De R&W 0n30 smalspoorbaan

Hallo allemaal.

Mijn naam is Ton en ik woon in het dorpje Rozenburg onder de rook van Rotterdam.
Ik ben op dit forum terecht gekomen doordat een vriend van mij , Jaap Boer, hier een verslag aan het maken is over de scratch bouw van een binnenvaartschip.
Mooi werk allemaal.

Ik ben sinds dat ik mij kan herinneren al bezig met modelspoor.
Mijn vader had ook een spoorbaan.
Jong geleerd, oud gedaan (zie foto's).
Dus je kan zeggen dat het met de paplepel is ingegoten.
Eerst Europese H0, toen Amerikaanse H0, ook nog wat met Engelse N gedaan en nu 0n30.
Voor de niet kenners is dat Amerikaanse schaal 0 , 1:48, smalspoor 30 inch ,16,5 mm.
0n30 is ontstaan uit de behoefte van sommige model rail roaders om voor lage kosten smalspoor te kunnen bouwen en bedrijven in een grotere schaal.
In Amerika word dit ook wel “the poor mans narrow gauge “genoemd.
Aan het begin van dit millennium is Bachmann in deze markt gesprongen met diverse fraaie locomotieven en rollend materieel onder het Bachmann Spectrum merk.
Dit is voornamelijk te danken aan hun hoofd ontwikkeling Lee Riley, helaas is hij onlangs komen te overlijden en is het aanbod daarna flink ingezakt.

Amerikaans smalspoor heeft mij altijd al getrokken maar de beschikbaarheid en de prijzen waren een struikelblok om eraan te beginnen.
Messing is niet te betalen en in die tijd (1980/90) was het een hele onderneming om spul uit de VS te halen.
Lang leven het internet dat heeft het leven in dit geval een stuk makkelijker gemaakt!
In 2006 was ik naar 0n3 aan het zoeken op Google en kwam ik bij toeval op een site terecht met 0n30 en was meteen verkocht.
De prijzen in die tijd waren ook zeer redelijk zodat ik diverse locs uit de States heb laten overkomen.
De rails die ik gebruik is van PECO en is speciaal gemaakt voor 0n30.
Je kan ook gewoon H0 rails gebruiken maar dan staan de bielzen wat te dicht bij elkaar.
Toen ik begon met 0n30 ben ik gelijk overgestapt op DCC, wat is dat lekker in vergelijken met DC.
Inmiddels al een uitgebreide collectie materieel bij elkaar gebouwd en gekocht.(pakhembeetongeveer 58 loc's).

In dit topic wil ik in de loop der tijd wat laten zien van mijn Baan(en) en wat ik allemaal in elkaar heb geprutst.

jong geleerd oud gedaan.jpg


Ton
 
Laatst bewerkt:
Ha Ton welkom op dit forum.
Wel leuk voor deze treinen groep dat hier ook een bouwer bij is gekomen die veel aan scratch bouw doet .
Ik blijf je volgen,is niet zo moeilijk aangezien we dagelijks in verbinding staan via Skype.

Grt Jaap
 
Door de grootte van de kamer en de beperkingen die ik heb door de deur en een kastenwand ben ik beperkt in de grootte van de layout.
Vandaar dat ik in de loop van de tijd uitgekomen ben op drie verdiepingen.
De bovenste laag is de Denver & Rio Grande Western en een stukje Rio Grande Southern.
Het station, watertoren en de sanding house zijn van Chama.
De middelste laag is de Rozeburg & Waterway rrc.
Dat is de oorspronkelijke eerste baan.
De onderste laag is voor de Ferrocaril del Rio Pequeno & Cantera.
Alle drie de lagen staan los van elkaar.

Ton
2e-verdieping asis.jpg
1e-verdieping asis.jpg
begane grond asis.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja deze opzet was ik al vergeten .
Was een hele klus die baan opbouwen.
Maar wel mooi geworden.
Grt Jaap
 
Schitterend, ben een modelvlieger maar kan dit ook wel waarderen.
 
Dank je Berto, alle modelbouw is mooi en ieder zijn ding.
Lekker creatief met je hoofd en je handen bezig zijn, vooral in deze hysterische tijden.
Ik zie kunstwerken voorbij komen op dit en andere forums.
Ik heb aan het begin van dit millennium ook nog diverse bouwplaten ontworpen en gebouwd van raketten.
De meeste zijn statisch maar er zijn er een paar bij die gevlogen hebben.
Een 1:96 Saturn V en een 1:48 Soyuz.

Nog wat fotootjes van de baan.

Ton
Image11.jpg
Image12.jpg
 
Het is echt wat anders dan modelbouw schepen.
Mijn complimenten, hier zitten vele uren werk(frustratie) in.
Ik hoop,dat je nog meer gaat publiceren.
Misschien ook foto's genomen vanaf boven, totaal overzicht?
 
