De rugzak vleugel groupdesign/build

Niet echt een rugzak vleugel maar ik heb gisteren een zagi wing van 2.20 meter gekocht, zit al aan elkaar maar moet toch deelbaar worden.. Tips? :D

Wordt een pure zwever, dus alleen flaperons en een servo voor slepen. Ik ben benieuwd...

Ik ben tussen het bouwen van de 1m Bonsai door natuurlijk nog steeds bezig met het ontwerp van de rugzakvleugel.
Het hoofd gaat maar door, dat ken ik ergens van :rolleyes:

Nu weet ik dat een beetje tipverdraaiïng het stall gedrag positief beïnvloed. Normaal heeft V stelling ook een positief effect op de stabiliteit. Maar voor een vliegende vleugel heb ik toch wel wat twijfels. Heeft iemand ergens informatie of zelf kennis over het effect van wrong en V stelling bij dit soort vleugels er van uit gaande dat er gebruik wordt gemaakt van elevons voor de besturing van pitch en roll.
Kun je het verschil niet uit het Nurflugel programma halen?
Wat ik uit alle discussies gelezen heb was: Geen tipverdraaiing, wel een kleine V-stelling (3 graden). Veel V-stelling zou goed thermieken maar ten koste gaan van de werphoogte. Dat zie ik nog niet zo. Mini's hebben flinke V-stelling en je kunt ze toch flink hoog slingeren.
Ik zou hem daarom wat meer V-stelling geven.

Succes, Leon

[Nog wat leesvoer: De Crossbow, een Boomer-achtige EPP vleugel]

Kun je een vleugel eigenlijk voorzien van dubbele kleppen, dus voor ailerons + flaps zodat je bijvoorbeeld wat camber kunt instellen (als het profiel dat toelaat zonder te stallen) voor vliegen in thermiek? Sowieso crow functie lijkt me wel makkelijk met landen, kun je toch eenstuk nauwkeuriger bepalen waar je je landing maakt..

Kun je een vleugel eigenlijk voorzien van dubbele kleppen, dus voor ailerons + flaps zodat je bijvoorbeeld wat camber kunt instellen
Ja dat kan... MAAR dan moet de vleugel voldoende pijlstelling hebben. Ik heb een Sirion 3meter die flaps heeft, maar die zitten ongeveer ter hoogte van het zwaartepunt, terwijl de tippen (en ook de ailerons) veel verder naar achteren zitten. Als je dat doet met een min of meer rechte achterlijst zal het misschien kunnen als crow functie, maar als je alleen de kleppen aanzet gaat dat onherroepelijk als hoogteroer werken.
Een DLG kan niet zoveel pijling hebben... dan zit je werpstift teveel achter het zwaartepunt.

In de deltavliegerij ken ik trouwens ook voorbeelden van toestellen met flaps, maar altijd in combinatie met een pijlstelling die de tippen ruim achter het CG plaatst.

Keep it simple (for a start)

Kun je een vleugel eigenlijk voorzien van dubbele kleppen, dus voor ailerons + flaps zodat je bijvoorbeeld wat camber kunt instellen (als het profiel dat toelaat zonder te stallen) voor vliegen in thermiek? Sowieso crow functie lijkt me wel makkelijk met landen, kun je toch eenstuk nauwkeuriger bepalen waar je je landing maakt..

Volgens mij moet dat wel kunnen. Je zemder moet dan wel de mogelijkheden hebben om de neiging om te duiken bij het instellen van de camber met de elevons weer te compenseren. Wat dit voor effect heeft op de vluchteigenschappen, weet ik (nog) niet.

Ik zit nu nog in de fase dat ik eerst een zo eenvoudig mogelijk vliegend prototype wil hebben. Daarna zouden we eens kunnen kijken naar flaps.

@Leon: Zo ver ik in nurflugel kan zien kan ik wel de wrong instellen maar ik heb nog niet kunnen vinden hoe je de V stelling kan opgeven. Daardoor kan ik ook nog niet vergelijken.

Dus als iemand een leuk simulatie/rekenprogje weet.....

Ruud

Dit moest ik hier gewoon even kwijt: Wij proberen het zo handzaam mogelijk te houden, deze mensen dachten waarschijnlijk: "ze maken ook HELE GROTE rugzakken"...

Mijn 2.2m Zagi heeft ondertussen een fors minderwaardigheidscomplex...

Om je een idee te geven, dit is geen zagi van 2,5 meter ... Dit zijn de WINGTIPS :D
Zagi Maximus - Voor groot behuisde mensen

En het eindresultaat.... :D

Laatst bewerkt:
V-stelling

@Leon: Zo ver ik in nurflugel kan zien kan ik wel de wrong instellen maar ik heb nog niet kunnen vinden hoe je de V stelling kan opgeven. Daardoor kan ik ook nog niet vergelijken.

Dus als iemand een leuk simulatie/rekenprogje weet.....

