de reden dat een duiboot ongewild onder blijft

raf

Forum veteraan
hallo
in navolging op het topic "een nood boei"
hier een topic wat de reden kan zijn dat een duikboot niet meer boven komt

het is even belangrijk om te weten waarom je boot onder kan blijven dan dat je een nood boei nodig hebt om te weten waar je boot licht

groetjes raf

hallo

het volgende heb ik mee gemaakt
de boot dook om onbekende reden plots met de neus haast vertikaal omlaag in de modder
het leeg blazen van de duiktank lukte niet daar de ontluchting en de aanzuiging op het hoogste punt zaten
achteruit varen had gedeeltelijk zin tot de schroeven boven water kwamen
de boot los getrokken door er met een sleepboot een touw omheen te slaan en de boot los te trekken

hij bleef met de schroeven boven water drijven daar heel de boeg vol met modder zat

de reden van het plotse duiken was de overspeed relais dat was blijven plakken en de stabilisator dit plotse versnellen niet kon bijsturen
deze was eigenbouw met een slinger in een olie badje voor de demping

groeten raf

He Raf,

Die dingen die jij beschrijft heb ik gelukkige nog niet gehad wat ik wel heb gehad met een lafayette is dat de mini switch die aan de spendel zit die heeft het wel eens begeven dus de boot wou wel onder maar niet meer naar boven en daar was de dus de oplossing om gewoon een andere mini switch te plaatsen en dat was alles en wat betreft de nood boei ik heb de akula zo uit getrimd dat de boot niet meer verder dan periscoop diepte en dat werkt heel fijn.

hallo harrie
ik ben toen begonnen met duikboten toen jij nog in een pamper rond liep

nu is er enorm veel te krijgen maar toen was het behelpen met wat je kon krijgen en zelf maken

die robbe ef navy direct motoren
door zo eentje kortsluiting in een duikboot gehad
de motor was beginnen draaien op de as en had zo de twee draden tegen elkaar gedraait
wil wel eens fikken zulke kortsluiting
gelukkig boven water gebeurt
dus deze telt niet

accus in het nat waar plots een aansluiting van afbrak
nu weet ik de reden vroeger niet
gelukkig ook boven water dus deze telt ook niet

deze telt wel
een deksel dat niet goed afsloot en er kwam meer water in de boot dan goed voor hem was
gelukkig nog net naar de kant kunnen krijgen daar de regelaar uit eens ervo en een paar diode's bestond en de servo juist op full speed vastgelopen was en de boot richting oever was aan het varen

ik had toen deksels met een centrale sluiting
dus 1 centrale bout voor elk deksel wat een tijdswinst was in de anders ontelbare schroefjes
vastschroeven
maar ja als het dan fout gaat dan gaat het meteen fout met een opening van 1.5 cm en daar wil wel eens wat water naar binnen lopen

groetjes raf
ps zo te zien hebben er nog niet veel mensen een nood situatie gehad
dus die nood boei is voorlopig nog niet echt nodig

Hè Raf,

Ja dat klopt toe jij al begon, toe scheet ik de luier nog vol en ook niet zo klein beetje ook maar goed dat is een andere verhaal.

op het aan raden van twee andere sub liefhebbers heb ik nu zo ver dat èèn van mijn duikboten op periscoop diepte blijft ook als
ik storing zal krijgen dan blijft de boot op periscoop diepte en moet zeg dat het mijn goed bevalt zeker op open water.

Zoals ik het in het vorige bericht ook al had gemeld dat ik heb al een nood geval gehad heb met mijn ex lafayette en dat hoeft van mij niet weer.

Alleen mijn patrick henry nog niet maar daar wordt ook aan gewerkt dat die ook niet meer verder kan dan periscoop diepte.

en ja je heb gelijk dat ik zeker niet zo veel ervaring heb als jij, dus elke raad die ik krijg probeer ik zeker wat mee te doen.

Hoi Raf,

Ik heb nog geen noodsituaties gehad (afkloppen ... !!!!) waarbij de boot onder bleef. De failsafe's hebben het steeds opgevangen. En dan valt het eigenlijk weer in het normale bedrijf: accu's leeg, drupje water langs de bajonet, dat soort zaken.

