De R&W 0n30 smalspoorbaan

Leuk, dank je wel.

Dat is dan meer een soort graveren begrijp ik ..?

Ja idd.
Ik gebruik de gratis versie van Silhouette studio .
Alhoewel dit programma zijn bugs heeft is het goed te gebruiken.
Het belangrijkste is dat je het raster op 5 verdeeld door 10 ingesteld en soms ga ik naar 1 verdeeld door 10.
Dan zit je al aardig tegen de limieten van de Cameo aan.
Voor de prijs is dit een aardige machine.
Wist je dat er is een 4 uit is met een snijdruk van 5 kilo?
Geen idee wat ik daar mee zou moeten doen, de 3 doet het, voor wat ik er mee doe, prima.

Ton
 
Het belangrijkste is dat je het raster op 5 verdeeld door 10 ingesteld en soms ga ik naar 1 verdeeld door 10.
Ik begrijp niet wat je daarmee bedoelt, maar ik moet daarbij wel zeggen dat ik vrijwel niets in het Silhouette programma teken, ik doe alles in mijn cad programma (Rhinoceros), en exporteer / importeer dat dan in dxf formaat in Silhouette (het enige vector formaat dat werkt met de gratis versie, maar dat is verder prima).

Ja, dat van de S-4 wist ik, ik heb 'm al eens bewonderd bij de zaak waar ik alle toebehoren koop. Maar ik heb er ook geen behoefte aan, je kunt sowieso al je mesjes weggooien want die passen niet meer dan.

Max.
 
Een vriend en mede 0n30 rijder had een snij tekening gemaakt via een ander cad programma.
Wat ons opviel is dat als je die tekening importeert naar Silhouette studio de maten niet meer kloppen.
Nou is dat voor het snijden van letters en wat de dames er nog meer doen maakt dat niet echt uit.
Maar voor wat ik ermee doe maakt dat echt wel wat uit, het past voor geen meter meer.

Ton
 
Mooi man..... ik hoor mijn ingepakte baan al rammelen.......
Heb nog een H0 baan en toebehoren.... alleen geen ruimte.

Het blijft prachtig om te zien.
 
Je hoeft niet perse een rondje om de kerk te maken.
Wat ook veel gedaan word is een module met rangeermogelijkheden.
Dat noem ik een heen en weer baantje.
Een bekend voorbeeld, in de Amerikaanse trein en community, is de John Allen Timesaver, is ook gelijk een soort van spelletje om een wagon met zo min mogelijk bewegingen van de ene plek naar de andere te krijgen.
De moeilijkheidsgraad kan worden opgevoerd door hier en daar wagons te plaatsen.
De eerste foto is de kale versie en de tweede is mijn interpretatie met Anyrail.
https://www.anyrail.com/nl
Dit programma beveel ik een ieder aan,
Is gratis tot 50 stukken rails.
Met flexrail kom je een heel eind met 50 stukken is mijn ervaring.
JAllen H0 timesaver.jpg
Whittier-JAllen 0n30 timesaver-b.jpg

Ton
 
Laatst bewerkt:
Op zich is dat wel te doen en veel ruimte vergt zoiets ook weer niet.
Maar aan de andere kant, ik ken me zelf goed genoeg.....
Ach een halve metertje extra hier en een halve metertje daar... en voor ik het door heb is alles weer volgebouwd [emoji1787]
 
Hahahahaha, jajajajaja, been there done that.
Waar de meeste mensen de fout mee ingaan is dat ze te groot en te ingewikkeld willen gaan en dan de baan nooit helemaal af krijgen.
Dat zeg ik verkeerd, als de baan af is moet je opnieuw beginnen.
Rijbaar is een beter woord.
It's not the destination that counts but the journey.
Kijk wat voor ruimte je heb en hou je daar dan aan.........voorlopig.
Die Timesaver kun je altijd uitbreiden.
Maar eerst iets maken waar je mee kan spelen.
Er zijn twee manieren om een baan (layout) te maken.
Dat is de Europese manier, zo vol mogelijk of de Amerikaanse manier, Een landschap met een spoor erin.
Dat laatste spreekt mij veel meer aan.

Ton
 
Laatst bewerkt:
Het was vandaag lekker weer dus eens even de kap in de primer gezet op het balkon.
Eerst de pre primer en toen de grijze primer.
Door dat de kap nu een homogene kleur heeft gekregen heb je ook gelijk een beter overzicht van het geheel.
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe best tevreden ben met het geheel.

Ton
Dscn7109.jpg
Dscn7110.jpg
 
Zo lekker opgeschoten Ton ziet er weer mooi strak uit zo met primer er op , maar ja dat heb je met technisch weer.
En welke kleur deze zwart ??

Groetjes Jaap
 
Er werd in het echt veel geknutseld in rail road companies workshops.
De meeste narrow gauge bedrijven hadden weinig tot geen geld om een nieuwe locomotief bij bijvoorbeeld Baldwin te kopen, daarom werd er veel oud spul bij de concurrent of een failliete company gekocht voor scrap prijzen en inhouse vertimmerd.
Dus je kan het zo gek niet bedenken of het is wel eens eerder gemaakt.
Ik probeer met zo'n fantasie model als deze altijd de realiteit zoveel mogelijk in het oog te houden waar het maar kan.

Ton
 
Nog een beroemd voorbeeld van inhouse fabricage.
Het gaat hier om de Galloping Geese van de Rio Grande Southern, het arme zusje van de Denver & Rio Grande Western.
De meeste companies verdiende een hoop geld door post rond te vervoeren.
In de crisistijd na de beurskrach 1929 werd het onrendabel om de post te vervoeren met een stoom-locomotief en ze hadden contractueel vervoersplicht.
Daarom bouwde de RGS zelf motorwagens door Auto's en bussen om te bouwen naar het spoor.
De Goose #1 werd gebouwd met een body en de motor van een Pierce Arrow.
Deze was zo succesvol dat de kosten er in twee maanden uit waren.
Daarna volgden er meer.
Geese.jpg

Ton
 
Laatst bewerkt:
De batterijen van de andere camera zijn weer vol dus heb ik nog wat betere foto's gemaakt als diegene die hier eerst stond.
Gisteren de spuitbus zwart binnen gekregen.
Dscn7113.jpg
Dscn7114.jpg

Ton
 
Laatst bewerkt:
It's been a while, zoals de Fransen zeggen.
Dat wil niet zeggen dat ik heb stilgezeten.
In tegendeel.
Veel ombouwprojecten gedaan en rollend materieel gemaakt.
De ROCO BR80 is een dankbaar slachtoffer zoals ook de bekende Anna van meneer Fleischmann.
Een andere lok die ik heb ontdekt om om te bouwen is de BR53 van FM.
Ook een instapmodel met de motor in de locomotief en niet in de tender.
Die loc's met de motor in de tender heb je niets aan.
O ja , bijna vergeten.....Ook twee RTM diesels gemaakt op een ROCO br215 chassis, de M67 en de M68.
Maar het merendeel van het ontwerp en de snijfiles moet ik vriend Jaap B de credits geven.
Wel hier en daar de boel aangepast naar mijn idee maar toch, mooi werk Jaap.

Ton
div locs.jpg
 
Back
Top