De rugzak vleugel groupdesign/build

Ruud,

Ga je een bouwdraadje maken voor je draadsnijder? Of wordt het gewoon "boog met heet draadje"?

Voorlopig gewoon een eenvoudige hardhouten frame, met veer en snijdraad. Voeding via trafo en dimmer. Mogelijk in een later stadium een mooiere snijder, daar heb ik wel wat ideeën voor. Eerst maar eens met schuim werken. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, balsa freak goes foamie ;)

Ruud

Kwezel

Kwezelvoorbeeld-full;init:.jpg

Heb het maar een andere naam gegeven (K(opie)weasel=kwezel ;)) , denk niet dat dit eigenlijk mag, aangezien ze alleen maar kit's verkopen, mja, who gives a f**k eh ;)
Om deze rede wel liever niet op andere (internationale) fora o.i.d. neerzetten..

Momenteel enkel in dwg, maar als dit een probleem is kan ik wel 1 vleugelhelft, het rompje, en het rudder 1 op 1 op A3 uitprinten en terug inscannen naar PDF, laat maar wat horen als dat nodig is..

Edit: Screenshot erbij gezet

Laatst bewerkt:
Tsja, ik ga zaterdagnacht ook niet naar kantoor ;) kan pas maandag als ik ervoor moet zorgen.. red_vfr heeft geen emailadres in z'n profiel (was trouwens ook een beetje aan hem gericht)

Geen haast hoor... het lijkt me fijn om die tekening achter de hand te hebben maar voorlopig ben ik toch niet zover.

weet iemand toevallig ook nog welke profielen de Weasel gebruikt?
Tip verdraaiing en V stelling? Staan niet op tekening

Ruud

Kan ik je jammer genoeg niet mee helpen, heb er ook al achter zitten zoeken, maar kan het niet vinden.. niet dat van de tekening gebruiken!!! das gewoon een spline die ik overgetekend heb van de scan..
de rest staat wel op de tekening ;) geen tipverdraaiing, en V-stelling krijg je door de bovenkant van de vleugelkernvlak op een tafel te leggen krijgt de onderkant V-stelling, dit is voldoende..

Da's geheim, net zoals bij de Boomer, Alula en Raptor-sal. Enige bekende profiel is het al eerder genoemde PW1211dlg, maar is meer voor 'planken' bedoeld.

Laatst bewerkt:
Ja, geheim.

Geheim? Nergens ter wereld iemand die dat profiel onder de scanner heeft gegooid en vergeleken met een database ofzo?

Als je één van de door mij genoemde forums doorleest is er bijvoorbeeld een zoektocht geweest naar het profiel van de Boomer, zonder resultaat...

In 'een database ofzo' staan alleen de bekende profielen, maar met een beetje aërodynamische kennis kun je profielen ook zelf maken. En dat doen Mike Baker (Boomer), Michael Wright (Alula) en anderen. En die profielen geven ze niet weg, misschien wel terecht ook.

Leon

Ik ga iets zeggen waar ik misschien wel spijt van krijg...

Ik heb het intuïtieve idee dat hoe kleiner het toestel, des te minder invloed de keuze van het profiel heeft.
Ik heb het natuurlijk niet over het verschil tussen symmetrisch en hol of zo...
Een platte vleugel vliegt ook. Okee, vast wel wat minder goed, maar of het verschil tussen 10% of 12% profieldikte bij een één-meter vleugel nou een merkbaar verschil uitmaakt...?

(flame suit on...)

Nou, Bij de DLG wedstrijden merk je toch wel veel verschil met de relatief kleine zwevers... Alex Hoekstra heeft veel ge-experimenteerd met 1.5m vleugels. Echt superkleine verschillen in het profiel zijn al te merken in het vlieggedrag.

Ik ben het zeker wel met je eens dat alles vliegt (of vliegend te maken is), het is alleen de vraag of je daarnaar zoekt of dat je naar een GOED vliegend vleugeltje zoekt!
Mijn eerste Boomer-kopietjes had ik gemaakt met het Zagi profiel. deed het best leuk, alleen toch niet ideaal voor het gooien...

Bart, ik denk ook dat de verschillen er zeker wel zijn. Ik vermoed hier een stukje perceptie. Kleine zwevers presteren minder goed dan grote zwevers, dat is nu eenmaal een feit. Daardoor lijkt het misschien dat de profielkeuze minder belangrijk is. Maar met het juiste profiel zal een klein zwevertje toch wel minder 'slecht' presteren dan een willekeurig profiel uit de losse pols. Ik ben met je eens dat alles vliegend te maken is, en dat je ook overal lol mee kunt hebben, maar een zoektocht naar het optimale profiel voor dit kistje heeft ook zijn charmes, toch?

Okee, 't was maar een oprisping...
Ik vind overigens "uit de losse pols" wel een leuke in dit verband!

Back