Twee dingen zijn mij wel eens overkomen. Zand in de zuigertank door te dicht bij de bodem nog wat water in te nemen. En daar is de tank mij niet dankbaar om geweest. Vastgelopen, tandwiel stuk, en aardig wat krassen. De tank voldoende leeg drukken ging toen nog wel, en toen was het KLONK... Maar alles kon weer gerepareerd worden, en de boot kwam in ieder geval boven water.

Een ander geval was dus typisch de menselijke factor. Door het kletsen op de wal was ik vergeten de centrale schroef aan te draaien .... Boot te water, en na een half rondje ging ze wat vreemd in het water liggen ... onbegrijpelijk ... :roll: :? Ik kom haar net op tijd bij de wal krijgen en haar bij het neusje beetpakken. Litertje of 2 water in de WTC. Maar zoïets gebeurt je maar één keer!! Na een dagje drogen deed alles het weer gelukkig, geen restschade.

hallo

ik denk dat 99% van de ongevallen met onder blijven of problemen menselijke fouten zijn
en als dit topic nog wat kan groeien zal dit hier uit de postings ook wel blijken

enige zelf onder vonden problemen
vertrouw nooit op een fail safe (hoe heet die kerel ook al weer murpfhie)
gebruik de juiste lijm (soms moeilijk aan te komen dank u hein)om je bajonetsluiting te lijmen
het juiste vet om je O ring in te vetten (danku stefaan)
laad je boot elke keer terug op als je thuis komt en ook net voor je gaat varen nog eventjes bij laden (wel kijken of hij inderdaad laad )
kijk ook de lading van je zender na voor je vertrekt
ik doe nu een lijst in de bak met de laatste verandering (reparatie )die ik gedaan heb en kontroleer die nog eventjes voor ik ga duiken (zit alles wel vast)
beperk je vaartijd en vaar je accu niet helemaal leeg maar stop liever 5 minuten vroeger accu controle is nu ingebouwd en dan weigert de u2540 nog te duiken
als je de boot aan het sluiten bent (100 schroefjes)hou den eventjes je aandacht bij het vast schroeven van je deksels en geef daarna terug uitleg aan de omstaanders

wie weet er nog meer

groetjes raf

Dan zal ik ook maar een aanvulling geven wat mij in meer dan 24 jaar gebeurt is met de boten.

1e boot,
Een Krick liep sneller vol water dan ik kon kijken toen hij de eerste maal het ruime sop koos.
Gelukkig lag hij aan de kant.
Het was een gebruikte boot die ik gekocht had en problemen met de assen.

2e boot,
Deepdive, een platte ofshore boot.
Door problemen met verschillende plastic soorten en de lijm liep hij vol en is ongeveer 20 min weg geweest.
Op het ene plastic hield de lijm goed en bij de ander liet de lijm mede door de waterdruk los.
En aagezien de sluiting van 2 soorten plastic was is het om problemen roepen.
En er was dus ongeveer 30 cm ruimte (afsluitings rand) waar het water naar binnen kon druppellen.
Deze boot staat al 22 jaar in de werf en komt waarschijnlijk nooit meer aan het varen.

3e boot,
De 206 heeft 5 jaar gelekt (het was niet veelwater wat er in stond) tot ik het op een moment zo zat was en alles er uitgehaald had achter.
De 2 doorvoeringen en de asdoorvoering.
Een dikke steenboor van 24 mm en alles er uit geboort.
Mooi alles nieuw gemaakt zoals ik het in Duitsland gezien had en hij is al 22 jaar dicht.
Wel het gewone onderhoud gedaan in alle jaren.
Zoals een nieuwe bajonet, nieuw middenstuk en de buis van de zuiger tank een paar maal vernieuwd en bij de laatste onderhoudsbeurt laatste groter gemaakt.
Vaart goed en betrouwbaar.

4e boot
De Skipjack, een maal vergeten de slang van de water toevoer aan te sluiten.
Dat was in Emden na uitleg aan personen hoe alles werkt.
Boot dicht maken en wat vergeten.
De boot lag zo vreemd in het water nadat ik even aan het varen was.
Hij stond bijna recht op.
Snel naar de kant en hij stond half vol met brak water.
Zoet-zoutwater is niet goed voor de elektronica.
Alles schoon spoelen en drogen laten.
Het vaart alweer prima en ik dacht al 11 jaar.

