De rugzak vleugel groupdesign/build

ik heb hier een voeding voor 6/12 volt en 4A, kun je daarmee ook een beetje snijden?? ik heb namelijk ook nog een paar platen piep liggen ;)

Nou, de eerste resultaten zijn binnen:

Waarom het nu wel lukt, werkelijk geen idee... Ik heb niets veranderd. Snijdt op dezelfde lipo nu keurig netjes. Ik ben een uurtje aan het snijden geweest om de juiste spanning te bepalen en ik kan nu vrij netjes snijden. Enig nadeel is dat de uitgesneden 'vleugel' (ik heb wat verfhoutjes gebruikt als tijdelijk malletje) de neiging heeft één kant op te "krullen". Gelukkig komt er een carbonstaaf doorheen :D

Zometeen even naar de bouwmarkt voor wat 4mm multiplex of MDF want de snijmalletjes die ik had gemaakt uit dik karton werken goed maar na drie keer snijden zijn ze total-loss...

Als iemand een mooie CNC tot zijn beschikking heeft en wat van die malletjes kan snijden in een hittebestendig stevig materiaal... :)

Hallo Robert14

ik heb hier een voeding voor 6/12 volt en 4A, kun je daarmee ook een beetje snijden?? ik heb namelijk ook nog een paar platen piep liggen ;)

Natuurlijk kan je daar mee "snijden"

maar je zult misschien wat "aanpassingen" moeten doen aan de snijdraad
Ik weet niet of je snijdraad niet te hoge weerstand of misschien wel een te lage weerstand heeft,zou je even moeten proberen
Ik weet niet of de voeding "instelbaar is" anders moet je de Snijdraad instelbaar maken
probeer het eerst even op een lage spanning en kijk met een stukje piepschuim of het te snijden is evt de spanning verhogen,
mocht het met een hoge spanning nog niet lukken ,de snijdraad iets inkorten (met een klemmetje evt op de snijdraad )
succes jan

Uitgetekend op piep

de vleugeldelen eruit

Stuk bluecor en een steen erop en.. op hoop van zegen.

Op een heel klein haakje na goed gelukt!

Helaas, nogmaals op dezelfde plaats gehaakt. MDF is dus niet geschikt voor het maken van mallen, vanavond even kijken voor een plaatje aluminium ofzo. ik snij wel door, wil een setje klaar hebben!

Tweede keer proberen, nu goed gelukt. De mallen zijn er al net zo dramatisch aan toe als die van karton...

Het eerste setje is klaar! Beetje dun aan de achterkant (de mal zal iets aangepast moeten worden, loopt niet lekker door met snijden, daar kom ik nog op terug)

Zó, nu eerst.. Een boterham :D
Vanavond eens afraffelen (maakt niet uit, de vleugels zijn niet superstrak en ik heb geen zin om er een hoop werk in te steken), even een staart eraan (suggesties voor de maat?), electronica erin snijden, tape erover en de lucht in...

Als de spanning gelijk blijftzal de stroom totaal afhankelijk zijn van de weerstand van de draad : en aangezien je deze niet verandert zal ook de stroom niet veranderen

De weerstand van de draad verandert wel, omdat deze warm wordt, dus als de spanning gelijk blijft en de weerstand toe neemt, neemt de stroom dus af. Hierdoor neemt de warmte dus ook weer iets af, wat vervolgens weer resulteert in een lagere weerstand. enz... Zo regelt het geheel zich dus vanzelf in tot de verhouding V : I : R constant is.
De vraag is dan dus: levert je voeding in deze stabiele toestand genoeg vermogen om de draad voldoende op te warmen om te kunnen snijden? Omdat stroom moeilijk te regelen is kun je, lijkt mij, alleen het vermogen toe laten nemen door:
* de draad korter te maken (minder R --> meer stroom)
* de spanning op te voeren

Greetz,
Jurgen

@Sadkingbilly

mooi gedaan,
ik heb dat ook een keer zo gedaan, en kreeg precies zown vleugel als u heeft, alleen ik vond dat de randen van de achterkant van de vleugel wel erg slap waren, is dat bij u ook zo? bij mij brak het al gauw af..
iemand daar oplossingen voor? of moet ik gewoon beter piepschuim/schuim hebben.

groetjes
Bart

... En nu loop ik tegen een probleem aan.

Ik heb de vleugels aan elkaar gelijmd, een 3mm carbon staaf erin getaped (niet gelijmd want die wil ik graag nog eens kunnen gebruiken), een staart eraan gemaakt en het vanmorgen door me op maat gemaakte 4cellen 3/4C niMh pakketje erop geplakt om het CG te bepalen. Máár.. Die is dus te zwaar. Als ik 3xAAA erop tape dan glijdt de vleugel na een zetje een meter of drie, vier maar dat zijn gewone batterijtjes en daar kan ik dus geen accuutje van maken.

Zou het mogelijk zijn om 2S100mAh rechtstreeks op de ontvanger te drukken? Gezien de meeste ontvangers maximaal 6V accepteren ben ik er bang voor.. Suggesties?
In geval van nood soldeer ik gewoon drie normale batterijen aan elkaar om in ieder geval vanavond te kunnen testen..

