Ondertussen weer een weekje verder. De vakantie is voorbij, dus iets minder tijd in de hobbyschuur, helaas.
(Werk slokt toch wel veel hobbytijd op...)
De romp is gespoten: Romp lichtgeel, dek wit met een aluminiumkleurige rand langs de bovenzijde romp en de rand van het dek. Dat ging redelijk van een leien dak, behalve die alu-rand. Ik had de hele boot netjes afgeplakt met goed tape, kranten daar weer overheen, kortom: alleen de te spuiten rand was zichtbaar. 4 spuitsessies later zat de alu-rand mooi in de verf. Het was mooi weer buiten, dus ik had het model lekker in het zonnetje gezet om goed te drogen. Ging ook prima, tot ik de tape ging verwijderen.
Door de zonnewarmte was het tape dusdanig vast gaan zitten dat er een lelijke laag plakspul op de boot achterbleef...:bad-words:
Enfin, om een lang verhaal kort te maken: k heb 3 uur lang met tissues en wasbenzine die rotzooi er af staan poetsen. Ging op zich prima, het is alleen zonde van de tijd...
Nu staat de boot dus glimmend in de verf mooi te zijn in de garage.
Vervolgens kwamen de giek, de fokkeboom en de mast aan de beurt.
Fokkeboom? Ja, toch de fokkeboom. Na veel denkwerk heb ik besloten toch eerst met een "gewone" fok te gaan varen. Een eventuele genua kan ik later latijd nog plaatsen, mede omdat ik de fokkelier op mijn eigenwijze wijze heb geplaatst.
Robbe levert 995mm profiel voor fokkeboom en giek. Het verschil tussen die twee is exact 5mm. In die profielen moet men diverse gaatjes en sleufjes boren en slijpen. Het beslag op die delen is wat aan de grove kant. Aan de ene kant prettig (er komen straks behoorlijke krachten op te staan) aan de andere kant verdient het qua uiterlijk niet altijd de schoonheidsprijs. De haken waarmee de giek en de neerhouder aan de mast komen bijvoorbeeld:
M3 messing schroefhaken, zelf uit te buigen. Dat is met behulp van je schoonmoeder (de tang dus) best te doen, maar mooier wordt het er niet van... (En ja, ik heb een prima schoonmoeder)
Ook de neerhouder is een wat vreemde constructie: uiteindelijk moet je de neerhouder gaan bedienen met een spuitgiet plastic wieltje, aan messing vastgelijmd met CA-lijm. Dat is het nét niet helemaal, in mijn optiek.
Dus een grote wantspanner gepakt uit de voorraaddoos, daar een messing pijp op gesoldeerd en dat wordt de neerhouder. Stevig en functioneel. Om de sporen van het klemwerk te camoufleren (de RV wantspanner heb ik eerst in een messing pijp geklemd en toen hardgesoldeerd) er een stukje krimpkous overheen getrokken.
De enige zaling op de mast is een stukje M3 draad. Ook dat is nou niet dat je zegt: "Joepie"... Oké, er komt straks een messing pijp overheen, maar elegant is het allemaal niet.
De stagen daarentegen zijn van (mooi!) gevlochten RVS-draad, de bevestiging heb ik weer vraagtekens bij. Je moet de stagen voorzien van een lusje, wat vastgehouden wordt door een messing knijphulsje. Ik heb er nu één gemaakt, en voor alle zekerheid toch meer wat soldeer tussen hulsje en draad gestoken, toen de zwik samengeknepen en vervolgens de soldeerbrander er even opgezet.
Het topbeslag is een stukje aluminium T-profiel (lekker stevig, dat dan weer wel!) wat de bouwer zelf maar "even" in vorm moet slijpen en boren. Er komen twee gleuven is waarmee het in de mast valt, 3 gaten voor de stagen en een sleuf voor de achterstag. En het moet enigszins gestroomlijnd worden, dus zonder Dremel ben je een tijdje van de straat met boren, vijlen en schuren... Het spul is behoorlijk dik.
Mijn aanvankelijke enthousiasme voor deze boot is ondertussen een beetje naar beneden bijgestelt. Ook omdat je als bouwer regelmatig een beroep moet doen op de voorraad "reservedelen", vrij vertaald: de "Ik-kan-het-in-de-toekomst-misschien-nog-wel-eens-gebruiken-spul".
Qua materiaal is het allemaal een beetje aan de zuunige kant van meneer Robbe...
Foto's?
Ja, dááág... Ten eerste is het nu pikdonker, ten tweede regent het hier pijpe(n)stelen, dus ik ga nu écht nier meer 40 meter (en weer terug!!) naar de garage lopen om een paar foto's te maken.