De rugzak vleugel groupdesign/build

proto profielen beschikbaar

Voor de mensen die al vast willen bouwen/proberen heb ik hier de templates voor de vleugelmallen van het concept prototype:

http://www.hunter58.nl/files/bpg_proto.pdf

Panelen zijn 500mm
koorde aan de wortel: 225mm
koorde aan de tip 75mm

Uitgangspunt is een schuimdikte van 40mm

Je kunt hiermee alvast de vleugels snijden. Wie is bereid, deze te snijden van een tijdelijke staart te voorzien en elektronica en tape en dan te balanceren en het vluchtgedrag eens in de praktijk te bekijken.

Templates worden op de achterlijst uitgelijnd. Tipverdraaiïng en V stelling is in de templates verwerkt. Elevons kunnen gemaakt worden door de achterlijst in te snijden of beter nog, depron of balsa elevons aan de achterlijst monteren. Bedoeling is dat de tip wordt afgerond.

Ruud

Laatst bewerkt:
Cool!

Morgen probeer ik wat andere winkels (ik kon wel spanningsdraad vinden maar dat heeft 6A nodig om heet te worden en dat lijkt me niet erg veilig), anders ga ik inderdaad kijken naar een stuk metaaldraad.. En eens proberen. Woensdag ben ik overdag thuis, met een beetje geluk zijn mijn ontvangertjes er dan ook, dan zal ik eens een poging wagen. Mocht iemand me voor zijn hoor ik graag de tips en trucs :D

Laatste nieuws:

Bij Synprodo informatie opgevraagd over EPP, prijzen etc. Die fabriek zit in Zwartsluis, dat is nog geen half uur rijden. Als ze een leuk bedrag noemen kan het maarzo zijn dat ik daarheen tuf, wat platen koop en bij goed bevallen van mijn schuimsnijder tegen inkoopsprijs vleugeltjes ga snijden.. Maar ik beloof nog niets :P

Eerst maar eens afwachten of ze wel aan particulieren verkopen..

Laatst bewerkt:
-edit- beetje overzichtelijk gemaakt en duidelijke getallen erbij gezet..

Wat betreft Synprodo: Nee dus :( Kreeg een zeer kort en nogal ongeduldig mailtje terug dat hun edele diensten slechts zijn weggelegd voor bedrijven en dat hun producten gevonden kunnen worden in bouwmarkten en hobbyshop. Ja, dáár ga ik zeker EPP kopen - velletjes van 24x20x0,5cm voor het spotprijsje van 6,95... Tss.

Ik heb ondertussen wat zitten struinen in inhoudsmaten, soortelijk gewicht en dichtheid en na wat testjes met materiaal van zolder ben ik erachter dat snijden van goedkoop gamma-schuim helemaal niet zo verkeerd is. Gewicht is 12kg/m3 in plaats van de ruim 30 van EPP, het snijdt mooier (ik heb een handsnijder van 15cm waarmee ik wat testjes heb gedaan) met minder draden en carbon vleugelbuis en bekleden zal ongetwijfeld een stuk stevigheid bieden dat niet onderdoet voor EPP (behalve in crashes dan, maargoed daar is het prijsverschil ook naar:

Het vleugelprofiel van de BPG is 2.7cm op zijn dikst. Dan is snijden uit 4cm inderdaad het beste. Dan kom je uit op het volgende:

Aan de hand van bedragen die ik op google kon vinden zou een setje vleugels uit EPP ongeveer 8 euro kosten. Is goed te doen natuurlijk zij het niet dat een setje vleugels van gamma-piep nog geen 40 CENT kost... Ik ga zelf dus voor lichter met minder stootvastheid (ga het toestel hoe dan ook nooit in een rugzak vervoeren maar achterin de auto of in een op maat gemaakt doosje).. Even wat bedragen:

Gamma schuim:
dikte 4cm, plaat 125x60. Er gaan 4,5 setjes (9 vleugels, zie tekening) uit een plaat, 5 platen in een verpakking voor nog geen 8 euro, op de fiets op te halen. Kosten per setje: nog geen 40 cent... Daarvoor kun je eens hard landen, heh :D

EPP: totaal kosten incl verzenden €49.50:
http://www.epphobbies.com/epp_products/details.php?prod_id=37

Bij een schuimmaat van 3.5cm voor het snijden van een profiel (zal de dikke plaat eerst met een snijtafel in dunne platen gesneden moeten worden) kunnen er uit bovenstaand blok bij netjes snijden 8 setjes vleugels. In dat geval kost een set dus iets meer dan zes euro. Bij een grotere bestelling verandert de prijs niet noemenswaardig. De grotere blokken zijn onvoordeliger in snijden.

