Ik wil nog even terug komen op het gebruik maken van druksystemen bij modelduikboten,voor de echte duikboten is dat een algemeen goed.
Als men een druksysteem wil gebruiken heeft men wel enige kennis van pneumatic nodig,en zeker de veiligheids aspecten,want als er dan wat mis gaat dan gaat het ook echt mis!
Ik gebruik in mijn twee duikboten drijfgas wat vele malen gevaarlijker is dan gewoon gas onder druk,als er hier wat mee gebeurd komt er ook nog een hoeveelheid vloeibaargas vrij,en als dat ook nog brandbaar is,dan kan dat een ramp veroorzaken.Jaren geleden gebeurd op een camping in Spanje met meer dan twee honderd doden waar ik verder niet op in wil gaan.
In mijn duikboten heb ik alles beveiligd waar mogelijk was,de tanks kan ik maximaal voor 80 % vullen, dit ivm expansie van gassen ,en ik gebruik beslist geen brandbaar gas!.Het hogedruksysteem ,incl, de reduceer ,heb ik buiten de WTC geplaatst,dus gewoon nat,als er dan een lek ontstaat ziet men alleen gasbellen.Bij het gas wat ik gebruik kan de druk op lopen tot max,15 Bar wat in de regel niet zo erg hoog is,ik werk in de koeltechniek met drukken tot 80 Bar(CO 2 koelinstallatie's).
Mocht er in de WTC's bv een slang lekken verdwijnt dat via een terugslag ventiel naar buiten ,maar er komt dan tijdens het varen geen water naar binnen en de terugslag klep heeft enige weerstand zo dat ik altijd ,via mijn driewegventielen ,een beetje overdruk in mijn WTC heb.
Hier bij wil de angst weg nemen dat de mensen tijden meetings,bv Lelystad ,niet met een grote boog om mij heen lopen om dat ik met een druk systeem werk!
Hier mee hoop ik jullie voldoende geinformeerd te hebben.
Gr.Joop