De "Smaragd", een dikke dame van Robbe

Ondanks een uiterst zacht briesje vandaag maar weer eens gevaren.
En ondanks dat uiterst zachte briesje kwam mevrouw wel vooruit:

100ue.jpg

En ja, het vlaggetje is ook veranderd...

101xz.jpg

Op de roerconsole een echt kompasje gezet:
kompas.jpg

En na het varen was er wat te doen met schoonmaken en zo...:(
vuil.jpg

Hoi Roel,

Mooi detail dat kompas! Ook de stoorwillen, al is het onder de watersporters een beetje 'not done' om met stootwillen buitenboord rond te varen als je niet af gaat meren. Vooral 1:1 huurboten zie je zo rondvaren .... misschien een verzekeringseis ..? ;) :lol: Mooie RVS houders aan de reling (lasapparaatje ...) met daarin de stootwilen is meer origineelgetrouw voor een varend schip.

Succes met poetsen!

wordt tijd voor een ander plasje water Roel, zo blijven we poetsen.
Heb zelf nog een tijd moeten boenen op mijn S na de laatste vaart aldaar.

Ondertussen mijn Smaragd al open gezaagd, nu eerst alle verstevigingen aanbrengen, daarna klaar maken voor het spuitwerk, pas dan kan ik beginnen met het houten dek.

Al zal dat wel ergens in februari worden, want dan zit mijn studie er weer op

Paul, tip: bebruik niet, ik herhaal: NIET!!, dat gekke ding wat je op de bodem moet leggen en waar je apperatuur in/op moet komen.
Maak uit stevig ABS of hout een paar hulpspantjes, en bouw daar je RC op...
Veel simpeler.
Vandaag overigens weer een uurtje gevaren; nu bij Raalte, langs de weg tussen Heeten en Raalte.
Redelijk vrij van bomen en een mooi windje!
54236313.jpg

Butterfly! Let op die hekgolf....:D
45952647.jpg

43434501.jpg

Prachtige plaatjes Roel.
Al eens geprobeerd een foto te maken vanaf schaalhoogte? (net boven het gras)?
Wat zit er in het BB hoofdwant net boven de zaling?
groet Harm

Tja Roel zag je melding te laat, zal deze er maar weer uitslopen.

Misschien toch eerst maar even testen, ga de Winches niet op de Robbe monteren.
gebruik zowiezo twee rollen voor de schootlijnen, zodat deze zich niet in elkaar twisten.

Maar zoals gezegt, het gaat even op een laag pitje, eerst weer wat studie te doen.

Ondertussen wel aan het nadenken of ik nog een paar ribben in zal bouwen, vind de overgang tussen dek en romp een beetje zwak, en wil zo het dek wat extra ondersteuning geven

BTw waar precies aan de weg tussen heeten en Raalte

Prachtige plaatjes Roel.
Al eens geprobeerd een foto te maken vanaf schaalhoogte? (net boven het gras)?
Nog niet bij de Smaragd... Iets te druk met zeilen én fotograferen.
Bovendien had ik vanmiddag dan smerige knieën gekregen; de walkant was... ehmmm... hoe zal ik het zeggen? Een mengel van nat gras, modder, riet en honde(n)keutels.

Wat zit er in het BB hoofdwant net boven de zaling?
groet Harm
Radar-reflector. Lag nog in de onderdelen-bak. Tenslotte weet je nooit of zo'n model-Pliesiebootschipper z'n bril niet op heeft als hij op z'n radarscherm kijkt.
Kan je maar beter een grote bliep veroorzaken...

First Timer zei:
BTw waar precies aan de weg tussen heeten en Raalte?

Google Earth:
52°23'34.05"N
6°15'51.61"O

Hoi Roel,

Mooie RVS houders aan de reling (lasapparaatje ...) met daarin de stootwilen is meer origineelgetrouw voor een varend schip.

AUW.. Lex! :eek: Een rvs houder voor de fenders aan de reling op een zeiljacht is al helemaal absuluut not done! Wederom echt een feature aan boord van de (charter) strijkijzers, oftewel de motorbootkruisers.

En inderdaad als 1:1 zeiler op een 35 voeter kan ik beamen: een zeiljacht die voorbij komt zeilen met de fenders nog overboord op open water wordt over het algemeen als zeer slordig ervaren . En dat past eigenlijk toch niet bij deze prachtige dame ;)

@ Roel:

Mooie plaatjes hoor :rolleyes:

Naar aanleiding van de vaart gisteren het want veranderd.
Origineel worden de zijstagen vastgemaakt aan oogjes op het dek.
De stagen zijn vast van lengte; ze worden op spanning gebracht door de mast (middels de wartel onder de mastvoet) omhoog te brengen.
Op zich een prima systeem, maar 1mm verschil tussen de stagen levert een slappe of te strakke stag op. Niet fijn.
Bovendien vind ik de voorste stag niet ver genoeg naar voren staan.

Dus een stuk aluminium hoeklijn gekocht, met gaatjes er in.
De oogjes in het dek verwijderd, en het stuk hoeklijn daarvoor in de plaats bevestigd.
Daarop zijn aan elke zijde drie wantspanners aangebracht.
De wantspanners vervolgens vastgemaakt aan de stagen.
Zodoende kan je elke stag lossen of spannen zonder dat ze gaan draaien.

Ook in het voorstag, onder de fok een wantspanner aangebracht om de fok naar voren of naar achteren te brengen.

Verdikkeme Roel, als ik de plaatjes bekijk en je commentaar lees dan zou ik bijna terug aan het rc-varen beginnen. :D:D

Nèh... laat ik me maar bij m'n rupsen-dingen blijven. ;)

Droop

Roel, prachtig gedaan en ze ziet er fantastisch uit.

Nogmaals bedankt voor te antwoorden op mijn vraag ivm de servo's vorige week en de verwijzing naar dit topic.

Veel bijgeleerd maar helaas niet bruikbaar.

Heb een dwarsgestuurd schip (3-master) en om de ra's van kant te wisselen heb ik 60 cm draad nodig om dit te doen.
Zoveel plaats heb ik niet in de boot om een lus te gebruiken

Enigste optie voor mij is de draad aan de ene kant oprollen en aan de andere kant afrollen.
Om te verhinderen dat het touw van de winch afrol ga ik geen elastiek gebruiken meer links en rechts van de winch een soort rubber plaatsen die met een zeer kleine frictie de wich raakt.Hierdoor kan de draad ook niet van de winch afkomen.

mvg luc

Je kan misschien een omgekeerde 4-loper maken.
1 lengte op de zeillier en 4 lengtes van je schoot.
Zal kijken naar info.

Roel,

Je schip ziet er prachtig uit.

Ik zou zelf de radarreflector niet op de zijstag zetten maar op de achterstag.

Idd wel de stootwillen weghalen 'onder zeil' of je moet het echt realistisch maken en op het gangboord een schreeuwende vrouw met pikhaak plaatsen. Vlaggetje van verhuurder in het want. ;)

Groeten,

jeroen

Stootwillen liggen momenteel netjes aan dek, vast met elastiek.
En ja, ik ben bemanning aan het aanmonsteren, maar een Barbie type "Schoonmoeder-met-deegrol" ben ik nog niet tegengekomen.

Laatst bewerkt:
Back