De rugzak vleugel groupdesign/build

Ik had het in de verkeerde reactie toegevoegd als edit, maar dan maar even zo: (programmeren is dus gelukt, inderdaad channel 2 en 3 en aileron reversen..

Net de rest geinstalleerd en nog even in het schemer naar mijn veldje gelopen. Resultaat: bedroevend :(
Het maakt niet uit hoever ik de uitslagen doe, naar boven, neutraal, naar beneden - niet fatsoenlijk te gooien, een meter of zes is nog steeds de max. Het op de kop draaien is redelijk over maar om rechtop te vliegen heeft het toestel zoveel UP nodig dat het meer dwarrelen dan vliegen is.

Ik stem voor een streep door dit ontwerp, opnieuw beginnen met een breder profiel (zowel aan de basis als de wingtip om meer stevigheid te krijgen) of overstappen op traditionele bouw. Een DLG vleugel is toch niet zomaar even gemaakt, kennelijk :D
 
Hoe heb je het zwaartepunt bepaald - was dat een gegeven bij het profiel?
Ik denk nl dat je CG te ver naar voren ligt, als het CG naar achteren gaat dan moeten de elevons in neutraal dus wat omlaag.
Net als met een klassiek vliegtuig compenseren CG ligging en instelhoek elkaar min of meer, maar niet tot in het oneindige. Maar ieder model vleugel, met ieder profiel, is wel in een redelijke glijvlucht te brengen, als je maar met CG en elevonstand (of wrong) speelt.
Hoe vliegt het ding als je hem gewoon uit de hand gooit, ik bedoel glijvlucht? Glijdt-ie dan ook zo slecht?

Niet opgeven hoor, misschien is het geen goede DLG, maar zolang hij niet een beetje zweeft zal je dat niet weten... en heus iedere vleugel is in een redelijk soort glijvlucht te krijgen...
 
Laatst bewerkt:
Ik zat je foto's nog eens te bekijken. Ik ben een beetje bang dat die tipverdraaiïng je parten speelt, dat die het opdekopvliegen veroorzaakt. Ik was al bang dat een kleine vleugel, met weinig of geen pijlstelling, daar niet om zat te springen.
Overigens, op de vorige pagina vroeg je je af of je een 2S lipo als voeding kon gebruiken; ik kwam daarnet toevallig in mijn spektrum manual tegen dat Spektrum ontvangers tot 9V mogen hebben. Kweetniet wat voor ontvanger je gebruikt... (en ook niet of servo's tegen die 9V kunnen...)
 
Zwaartepunt bepaal ik altijd op het gevoel na het aan elkaar lijmen van de vleugelhelften.
Klinkt misschien raar maar ik heb 15 jaar ervaring met het bouwen van vliegers (stuntvliegers, delta's etc) en een vleugel is een vleugel van welk materiaal ze ook is gemaakt.

Op een gegeven moment krijg je een "gevoel" voor de plaats van het juiste CG. Bij vliegers is dat zelfs lastiger - en bij 3D stunters en matrassen nog veel nauwkeuriger door de positie van de toomdraden - dan bij een vliegtuig.

Eigenlijk zijn vliegtuigen heel eenvoudige vliegers (voor mij dan) waardoor het CG redelijk makkelijk te bepalen is. Tot nu toe zat ik er nooit meer dan 3 mm naast. En daarvoor heb je in een vliegtuig nog accu's :D

Het CG ligt inderdaad redelijk ver naar voren omdat wanneer ik deze een paar mm naar achter verplaats het toestel helemaal niet meer vanuit de hand te starten is. Verder naar voren dan ik nu heb was veel makkelijker te starten (zonder veel moeite 10 meter hoog te gooien) maar kwam zelfs met full-up nog als een baksteen weer naar beneden. Ik ben bang dat de vleugelbelasting op het moment te groot is. En lichtere accu's is geen optie (moeten te dicht naar de neus en zijn dan nog te licht), het gewicht van 4xAAA is echt wel nodig voor de worp.

Uit de hand vliegt ook zo slecht inderdaad, dwarrelt meer dan wat anders (maar CG verder naar voren en vliegt als een baksteen)

Omdat de TE van de huidige vleugel vrijwel recht is (en is dat niet de bedoeling dan heb ik te weinig pijlstelling gebruikt) is het zwaartepunt heel kritiek, ik denk dat zelfs de roeruitslagen daar op het moment invloed op hebben. Is het niet mogelijk iets meer pijlstelling toe te passen?

