Wil belde me en stuurde een berichtje over het zwaartepunt.
Nou ken ik zelf de praktijk heel goed maar waarom het theoretisch zo is weet ik niet.
Ik kan ook niet alles weten en dat geef ik dan ook toe...
Ik weet dat als je zwaartepunt te voorlijk is in een vliegtuig, zweef of motor, dat maakt niet uit, dat als je hem aanduikt en snelheid op gaat bouwen hij de neus omhoog gaat steken.
Dus een parabolische vlucht.
Wil zijn model stak zijn neus omhoog en toen had een clublid gezegd dat het zwaartepunt te achterlijk is.
Maar OK.... er is weinig tot geen basiskennis op die club dus dat kan je ze niet kwalijk nemen.
Ik zei meteen, hij is te voorlijk.
Een conservatief getrimd model zal bij de duikproef ietsje afvangen.
Een achterlijk model gaat in een rechte streep richting aarde, zo heb ik ze het liefst.
Wil had het model weer half verbouwd zodat de accu naar voren kon en ging eens op de tekening kijken waar het CG lag.
Na de verbouwing was ie vreselijk voorlijk, logisch, want dat zal ie wel vanaf de eerste vlucht geweest zijn.
Nou snappen de clubleden ook niet meer waarom als ie de neus omhoog steekt ie te voorlijk is en ik weet dat het zo is, uit de praktijk, maar hoe het theoretisch is kan ik niet uitleggen.
Het heeft met drukpunten en liftpunten te maken, dat weet ik wel.
Oh ja... ik ga uit van een model waarbij invalshoeken en instelhoekverschillen kloppen.
GJ
Nou ken ik zelf de praktijk heel goed maar waarom het theoretisch zo is weet ik niet.
Ik kan ook niet alles weten en dat geef ik dan ook toe...
Ik weet dat als je zwaartepunt te voorlijk is in een vliegtuig, zweef of motor, dat maakt niet uit, dat als je hem aanduikt en snelheid op gaat bouwen hij de neus omhoog gaat steken.
Dus een parabolische vlucht.
Wil zijn model stak zijn neus omhoog en toen had een clublid gezegd dat het zwaartepunt te achterlijk is.
Maar OK.... er is weinig tot geen basiskennis op die club dus dat kan je ze niet kwalijk nemen.
Ik zei meteen, hij is te voorlijk.
Een conservatief getrimd model zal bij de duikproef ietsje afvangen.
Een achterlijk model gaat in een rechte streep richting aarde, zo heb ik ze het liefst.
Wil had het model weer half verbouwd zodat de accu naar voren kon en ging eens op de tekening kijken waar het CG lag.
Na de verbouwing was ie vreselijk voorlijk, logisch, want dat zal ie wel vanaf de eerste vlucht geweest zijn.
Nou snappen de clubleden ook niet meer waarom als ie de neus omhoog steekt ie te voorlijk is en ik weet dat het zo is, uit de praktijk, maar hoe het theoretisch is kan ik niet uitleggen.
Het heeft met drukpunten en liftpunten te maken, dat weet ik wel.
Oh ja... ik ga uit van een model waarbij invalshoeken en instelhoekverschillen kloppen.
GJ