter", of de volgende winter, want er is nog zoveel leuks te bouwen.
 
Het is best wel wat werk.
De romp heeft zo te zien alleen schade aan de voorzijde, daar is redelijk eenvoudig nog wat van te maken.

De vleugels laten toch wel meer schade zien.
Alles is te maken natuurlijk, maar die zou ik opnieuw gaan maken denk ik, als ik er zou beginnen.

Bij mij beland zo iets op "de plank voor de winter", of de volgende winter, want er is nog zoveel leuks te bouwen.

Duidelijk verhaal. Dank je Erwin.
 
Hmmm.... het begint al met een wrakke ARF bouw, met tenenkrommende slechte lijm...
Die is echt wel te fixen. Maar of je daarvan een beter toestel krijgt? De hele basis is slecht.

1 seizoensvliegertje.

Ja... ik ben weer even bezig met het overbouwen van de R/C 1 Tower Hobbies KAOS ARF. Daarvan kiel geheel overgebouwd. Nu zover dat ik ook kan stellen 75% van de romp over gebouwd te hebben. Nu pas begint het op een structureel sound, vliegend model te lijken, dat ook safe de lucht in kan.

Koop gewoon een mooie kit bij een van onze mooie NL kit-cutters. Enkele ARF merken daargelaten.
Bouw hem op met goede lijm en folies... of desnoods spanlak, papier en zijde...

Die rommel uit de USA... onder oude faam verkocht... verschrikkelijk...

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
De romp is wel op te knappen, gewoon in een rechte lijn afzagen en daar een nieuw stuk opbouwen.
Met wat fantasie en zij-aanzichten van het model kan dat (bijna) weer een Escapade worden.
Vleugel heb je maar 1 rib van nodig, het is een simpele rechte vleugel.
Die rib gebruik je om een vleugel van piepschuim te snijden en dan beplank je die met balsa.
Dat is net zo goed en maar ietsje zwaarder dan een balsa vleugel.

Je kan ook de Xtra pakken, die is wel met goede lijm gebouwd en zal beter vliegen dan de Escapade en door het gewicht ook beter met wind omgaan.

GJ
 
De Venture 60 moet nog afgebouwd worden. Helaas zijn de bouwavonden gestopt en het pand wordt verkocht.
Als ik vlot met de Shark om kan gaan, deze zomer nog, wil met de X-tra of de Wind 110 gaan vliegen. Beiden zijn mooie grote toestellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top