Ik heb hiervoor van UH wat synth-ontvangertjes van 25 dollar laten komen, volgens mij zijn die van corona. Normaal gesproken mag een servo tussen de 4.8 en 6V hebben..
 
Laatst bewerkt:
@sadkingbilly

Ik hoop dat je het ontwerp nog niet in de klikko hebt gesmeten :(

I kheb een verzoek aan jou. Zou je de V stelling er uit kunnen halen en er een pijlstelling in kunnen brengen. Eventueel ook de staart iets verlengen.

Ik heb het idee dat hij dan in ieder geval wel gaat vliegen. Doe pijlstelling eerst maar eens op eigen gevoel.

Ruud
 
Wat je nog kan proberen ivm omslaan bij het gooien
*rudder groter maken zoals eerder gezegd
*rudder stijver maken, ik vermoed dat de jouwe uit depron is, en weet niet of dat aan die krachten kan weerstaan, evt. met platte koolstofstaaf verticaal op te lossen
*Ervoor zorgen dat er ook onder de neutrale lijn (of hoe heet dat) van het profiel een stuk rudder zit, dit maakte alleszins verschil uit bij de weasel!
zoiets: (vlakke lijn is vlakke lijn in het profiel)
Code:
         ____
_______ / ___\
        \____/

Edit:
Zie het als opbouwende kritiek (want zo is het bedoeld) maar als ik deze foto bekijk gaat er toch iets mis bij het snijden?
44790246us5.jpg


Normaal gezien moeten zowel root als tip rib in 10 (+- hangt van de lengte van de rib af) gelijke delen verdeeld zijn, en zou je gelijktijdig op de root en tip rib voorbij hetzelfde nummertje moeten komen. bvb root 30cm en tip 10, dan is de root in 10 delen van 3cm onderverdeeld, en de tip in 10 delen van 1 cm, en dan moet je gelijktijdig aan het overeenkomstige nummertje komen (1-1, 2-2, 3-3, ..)
Op de foto lijkt het zo dat je op de tip nog maar net vertrokken was, en op de root al voorbij het midden zat? Heeft natuurlijk ook effect op vliegeigenschappen..
 
Laatst bewerkt:
Lespinoy,

Bedankt voor je reactie, alle kritiek is welkom (zolang gefundeerd :D), ik leer overal van.. Het rudder groter maken is ook al bij mij opgekomen, bij matig vliegen zullen de eigenschappen waarschijnlijk verbeteren maar zo vliegt de vleugel helemaal niet.. Maar ik ga het toch proberen :)

Over het snijden, ja klopt inderdaad omdat ik nog steeds aan het prutsen ben met de draad en spanning (mijn huidige config trekt VEEL teveel amperes!), als ik een regelbare voeding heb wil ik het nog eens proberen - en ik heb ondertussen een stuk weerstandsdraad gevonden dat véél dunner is.. En dus waarschijnlijk beter snijdt.

Het 'haken' en het scheve snijden komt merendeels door de mdf mallen, die trekken de hitte van de draad absoluut niet, als je een fractie van een seconde treuzelt op één plek smelt de draad er al in. Profielen van aluminium lijkt dus een noodzaak (of in ieder geval van stevig, niet-brandbaar materiaal)

Enige probleem: Ik ben de hele week op vakantie en heb dus helaas geen tijd om aan de BPG te werken, vanmiddag moet ik nog spullen repareren om zelfs wat te vliegen te hebben in die week.. En ik wil nog naar het vliegerfestival in Deventer. Zaterdag moet ik gewoon werken dus het wordt pas aankomende zondag vóór ik weer bezig kan. Ik hoop dat ik ergens in center parks een inlog punt kan vinden, een week zonder internet... :(

Ik ga proberen vanmiddag nog even tijd te maken voor een grotere pijlstelling in de vleugel en een groter rudder, dan nog een paar worpen maken om te kijken of er verschil is en dat hier nog posten.. Maar ik beloof niets..

overigens, lespinoy, leuke ondertitel heb je :D, om even te insectcoluperen (mierenneuken):
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it..
Even de typfoutjes aangepast :P
 
Ik zit me af te vragen... over dat op de kop draaien, ik dacht dat-ie dat om z'n dwarsas deed (dus via een halve loop); maar jullie hebben het nu over een grotere vin, moet ik daaruit begrijpen dat-ie om de langsas draait (via een halve roll)?? Een grotere vin zal niks helpen als hij over de dwarsas omdraait. En dat lijkt logisch, want het op de kop willen vliegen duidt zelf al op een pitch afwijking.
Ik gok dat een versie zonder tipverdraaiïng er geen last van zal hebben (ervan uitgaande dat de elevons ietsje up staan, voor de DLG-worp zal je ze mogelijk neutraal kunnen zetten). De V-stelling heeft er ook geen invloed op.
 