Ik zou zeggen, oordeelt u zelf.

Laatst bewerkt:
Zojuist bij de Graaf muziek in Zwolle minstens 15 meter staaldraad in verschillende diktes opgehaald om mee te snijden.. Gesponsord :)

Blijkt dat de jongen die ik daar sprak óók vliegt (zij het dan brandstof) en benieuwd is naar de restultaten... Heerlijk klein wereldje is dit toch ook :D

Straks even naar de Gamma om de rest van de materialen en een doos piep op te halen en dan zullen we eens kijken of het een beetje lukt..

Eerst ga ik het eens zo proberen, werkt dat dan scheelt dat weer een dure voeding.
RC-Network - Einzelnen Beitrag anzeigen - Styro-Flächen schneiden

attachment.php

Vanmiddag even een oud brushed setje aangepast en mijn servodriver opgezocht, ik ben benieuwd.. Misschien handig om er even een wattmeter tussen te steken.

Resultaat volgt :D

Nou, tot zover het experiment dan.. De draad wordt.. warm. That's it.
Iemand een idee waarom? Trekt deze draad niet genoeg amps, levert de servodriver niet genoeg spanning, de lipo is vol (net geladen, kan het niet aan liggen)...

Morgen maar eens aan de regelbare voeding gooien dat spul..

De lipo is 3S1P 1800mAh 25C en de regelaar 12A (en kan 3S lipo aan), zou dus makkelijk moeten kunnen.. Vorige week (bij een vliegmaatje, met de zijne) met een servodriver een motor getest en die trok (volgens de wattmeter) ruim 50A bij 14.4V, daar had dat ding dus geen problemen mee.

De vraag is dus waar de stroom "blijft hangen" in mijn setupje..
Of kan het komen omdat ik de stroomaansluiting aan de buitenkant op de moeren gesoldeerd heb?

een te lange boog gok ik..
Ik gebruik een oude treintrafo. werkt prima, hij is alleen niet zo sterk. ik kan ongeveer een meter snijden. Alleen in EPP en XPS gaat het dan erg langzaam. 1 kant heb ik met een klemmetje vast gemaakt op de snijdraad zodat ik de draadlengte kan varieren.
Als het snijden te langzaam gaat, dan schuif ik dat klemmetje op en word ie wel warm genoeg.

Wat je ook kan proberen is om nicad of nimh te gebruiken. Die kunnen wat meer leveren dan lipo volgens mij. Ik heb het in het begin wel eens gedaan met een 8cellen pack van cellen die in kruimeldieven zaten. werkte echt goed, werd een stuk heter en kon grotere stukken snijden, alleen waren die cellen echt bagger... Binnenkort ga ik wel weer eens proberen met een goede nimh accu. Of een loodaccu, kan ook nog :).

Sietse,

Bedankt voor je uitleg, ik zal morgenochtend mijn oude NiMh pakketjes wel eens opladen. eventueel 12 cellen (max wat de regelaar aankan) eraan. Benieuwd of het helpt :D

De draad zou niet te lang moeten zijn, is nog geen 60 cm.. Misschien heb ik toch een te dikke draad gebruikt, er zit nu 0.81mm op en ik heb ook 0.72mm, dat kan ik eventueel morgen eens proberen. De onderste oogjes moeten in ieder geval haken worden zodat ik makkelijk de boog kan ontspannen en de snijdraad vervangen..

Mijn draad is 0.28mm diameter... maar das wel erg dun idd. breekt ook wel eens. Dikker is beter, kan je strakker spannen ook, maar heeft wel meer vermogen nodig volgens mij.