@Bart,
Dank je, bij mij is dat inderdaad ook. Doordat het profiel zo dun is heeft dat schuim totaal geen stevigheid meer (ook nog omdat door het snijden het oppervlak wat smelt en harder wordt), ik heb dat nu opgelost door de vleugel helemaal in te tapen (met gewoon inpak plakband en wat glasvezel voor stevigheid), ik denk dat straks bij het uiteindelijke resultaat óf de vleugel een dikker achterprofiel moet hebben, óf sterker materiaal gebruikt moet worden (EPP), óf je moet denken aan glassen of indekken met balsa.. En dan zou ik persoonlijk voor ribben gaan in plaats van schuim.

Laatst bewerkt:
Hallo Maaskie

De weerstand van de draad verandert wel, omdat deze warm wordt, dus als de spanning gelijk blijft en de weerstand toe neemt, neemt de stroom dus af. Hierdoor neemt de warmte dus ook weer iets af, wat vervolgens weer resulteert in een lagere weerstand. enz... Zo regelt het geheel zich dus vanzelf in tot de verhouding V : I : R constant is.
Greetz,
Jurgen
Ik heb niet het idee dat de draadweerstand veranderd als hij warm wordt. of al thans niet zoveel .
Maar dat als je begint te snijden dat de draad iets afkoeld in het materiaal wat je snijd .
Door de spanning iets te verhogen hou je alsnog voldoende hitte in de draad over.
Daarvoor is het ook altijd aan te rade om met een regelbare voeding (met voldoende vermogen) te werken in zo geval.
groeten jan

Laatst bewerkt door een moderator:
kan je mischien fototje postenvan je eind resulaat ben wel benieuwd.. naar het staartje enzo..
bedankt!
groetjes

Bart

misschien een 9 volt batterij van de aldi slopen voor wat 200mah celletjes??

ps als je nog testers nodig bent, laat maar horen. ik kom regelmatig in zwolle ;)

misschien een 9 volt batterij van de aldi slopen voor wat 200mah celletjes??

ps als je nog testers nodig bent, laat maar horen. ik kom regelmatig in zwolle ;)

Slopen? Die moet je even uitleggen ben ik bang... Wat zit er dan in zo'n 9Volt?
Als je in Zwolle bent, van harte welkom hoor :)

Ik heb net even wat testworpjes (SAL) gedaan maar ben nog niet erg overtuigd van het vliegvermogen van dit ontwerp. Kan natuurlijk te maken hebben met het vrij forse gewicht :P

Plaatje van het huidige resultaat:

-edit- vanavond komt er ff niets van verder (want geen accu), daarover graag tips (waar is iedereen die hier eerder meelas?), wat betreft ailerons, uitsnijden of aanplakken?

Laatst bewerkt:
Slopen? Die moet je even uitleggen ben ik bang... Wat zit er dan in zo'n 9Volt?
stukje van frans bal van rcgroups gejat:

Frans Bal zei:
Well, you can always buy some cheap rechargeable 9V transistor radio battery's and dismantle those.
In side these battery's there are 7 small size NiMH of 150 to 200 mAh.
Take a look at this tread (sorry in Dutch) cheap battery

dsc04260cb8.jpg

9volt2nq8.jpg

dsc04264wq5.jpg

As i wrote they are very cheap, but be aware some brands have different shape battery's. Like these.

BatteryHack.JPG

IMG_5667.JPG

Frans

ik gebruik dit zelf ook, werkt ideaal

ik heb zelf de 9 volt batterijen van de aldi en die zijn van binnen zoals de 3e foto. 200mah kan ik een hele wedstijddag op vliegen met mn dlg ;)

Robert, bedankt voor de tip! Daar heb ik echt wat aan.. Hopelijk hebben ze ze op dit moment (en anders voor een paar cent meer wel bij de hema ofzo)

Gebruik jij drie of vier celletjes in een DLG?

@front zwolle:

ik gebruik op het moment 3 cellen. ook heb ik 4 cellen gebruikt. erg veel verschil zit er niet in, hangt er natuurlijk ook van af hoeveel gewicht je nodig bent, als je meer gewicht nodig bent kun je altijd nog 5 cellen gebruiken natuurlijk. alles van 3-5 werkt goed ;)

Op zoek maar dan.. Twee of drie weken geleden lagen de bakken bij de lidl vol met die dingen (want iedereen wilde wél de AA en AAA maar niet de 9V) maar natuurlijk zijn die ondertussen allang op.. Morgen toch voor de zekerheid maar even vragen :)

Zijn die celletjes goed te solderen? Ik heb nog wel wat AAA cellen liggen (850mAh, komen uit een 8cellen pakketje van een micro heli) maar die kan ik niet gesoldeerd krijgen.

ik doe er wat s39 op en veeg dat weer uit, dan lukt het wel goed, post morgen wel even een foto van mijn accu ;)

Back