Je hebt gelijk, ik had het verkeerde model voor ogen.
Ik denk dat je deze bedoelt:

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Je hebt gelijk, ik had het verkeerde model voor ogen.
Precies!Ik denk dat je deze bedoelt:
![]()
das de alula.
die heeft idd negatieve sweep. Er werd gezegd dat zulke vleugels goed te dlg-en zijn, maar de boomer heeft een rechte TE en de Weasel bijna..
Die 3 vliegen in ieder geval best goed, maar kan beter volgens mij.
Als je de layout van een boomer achtige neemt, dan kan je alles in de vleugel kwijt en toch uitkomen met het zwaartepunt. Ga je voor negatieve sweep, dan moet je een romp of iets naar voren hebben om met het zwaartepunt uit te komen.- Romp is niet echt nodig zolang er maar een staart aanzit voor de stabiliteit.. In een vleugel kun je de RC makkelijk kwijt (toch?), een romp vind ik persoonlijk WEL mooier..
beter te lanceren? mhhh. weet ik eerlijk gezegd niet. Mijn miniDLG heeft vet veel V-stelling en smijt echt belachelijk hoog. gooit ook heerlijk... Ik moet mijn raptor idee nog even afmaken, die heeft verrot veel Negatieve sweep EN V-stelling. Puur om eens te kijken wat het doet- V stelling, 7-9% is dat toch gemiddeld, liefst iets minder (beter te lanceren)
Nee, het vleugelprofiel van een DLG is pertinent instabiel, vandaar het hoogteroer.. Voor een vliegende vleugel heb je een autostabiel profiel nodig in principe..Wat profiel betreft, is het niet mogelijk "gewoon" het profiel van een goed vliegende DLG te kopieeren?
Moet eenvoudig zelf gebouwd kunnen worden
Mja, dat zou pleiten voor een massief balsa vleugel zoals de MIMI van Frans Bal. niet iedereen ziet het zitten om schuim te snijden...
Niet als er enige tipverdraaiïng in zit. Maar dat zal wel niet haalbaar zijn met een schuim (of vol balsa) vleugel. Een rechte vliegende vleugel kan ook (zie Dizzy Bird) als de elevons maar ietsje opgetrimd zijn (voor de worp kunnen ze dan vlak staan).Voor een vliegende vleugel heb je een autostabiel profiel nodig in principe..
Stop er maar eens twee planken van 50 cm lang en 20 cm breed in, en ga wandelen.Maar de rugzak hoeft toch niet dicht te kunnen?
Oh nee? De Bonsai, Boomer, Weasel, Alula, Raptor, DLG-Bird en Angel zijn allemaal van deze afmetingen en vliegen goed.Een DLG van 70cm span zal niet denderend vliegen
Welk profiel denk je aan?
Leon
Een andere optie is, om een vleugel te maken met 2 vouwlijnen. Dan kan een pakketje van 50 cm lang een vleugel van 150 cm zijn. Elevons in de buitenste panelen, servo's net buiten de naad. Haalbaar?
Tsja, loopt vast makkelijk dan een snowboard van anderhalve meter en vijf kilo aan je rugzak zoals ik geweld benStop er maar eens twee planken van 50 cm lang en 20 cm breed in, en ga wandelen.
Ja maar dat zijn allemaal superlichte dingetjes van balsa.. Dit toestel zal wat meer gewicht hebben en dan is wat extra vleugeloppervlak altijd prettig.. Toch?Oh nee? De Bonsai, Boomer, Weasel, Alula, Raptor, DLG-Bird en Angel zijn allemaal van deze afmetingen en vliegen goed.
1m span vliegt natuurlijk beter. Het blijft een compromis.
De bedoeling was wel een DLG toch, als je de vleugel dikker maakt zal dat veel minder goed werpen.Ik wilde proberen een romp te vermijden en in plaats daarvan de vleugel in het midden wat dikker te maken om de componenten kwijt te kunnen. Mijn eerste idee is een Phonix root profiel geleidelijk overgaand in een HS30/8 aan de tip. Maar niets staat nog vast.
Ik vind dat we geen rare fratsen moet uithalen, maar dat er een vleugeltje uit moet komen dat je zo mee kan nemen en dus lekker in je rugzak past.
Ruud
Moet scherp kunnen draaien om goed te kunnen centreren
...Later heb ik hem een stuk lichter gemaak en op het duin gevlogen. Daar draaide hij echt geweldig. superkort en strak. Dit komt denk ik ook omdat ik gespleten rolroeren heb. dus 1 servo voor hoogteroer in het midden, 2 aan de tips voor rolroeren. Hiermee kan je duidelijk kortere bochten draaien dan met full span elevons.
Moet snel kunnen steken
Duid op dun profiel, en toch wat extra ballast. Als je Loet ziet vliegen met zijn miniDLG, dat ding is 1.5 keer zo zwaar als die van mij en schiet het hele veld over, ook met windkracht 4/5... Door gebruik van flaps kan hij ook nog goed thermieken... Flaps op een vliegende vleugel weet ik alleen niet... lijkt me lastig...
trouwens, beter: Moet snel kunnen steken MET een goede glijhoek!
pick it up and shoot it!
Ja maar dat zijn allemaal superlichte dingetjes van balsa.. Dit toestel zal wat meer gewicht hebben en dan is wat extra vleugeloppervlak altijd prettig.. Toch?![]()