De "Smaragd", een dikke dame van Robbe

Mooie foto's bij een lekker windje,

die 4 tot 5 stond zeker aan de kust, want daar op die plas is ECHT niet meer dan 3.

Zo, nu ken ik ook het verhaal van de "dikke dame". Zo'n fors schip levert wel mooie plaatjes op, het houten dek past goed bij dit schip, en de snelheid valt me, zeker gezien het gewicht, 100% mee. Jammer van de lekkage, persoonlijk vind ik het altijd wel prettig als een boot zonder lenspomp kan, maar op deze manier is het ook opgelost natuurlijk.

Ach, bij een beetje "normaal weer" heb ik de pomp ook niet nodig... Maar als het zo tekeer gaat als in Elst en je wilt alles uit het schip halen wat er qua vaart inzit, ja, dan ontkom je niet aan wat water onderdeks. Tenminste niet bij deze, toch wat knullig van Robbe bedachte, sluiting van de kuip.

Zeilen

Hoi Roel,
Als schnellboot vaarder kan je goed zeilen!. Het mooiste is als je nog een een neerhouder had op de giek, dan ga je nog harder voor de wind.
grt
Hawser

Dank voor de complimenten... En ja, ik kan aardig zeilen, ook 1:1.
De huwelijksreis van mijn echtgenote en mij hebben we doorgebracht in BM-er.
Heerlijke boot om mee te varen, nog heerlijker boot voor een pas getrouwd stel wegens het ontbreken van een zwaardkast. Meer details laat ik maar achterwege; dit is een "technisch" forum tenslotte.;)

Waar, maar daar tegenover staat dat ze behoorlijk foolproof zijn en je hem bijna plat kan varen zonder dat het water over de rand komt stromen.

Ach, bij een beetje "normaal weer" heb ik de pomp ook niet nodig... Maar als het zo tekeer gaat als in Elst en je wilt alles uit het schip halen wat er qua vaart inzit, ja, dan ontkom je niet aan wat water onderdeks. Tenminste niet bij deze, toch wat knullig van Robbe bedachte, sluiting van de kuip.

Is dat niet aan te passen zodat je een betere afdichting krijgt?

Flying Arrow type schakel, zo werd ze in ieder geval genoemd door de verkoper.
zelfbouw van 6 mtr 20.
het was in ieder geval geen match voor de (grote) BM's

Dat is nogal een verschil een BM of een schakel.
BM is rondspant met kiel
Schakel is knikspant met ophaalbaar zwaard (veeeeeel lichter dus)
BM's zie je vaak bij de verhuur, niet te slopen, (net als een platic valk, ook sterk)

Bye the way

Gooi het bericht maar weer weg maar het is een Flying Arrow Spanker en geen Schakel, Spanker is de grotere broer van de kleine Schakel

Sorry Hawser, het moest ook een Spanker zijn, mijn fout.
wel de fijnste boot die ik ooit heb gehad, heel veel plezier van gehad

Back