Ik heb de gegevens uit deze posts gehaald, lijkt toch redelijk te kloppen..
[post32]
[post33]

Richtlijnen:
Voor snijwerk is 2 tot 5 A een prettige waarde.
Voor elke 10 cm draad heb je ongeveer 2 Volt nodig.

Voorbeeld, je wilt een schuimsnijder maken met behulp van een pianodraad (verenstaal)

2 V * lengte snijdraad [cm] / 10 cm = voedingsspanning
2 V * 60 cm / 10 cm = 12 V (de lipo is 11.1 en waarschijnlijk zelfs wat hoger)

Snijdraad: 0,71mm, 60 cm lang, 2,73 ohm/m

I = U / R
R = 2,73 ohm/m * 0,6m = 1,63 ohm
U = 11.1V

Dus: I= 11.1V / 1,63 ohm = 6,81 A.

De 12A brushed regelaar die ik aangesloten had zou dus meer dan genoeg moeten zijn..
Of heb ik ergens een flinke blunder gemaakt in mijn berekening? Electrotechniek is niet echt mijn sterkste kant..

Laatst bewerkt door een moderator:
De weerstand die je aangeeft is bij kamertemperatuur. Zodra je stroom door de draad laat vloeien, wordt deze warm en zal de weerstand toenemen. Gevolg is dan dus dat er minder stroom gaat lopen als de spanning stabiel blijft. Het lijkt me dus verstandig om een spanningsbron te nemen die een grotere spanningsmarge heeft.

Zelf gebruik ik een regelbare voeding, waarbij ik de spanning in kan stellen. Het mooiste zou een gestabiliseerde voeding zijn, waarbij je de stroom kunt begrenzen, maar deze zijn nogal duur :-)

Anyway, voordat ik ga snijden regel ik de spanning zo in dat de draad net begint te gloeien. Dit kun je goed zien als je in een schemerige omgeving zit, dus even de gordijnen dicht en de lamp uit :-) Je voorkomt zo dat de draad doorbrandt terwijl je aan het snijden bent.

greetz,
Jurgen

Loet,
Bedankt voor je links, de eerste kom ik niet echt uit (slecht in Duits) en de tweede is informatief. Je maakt mooie vleugels! Mocht je ooit de behoefte hebben om een beginnend DLG-er een oud setje te verkopen dan hou ik me aanbevolen ;)
Zeer charmante foto overigens, zeer strategisch geplaatste DLG ook :D misschien raadzaam die te verwijderen voor "het grote publiek" je site ontdekt?

De weerstand die je aangeeft is bij kamertemperatuur. Zodra je stroom door de draad laat vloeien, wordt deze warm en zal de weerstand toenemen. Gevolg is dan dus dat er minder stroom gaat lopen als de spanning stabiel blijft. Het lijkt me dus verstandig om een spanningsbron te nemen die een grotere spanningsmarge heeft.
Daar ben ik dus ook bang voor...

Zelf gebruik ik een regelbare voeding, waarbij ik de spanning in kan stellen. Het mooiste zou een gestabiliseerde voeding zijn, waarbij je de stroom kunt begrenzen, maar deze zijn nogal duur :-)
Spanning = Voltage, Stroom = Amperage? Of zit ik er helemaal naast..

Anyway, voordat ik ga snijden regel ik de spanning zo in dat de draad net begint te gloeien. Dit kun je goed zien als je in een schemerige omgeving zit, dus even de gordijnen dicht en de lamp uit :-) Je voorkomt zo dat de draad doorbrandt terwijl je aan het snijden bent.

greetz,
Jurgen
Ik snijd al jaren bluecor schuim met de hand (voor warhammer scenery, met een 15 cm snijder met NiChoom draad)en juist als die draad begint te gloeien krijg je lelijke resultaten. De draad moet nét heet genoeg zijn om te snijden. Gaat dan niet zo snel maar je krijgt mooie vlakke sneden.