5e boot
De Moray is niet verder gekomen dan de test bak.
Staat al zeker 10 jaar op de plank.

6e boot
De Walrus die ik nu aan het bouwen ben met de ervaring van alle boten.
Volgend jaar moet hij vaarklaar zijn.
Eerst wordt de Laffayette opgeknapt.

Hein

hallo danny

hahaha deze telt zeker ook

de seawolf is dat het type 2
deze heeft toch een zelfde constructie als de u47 en de u2540 als wtc ???
en met de u2540 ben ik overlaatst tot op 5 meter geweest zonder problemen
deze buis kan dus wel deze druk aan

als je natuurlijk de centrale schroef hebt gebruikt tja dan kan het dus zijn dat gewoon je tech rek uitelkaar is getrokken
bajonetje in bouwen en gewoon door varen zou ik zeggen

als ik alles wat ik hier nog heb liggen gedaan heb dan zal ik eens zo een seawolfje bouwen want ik ben wel benieuwd naar deze boot

groetjes raf
ps ik denk dat er veel lessen uit dit topic kunnen getrokken worden

Mij duikboot bleef beneden. Hij ging z'n eigen gangtje en botste tegen een muurtje
toen ging m'n duikboot langzaam naar beneden en bleef op de bodem
ik hadt gelukig een grote zicht waar de duikboot lag en kon ik hem uit het water vissen
het mankement heb ik kunnen vinden en kunnen verhelpen door
een andere reserve motortje erin kunnen doen. Nou hoop ik
dat tie niet weer naar beneden zinkt..

hoi subgenoten
ik heb het er niet omgedaan omdat deze topic er was ,maar wat mij kort geleden gebeurde.
ik had al wat kleine storingen gezien bij de Hr.Ms. KXVIII en omdat de apperatuur er al ruim 18 jaar inzit vond ik het beter om dit eens te laten nakijken dus de zender met de ontvanger en de decoder opgestuurd voor controle, en inderdaad het was niet voor niets alles weer inbouwen en thuis in de testbak de boot testen en trimmen,de laatste test kwam eraan de romp op wat overdruk, inorde ,de luchttank opgeperst tot 10bar, boot in het water zender pakken,en ik hoor opzij een gerommel en kijk en zie dat het dek wat los op de boot lag opzij ging,het water spatte omhoog met een rot klap en ik kon gelijk binnen in de boot kijken terwijl het water naar binnen stroomde.
dus deze boot ging niet gewenst naar beneden maar ik was sneller, twee luiken en het tussendek aan barrels oorzaak een gescheurde lucht slang dus in een keer een halve liter lucht a 10bar met de overdruk in de romp die duidelijk goed dicht was.
wat is de les , dat ook luchtslangen een eind hebben en vervangen moeten worden.
groeten fred ik heb het nu weer druk.

hallo fred

ik moet zeggen dat je dan heel veel geluk hebt gehad dat het in het water is gebeurt

een 15 a 18 jaar geleden is er zo ook een ongeluk gebeurt en die man kwam er minder goed vanaf
de boot stond op tafel na een duikbeurt
er haperde iets en hij wilde de boot nazien
toen hij met een sleutel de deksel wilde los draaien zijn de deksels ontploft en was hij zijn beide handen kwijt
na kontrole bleek dat er een lek zat tussen de druk fles en de ontspanner en zo had hij de volle 18 bar op zijn romp staan
met alle gevolgen vandien
daarna heb ik beslist om nooit meer te duiken met een systeem op druk

groeten raf

@Raf,
zo erg waren de gevolgen van die ontploffing nou ook niet he.
Er was veel leed en schade dat wel maar zo erg ook niet.

Ik wil nog even terug komen op het gebruik maken van druksystemen bij modelduikboten,voor de echte duikboten is dat een algemeen goed.

Als men een druksysteem wil gebruiken heeft men wel enige kennis van pneumatic nodig,en zeker de veiligheids aspecten,want als er dan wat mis gaat dan gaat het ook echt mis!

Ik gebruik in mijn twee duikboten drijfgas wat vele malen gevaarlijker is dan gewoon gas onder druk,als er hier wat mee gebeurd komt er ook nog een hoeveelheid vloeibaargas vrij,en als dat ook nog brandbaar is,dan kan dat een ramp veroorzaken.Jaren geleden gebeurd op een camping in Spanje met meer dan twee honderd doden waar ik verder niet op in wil gaan.