Ruud

In Nurflügel kun je volgens mij geen V-stelling opgeven omdat dat niet wordt toegepast bij alleenvleugels.
Voor zover ik weet wordt V-stelling met name toegepast om, op elevator/rudder only gestuurde "normale" modellen, bij het geven van roer tevens rol te creëeren (waardoor uiteindelijk de bocht wordt ingezet).
Dat V-stelling ook stabiliteit geeft is eigenlijk een bijkomstigheid (maar wel mooi meegenomen in het geval van F3K).
Wat betreft stabiliteit bij alleenvleugels: deze moet uit het profiel-verloop en/of tipverdraaing komen. Dus volgens mij moet je V-stelling laten voor wat het is, geen dus.

Ik heb afgelopen weekeind wat rondgezocht maar kan op wat (heel technische) uitleg geen verklaring vinden voor het begrip tipverdraaiing. Iemand die dat in weinig woorden duidelijk kan maken?

Ik ga zometeen de spullen bij elkaar kopen voor een draadsnijder overigens..

wat is....?

Ik heb afgelopen weekeind wat rondgezocht maar kan op wat (heel technische) uitleg geen verklaring vinden voor het begrip tipverdraaiing. Iemand die dat in weinig woorden duidelijk kan maken?

tipverdraaiing=tipverdraaiing

Da's flauw, maar het is wat het woord je al doet laten vermoeden:

de vleugeltips zijn verdraaid/getwist ten opzichte van de vleugelwortel, zodanig dat de vleugel aan de tips iets meer "up" geeft aan de achterlijst ten opzichte van het deel meer naar het midden van de vleugel.

Laatst bewerkt:
de vleugeltips zijn verdraaid/getwist ten opzichte van de vleugelwortel, zodanig dat de vleugel aan de tips iets meer "up" geeft aan de achterlijst ten opzichte van het deel meer naar het midden van de vleugel.
Kijk, da's nuttige informatie. Ik had al wel zo'n vermoeden maar de pagina's die ik doorgelezen had stonden vol met verhalen over stabiliteit, vliegsnelheden, lift & drag en andere zooi.. En dan in technisch Engels.

Wanneer gaat er iets accuraats gebeuren en kan ik ergens mee helpen (al is het maar het uitsnijden van de wingtips ;))? Ik heb een paar opties op een "echte" DLG maar die kosten op dit moment helaas teveel; lijkt me leuk om voor het echt slecht weer wordt wat te kunnen oefenen..

Is er al een beslissing over waar de accu etc moet komen (binnenin?), hoe zwaar en groot, hoeveel volt etc..

Accu?

Is er al een beslissing over waar de accu etc moet komen (binnenin?), hoe zwaar en groot, hoeveel volt etc..

Binnenin? Ja, hoe minder aërodynamische weerstand hoe beter
Hoe zwaar? Dat ligt er aan. Je wilt geen lood i.p.v. accucapaciteit. Dus: eerst uitbalanceren en dan bepalen hoe zwaar je accu mag zijn.
Hoeveel volt? Tussen de 3.7 en de 4.8 volt (3,7 is één lipo cel, 4.8 v is 4 NiMh celletjes)
etc? Ik zou geen variabelen meer weten ;)

Dat V-stelling ook stabiliteit geeft is eigenlijk een bijkomstigheid (maar wel mooi meegenomen in het geval van F3K).
Wat betreft stabiliteit bij alleenvleugels: deze moet uit het profiel-verloop en/of tipverdraaing komen. Dus volgens mij moet je V-stelling laten voor wat het is, geen dus.

Ik heb van deskundigen op het gebied van planken gelezen dat een beetje V-stelling wel erg prettig is bij het cirkelen in een thermiekbel.
Proberen, lijkt me.

Laatst bewerkt:

Ik ga zometeen de spullen bij elkaar kopen voor een draadsnijder overigens..

Ter aanvulling. Door de tipverdraaiïng of wrong staat de koorde van de tip iets meer naar beneden gekanteld ten opzicht van de wortelkoorde. Hierdoor overtrekt de wortel eerder dan de tip. Ja raakt dan wel lift kwijt en begint te zakken, maar omdat de tippen (nog) niet overtrokken zijn is het eenvoudiger herstellen en is het vliegtuig stabieler. het valt dan niet zo snel over een vleugel weg.

Wanneer gaat er iets accuraats gebeuren en kan ik ergens mee helpen (al is het maar het uitsnijden van de wingtips :wink:)? Ik heb een paar opties op een "echte" DLG maar die kosten op dit moment helaas teveel; lijkt me leuk om voor het echt slecht weer wordt wat te kunnen oefenen..