Deze voeding zou voldoen maar zoals eerder gezegd, bijna 200 euro :(
http://www.fakkert-electronica.nl/N_frame.html?http://www.fakkert-electronica.nl/N_art_124.html

Laatst bewerkt:
Top beschrijving Loet!
Ik heb mijn nieuwe kamer bijna ingericht en wil zo snel mogelijk weer verder met schuimsnijden. Heb al ontdekt dat tijd investeren in het maken van malletjes zoals die dikke snijmallen idd de moeite waard is. De plank met schuurpapier en 2 opstaande geleiders vind ik ook wel slim. Ik gebruikte gewoon mijn bureau met 2 loodaccu's aan de zijkant en een houten stripje erop als geleiding...

35 jaar... toen was ik -10....
Toch niet zo gek dat het nog niet helemaal gaat zoals ik wil :)

voeding snijdraad

Wat ook werkt:

Stevige transformator welke 6 tot 12V kan leveren bij een stroom van 5A (of meer), de spanning komt niet erg precies het amperage is wel wat kritischer: indien de transformator niet voldoende stroom kan leveren zal hij eerder doorbranden. (een aardige indicator of de trafo enigzins stroom kan leveren is de doorsnede van de draad van de secundaire (= de uitgaande) wikkeling. Is de doorsnede zo'n 1,5mm of meer dan zal hij het wel een tijdje uithouden.
Deze transformator sluit je aan op een dimmer welke halogeenlampen kan dimmen, beter gezegd, welke inductieve belastingen (= transformator) kan aansturen. Let op, niet iedere dimmer kan dit. Het kan zijn dat de transformator, met name bij wat lagere "dimstanden" wat begint te brommen/ratelen, dit is geen ramp, komt door de werking van de dimmer.

In principe zou je ook een (ouderwetse, GEEN electronische!) halogeentransformator kunnen gebruiken maar hier zit meestal een beveiliging in welke bij overbelasting open gaat. Vaak is het niet mogenlijk deze te vervangen(zit vaak ergens tussen de binnenste wikkelingen). Is het echter wel mogenlijk om deze zekering te bereiken dan kun je hem gewoon vervangen door een stukje draad. Als je dit doet de trafo niet meer voor andere zaken gebruiken dan deze, waarbij hij niet fulltime in gebruik is, dit ivm de veiligheid.

Spreekt voor zich dat je met de dimmer de temp van de snijdraad kunt regelen.

Ik heb overigens een 13.8V 30A voeding staan, wat zou er gebeuren als ik die gewoon rechtstreeks aansluit op de draadsnijder? Het voltage zal niet dramatisch zijn, scheelt niet zoveel - maar amperage is ruim drie keer (bijna vier keer) zoveel..

Is er hier iemand die veel verstand heeft van electronica en me precies kan vertellen wat de invloed van de verschillende "onderdelen" van electriciteit (stroom, spanning etc) op een draad?

Kan ik bijvoorbeeld 22.2V (2x 3S lipo) in serie koppelen met een laag amperage of moet dat juist hoger zijn.. Of beiden? natuurkunde is alweer ruim 20 jaar geleden..

hallo Sadkingbilly

Ik heb overigens een 13.8V 30A voeding staan, wat zou er gebeuren als ik die gewoon rechtstreeks aansluit op de draadsnijder? Het voltage zal niet dramatisch zijn, scheelt niet zoveel - maar amperage is ruim drie keer (bijna vier keer) zoveel..

Is er hier iemand die veel verstand heeft van electronica en me precies kan vertellen wat de invloed van de verschillende "onderdelen" van electriciteit (stroom, spanning etc) op een draad?

Kan ik bijvoorbeeld 22.2V (2x 3S lipo) in serie koppelen met een laag amperage of moet dat juist hoger zijn.. Of beiden? natuurkunde is alweer ruim 20 jaar geleden..

Hoe zat het ook al weer : I=E:R
of te wel de stroom =afhankelijk van de spanning gedeeld door de weerstand
Als de spanning gelijk blijftzal de stroom totaal afhankelijk zijn van de weerstand van de draad : en aangezien je deze niet verandert zal ook de stroom niet veranderen

Met anderen woorden wordt de snijdraad niet warm genoeg ,de spanning iets verhogen
daardoor zal ook de stroom iets verhogen (dus komt er meer warmte uit de draad)
Hoop dat het zo weer iets duidelijker word
groeten Jan

Back