ik ben al een heel tijdje aan het meelezen, maar het op de rug draaien, zou dat niet kunnen zijn door de werptechniek??
ik had dat in het begin ook met mijn ofa, het was wat wennen bij mij..
ik weet niet of het je eerste dlg is, sadkingbilly, maar misschien kan het daar wel aan liggen als je nog geen ervaring hebt met dlg-worpen..

nog veel succes !! :D
 
Het is mijn eerste zelfgebouwde DLG maar ik heb wel eerder geworpen met de DLG van een clubgenoot - en dat ging prima (wel niet zo hoog en zuiver als hem maar hij doet het al jaren..)

Natuurlijk kan het aan mijn werpen liggen maar helaas kan ik dat niet controleren tot ik een goede werper met hetzelfde toestel zie gooien.. En hij draait inderdaad op de kop met een halve loop..

Nu eerst mijn EZ* repareren, die is daarstraks als een raket ingeslagen... Letterlijk :P
 
Ik heb hier nog een setje Wolf k10 kernen liggen, iemand enig idee welk profiel dit is en of dat dlg-baar zou zijn? ik wil ze anders wel opofferen, en mits enige aanpassing op een raptorsal laten lijken..
prtscrdlgwing-full;init:.jpg


hoe een werppen of versteviging maken in het epp zodat ik na 10x gooien ook nog profiel heb op de tip?
 
Ik heb hier nog een setje Wolf k10 kernen liggen, iemand enig idee welk profiel dit is en of dat dlg-baar zou zijn? ik wil ze anders wel opofferen, en mits enige aanpassing op een raptorsal laten lijken..
prtscrdlgwing-full;init:.jpg


hoe een werppen of versteviging maken in het epp zodat ik na 10x gooien ook nog profiel heb op de tip?

Profiel is mij onbekend, maar het versterken kan het eenvoudigst door de vleugel beet te pakken zoals je hem zou willen werpen. Op de plek waar je hem nu vast hebt kan je onder en boven een druppelvormig (met de punt naar de wortel multiplex plaatje lijmen of een stukje carbon. Een vlakke plaat dus op eht oppervlak. Een blade of stift is niet nodig en gaat ook niet echt werken. Die scheur je zo uit de vleugel.

Ruud
 
Over het snijden, ja klopt inderdaad omdat ik nog steeds aan het prutsen ben met de draad en spanning (mijn huidige config trekt VEEL teveel amperes!), als ik een regelbare voeding heb wil ik het nog eens proberen - en ik heb ondertussen een stuk weerstandsdraad gevonden dat véél dunner is.. En dus waarschijnlijk beter snijdt.

Als je 'uit de hand hebt gesneden' en ook een rechthoekig stuk schuim hebt gebruikt is ineens veel duidelijk. Als je zo hebt gesneden is de uiteindelijke vleugel veel dunner geworden dan het ontwerp. Het verschil in profiel tussen wortel en tip is totaal anders geworden en ... daar komt ie , de wrong is veel te groot en zelfs verkeerd om. Neem dan ook nog eens in gedachte dat de MDF mallen heel onnauwkeurig zijn en de vliegeigenschappen lijken totaal niet meer op de oorspronkelijk berekende.

Door de te grote en omgekeerde tipverdraaiïng klopt het inderdaad dat bj de hogere snelheid van de start de vleugel op zijn kop wil draaien. Als de snelheid er uit is wordt de vleugel nog wel beïnvloed maar niet meer voldoende om verder door te draaien. Daardoor vliegt ze op de kop wel.

Kortom ik denk dat veel is te herleiden naar de wijze waarop is gesneden. De mallen moeten echt goed en superglad zijn. Het blok moet al voorgevormd zijn op de malgrootte en bij het snijden moeten op dezelfde tijd de maateenheden worden gepasseerd.

Dat laatste kan door de beugel aan een punt vast te zetten en een soort cirkel te beschrijven tijdens het snijden of door met zijn twee te snijden waar een de nummers afroept.

edit: ik heb de foto van de gesneden vleugel nog eens goed bekeken en daar kan je inderdaad zien dat de draad steeds evenwijdig is geweest aan de achterlijst. Dat is dus het grootste probleem. De draad had het profiel moeten volgen. Tijdens het snijden moet je op dezelfde moment bij de voorlijst en achterlijst uitkomen. Kijk ook eens naar de hoek van de wortel ten opzichte van de tip. Je ziet dan een flinke tipverdaaiïng naar de verkeerde kant.