In mijn duikboten heb ik alles beveiligd waar mogelijk was,de tanks kan ik maximaal voor 80 % vullen, dit ivm expansie van gassen ,en ik gebruik beslist geen brandbaar gas!.Het hogedruksysteem ,incl, de reduceer ,heb ik buiten de WTC geplaatst,dus gewoon nat,als er dan een lek ontstaat ziet men alleen gasbellen.Bij het gas wat ik gebruik kan de druk op lopen tot max,15 Bar wat in de regel niet zo erg hoog is,ik werk in de koeltechniek met drukken tot 80 Bar(CO 2 koelinstallatie's).
Mocht er in de WTC's bv een slang lekken verdwijnt dat via een terugslag ventiel naar buiten ,maar er komt dan tijdens het varen geen water naar binnen en de terugslag klep heeft enige weerstand zo dat ik altijd ,via mijn driewegventielen ,een beetje overdruk in mijn WTC heb.

Hier bij wil de angst weg nemen dat de mensen tijden meetings,bv Lelystad ,niet met een grote boog om mij heen lopen om dat ik met een druk systeem werk!

Hier mee hoop ik jullie voldoende geinformeerd te hebben.

Gr.Joop

hallo Hein

dan denk ik dat je een ander voorval bedoelt

dat gene dat ik bedoel was echt wel heel erg
beide handen zijn geamputeert moeten worden doordat ze eerstens zo beschadigd zijn geworden door de ontploffing
en doordat er aan de plexy glas vet als dichting zat heeft dat nadien nog eens voor problemen gaan zorgen waardoor het genezings proces heel lang heeft geduurt.
hij is toen naar het midellheim ziekenhuis gedaan en mijn schoonzus die zat toen op die afdeling

maar hoe dan ook er waren toen ook kerels die propaan of butaan als drijfgas gebruikte
en dat kon bij de minste vonk nog voor meer schade zorgen
nee ik pomp liever de tank vol kan er niet veel verkeert gaan

groetjes raf

hallo joop

ik loop niet met een grote boog om je heen hoor
en inderdaad als je alles juist na kijkt en tijdig vervangt zou er geen probleem mogen zijn
en de tijd van toen is niet de tijd van nu
toen waren er nog rubber slangen met een metalen mantel er omheen
nu is het allemaal nylon of andere kunststof
veel duurzamer en meer betrouwbaar
toen waren er een paar aspecten die aanleiding gaven tot het ongeluk en deze kwamen allemaal op het zelfde ogenblik
had hij het ventiel open gedraait wat op een van de deksels gemonteert was had hij het horen sissen en had hij geweten dat er druk op de romp stond
de boot lag maar pas in het water toen het fout ging en dat zal ook een rol gespeelt hebben bij de gedachte van er kan niet veel verkeert zijn
ook de aanwezigheid van de toeschouwers heeft een rol gespeelt
je wil dan demonstreren met je model en plots gaat er ietsje fout
dan snel snel kijken water fout gaat en proberen te herstellen
ik herstel niets aan het water
werkt het niet ok dan is het maar zo en blijven de boten droog maar beter dit dan er achter moeten gaan duiken

alleen in lelystad moet ik nog uitvinden waarom mijn boten in de linker boven hoek duiken zonder dat ik het wil
als er nu 1 het daar altijd doet dan liegt het aan de boot maar ze doen het allemaal ??????

groeten raf

Hallo Raf

Wie is dan de schuldige,het drijfgas of de persoon wie er mee omgaat.

Je moet mijn artikeltje hier boven eens duidelijk lezen.!

Gr.Joop

hallo joop

de persoon die er mee omgaat lijkt dan volgens mij toch wel de schuldige
maar 15 a 18 jaar is een lange tijd en de techniek is er enorm op vooruit gegaan
er zullen nog wel altijd onverlaten zijn die met propaan of butaan duiken maar dan is het aan de organisatie om deze mensen er op te wijzen dat ze liever niet zien dat deze boten gevuld worden met deze brandbare gassen

en de keuze die we maken om een systeem in onze modellen te bouwen hangt van de mogelijkheden van de persoon af en hoeveel euro's hij er aan wil besteden
zolang het maar veilig is voor mede deelnemers en toeschouwers

groeten raf

Back