En als er dan een schip op voorkomt is het een waterlijn model.
Maar reken maar dat de frustratie net zo hoog kan zijn als bij het bouwen van een schip.
De bijbel kennis is dan ineens heel groot!
Ik geef ook wel eens gratis vlieglessen.
En je weet het, het lukt nooit in 1 keer.
Lukt het in 1 keer dan is dat toeval.
Hier heb je in ieder geval een panorama foto.
Ik zal wel eens wat foto's van bovenaf maken voor zover het plafond het toelaat.

Ton
DSCF4532.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat je al niet met een Connie kan doen.
Of te wel een 2-8-0 Consolidation.
Het standaard model ( de eerste foto) Komt bij Bachmann vandaan.
De echte loc reed op 30 inch spoor in Mexico, de Ferrocarril de Mexicano.
Maar wat is er leuker dan het converteren van zo'n standaard model in iets anders.
Een 2-8-2 Mikado , een 2-8-2t of een saddle tank.
Ik ben nooit bang geweest om ergens de zaag in te zetten.
25999.jpg
100_2385.jpg
DSCF2939.jpg
DSCF3992.jpg
DSCF4260.jpg
DSCF4399.jpg
DSCF4438.jpg

Ton
 
Laatst bewerkt:
Mooi Ton als mijn schip klaar is kan ik wel wat van die loc`s vervoeren .
Maar zo als nu gaat duurt dat nog wel een tijd.

gegerdi  bwj'28 de boot leiden - kopie.jpg


Nu moet jij eerst mijn materiaal aan voeren zo dat ik verder kan met de bouw en je loc kan laden.
 
Ja idd het magazijn met de dozen met Jaap erop beginnen hier al aardig uit te puilen.
Ik hoop dat die ophokplicht niet al te lang gaat duren.
Wishfull thinking geloof ik.

Ton
 
Ja idd het magazijn met de dozen met Jaap erop begint hier al aardig uit te puilen.
Ik hoop dat die ophokplicht niet al te lang gaat duren.
Wishfull thinking geloof ik.

Ton

Momento ja weer eentje om op te schrijven.
Eerst nog wat tekenen voor de plotter
 
Een paar weken geleden begonnen met de ombouw van een H0 stomer naar 0n30.
Stapje voor stapje onderdelen maken, passen, goed of afkeuren.
Met de hand maken en/of met de PC en een snijplotter.
Je moet toch wat doen tijdens deze ophokperiode.
Image3.jpg
Image6.jpg
Image8.jpg

Ton
 
Die cab die ik gebruik is van metaal.
nu had ik de cab al opnieuw gespoten omdat de verf los liet.
De nieuwe verf springt er ook gewoon af, primer and all, dus ik ben genoodzaakt om een nieuwe cab te maken.
Gelukkig had ik die 2-8-0 cab al een keer getekend voor de snijplotter dus na wat aanpassingen heb ik een nieuwe cab gemaakt en gepast.

Vergis je niet, Er komt een hoop neuronen jogging bij kijken om de tekening goed te krijgen.
Ik moet verdomd goed in mijn hoofd voorstellen hoe zoiets in elkaar moet passen.
En dat gaat best wel vaak fout.
Het aftekenen, wat ik vroeger met de hand deed, is meer naar het aftekenen in mijn hoofd verplaatst en dan overhevelen naar het computerscherm.
En na het insnijden van het vel styreen door de machine komt er wel degelijk handwerk aan te pas om de onderdelen uit het vel te bevrijden en op elkaar plakken.
Het voordeel is dat als je eenmaal een tekening heb je die tot in de eeuwigheid kan vermenigvuldigen.
In dit geval moest ik de tekening aan de loc aanpassen.
Dscn7101.jpg
Dscn7103.jpg
Dscn7104.jpg
Dscn7105.jpg

Ton
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ton,
Modelspoor is voor mij een zijdelingse interesse, normaal ontwerp/bouw/vlieg ik vliegtuigen. Maar ik hou dit draadje in de gaten, er komen hele mooie dingen voorbij.

Ik begrijp dat jij styreen met een snijplotter snijdt, zou je me willen vertellen met welke? Ik heb zelf een Silhouette Cameo 3, maar verder dan vinyl stickers en dun karton (0,8 - 1 mm) ben ik nog niet durven gaan. Ik heb wel een mesje dat (theoretisch) tot 2 mm diep snijdt.

Groet,
Max.
 
Hoi Max , ik heb ook een Cameo 3.
Ik gebruik 0,5 mm styreen, dikker heeft geen zin.
Door meerdere lagen op elkaar te lijmen krijg ik dikte en diepte.
De machine snijd niet helemaal door en ik snij met een automatisch mes op max. druk en messtand 8.
Ik laat het mes 3x snijden om het beste resultaat te krijgen.
Plankjes en detail doe ik met messtand 6 en dan 1x.
Ik gebruik de kleuren rood voor de breeklijnen en blauw voor de details.
ik vind het niet erg dat de onderdelen niet helemaal uitgesneden worden, dat houd de boel bij elkaar.
Styreen breekt makkelijk en soms is er assistentie nodig van een mesje.

Onderstaand wat resultaten met de Cameo 3.
Image2.jpg
Image4.jpg

Cab-closed drwg.jpg
Bekijk bijlage 366540
 
Laatst bewerkt:
Back
Top