Ruud
 
Laatst bewerkt:
Sow, heb ff niet meer meegelezen en als ik terug wil lezen moet ik er even voor gaan zitten denk ik... Gaat hard met die pagina's zo :).

Wilde alleen even dit posten, laatst met mijn backpackspeed-wing-ding een flink stuk gefietst.
prima te doen :)
126848da0495a586a.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een korte update:

Vorige week een middag bij een vliegmaat geweest met mijn draadsnijder; de pianosnaar vervangen voor een weerstandsdraad van de electroboer (veel dunner en soepeler en makkelijker te verwerken!)

Omdat het uitgangspunt nog steeds 2V per decimeter was in ieder geval 12V gebruikt, de draad op een stuk piep en daarna langzaam de amperes opdraaien.. Herinner je je nog dat de vorige versie 19A (!!!) trok? Bij 2.1A begint de draad te snijden en bij een constante belasting van 2.3A (toch wel fijn hoor, een goede regelbare voeding!) snijdt de draad heel mooi rustig zonder stank, rook en hard smeltend piep. Met andere woorden, het tegenbeeld van de oude draad :D We zouden zelfs binnen kunnen snijden.. Toch even geprobeerd met wat meer amperes maar bij 2.6A begint er rook van de draad te komen en smelt er echt stukken meer piep weg.

Volgende week als hij weer dagdienst heeft een middag wat proefkernen snijden van verschillende vleugeltypes om te kijken hoe strak het nu werkt.. Resultaat volgt weer :)

ps: hardboard is stukken sterker en hittebestendiger dan MDF... En net zo makkelijk te bewerken.
 
Net bij de LIDL wat 9V accu's gehaald (ze zijn er weer!) en direct maar eentje open gebroken... Zitten keurig gelijmde celletjes in, 7 stuks. Vier ervan af gehaald en op de weegschaal: 16.3 gram! Nogal een stuk lichter dan de 4xAAA die ik eerder gebruikte..

Cellen zijn 200mAh dus niet overdreven sterk maargoed, zelfs 8 cellen als 4S2P gesoldeerd zou nog stukken lichter zijn dan eerder (meer dan 2/3 lichter!) en levert 400mAh op.. Maar ik ga het eerst wel even hiermee proberen, op 4.8V trekken servo's ook minder natuurlijk dan op 6V - en een uur vliegen per accu is voldoende (heb 4 stuks gekocht, 4x7=28 = 7 pakketjes..) dus ruim voldoende voor een dag vliegen :)

Vanmiddag de mallen eens opnieuw maken en snijden met de nieuwe draad. Eens kijken, ik denk dat het al stukken beter gaat. En dan niet compleet aftapen maar inspuiten met spuitlijm en mylar erover. Stukken lichter en sterker.. De 4mm buis die er eerder in zat was ook nogal overkill.

Resultaat volgt weer (volgens mij zit dit project bij iedereen een beetje in de wacht ofzo, is er nog wel iemand bezig met bouwen / testen?
 
Cellen zijn 200mAh dus niet overdreven sterk maargoed

Ik heb dezelfde configuratie in mijn Mini DLG (maar dan Aldi celletjes) en daar heb ik twee middagen mee gevlogen (was vergeten tussentijds te laden). Ook in Vlaardingen heb ik de hele dag gevlogen op één acculading. De volgende dag spierpijn van het gooien, maar de accu's waren nog niet leeg!
Meerdere accupakketjes heb ik in ieder gevel niet nodig.

Ik zou me daarover dus maar geen zorgen maken.

Succes met bouwen!
 
Laatst bewerkt:
Wubbe, bedankt voor je geruststelling :) Ik maakte me inderdaad toch wel een beetje zorgen (heb via het te koop gedeelte voor een paar tientjes een bonsai DLG weten te bemachtigen om mijn werptechniek wat te oefenen maar dat is klassieke bouw - en dus makkelijk total loss te vliegen als de accu het begeeft :D

Ik heb besloten de vleugel gewoon opnieuw te snijden en niet meer met de oude te gaan prutsen (wingtip verdraaiing, te zware carbon ligger, te kleine elevons (voor mijn gevoel), te weinig pijlstelling... Vanmiddag gewoon opnieuw proberen!)
 
Back
Top