Als je dan toch een foamsnijder hebt. Ik zal hier binnenkort een tekening plaatsen, inclusief vleugelmallen. Kan je zelf een proto bouwen.
Vast wel een goed plan als meerderen op basis van hetzelfde ontwerp bouwen :)

Ruud

Laatst bewerkt:
Ter aanvulling. Door de tipverdraaiïng of wrong staat de koorde van de tip iets meer naar beneden gekanteld ten opzicht van de wortelkoorde. Hierdoor overtrekt de wortel eerder dan de tip.
Er is nóg een reden om tipverdraaiïng toe te passen (ook wel washout):
In een bocht vliegt de binnentip met een kleinere snelheid en een grotere invalshoek, en zit dus eerder aan een stall. Door de tip bij voorbaat een kleinere invalshoek te geven bouw je wat reserve in.
Om deze zelfde reden wordt washout overigens ook wel bij klassieke vliegtuigen (met stabilo) toegepast, Hunter's uitleg (dat de tippen het laatst moeten overtrekken) geldt alleen voor vliegende vleugels, maar dat in een bocht een binnentip langzamer vliegt geldt voor ieder vliegtuig.

Effe zeiken...

Hunter's uitleg (dat de tippen het laatst moeten overtrekken) geldt alleen voor vliegende vleugels
Eh... waarom alleen voor vliegende vleugels? Overtrekken 'normale' vliegtuigen dan nooit en vallen ze dan niet over één kant weg :confused:

Eh... waarom alleen voor vliegende vleugels? Overtrekken 'normale' vliegtuigen dan nooit en vallen ze dan niet over één kant weg :confused:

Je hebt volkomen gelijk hoor. Het verhaal van Bart is een uitstekende aanvulling. Maar mijn verhaal geldt ook voor gewone vliegtuigen. Als ik even een ASK21 als voorbeeld neem (leszwever) dan zorgt de wrong voor rolstabiliteit als je rechtuit vliegt en de knuppel naar je toe haalt. Daardoor blijf je gewoon rechtuit vliegen. Door de instelhoek overtrekt de vleugel eerder dan het stabilo. Bij overtrek wil de neus dan naar beneden omdat het stabilo nog lift levert (achterkant komt omhoog). Hierdoor corrigeert het vliegtuig zichzelf (autostabiel). Resumé: de wrong voorkomt rollen en de instelhoek zorgt voor eigen correctie.

Erg leuk omdat zelf eens mee te maken. Door de afnemende snelheid wordt het heel stil en bij het overtrekken begint het vliegtuig hevig te schudden door de overtrek en de correctie die het vliegtuig zelf doet. Eigenlijk blijft je rond de grens hangen tussen overtrekken en vliegen :)

Mogelijk nog ter extra aanvulling de ASK21 is zo stabiel door de keuze van het zwaartepunt, instelhoek, wrong en V stelling dat er aanvullende hulpmiddelen nodig zijn om dit vliegtuig in een vrille te krijgen. Via extra gewicht aan de staart moet je het zwaartepunt stevig naar achteren brengen.

Ruud

Laatst bewerkt:
Okee... maar als zo'n toestel over één kant wegvalt, dan komt dat omdat de overtrek niet symmetrisch was. Ergo, in 9 van de 10 gevallen vanuit een bocht.

Ik leerde ooit (met de Grunau Baby!) een vrille in te zetten door de snelheid eruit te laten lopen en dan, vlak voor de stall, voetenstuur te geven. Hij viel dan over één tip weg... ondanks dat de Baby wel degelijk wrong in z'n tippen had. Dus (mits voldoende geprovoceerd) is die tipverdraaiïng geen afdoende bescherming tegen vrille.

Bij een vliegende vleugel met voldoende pijlstelling hebben de tippen de functie van stabilo. Een plank heeft een autostabiel profiel nodig (met een S-slag), maar een vliegende vleugel met pijlstelling hoeft dat niet, zolang-ie maar washout heeft.

Laatst bewerkt:
Echte zwevers!

Ah, jullie zijn naast modelbouwers ook echte (1:1) zwevers. :p
Dat heb ik vorige week zelf mogen meemaken. Zelf in een thermiekbel gestuurd, en zelf er uit worden geblazen (ik dacht nog, instructeur blijf van die knuppel af).
En wat is gewoon rechtuitvliegen moeilijk!

Maar... gaan we weer :ontopic:

Wilde ik inderdaad net gaan voorstellen.. Ik kan geen goede draad vinden voor mijn draadsnijder (verrassend, huh), iemand een suggestie? Als Ruud me dan de profielen toestuurt kan ik tenminste beginnen :(

Als die vleugeltjes er maar zijn (die van mij worden gemaakt uit gewoon gamma-piep omdat ik geen bron heb voor wat anders (ja, bluecor, maar dat is knetterzwaar)
Ik heb dus al zitten denken aan beplanken met 0.5mm balsa na wat gaten gemaakt te hebben.. Of zou tape afdoende zijn?

En dat ben ik inderdaad met Bart eens.

Wilde ik inderdaad net gaan voorstellen.. Ik kan geen goede draad vinden voor mijn draadsnijder (verrassend, huh), iemand een suggestie?

Meest eenvoudige is een waslijn uit elkaar peuteren en een van de staaldraadjes gebruiken. Die houden het wel niet zo lang vol maar het werkt wel. Als je voeding het aan kan werkt 0.3mm verenstaal geloof ik ook.

Ik heb gewoon bij de modelbouwshop het speciale snijdraad gekocht, maar voor nood werken de genoemde dingen dus ook. :eek:

Back