De "Smaragd", een dikke dame van Robbe

Hoho heren... In Bosnië heb ik een spreekwoord geleerd:
"Assumptions (vermoedens) are the mother of all fuckups."
Dus effe geen vermoedens, anders zit u elkaar op een dusdanige manier in de haren dat het draadje over de douane erbij in het niet valt!

Ter info:
De stagen in kwestie zijn 1,5mm dik, geweven staaldraad. En ik heb (stomtoevallig) de klos voor gebruik gewogen: de weegschaal bleef staan op 237 gram. En ja, daarvan zit een deel errug hoog in de mast.
Aan de andere kant (letterlijk zelfs) hangt er 8 kilo ijzer onder de romp...8O en ben ik ondertussen aardig op weg om mijn BMI te verbeteren...:rolling:

Laatst bewerkt:
ja dat is een brilliante uitspraak :rolling:

De gegevens over de materiaaleigenschappen zijn juist. En de gewichtstoename van de pbo op het model tov de vislijn verstaging zit em in de krimpkous die om de pbo komt om zoals jij al aangeeft het te beschermen tegen UV. De rol ligt dan ook netjes in het donker opgeborgen.

3mm, dat zijn flinke stagen Roel.. voor een flinke dame! Moet er niet aan denken dat ik zo'n model hier 2 trappen naar beneden moet sjouwen haha! Inderdaad erg goed voor je BMI.

Toch wel fijn hoor zo'n tri met een ballastloos zwaard ghehe :p Enige nadeel is het eventuele zwemmen als de boot plat gaat daar die van jouw weer statig overeind komt...

Hoho heren...

Beste Roel, ik dacht niet dat het hier over "in de haren vliegen" ging hoor. Het uitwisselen van info is toch niets mis mee?
En vermoedens zijn meestal wel ergens op gebaseerd. En als die niet correct zijn hebben we weer wat geleerd, toch?

Maar ik realiseer me nu ineens dat dit wel jouw draadje is, dus sluit ik dit af. Als Jonkje hierover verder van gedachten wilt wisselen, ik ben vaak in de kroeg.

Groet,

Ad Bakker

PS
assumption = aanname

Laatst bewerkt:
Nee hoor Ad, was ook maar een geintje... Moet kunnen.
En geen enkel draadje is "van mij".

Overigens heb IK ook een fout gemaakt...
Stagen zijn 1,5mm dik, geen 3mm...8O

stagen van 1.5 mm op een modelboot ? veel te zwaar allemaal nutteloos topgewicht, gebruik zelf 0.5 mm stagen breekkracht 26 kg , boot weegt toch ook 11.5 kg met 7.5 kg ballast ;)

Ach, we zien wel... 't is geen wedstrijdboot, dus....

Ondertussen stevig doorgewerkt om haar tóch a.s. zondag mee te nemen naar Amersfoort:
Romp voorzien van stickers, verschansing aangebracht
romp.jpg

Als dit op je af komt donderen...
neusje.jpg

De kuip; de schroeven naast de schootbevestiging houden, samen met Stabilit, de versteviging onderdeks op de plaats. Niet mooi, maar m.i. wél noodzakelijk! Lieren zijn voorzien van messing beschermbeugels om te voorkomen dat de grootschoot achter een lier blijft hangen. Moet kijken of dat werkt...
kuip.jpg

Het blijft natuurlijk wel een dame met een dikke (pardon!) k*nt!
dikkekont.jpg

Het dek is al deels beplakt met vinyl-stickers. Op zich mooi, maar lastig plakken!
dekh.jpg

Tja... nu weet je meteen waarom ik haar alleen maar BUITEN de garage kan optuigen...
clpw.jpg

Al met al: nog een paar dingen die ik moet doen, maar dat komt ná "Amersfoort" wel. zoals een kajuitsdeur, eventueel canvas voor de verschansing rond de kuip, wervingsactie voor de "bevrouwing"...

(Kan Barbie eigenlijk zeilen? :confused:)

WAUW! Mag ik even zeggen dat, dat een hele mooie is geworden! :) Machtig ding man!

Op zich heb ik er niets op tegen maar ik zie op het achterdek toch een andere nationale drie-kleur dan je zou verwachten van een "militair".

Pendelaar

Wouw al die detais op een varen model, je zuld voorzichtig moeten zijn Roel en een goede plaatst zoeken om gemakkelijk in het water te geraken want dat is het ogenblik dat je gemakkelijk schade oploopt.

Mijn draak is op schaal van barbie gebouwd, 27 j geleden was mijn dochter nog klein :)

Laatst bewerkt:
Mijn complimenten Roel, jij heb tenminste je "bootje" klaar om te varen.....

Voor mij nog een hele lange weg te gaan.

Ze ziet er goed uit.... Ik hoop dat dit ook gezegt kan worden van de toekomstige bemanning.... of heet dit bevrouwing??

Volgen er ook foto's van het varen???

Ik ben reuze benieuwd.

Groeten Marco.

Smaragd

Roel, grote klasse (letterlijk en figuurlijk).
Ik ben benieuwd hoe deze dikke dame zal varen zondag, enne denderen mag,maar bakboord heeft voorrang en loef wijkt voor lij.

Gr Wim

Op zich heb ik er niets op tegen maar ik zie op het achterdek toch een andere nationale drie-kleur dan je zou verwachten van een "militair".

Was het maar een nationale driekleur, zoals het vel er nu bij hangt is het meer een vlaggetje van een kaas prikker.

(Enig idee waarom de banen van de Belgische vlag overigens vertikaal lopen?
-kunnen ze hem niet ondersteboven hangen..
Wat een Belg op deze opmerking zei was het volgende:"Enig idee waarom de banen van de Nederlandse vlag horizontaal lopen??"
-kunnen ze hem helemaal tot op de stok opslijten.)

Nou, de "Dame" heeft haar proefvaart afgelopen weekend gehad.
Dat was aan de ene kant een succes, aan de andere kant niet.

Het goede nieuws:
ze vaart als een tank. Rustig op gang komen maar dan ook doordenderen. Bij windkracht 3 is ze beter in haar element dan bij windkracht 2 of minder. Zeer koersvast, en bij een luwte gaat ze, door haar massa, gewoon door.

Het minder goede nieuws:
Na de eerste proefvaart (zaterdagmiddag met windkracht 1 á 2) deden de schoten niet meer wat ik wilde. Het systeem met de "eindeloze lijn" was niet hufterproof genoeg en na de eerste vaart vond ik dus ook spaghetti in het vooronder. Alle lijnen door de war en van de lieren gelopen! Uiteindelijk de knoop doorgehakt (letterlijk!!) en de schoten rechtstreeks op de lieren gezet.
Ondanks dat die er ook een paar keer afliepen (geen goeie geleiding bij de lieren) ging het varen op zondag een stuk beter.
Maar het bleef behelpen.

De VOR '70 die zondag ook meevoer kon ik goed bijhouden, en op een gegeven moment voer ik achter een Micro Magic, toen de Smaragd een windvlaag oppikte. De boeg ging even omlaag, toen weer omhoog en ze schoot vooruit. Ik moest snel zwenken, anders had ik een MM overvaren...
Helaas geen foto's van kunnen maken; te zeer geconcentreerd op het varen zelf!
Alleen het in- en uit het water halen blijft krachttraining, zeker als je dat moet doen vanaf een steiger met het water 30 cm beneden je.

Ik heb ondertussen de schootlieren er uit gehaald en ga het gehele binnenwerk veranderen.
Een rechte plaat als basis en daarop beide lieren bouwen mét "eindeloze lijn-systeem", maar dan met andere draden en betere veren. Een goed voorbeeld gezien op de Colin Archer!

Geert z'n Smaragd heb ik ook zien varen: ook een schitterend gezicht.

Helaas Norwin... Ik heb geen zeilfoto's van haar. Misschien iemand anders in Amersfoort "toevallig" foto's van een dikke dame te water?
Ik had 't al moeilijk genoeg met 14 kilo boot en een zender...
Dan ook nog een fototoestel om m'n nek?

En zeilen in die drukte en ook nog foto's maken... Ik weet goedkopere manieren om geen vrienden te maken.

Ik had natuurlijk aan anderen kunnen vragen om wat plaatjes te maken, maar ja... denk daar maar eens aan!

Even geduld dus; circus spaghetti is opgeruimd in de romp en ik ben bezig met een nieuwe schootvoering.

Back